• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport
stat
Impreza już się odbyła
Wydarzenie aktualne
Warsztaty wikliniarskie

Warsztaty teatralne

kwi 21

niedziela, godz. 10:00 - 14:00

bilety 150 zł

w każdy wtorek (do 25.06), godz. 17:00

Gdańsk,
bilety 180 zł
[lead]O WARSZTACIE

THE ACTOR'S PLAYING - ZABAWA AKTORA

Prowadzenie: Agnieszka Kazimierska, Pauline Lauhle
członkinie Open Program of the
Workcenter of Jerzy Grotowski and Thomas Richards
w Pontederze we Włoszech.

Czterodniowe warsztaty dla aktorów, tancerzy, reżyserów lub dla każdego kto jest zainteresowany zgłębianiem sztuki aktora. W trakcie warsztatu uczestnicy będą mięli możliwość poznania w praktyce, poprzez elementy zabawy, naturę tego, co może być postrzegane jako rdzeń rzemiosła aktorskiego: organiczne i wiarygodne zachowanie.

ZABAWA jest jedną z podstawowych umiejętności, na której aktorzy polegają. Jak grać, jak się bawić. Jak się bawić jak dziecko. Intencja, działanie, reakcja, rytm, skojarzenia, przepływ życia, artukulacja zachowania: wszystkie te podstawowe elementy rzemiosła aktorskiego są obecne, kiedy osoba gra - bawi się.

Wszyscy byliśmy dziećmi. Wszyscy wiemy jak się bawić. Nawet nie musimy wiedzieć jak się bawić. Może w pewnym momencie życia zapomnieliśmy, dając priorytet wartościom dyscypliny, dobrego wypełniania obowiązków... To świetnie. Ale nadal możemy i potrzbujemy się bawić. Lubimy różne gry. W każdej chwili możemy odkryć na nowo jak się bawić, razem z innymi.

W trakcie warsztatów będziemy eksperymentować z tą umiejętnością i przestrzenią zabawy w trakcie różnych sesji. W ramach profesjonalnej pracy aktora, poprzez śpiew, gry i improwizacje w przestrzeni oraz pracę nad indywidualnymi etiudami uczestnicy będą mieli okazję by intencjonalnie zblizyć się do swojej własnej zabawowości.

To jest jedno z wyzwań rzemiosła aktora - jak pozwolić grze/zabawie, scenie, danej postaci żyć na nowo i po raz kolejny, jak grać w tę samą grę wielokrotnie w taki sposób, by nie stawała sie ona formalna czy bez życia.

Zabawa ma jeszcze jedną świetną właściwość: w samej zabawie nie ma osądu... Mario Biagini często przypomina nam w trakcie pracy: dziecko po prostu się bawi. Nic nie jest nie tak, nic nie jest złe czy głupie. Nic nie oznacza nic innego niż to czym jest. To po prostu zabawa.

SESJE PRACY:

Gry/ Zabawy w przestrzeni
Poprzez serie gier w przestrzeni, prowadzonych w ciszy, uczestnicy będą mieli możliwość aktywować i podążać za przepływem skojarzeń poprzez kontakt, intencje, działania, reakcje.

Sesje śpiewu
Możliwość odkrycia i poznania natury własnych działań, intencji i bycia w relacji w (okolicznościach) złożonej i dynamicznj sytuacji performatywnej. Uczestnicy stają przed wyborem jak się zachować, co zrobić? Jak uczestniczę w tym co się zdarza? Jak odgrywam swoją rolę? I jaka rolę? Czy ja wybieram tę rolę? Czy mogę ją zmienić?

Indywidualne etiudy
Poprzez prace nad indywidualnymi etiudami uczestnicy bedą mieli możliwość eksplorować organiczne zachowanie w ramach powtarzalnej struktury oraz odkryć jak powtórzyć tę samą grę bez upraszczania złożonści organicznego zachowania. Praca nad indywidualnymi etiudami jest także możliwością doświadczalnego zrozumienia potrzeby istnienia obydwu - elaboracji stworzonej struktury, linii działań (kompozycja) i zaangażowania poprzez grę (imporwizowany przepływ życia) w pracy aktora.

Jako przygotowanie do warsztatu uczestnicy powinni stworzyć etiudę o maksymalnej długości 3 minut. Etiuda powinna być jak miniaturowe przedstawienie i mieć początek, rozwinięcie i zakończenie; powinna zawierać tekst i/lub pieśń, które mają wyjątkowe znaczenie dla uczestnika. Struktura etiudy powinna być powtarzalna. Działania i znaczenie tekstu powinny być zrozumiałe dla zewnętrznego obserwatora. Tekst powinien być perfekcyjnie zapamiętany. Pieśń powinna mieć solidną melodię. Słowa i melodia muszą być perfekcyjne opanowane, nie mogą być improwizowane.

Jeśli chcielibyście złapać ponownie falę zabawy w swojej profesji, serdecznie zapraszam na warsztat ZABAWA AKTORA.

