• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wystawa Piotra Młodożeńca w sopockim PGS-ie

Aleksandra Lamek
27 listopada 2009 (artykuł sprzed 14 lat) 
Coexist - najsłynniejsza z prac Piotra Młodożeńca. Coexist - najsłynniejsza z prac Piotra Młodożeńca.
Maksymalna lapidarność komunikatu i prosta forma - to znaki rozpoznawcze plakatów Piotra Młodożeńca. Maksymalna lapidarność komunikatu i prosta forma - to znaki rozpoznawcze plakatów Piotra Młodożeńca.

Jego styl należy do najbardziej rozpoznawalnych w Polsce, a zaprojektowany przez niego znak "COEXIST" zrobił światową karierę za sprawą wokalisty U2. Plakaty Piotra Młodożeńca można oglądać w Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie.



Na wystawie w PGS-ie zobaczymy ok. 30 plakatów Młodożeńca. Większość z nich to prace reklamujące przeróżne imprezy: Jazzową Jesień w Bielsku-Białej, festiwal Manifestacje Poetyckie czy spektakle teatralne. Utrzymane w podobnej stylistyce, przywodzące na myśl uliczne graffiti, są świadectwem fascynacji artysty pop-artem i ekspresjonizmem. Na większości prac powtarza się motyw schematycznej sylwetki czarno - białego ludzika, jakby żywcem wyjętego z opozycyjnych ulotek i rysunków na murach.

Odwiedzając PGS warto zwrócić uwagę na pracę COEXIST - to ona przyniosła artyście światową sławę. Zaprojektowany w 2001 roku, napis jest syntezą prostych, czarnych liter i symboli zaczerpniętych z różnych kultur i religii: litera "C" to muzułmański półksiężyc, "X" to Gwiazda Dawida, natomiast "T" przedstawione jest w postaci chrześcijańskiego krzyża. Projekt wykonany został dla Museum on the Seam w Jerozolimie, jako jeden z 36 billboardów wybitnych artystów z całego świata i obrazujący hasło "Coexistence", czyli współistnienie.

Kilka lat temu znak ten "pożyczył" sobie Bono z U2, wykorzystując go podczas trasy koncertowej Vertigo. Napis COEXIST pojawiał się m.in. jako element wizualizacji w trakcie koncertów i swoiste motto, głoszące poszanowanie praw i tolerancję wobec innowierców. Dziś napis ten zdobył taką popularność, że można go spotkać np. w sklepach internetowych w formie nadruku na koszulkach.

Piotr Młodożeniec, malarz i grafik pochodzący ze słynnej
artystycznej rodziny, swoją karierę rozpoczynał w latach 80., kiedy w Polsce prężnie rozwijała się sztuka podziemna. Przy pomocy szablonów i sitodruku artyści angażowali się we wspieranie działań związanych z opozycją polityczną. Proste środki wyrazu, lapidarność i zwięzłość komunikatu były najważniejszymi wyznacznikami projektów artystycznych.

W ten sposób tworzy do dziś Piotr Młodożeniec. Operując mocnym kolorem, grubą kreską, czasem przypominającą dziecięce "kulfony", przekazuje w swoich pracach maksimum treści, pomijając zbędne ozdobniki. Warto wspomnieć, że artysta jako jeden z pierwszych w Polsce sięgnął po technikę obrazu komputerowego, wymyślone przez siebie surowe formy przekształcając się w wibrujące, kolorowe piksele.

Nic dziwnego, że plakaty Młodożeńca spotykają się z tak pozytywnym odbiorem na całym świecie, czego dowodem są niezliczone nagrody i wyróżnienia dla ich autora. Syntetyczność i wyrazisty przekaz tych prac to z jednej strony nawiązanie do tradycji polskiej sztuki podziemnej, z drugiej - uniwersalny, mocny komunikat, którego odbiór jest możliwy pod każdą szerokością geograficzną.

Wydarzenia

Piotr Młodożeniec - Plakaty 2000-09 (2 opinie)

(2 opinie)
6 zł
wystawa

Miejsca

Opinie (12) 4 zablokowane

  • Bono to pożyteczny idiota i ulubieniec lewackich salonów (3)

    • 7 23

    • chcialbyś być takim Bono! (1)

      lewacki czy nie, osobowość i genialny muzyk czego nikt mu nigdy nie odbierze.

      • 3 3

      • Czy on pisał cokolwiek o jego muzykowaniu?

        Czytać ze zrozumieniem!

        • 1 1

    • Co to "lewacki salon"?

      • 0 0

  • "Pozyczyl"? (4)

    Znaczy wynajal za pieniadze, czy ukradl?

    • 5 4

    • a pozyczyc (3)

      to synonim ukraść ? pierwsze słyszę

      • 1 2

      • ustawa o ochronie praw autorskich i własności intelektualnej. (2)

        jeśli nie zapłacił ani nie dostał zgody na wykorzystanie znaku to ukradł.

        nie ma opcji pośrednich.

        • 1 0

        • (1)

          no to strasznie okradziony został po prostu, darmowa reklama to krzywda bolesna przecież. Tak samo jest w wielu innych przypadkach - gdyby ludzie nie ściągali i nie polecali sobie nawzajem różnych utworów, o większości nikt by nie słyszał, jedynie o tych szeroko reklamowanych.

          • 0 1

          • Nie, nie straszne.

            Tylko dlaczego utwory U2, jesli sciagne z netu, to to jest kradziez?

            A jesli wokalista tej fabryki wykorzysta sobie projekt do wielomilionowej promocji, to to jest propagacja sztuki?

            Autora sie spytaj, czy nie chcialby dostac centa od kazdego sprzedanego biletu na trasie koncertowej, ktora ten plakat reklamowal.

            Ujadajac na prawa autorskie zapominacie, ze moga (i powinny) chronic wlasnie takich autorow jak Piotr.

            Tymczasem redaktor w oficjalnym tekscie pisze "pozyczyl".

            • 1 0

  • jaruniu,jesteś pustym elementem,ktory nie potrafi odroznic ludzi majacych wartosci i talen od zwyklych prostakow Twojego pokroju...

    • 5 1

  • a sa salony

    czy salonki w sopocie

    • 0 0

  • kasia

    ty jestes ta salonkowa plotkara

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pobożni i cnotliwi. Dawni gdańszczanie w zwierciadle sztuki (1 opinia)

(1 opinia)
20 zł
spotkanie, wystawa, warsztaty

Kultura ludowa Pomorza Gdańskiego

wystawa

Wystawa "Kajko, Kokosz i inni"

wystawa

Sprawdź się

Sprawdź się

Autorzy obrazów holenderskich i flamandzkich XVII w. często inspirowali się pracami wcześniejszych znanych mistrzów, takich jak:

 

Najczęściej czytane