• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport
stat
Impreza już się odbyła

Wieloświaty II. Festiwal Historii Fantastycznych

Festiwal Historii Fantastycznych Wieloświaty to bibliotekarska próba udowodnienia, że do fantastyki można podchodzić na poważnie. To już druga edycja Festiwalu; podczas pierwszej gośćmi specjalnymi byli między innymi Robert M. Wegner, Anna Kańtoch czy Radek Rak. W tym roku pragniemy skupić się na tematach fabularnych, pokazując, jak wiele radości płynie z tworzenia (i odgrywania) postaci i światów. Skąd czerpać dobre wzorce? Czy istnieje przepis na dobrze napisaną postać? Na te i inne pytania odpowiedzi znajdziecie na naszych prelekcjach i spotkaniach autorskich.

Gdy już poczujecie się gotowi, zapraszamy was do stołów, byście naukę wprowadzili w życie podczas organizowanych w trakcie Festiwalu sesji RPG lub odpoczęli przy grach planszowych. Nie zapomnijcie odwiedzić również naszej Dzielnicy Handlowej, by uzupełnić niezbędne zapasy!

Udział we wszystkich wydarzeniach jest bezpłatny.
PROGRAM:

19 kwietnia


16:00 otwarcie Festiwalu

17:00 Sesje konwentowe - warte uwagi czy strata czasu?
prowadzący: Michał "Rzeka" Rzeczycki
Mnogość konwentów pozwala wydawcom i lokalnym zgrupowaniom
na prowadzenie sesji w różnych formatach czasowych. Co takie sesje są
w stanie nam zaoferować i czy są warte naszego czasu?

18:00 Tolkien, Sapkowski i Martin wchodzą do baru - co mistrz gry może wyciągnąć z twórczości mistrzów fantastyki?
prowadzący: Maciej "Szwagier" Szewczyk
Gry RPG usilnie dążą do stania się samodzielnym i niepodległym wobec innych medium - wciąż jednak czerpią pełnymi garściami z dorobku autorów innych tekstów kultury: pisarzy, reżyserów, artystów plastyków. Podczas tej prelekcji autor postara się pokazać swój sposób myślenia o takich zapożyczeniach i wskaże na elementy rzemiosła, które sam często "pożycza" od mistrzów fantastyki.

19:00 spotkanie z Arkadym Saulskim
prowadzący: Szymon "Glav ツ" Konicz
Arkady Saulski to dziennikarz ekonomiczny, pisarz, fantasta, potencjalny archeolog. Autor uznawany za jednego z naczelnych przedstawicieli orientalnych fantastów, będący równocześnie niekończącą się skarbnicą nowych historii i scenariuszy. Podczas spotkania
z Arkadym Saulskim postaramy się odpowiedzieć na pytanie: czy aby na pewno do pisania literatury wystarczy tylko kartka i długopis?

20:00 zakończenie pierwszego dnia Festiwalu

20 kwietnia

11:00 Budujmy lepsze światy! Kreacja iluzji żyjącego środowiska otaczającego bohaterów w RPG
prowadzący: Maciej "Szwagier" Szewczyk
Czy masz czasem poczucie, że bohaterowie poruszają się podczas swoich przygód po tekturowej scenografii, a otaczający ich NPC w niczym nie przypominają żywych ludzi? Podczas prelekcji autor podzieli się kilkoma sztuczkami, które sprawdzają się u niego i wynikają z ponad 20-letniego doświadczenia w roli mistrza gry.

12:00 Łamanie maskarady - hit czy kit?
prowadzący: Marcin "Ainak" Błaszczak
Prawie każdy system RPG, aspirujący do zaklasyfikowania jako horror, zawiera w sobie pewnego rodzaju tabu, tajamnice, zasady, za których łamianie karze, czasem nawet dość srogo. Wydaje się, że osoby grające i narrator/osoba mistrzująca prowadzą ze sobą jakąś metagrę, przystępując do tego typu systemów, wzajemnie testując siebie na polu owego "tabu". Czasem psuje to rozgrywkę, a czasem daje dużo radości. Zatrzymajmy się chwilę i zastanówmy nad tym zagadnieniem.

13:00 spotkanie z Krzysztofem M. Majem
prowadzący: Marcin Wiktor
Czy jesteśmy wybrać jakąś konkretną datę, która określałaby początek fantastyki jako ga-tunku? A może narracja fantastyczna, próbująca wyjaśnić to co wykracza poza to co oczywi-ste, towarzyszyła nam od samego początku? Na spotkaniu z uznanym groznawcą, teorety-kiem narracji fantastycznych i światotwórczych spróbujemy znaleźć odpowiedzi na powyż-sze pytania, jak również (a może - przede wszystkim) poszukać odpowiedzi na pytanie: Czy fantastyka stoi w miejscu czy rozwija się razem ze społeczeństwem?

