Wiadomości

stat

Wyjątkowy koncert. Latynoski barok w Gdyni

Ars Longa de Habana podróżuje po całym świecie, prezentując muzykę południowoamerykańskiego baroku.
Ars Longa de Habana podróżuje po całym świecie, prezentując muzykę południowoamerykańskiego baroku. mat. prasowe

Wydarzeń z muzyką dawną w roli głównej w Trójmieście nie brakuje, a jednak koncert, który odbędzie się w środę, 10 września o godz. 18.30 w gdyńskim kościele p.w. Matki Bożej Nieustającej Pomocy i św. Piotra Rybaka będzie bez wątpienia wyjątkowy. Kubański zespół Ars Longa de Habana wykona kompozycje reprezentatywne dla południowoamerykańskiego baroku, a więc muzykę w Polsce praktycznie nieznaną. Wstęp jest wolny.



- Wspólnie z Baltisches Orgelzentrum zdecydowaliśmy się zaprosić Kubanczyków, aby zaprezentować trójmiejskiej publiczności mało znaną w Polsce, aczkolwiek niezwykle ciekawą muzykę południowoamerykańskiego baroku - mówi Karol Hilla ze Stowarzyszenia Musica Sacra, organizator koncertu. - Muzyka Nowego Świata, ze swoją wspaniałą historią i pokaźnym dziedzictwem to niepowtarzalna szansa na ponowne odkrycie Ameryki. Artyści z Ars Longa de Habana wykonują muzykę na instrumentach historycznych, a swoją wiedzę czerpią z muzycznych zasobów katedr w Peru, Meksyku czy Wenezueli.

Podbój terenów Ameryki Południowej przez Hiszpanów i Portugalczyków włączył je w strefę wpływów kultury chrześcijańskiej. Nie próbowano jednak wykorzenić indiańskich zwyczajów, a wręcz przeciwnie - w dużej mierze odwoływano się do lokalnych tradycji, wierzeń czy zwyczajów, umiejscawiając je w nowym, chrześcijańskim kontekście. Podobnie było ze sztuką portugalską i hiszpańską okresu renesansu i baroku, która w połączeniu z miejscową sztuką tworzyła specyficzne warianty stylów europejskich.

Wraz z misjonarzami przybyli do Nowego Świata artyści, którym zlecono zorganizowanie zaplecza kulturalnego. Jednym z kompozytorów, którzy przenieśli się do Ameryki Południowej i zostali tam już do końca życia tworząc swoje dzieła w oparciu o lokalne tradycje, był Portugalczyk Gaspar Fernández. W wieku 33 lat został on zatrudniony na stanowisku organisty i organmistrza katedry w gwatemalskim Santiago, gdzie tworzył wyrafinowane polifoniczne kompozycje zgodne z rzymskokatolicką liturgią. W 1606 r. przeniósł się do Pueblo (dzisiejszy Meksyk) i pozostał tam aż do śmierci. Zdarzało mu się pisać również utwory niezwiązane z liturgią, a do wielu z nich włączał teksty w rozmaitych lokalnych językach, jak np. pseudoafrykański, dialekty Indian północnoamerykańskich, język Azteków, a także hiszpański i portugalski.

Z lokalnych tradycji, wierzeń i kultury czerpali wiedzę również inni kompozytorzy, których muzyki posłuchamy podczas środowego koncertu, jak np. Tomás Salgado czy Gabriel García de Mendoza.

- W programie znajdzie się muzyka nie wykonywana nigdy wcześniej w Trójmieście, reprezentatywna dla południowoamerykańskiego a także afrykańskiego baroku. Warto zatem przyjść i  posłuchać tych unikatowych kompozycji, ponieważ kolejna okazja może nadarzyć się nieprędko - mówi Karol Hilla.

Koncert zespołu Ars Longa de Habana się w środę 10 września o godz. 18.30 w gdyńskim kościele p.w. Matki Bożej Nieustającej Pomocy i św. Piotra Rybaka zobacz na mapie Gdyni. Wstęp jest wolny.

Zobacz fragment koncertu zespołu Ars Longa de Habana.

Opinie (4)

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

STOP Hejt! Przemyśl swoją opinię

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

13

grudnia

Remcon 2019 Gdynia, SP 31

16

grudnia

Kabaret Neo-Nówka Gdańsk, Filharmonia Bałtycka

16

grudnia

Dziadek do Orzechów - Narod... Gdynia, Gdynia Arena

Rozrywka

Makłowicz, Popielarz i Dymek uczą gotować w Trójmieście
Gotowanie z szefem kuchni w Trójmieście

Kulinaria

Makłowicz, Popielarz i Dymek uczą gotować w Trójmieście
Gotowanie z szefem kuchni w Trójmieście
Świąteczne piwa z browarów restauracyjnych
Świąteczne piwa z małych browarów

Planuj z nami tydzień

Polski rock, choinkobranie, giełda retro. Planuj tydzień
Planuj tydzień: choinkobranie, retro, rock

Sprawdź się

Największą inicjatywą budowlaną w historii polskiego muzealnictwa morskiego jest...?