Agnieszka Kazimierska
Open Program of the Workcenter of Jerzy Grotowski and Thomas Richards

Dalsze informacje będą przesłane do uczestników, po ich przyjęciu na warsztat. Wszystkich zainteresowanych proszę o przesłanie swojego CV oraz krótkiego listu motywacyjnego na email wkcworkshop.gdansk2017@gmail.com

Szczegóły:
daty: 20 - 23 kwietnia 2017
20, 21 kwietnia od 17:30 - 21:30
22, 23 kwietnia: od 11:00 do 18:00 (z godzinną przerwą na lunch)
cena:
- dla osób z Europy-Wschodniej: 400zł (cena normalna), 350 zł (cena ulgowa)
- wszystkich pozostałych osob: 230 euro
zapisy i kontakt: wkcworkshop.gdansk2017@gmail.com
miejsce: Nowa Synagoga, Gdańsk-Wrzeszcz, ul. Partyzantów 7

Ilość miejsc ograniczona.
Obowiązują zapisy i przedpłata.

ZNAJDŹ NAS NA FACEBOOKU: ZABAWA AKTORA

O JERZYM GROTOWSKIM I WORKCENTER
Uważany za jednego z najważniejszych i najbardziej wpływowych praktyków teatru XX wieku, Jerzy Grotowski zrewolucjonizował współczesny teatr na wiele sposobów: zmienił sposób w jaki Zachodni twórcy i teoretycy teatralni postrzegaja relację pomiędzy widzami a aktorami, zasady wystawiania sztuk na scenie czy samo rzemiosło aktorskie. Polski reżyser prawdopodobnie najbardziej znany był za swoja koncepcję "teatru ubogiego". Jednak praktyka Grotowskiego wychodzi daleko ponad zarysy konwencjonalnego teatru, zakładajac długoterminową systematyczna pracę / eksploracje mozliwości istoty ludzkiej/człowieka w działaniu i w relacji w kontekście performatywnym.

Ośrodek praktycznej pracy twórczej w toskańskiej Pontederze - Workcenter of Jerzy Grotowski and Thomas Richards - był ostatnim miejscem, w którym żył i pracował Jerzy Grotowski. Rozwijał tam swoje poszukiwania w zakresie sztuki jako wehikułu - pracy artystycznej, która ma istotny wpływ na przemianę ludzkiego wnętrza. Najbliżsi współpracownicy Grotowskiego, Thomas Richards i Mario Biagini, zostali nominowani przez polskiego reżysera prawowitymi spadkobiercami całości jego dorobku intelektualnego. Od jego śmierci w 1999 roku samodzielnie kierują włoskim ośrodkiem, gdzie kontynuują i rozwijają prace badawczo-artystyczne prowadzone przez Grotowskiego w Workcenter we Włoszech w trakcie jego ostatnich 12 lat życia - poszukiwania które bazowały na jego życiowym dorobku, artystycznym i nie tylko.

Włoskie centrum, rozpoznawalne w środowisku twórców performatywnych na całym świecie, skupia prace na tym istotnym aspekcie badań Grotowskiego, który miał do czynienia z wnętrzem człowieka w działaniu i możliwością wykorzystania narzędzi performatywnych dla pewnego rodzaju wewnętrznego rozwoju. Artyści, którzy aktywnie uczestniczą w pracach ośrodka dążą do tego, by nieustannie się rozwijać i pogłębiać swoje artystyczne zdolności, zawsze szukając nowych wyzwań.

Obecnie Workcenter of Jerzy Grotowski and Thomas Richards gości dwa twórcze zespoły: - Focused Research Team in Art as vehicle Thomasa Richardsa oraz prowadzony przez Mario Biaginiego - Open Program.

W swojej pracy Open Program szuka sposobów odkrywania momentów takiego kontaktu między ludźmi, który niesie sens, który posiada znaczenie. Wraz z wieloma przyjaciółmi, współpracownikami i kolegami Open Program prowadzi linię poszukiwań nad ludzkim kontaktem, który może być sposobem wzajemnej transformacji. Śpiew, taniec i interakcja są jednymi z najbardziej podstawowych elementów ludzkiego zachowania. Są u podstaw żywej kultury. Widzimy kulturę nie tylko jako przedmiot, podlegający prawom rynku, ale jako dynamiczną siłę, która twórczo adaptuje się w odpowiedzi na konkretne okoliczności historyczne. Poprzez różne wydarzenia performatywne Open Program bada praktycznie ten potencjał kontaktu, działania i transformacji.

Serdecznie zapraszamy do Gdańska!

Open Program of the Workcenter of Jerzy Grotowski and Thomas Richards

Informacja o biletach

  • Bilet normalny
    400 zł
  • Bilet ulgowy
    350 zł
- dla osób z Europy-Wschodniej: 400 zł (cena normalna), 350 zł (cena ulgowa)
- wszystkich pozostałych osob: 230 euro
zapisy i kontakt: wkcworkshop.gdansk2017@gmail.com
miejsce: Nowa Synagoga, Gdańsk-Wrzeszcz, ul. Partyzantów 7

Opinie

Sprawdź się

Pierwszą siedzibą Teatru Muzycznego był...?