• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport
stat
Impreza już się odbyła

Wystawa Ali Savashevich: Kiedy kanty kłują mocniej

W dniu 16 września wystawę indywidualną Kiedy kanty kłują mocniej w Goyki 3 Art Inkubatorze otworzy białoruska artystka Ala Savashevich. W swojej praktyce Savashevich skupia się na temacie ciała, szczególnie kobiecego, które często poddawane jest kontroli i funkcjonuje w sztywno określonych ramach. Na wystawie w Sopocie artystka podejmie temat wzajemnych relacjach pomiędzy ciałem, a przedmiotami w przestrzeni publicznej oraz niewidzialnych sił, które kierują tą relacją. Artystka zaprezentuje nowe prace rzeźbiarskie. 

17 kwietnia - 8 maja 2024, godz. 18:00

Wstęp wolny

14 marca - 29 lipca 2024, godz. 10:00

bilety 10 zł
ulgowy 7 zł
 
Kiedy kanty kłują mocniej
Ala Savashevich
Wernisaż: 16.09.2022, godz. 19.00
Wystawa: 17.09-15.10.2022
 
Rozpoczynając jesienią 2021 roku prace nad wspólnym projektem z Alą Savashevich rozmawiałyśmy dużo o tym czym jest opieka i w jakiś sposób jest praktykowana. Czy odnosi się tylko do nas samych i osób bliskich? Jak mówić o niej w szerszym kontekście społecznym, czy ma jakieś ograniczenia? Wystawa, która powstała jest rezultatem naszych rozmów, wcześniejszych zainteresowań artystki oraz tematów, które pojawiły się w dyskursie społecznym i politycznym ostatniego roku.

Wystawa Kiedy kanty kłują mocniej wyraźnie odwołuje się do wątków kultury i aktualnej sytuacji w Białorusi, do której z resztą artystka często powraca w swojej twórczości. Przyglądanie się i komentowanie rzeczywistości z jednoczesnymi mocnymi odniesieniami do historii osobistych, to powracający motyw w pracach Savashevich. Na wystawie narracja prowadzona jest dwutorowo. Z jednej strony artystka bada elementy romantyczno- historyczne w kulturze, z drugiej zaś przygląda się nacjonalistyczno socjalnej teraźniejszości. W tym kontekście Savashevich rozważa relacje pomiędzy ciałem społecznym, a ciałem prywatnym. W jej pracach często oglądamy ciała, które poddawane są opresji i umieszczane w niekomfortowych sytuacjach. Artystka umieszcza je w formach, które z jednej strony są powszechnie znane, takie jak buty na obcasach, odświętne ubrania, mundur. Z drugiej dodaj do nich elementy, które budzą pewnego rodzaju niepokój i skłaniają do refleksji. Co ważne, właściwie zawsze ciała używane i omawiane przez artystkę, to ciała kobiece.

W pracy znajdującej się w centralnym punkcie sali kominkowej, artystka przygląda się formom uległości, przyjętym w społeczeństwie jako mechanizmy, które regulują żeńskie ciało i jego znaczenie. Ciało zawsze dopasuje się do określonej formy, pytanie jak może przestać być jej podporządkowane i znaleźć miejsce na regeneracje i własny ruch. W tej pracy najbardziej widoczne są tytułowe kanty wizualnie i metaforycznie. Prezentowany na wystawie mundur jest udoskonaloną i sfeminizowaną, przez artystkę, wersją uniformu używanego podczas parad przez wysokich rangą funkcjonariuszy białoruskiego wojska. Po obu bokach sylwetki umieszczone zostały rzeźby nawiązujące do pomnikowych ogni, wykonane z pluszowego futra.

W drugiej sali główną pracą jest instalacja składająca się z drewnianej konstrukcji z flagami, która swoją formą odwołuje się do dekoracji przestrzeni w trakcie masowych uroczystości państwowych w Białorusi. Ta forma została w pamięci artystki jako symbol punktowej okupacji przestrzeni publicznej. Charakterystyczne dla Savashevich jest użycie materiałów filcowych, które tradycyjnie kojarzą się z kobiecymi pracami manualnymi. Filc jest jednym z materiałów, z których artystka często korzysta, tworząc niestandardowe kształty i wzory, również wielkoformatowe obiekty.
Wizualna rozpoznawalność form i historie, które przekazuje wystawa można odnieść do wielu miejsc na świecie, nie tylko do Białorusi. Uniwersalność przekazu twórczości Ali Savashevich jest jedną z jej głównych cech, dzięki czemu każdy może się w niej odnaleźć.
Kasia Sobczak
 
Wystawa Kiedy kanty kłują mocniej
jest częścią rocznego programu sztuk wizualnych Goyki 3 Art Inkubatora, w 2022 roku poświęcanego opiece i robieniu rzeczy razem.
Współtwórca pracy z flagami: Bartek Buczek

Godziny otwarcia wystawy:
wtorek piątek: 14.00 18.00
sobota: 10.00 14.00

Ala Savashevich (1989, Stolin, Białoruś) obecnie mieszka i pracuje we Wrocławiu. Absolwentka Akademii Sztuk Pięknych im. E. Gepperta we Wrocławiu. Od 2021 doktorantka Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Laureatką Nagrody Fundacji Sztuki Polskiej ING podczas Warsaw Gallery Weekend 2021. W 2021 otrzymała stypendium Prezydenta Wrocławia. W praktyce artystycznej często odwołuję się do własnej przeszłości, jej historii i traumy. Prace artystki były pokazywane na wystawach między innymi w Polsce, Białorusi, Ukrainie, Niemczech i Gruzji.

Opinie

Sprawdź się

Skąd bierze się nazwa Dworów Artusa, znajdujących się w różnych miastach Polski (m.in. Gdańsk, Toruń, Łódź)?

 

Najczęściej czytane