• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport
stat
Impreza już się odbyła

Wakacyjna Wystawa Makiet i Modeli Kolejowych

Klub Miłośników Kolei "Nostalgia Za Parą" (www.nostalgiazapara.pl) serdecznie zaprasza do uczestnictwa w Wakacyjnej Wystawie Makiet i Modeli Kolejowych Nostalgia Za Parą, którą organizujemy w Gdańsku w Galerii ETC w lipcu i w sierpniu. Makiety będzie można oglądać w piątki od 17 do 20, a w soboty i niedziele w godzinach 10-14 i 15-19. Wstęp na Wystawę jest bezpłatny.

Makieta będzie składać się z kilku stacji, parowozowni normalno i wąskotorowej, bocznic oraz szlaku pomiędzy nimi. Pociągi na makiecie - towarowe, osobowe, pospieszne, ekspresowe i specjalne będą prowadzone przez maszynistów za pomocą specjalnych manipulatorów i będą kursować według rozkładu jazdy.

Makieta składa się z modułów, czyli segmentów, łączonych ze sobą podczas wystawy. Dzięki temu możliwe jest w miarę prawdziwe odtworzenie ruchu kolejowego, gdyż nasze pociągi nie jeżdżą "w kółko", tylko pokonują określony szlak, stosując się do zasad ruchu obowiązujących na prawdziwej kolei. Dlatego też pociągi na makiecie nie jeżdżą "jeden za drugim", jak na zabawkowej domowej makiecie, bo na szlaku pomiędzy dwoma posterunkami ruchu może znajdować się tylko jeden pociąg. Odwiedzając Wystawę warto zwrócić uwagę nie tylko na jeżdżące pociągi, ale również na manewry na stacjach, bocznicach i w parowozowni, pieczołowicie odtworzone detale i scenki pokazujące życie w miniaturowym świecie.

Ruch na makiecie prowadzą zawiadowcy stacji, dyżurni ruchu i maszyniści. Dyżurny ruchu, mając do dyspozycji rozkład jazdy obsługuje rozjazdy (zwrotnice) i semafory (światła) na swoich stacjach, kierując tym samym pociągi na właściwe tory stacyjne. Dzięki temu eliminuje się możliwość kolizji pociągów i gwarantuje się płynność ruchu. Maszyniści prowadzą pociągi na makiecie przestrzegając obowiązujących sygnałów i poleceń dyżurnych ruchu. Każdy pociąg ma swój rozkład jazdy. Najbardziej skomplikowany jest ruch pociągów towarowych zbiorowych, które na stacjach prowadzą manewry, zostawiając lub zabierając różne wagony z bocznic.

Każda lokomotywa na makiecie ma wbudowany dekoder cyfrowy (zwykły lub z dźwiękiem) i dzięki temu swój własny indywidualny "adres", obsługiwany przez przypisany do niej manipulator, którym maszynista (idący wzdłuż makiety za lokomotywą) ją uruchamia, zatrzymuje, nadaje sygnały dźwiękowe, włącza światła itp. Dzięki temu możliwe jest prowadzenie ruchu nieograniczoną ilością lokomotyw, jazda po jednym torze w obu kierunkach z różną prędkością itp.

Rozkład jazdy jest projektowany przez osobę wspomagającą się specjalnym program komputerowym. Dzięki temu na linii jednotorowej pociągi wymijają się na stacjach. Rozkład jazdy dostosowany jest do aktualnego układu makiety, będących do dyspozycji pociągów i obsługujących je maszynistów.

Po makiecie jeżdżą pociągi pasażerskie: osobowe, pospieszne, ekspresowe; pociągi towarowe: zbiorowe, kursujące w zwartych składach i zdawcze, które na poszczególnych stacjach prowadzą manewry oraz specjalne: drezyny, pociągi pancerne, techniczne, eszelony wojskowe.

Zostań maszynistą - wyjątkowa atrakcja dla zwiedzających!
Zainteresowani, którzy zadeklarują kilkudniowe uczestnictwo w imprezie, będą mogli przejść przeszkolenie na maszynistę modelarskiego pociągu. Po zdaniu egzaminu poprowadzą pociąg po makiecie - najpierw pełniąc funkcję pomocnika maszynisty i doskonaląc swoje umiejętności pod nadzorem doświadczonych modelarzy a następnie - całkiem samodzielnie. Zgłoszenia osób zainteresowanych u obsługi wystawy.

Przeczytaj także

Opinie

Sprawdź się

Ile metrów pod ziemią znajduje się wystawa główna w Muzeum II Wojny Światowej?