• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport
stat
Impreza już się odbyła

Wystawa Tomasza Wierzchowskiego Kolonia Uroda (2018-2022)

Ogłoszenia Kolonie, półkolonie i ferie w Trójmieście

Galeria Żak zaprasza na wystawę Tomasza Wierzchowskiego pt. Kolonia Uroda (2018-2022).

16 maja - 13 czerwca 2024

Gdańsk,
Wstęp wolny

9 kwietnia - 21 czerwca 2024, godz. 10:00 - 18:00

Gdańsk,
Wstęp wolny
Wernisaż: 12.01.2023, godz. 19:00
Wystawa: 12.01-26.02.2023 w g. 10:00 - 19:00

Malarstwo Tomasza Wierzchowskiego dokumentuje fragmenty osiedla Kolonia - część gdańskich dzielnic Letnica i Wrzeszcz Dolny. Nie fotografia jest jednak wybranym przez artystę medium, jak można by wpierw pomyśleć mając w pamięci słynne fotografie Zofii Rydet zapisujące daną artystce rzeczywistość. W centrum uwagi odbiorców widnieją olejne i akrylowe obrazy- rodzaj współczesnych wedut będące zapisem i obserwacją lokalnego pejzażu miejskiego. Wierzchowski odnosi się w swoim malarstwie do natury jako nieśmiertelnego tematu w historii sztuki i interpretuje ją w przewrotny sposób. Oto obserwacje terenu Kolonii Urody w przestrzeni kilku ostatnich lat stały się początkiem cyklu obrazów poświęconych stadium rozpadu rzeczy.

Pierwsza pracą, inicjującą cykl, był znaleziony przez artystę na śmietnisku landszaft - właściwie jego wydruk na desce - przedstawiający uroki lasu. Wierzchowski wkomponował celowo w obszar pejzażu worki ze śmieciami, poprawiając i retuszując kompozycję, czym uzyskał odmienne walory estetyczne i jakby tchnął w przedstawienie banału nowe, intrygujące życie. Cykl obrazów, który powstał później, ukazuje piękno przyrody z jej dominującą bujnością, witalnością i jej rozpadem jednocześnie.

Treścią obrazów jest stopniowa inkorporacja porzuconych przedmiotów, śmieci, odpadów czyniona przez naturę przedstawiona w cyklu czterech pór roku. Oto zapomniane, niechciane ludzkie dziedzictwo w postaci zgliszcz wytworów ludzkich rąk miesza się z roślinnością pazernie je pożerającą.

Obrazy Tomasza Wierzchowskiego nie muszą stanowić jednoznacznie krytyki świata opartego na konsumpcji, gdzie pewną regularność stanowi ciągła chęć nabywania coraz to nowszych zdobyczy techniki. Cały przemysł rzeczy wyprodukowanych i gotowych do użycia i jednocześnie zaraz do wyrzucenia nakręca spiralę materialnego świata. Malarstwo Wierzchowskiego uchwyca moment porzucenia i degradacji rzeczy, będąc wizualnie atrakcyjnym świadectwem ludzkiej ingerencji w naturę. Poprzez nagromadzenie szczegółów ukazuje artysta siłę i piękno przyrody w koegzystencji ze śladami pozostawionymi przez ludzi. W rezultacie obrazy te - tak wizualnie złożone, niejednoznaczne, nietuzinkowe i nieoczywiste stanowią opowieść nie tylko o nieuchronnym przemijaniu, ale i o pięknie przyrody, która nas otacza.
Agata Nowosielska

Tomasz Wierzchowski - muzyk, malarz, twórca wideo, organizator wydarzeń artystycznych. W latach 2007-2012 rezydent Kolonii Artystów w Stoczni Gdańskiej. Wspólnie z Maćkiem Salamonem założył w 2010 r. niezależną Galerię Gablotka, której jest Głównym Kuratorem. Zrealizowano tam ponad 20 wystaw. Działalność Galerii została dostrzeżona i doceniona również poza granicami Trójmiasta co zaowocowało wystawami Cud nad Wisłą W Toruniu oraz w Verkligheten w Umeo w Szwecji.
Jako muzyk, wspólnie z zespołem Gypsy Pill (którego już nie jest członkiem) dał wiele koncertów, m.in. w Gdańskiej Galerii Miejskiej, Festiwalu Era Nowe Horyzonty we Wrocławiu czy w Madrycie, Kijowie, Brukseli, serii koncertów w ramach Solidarity Camp, projektu współorganizowanego przez Nowy Teatr i Instytut Sztuki Wyspa realizowany w ramach Prezydencji Polski w Unii Europejskiej. Oprócz występów z Gypsy Pill dał koncert wraz z Adamem Hryniewickim w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie i OlemWalickim w Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia w Gdańsku. Stworzył muzykę do spektaklu Bohaterki w reżyserii Eweliny Marciniak w Teatrze w Wałbrzychu. Komponuje również muzykę do spotów reklamowych, zapowiedzi radiowych czy trailerów teatralnych. Jako artysta multimedialny wraz z Michałem Andrysiakiem współrealizował wizualizacje do spektaklu Teatru Wybrzeże, Genialna epoka w reżyserii Rudolfa Zioło. Wystawiał swoje prace i instalacje multimedialne m.in. w Klubie Żak i Galerii Na korytarzu w Gdańsku i Zachęcie w Warszawie.

Opinie

Sprawdź się

Cykl "Gdańsk według..." doczekał się 5 zeszytów. Komu, jak dotąd, nie poświęcono książki w tym cyklu?