- 1 Wystawa trójmiejskiej malarki w Wenecji (63 opinie)
- 2 To niesamowite znalezisko ma... 600 lat (17 opinii)
- 3 (Przed)wyborcza gorączka w Pipidówce (16 opinii)
- 4 Jak zarobiłem 2 mln USD na giełdzie (70 opinii)
- 5 Prawdziwy hit na scenie Teatru Muzycznego (10 opinii)
- 6 Wielki łoś zrobił tu prawdziwą furorę (5 opinii)
Wielki Tydzień z festiwalem Actus Humanus
W środę 28 marca rozpocznie się kolejna edycja Actus Humanus Resurrectio. W ciągu pięciu festiwalowych dni odbędzie się dziesięć koncertów, podczas których zaprezentuje się zarówno światowa czołówka wykonawstwa historycznego, jak i polskie, wschodzące gwiazdy. Festiwal zakończy się w Wielkanoc wykonaniem oratorium "Il trionfo del Tempo e del Disinganno" G. F. Haendla.
Wykonawstwo historyczne, czy jak kto woli "wykonanie historycznie poinformowane" ("historically informed performance") pojawiło się w muzyce w latach 70. ubiegłego wieku, a jego głównym celem było przywrócenie pierwotnych warunków wykonywania muzyki dawnej. Dziś ruch ten możemy śmiało nazwać najważniejszym zjawiskiem w muzyce ostatnich kilku dekad, a grono osób zaangażowanych w przywracanie do życia zapomnianych kompozycji sprzed wielu wieków systematycznie się powiększa.
Wiedzy na temat aktualnego stanu badań nad muzyką dawną dostarczy bez wątpienia festiwal Actus Humanus Resurrectio, podczas którego zaprezentują się zarówno największe gwiazdy wykonawstwa historycznego (koncerty wieczorne), jak i młodzi, utalentowani artyści z Polski (recitale popołudniowe). Melomani z pewnością docenią również repertuar, z jakim przyjadą do Gdańska gwiazdy - mocnych punktów w nim nie brakuje.
Już w środę 28 marca, dla przykładu, charyzmatyczny Paul McCreesh poprowadzi wykonanie Mszy h-moll Jana Sebastiana Bacha. Angielski dyrygent, słynący z odkrywczych i nieortodoksyjnych interpretacji, przywiezie do Polski solistów oraz swój słynny zespół wokalno-instrumentalny Gabrieli Consort & Players. Czwartkowy wieczór będzie natomiast należał do Sonii Priny, która wspólnie z Akademie für Alte Musik Berlin wykona program zatytułowany "Il pianto di Maria", w którym znajdą się dzieła Ferrandiniego, Bacha, Haendla, Vivaldiego i Locatellego.
Wielki Piątek spędzimy z Marcelem Pérèsem i jego Ensemble Organum.
- Artyści ci to osobny i niezwykle ważny rozdział wykonawstwa historycznego ostatnich kilkudziesięciu lat - mówi Filip Berkowicz, dyrektor festiwalu Actus Humanus. - Tym razem francuscy artyści w programie Adoratio Sanctae Crucis przedstawią śpiewy liturgiczne późnego antyku i wczesnego średniowiecza, pochodzące z manuskryptu benewentyńskiego. Ten grecko-łaciński repertuar jest świadectwem pierwszych liturgii celebrowanych na ziemiach basenu Morza Śródziemnego. Dzięki Marcelowi Pérèsowi trzeci wieczór festiwalowy przerodzi się w prawdziwe wczesnochrześcijańskie misterium.
Nie mniej sensacyjnie zapowiada się koncert grupy wokalnej Odhecaton pod kierunkiem Paola Da Cola. Wybitni włoscy artyści przedstawią trzy dzieła liturgiczne Alessandra Scarlattiego, w tym Missa defunctorum.
- To wyjątkowe, niemal nieznane dzieło mistrza opery neapolitańskiej zabrzmi w Polsce po raz pierwszy - podkreśla Berkowicz.
Oprawę muzyczną finałowego, wielkanocnego wieczoru zapewnią artyści zawsze owacyjnie przyjmowani przez gdańską publiczność - Ottavio Dantone i jego Accademia Bizantina oraz międzynarodowa plejada solistów. W ich wykonaniu usłyszymy pierwsze i (zdaniem wielu) jedno z najlepszych włoskich oratoriów Georga Friderica Handla "Il trionfo del Tempo e del Disinganno".
Podczas popołudniowych recitali zaprezentują się natomiast artyści z Polski: wiolonczelista Tomasz Pokrzywiński, młody skrzypek barokowy Stefan Plewniak, zespół wokalny Octava Ensemble pod kierunkiem Zygmunta Magiery, carillonistka Małgorzata Fiebig oraz skrzypaczka Katarzyna Anna Olszewska i altowiolista Dymitr Olszewski, którzy wykonają Sześć duetów koncertowych op. 4 Antonia Bartolomea Bruniego, włoskiego skrzypka działającego w czasach Mozarta i Beethovena w Paryżu.
Koncerty wieczorne będą odbywały się w Centrum św. Jana i w kościele św. Bartłomieja , a popołudniowe recitale w Ratuszu Głównego Miasta i w Ratuszu Staromiejskim . Bilety (20-120 zł) i karnety (310-510 zł) do nabycia w punktach sprzedaży Ticketmaster na terenie całego kraju oraz w sklepie internetowym www.ticketmaster.pl.
Wydarzenia
Zobacz także
Opinie (7)
-
2018-03-28 10:22
I to jest Piekne tak naprawde.
Wielkie Swieta.
- 16 6
-
2018-03-28 14:41
czas legend .....
- 4 3
-
2018-03-28 14:50
Sonia Priny, wygląda jak Ewa Bem w młodości. (1)
Święta jak święta, kto chce niech przeżywa.
- 5 3
-
2018-03-28 20:31
raczej Annie Lennox
- 1 1
-
2018-03-28 16:18
Dlaczego?
- 0 2
-
2018-03-28 17:20
Chodzi o to vege zdrowe żarcie?
Jakiś tak się nazywa- 1 7
-
2018-03-30 08:51
Może organizatorzy zadbają o ogrzewanie kościoła św. Bartłomieja?
Wspaniała muzyka, znakomici wykonawcy i zimny kościół. Miejmy nadzieję, że chociaż muzycy mieli zapewnione przynajmniej dostateczne warunki, z przodu było trochę cieplej. Publiczność to, jak widać, zło konieczne na takich wydarzeniach, bo przecież nie wpływy z biletów finansują festiwal.
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.