• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport
stat
Impreza już się odbyła

W rytmie walca

Wspaniałe koncerty noworoczne w wiedeńskiej filharmonii od lat są pozycją obowiązkową pierwszego dnia Nowego Roku dla melomanów na całym świecie. W tym roku najpiękniejszych walców można posłuchać także 19 lutego w Dworze Artusa Gdańsku w wykonaniu Polskiego Chóru Kameralnego.

Dziś wszyscy kojarzymy walce z Wiedniem i wielkimi orkiestrami, może jeszcze z arcydziełami Fryderyka Chopina. Tymczasem ów elegancki taniec wywodzi się z muzyki ludowej południowych Niemiec, a wykonywać je można nie tylko w wersji instrumentalnej. Sobotni koncert przeniesie nas na eleganckie XIX-wieczne salony.

muzyka poważna - koncerty w Trójmieście


Koncert rozpocznie 18 krótkich utworów Johannesa Brahmsa, występujących pod wspólnym tytułem Pieśni miłosne - Walce (niem. Liebeslieder - Waltzer). Ich materię tekstową stanowią wiersze Georga Friedricha Daumera ze zbioru Polydora. Kompozytor, zainspirowany ländlerami Schuberta, napisał swoje walce pod wpływem uczucia do Klary Schumann. Relacja tych dwojga: trudna, burzliwa, niespełniona, znajduje odzwierciedlenie w pełnych różnorodnych nastrojów melodiach. Miłosne rozterki kompozytora doskonale obrazuje zresztą jeden z wykorzystanych przez niego tekstów Daumera: "O kobiety, jakąż rozkosz wyzwalają! Dawno byłbym mnichem został, gdyby nie kobiety!" (O die Frauen).

W drugiej części koncertu zabrzmią absolutne szlagiery, trzy wspaniałe dzieła Johanna Straussa (syna), którego - nie bez słuszności - nazywano królem walca. Straussowskie melodie były immanentnym składnikiem socjety z wiedeńskich salonów XIX w, do dziś zresztą cieszą się powodzeniem. Wiedeńska krew, Odgłosy wiosny i Nad pięknym, modrym Dunajem to utwory, który oryginalnie powstały na orkiestrę. W 2002, na specjalne zamówienie Jana Łukaszewskiego, na chór i fortepian na 4 ręce opracował je wybitny niemiecki kompozytor, Heinrich Poos. Współpraca artysty z Polskim Chórem Kameralnym była wyjątkowa i trwała już ponad trzydzieści lat. W tym czasie zespół nie tylko prezentował utwory Heinricha Poosa w Polsce i na świecie, ale również dokonał światowych premier jego licznych kompozycji.

Podczas koncertu Polskiemu Chórowi Kameralnemu towarzyszyć będą na fortepianie: Monika Płachta i Magdalena Żak de Carvalho. Artystki na co dzień związane z Akademią Muzyczną w Krakowie prowadzą intensywną działalność koncertową i pedagogiczną. W Gdańsku wystąpiły już wcześniej, w 2018 roku, prezentując wspólnie z Polskim Chórem Kameralnym Ein Deutsches Requiem Johannesa Brahmsa.
Brahms pisał: "Muszę wyznać, że po raz pierwszy uśmiechnąłem się na widok mojego utworu - wydrukowanego! Mogę zostać nazwany osłem, jeśli te nasze Liebeslieder nie sprawią paru ludziom przyjemności". Mamy nadzieję, że i Państwo znajdą się w tym gronie.

PROGRAM:
Johannes Brahms 1833-1897
Liebeslieder - Walzer (Pieśni miłosne - Walce) op. 52
na chór mieszany i fortepian na cztery ręce do słów Georga Friedricha Daumera
№ 1 Rede, Mädchen, allzu liebes (Mów, dziewczę, nazbyt mile)
№ 2 Am Gesteine rauscht die Flut (W skałach szumi potok)
№ 3 O die Frauen (O, te kobiety)
№ 4 Wie des Abends schöne Röte (Jak piękna zorza wieczorna)
№ 5 Die grüne Hopfenranke (Zielone chmielu gałązki)
№ 6 Ein kleiner, hübscher Vogel (Mały śliczny ptaszek)
№ 7 Wohl schon bewandt war es (Pięknie było)
№ 8 Wenn so lind dein Auge mir (Gdy twe oko tak łagodnie spogląda na mnie)
№ 9 Am Donaustrande (Nad brzegiem Dunaju)
№ 10 O wie sanft die Quelle (O jak łagodnie wije się strumyk)
№ 11 Nein, es ist nicht auszukommen (Nie, nie można wytrzymać)
№ 12 Schlösser auf, und mache Schlosser (Ślusarzu, zrób zamków bez liku)
№ 13 Vögelein durchrauscht die Luft (Ptaszek szybuje w powietrzu)
№ 14 Sieh, wie ist die Welle klar (Spójrz na jasność fali)
№ 15 Nachtigall, sie singt so schön (Tak pięknie śpiewa słowik)
№ 16 Ein dunkeler Schacht ist Liege (Miłość to ciemna otchłań)
№ 17 Nicht wandle, mein Licht (Nie chadzaj, światło me [po mokrej łączce])
№ 18 Es bebet das Gesträuche (Zadrżał krzew)

Johann Strauss syn 1825-1899, opr. Heinrich Poos 1928-2020
na chór mieszany i fortepian na cztery ręce
Frühlingsstimmen (Odgłosy wiosny), op. 410, sł. Richard Genée
Wiener Blut (Wiedeńska krew), op. 354, sł. Joseph Pircher
An der schönen blauen Donau (Nad pięknym modrym Dunajem), op. 314, sł. Franz von Gernerth

WYKONAWCY:
Monika Płachta - fortepian
Magdalena Żak de Carvalho - fortepian
Polski Chór Kameralny
Jan Łukaszewski - dyrygent

Opinie

Sprawdź się

Ile oddziałów ma Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia?