Od kariery popularnego portrecisty warszawskiej bohemy lat 30. XX wieku, przez zlecenia od hinduskich maharadżów po wymarzone Stany Zjednoczone, które przyniosły zawodowe i życiowe rozczarowanie. O Stefanie Norblinie, "artyście trzech kontynentów", opowie Agnieszka Kasprzak-Miler (UW), która w 2012 roku odnalazła miejsce pochówku artysty i sprowadziła jego prochy do Polski. Trzeci wykład z cyklu "Za granicą sztuki" o polskich artystach-emigrantach odbędzie się w czwartek, 10 grudnia o godz. 17.30 w sali kinowej Muzeum Emigracji. Wykład będzie tłumaczony na Polski Język Migowy. Wstęp wolny.
Podobne wydarzenia
czwartek, godz. 18:00
wtorek, godz. 10.00
Podczas wykładu w Muzeum Emigracji, zostanie zaprezentowany przede wszystkim mało znany, azjatycki etap twórczości Stefana Norblina. W latach 90. XX wieku niespodziewanie wypłynęły na światło dzienne fakty, zmieniające dotychczasową wiedzę o jego życiu i twórczości. Wzięły one swój początek od pytania, jakie zadał polskim dyplomatom angielski dziennikarz Peter Mc Manus, zafascynowany urodą ogromnych murali z podpisem "S.NORBLIN", znajdujących się we wnętrzach pałacu w Jodhpur (Indie). Zainteresowanie dziennikarza, przygotowującego artykuł o jubileuszu pałacu, w którym ściany zdobione są wielkoformatowymi muralami, niespodziewanie otworzyło nowy rozdział w biografii artysty. Jego życie i twórczość - szeroko komentowane w latach 30. ubiegłego stulecia - były niemal zupełnie pomijane w krytyce powojennej. W wielu opracowaniach i studiach poświęconych polskiej sztuce współczesnej badania i informacje na temat spuścizny, jaką zostawił Stefan Norblin, ograniczane były z powodu cenzury i izolacji kulturalnej. Nie bez znaczenia były rozbieżne i nieścisłe informacje o jego losach po wrześniu 1939 r. Niemałą rolę w kwestii pomijania sylwetki artysty w powojennych opracowaniach odegrały jego przedwojenne kontakty towarzyskie, a w szczególności ranga portretowanych przez niego osób. Brak dostępu do miejsc związanych z jego twórczością (prywatne, niedostępne szerszemu gronu rezydencje, należące do indyjskich maharadżów i ich rodzin) i materiałów archiwalnych, które dopiero w nowych realiach politycznych lat 90. ubiegłego stulecia miały szanse ujrzeć światło dzienne. Aktualny stan badań, jego rezultaty i wysnute na tej podstawie spostrzeżenia - będą tematem wykładu, którego autorka poprowadzi słuchaczy przez pałacowe wnętrza indyjskich rezydencji, które w latach 40. XX w. ozdobione zostały obrazami i meblami autorstwa Stefana Norblina - artysty na nowo odkrywanego.
Agnieszka Kasprzak-Miler - historyk sztuki, badaczka i autorka publikacji z zakresu złotnictwa i jubilerstwa unikatowego. Od kilku lat podejmująca badania nad sztuką polską okresu dwudziestolecia międzywojennego. Od lat wielbicielka twórczości Stefana Norblina, którego indyjskie realizacje oglądane w 2010 roku zaowocowały pogłębionymi badaniami i publikacjami. W 2012 roku, podczas kwerendy archiwalnej zbiorów Polish Art and Culture Fundation (San Francisco), która posiadała w swych zbiorach prace artysty, natrafiła na nieznane nikomu miejsce jego pochówku. Dzięki pomocy Konsulatu Polskiego w Los Angeles oraz Prezes Fundacji, a nad to posiadając zgodę i pełnomocnictwo syna Andrew Norblina - doprowadziła do sprowadzenia prochów Stefana Norblina oraz jego żony Leny Żelichowskiej do Polski, gdzie spoczęły w grobowcu rodzinnym na warszawskich Starych Powązkach. Posiada doświadczenie zawodowe w zakresie prac i badań konserwatorskich, które jako pracownik Biura Stołecznego Konserwatora Zabytków, od ponad 12 lat prowadzi na terenie Warszawy. Obecnie doktorantka Uniwersytetu Warszawskiego.
10.12.2015, czwartek | godz. 17.30 | sala kinowa MEG, ul. Polska 1 | wstęp wolny | tłumaczenie na Polski Język Migowy
Kolejne wykłady z cyklu "Za granicą sztuki":
21.01.2016 | Teresa Żarnowerówna | Ewa Gorządek (CSW Zamek Ujazdowski)
11.02.2016 | Themersonowie | prof. Zbigniew Majchrowski (Uniwersytet Gdański)
10.03.2016 | Jerzy Sołtan | prof. Jacek Dominiczak (ASP Gdańsk)
14.04.2016 | Igor Mitoraj | dr Magdalena Howorus-Czajka (Uniwersytet Gdański)
09.06.2016 | Karol Broniatowski | dr Dorota Grubba-Thiede (ASP Gdańsk)