14:00 Dramaturgia w RPG
prowadzący: Marek Nowak
Film ma trzy akty i dwa punkty zwrotne, scenarzyści podbijają stawkę, tworzą presję czasu, zmierzają do konfrontacji. W RPG dochodzi czynnik nieprzewidywalności. Osoby prowadzące nie mogą przewidzieć decyzji graczy ani też kontrolować rzutów kośćmi. Struktura się sypie? Wszystko może pójść źle? A może zyskujemy dodatkowy czynnik budowania napięcia?

15:00 Ilustrowanie bohatera RPG
Prowadząca: Paulina "TheNoy" Targosz
Prelekcja o podstawach ilustrowania dowolnego bohatera. Trochę o kreskach, kształtach i kolorach. O anatomii i stylizacji. O tym jak zacząć i ćwiczyć. O sztuczkach, które pomagają. Prelekcja dla rysujących i dla zupełnie świeżych w temacie - czyli dla każdego!

16:00 Bleed no more, czyli trudne emocje na sesji i jak sobie z nimi radzić?
Prowadząca: Marta "Chochlik" Struś
Większości z nas to się zdarzyło przynajmniej raz. Doskonała sesja, emocje, które aż buzują, a potem...no właśnie. Czym dokładnie jest słynny posesyjny "bleed" i co zrobić, żeby nie bleedować? Czy to jest zaraźliwe i czy można się od tego uzależnić? Jak dbać o zachowanie granic pomiędzy przeżyciami swojej postaci a własnymi? Na te i wiele innych pytań będziemy wspólnie szukać odpowiedzi podczas tej prelekcji.

17:00 Cechy charakterystyczne wybranych światów, w które grałem w ostatnim roku
Prowadzący: Wojciech "Termos" Tremiszewski

18:00 Fantastyka Elitarna, czyli dlaczego teraz to są czasy (a kiedyś ich nie było)
Prowadzący: Marcin "van Puff" Wiktor
Czy fantastyka może poruszać poważne problemy? Czy jesteśmy w stanie poważnie potraktować wampiry? Czy bohater byłby bohaterem gdyby zwalczał powstania chłopskie a nie smoki? Gdy dyskusja dotycząca jakości zeszła na drugi plan, gdy bardziej liczące stały się sukcesy komercyjne poszczególnych tytułów a wielkie firmy zaczynają łakomym wzrokiem patrzeć na zakurzone lochy, smoki... o elfach już nie wspominając. Kto, kiedy i dlaczego wprowadził fantastykę do popkultury? Czy już czas byśmy opuścili piwnice? Na te i inne pytania poszukamy odpowiedzi podczas wieńczącej Festiwal prelekcji.

Dzielnice

Dzielnica Handlowa (stoiska wydawców)
Chcesz zagrać z nami a brakuje ci kostek? Może Twój podręcznik ma już dosyć i wypadałoby kupić nowy?
Każdą z potrzeb zaspokoisz w Dzielnicy Handlowej. Dzięki współpracującym z nami wydawnictwami i wystawcami uzupełnienie twoich zasobów nigdy nie było prostsze! Pamiętaj jednak, że czasami negocjacje potrafią przybrać bardzo nieoczekiwany obrót...

Dzielnica Planszowa (gry planszowe)
Miejsce, w którym słychać tylko szelest przesuwanych pionków i znaczników, okazjonalne chrząknięcie niezadowolenia lub chichot zwycięstwa. Chcesz pograć w swoją planszówkę czy wolisz skorzystać z dostępnych na miejscu zasobów? Każdy znajdzie swoje miejsce przy stole! Na część gier obowiązują zapisy, jednak jeśli macie ochotę zająć któryś z wolnych stolików - nie krępujcie się spytać koordynatora, który na pewno kręci się gdzieś w okolicy.

Dzielnica Fabularna (gry RPG)
Krzyk ginących potworów, szczęk mieczy i brzęczenie magicznych artefaktów, a może cichy szept Przedwiecznego w Twoim uchu? Nie bój się, to wszystko tylko Twoja wyobraźnia. Poza stukotem kostek usłyszysz tu głośny śmiech graczy, okrzyki zawodu lub triumfu. Jeśli nigdy nie grałeś w RPG-a - nie bój nic, nasi Mistrzowie Gry wezmą Cię za rękę i wprowadzą do każdego dostępnego przy stole świata.

Dzielnica Kulturalna (gra biblioteczna)
Biblioteka to miejsce, w którym może wydarzyć się wszystko. Jednego dnia rozmawiamy tu o rzeczach rzeczywistych, innego nasza sala pełna jest seniorów ćwiczących jogę, a jeszcze innego zanurzamy się po uszy w fantastycznych opowieściach. Myślicie, że łatwo jest utrzymać równowagę w tak chaotycznym miejscu? Wypatrujcie Bibliotekarzy, dla których wasza pomoc może okazać się kluczowa, szczególnie teraz, gdy po raz kolejny otworzyły się Wieloświaty...

Opinie

Sprawdź się

Jaką funkcję pierwotnie pełniła Łaźnia Miejska, obecnie siedziba Centrum Sztuki Współczesnej w Gdańsku?