Fotografia od początku swojego istnienia rozbudzała chęć ludzi do dokumentowania otaczającego ich świata, tworzenia obrazów rzeczywistości znanej, ale także dopiero co poznanej. Pasja ta trwa do dzisiaj i przejawia się między innymi w fotografii podróżniczej czy turystycznej.
Podobne wydarzenia
5 - 30 marca 2024, godz. 10:00 - 18:00
Gdańsk,
Oliwski Ratusz Kultury
Wstęp wolny
6 lutego - 30 kwietnia 2024
Gdańsk,
Biblioteka Gdańska PAN
Wstęp wolny
Aparat fotograficzny stanowi nieodzowny element dalekich i bliskich podróży. Marcel Grisard, który w latach 1956-1960 był konsulem Francji w Gdańsku, za jego pomocą dokumentował wydarzenia związane z pracą zawodową (przykładem mogą być zdjęcia wykonane podczas defilady marynarki wojennej w Gdyni), ale także utrwalał momenty prywatnych wycieczek po Pomorzu i Polsce. Grisard na swoich zdjęciach pokazuje głównie architekturę, pejzaże i miejsca turystycznych atrakcji oraz sceny rodzajowe ze swą rodziną - żoną Yvette i córkami: Françoise oraz Hélène. Poza Trójmiastem zwiedzali między innymi Kwidzyn, Malbork, Gniew, Łebę, Warszawę, Kraków, Zakopane, Reszel, Lidzbark Warmiński, Częstochowę, Mazury i Białowieżę, Bydgoszcz, Toruń, Poznań, Chęciny. Podróżowali samochodem marki Simca, czym wzbudzali żywe zainteresowanie mieszkańców odwiedzanych miast (widać to m.in. na zdjęciach z Krakowa).
Tytułową podróż można rozpatrywać w tym podmiotowym aspekcie, ale i przedmiotowym. W wypadku miast i miasteczek, które odwiedzał konsul, można bowiem mówić o początku nowej podróży - podróży do powojennej odbudowy. Zniszczenia dachu i murów zamku krzyżackiego w Malborku, a w Gdańsku: ażurowa konstrukcja Żurawia, ruiny kościoła Świętych Apostołów Piotra i Pawła, rusztowania czy puste miejsca po oknach w kamienicach przy Długim Targu są świadectwem wojny, ale jednocześnie obrazem podnoszenia się z wojennych ruin. Przed ludźmi i ich miejscami także czekały wyzwania nowych czasów. Fotografie Grisarda to z jednej strony dokumentacja śladów niedawnej dramatycznej historii, a z drugiej - próba szukania polskich dróg do nowoczesności. Przykładem tego może być chociażby fotografia Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie. To spojrzenie pełne nadziei, entuzjazmu, ale też ciekawości kogoś z Zachodu.
Marcel Grisard interesował się fotografią hobbystycznie i nie rozstawał się z aparatem. Jego zdjęcia charakteryzują się staranną kompozycją, świadomością kadru i zasad obowiązujących w fotografii (również świadomego łamania tychże reguł). Szukał jak najlepszego ujęcia fotografowanego obiektu, czego przykładem mogą być serie zdjęć panoramy Gdańska wykonane z Góry Gradowej czy z brzegu Motławy. Wiele jego zdjęć pejzażowych ukazujących walory polskiego krajobrazu wskazuje na umiejętność fotograficznego patrzenia na świat i nawiązuje do tradycji mistrzów tej dziedziny. Szczególną uwagę zwracają prace wykonane w mieście, które stanowią jego socjologiczny portret. To, co niegdyś stanowiło codzienny widok (np. budki telefoniczne, uliczni sprzedawcy z wózkami), razem z dawną architekturą (fasada Teatru Miejskiego w Gdańsku), strojami i obyczajami jest dziś okazją do nostalgicznego wspominana minionych dni.
Wszystkie zdjęcia zostały wykonane na materiałach firmy Kodak, jednych z najlepszych diapozytywów barwnych kiedykolwiek produkowanych. Barwne filmy fotograficzne, a tym bardziej diapozytywy to w połowie XX wieku w Polsce prawdziwa rzadkość i nawet jeżeli ktoś miał do nich dostęp, to były to najczęściej materiały słabej jakości (po latach płowiały, wybarwiały się). Natomiast zdjęcia Grisarda do dziś zachowały wysoką jakość i rzetelność w odtworzeniu kolorów.
W 2016 roku córka autora, Françoise Grisard-Bourbon podarowała Muzeum Narodowemu w Gdańsku 192 barwne diapozytywy wykonane przez jej ojca - Marcela Grisarda w czasie, gdy mieszkał w Gdańsku i pełnił funkcję konsula Francji. Przekazanie zachowanych w doskonałym stanie slajdów nie byłoby możliwe bez zaangażowania Jolanty Barełkowskiej, polskiej dziennikarki we Francji i wieloletniej przyjaciółki Françoise Grisard-Bourbon.
Z ofiarodawczynią diapozytywów wiąże się interesujący gdański wątek filmowy. Françoise Grisard-Bourbon była pierwowzorem postaci Margueritte z filmu Do widzenia, do jutra w reżyserii Janusza Morgensterna ze Zbigniewem Cybulskim w jednej z głównych ról. Scenariusz filmu jest oparty na kanwie prawdziwej historii znajomości Cybulskiego i aktorów Teatrzyku Bim-Bom z rodziną Grisard i nią samą. Latem 1959 roku Françoise wyjechała do Francji, ale utrzymywała i wciąż utrzymuje kontakt z Polską.
Marcel Grisard - dyplomata, orientalista. Urodził się w 2 stycznia 1907 w Paryżu, zmarł tamże 7 marca 1976. Ukończył Inalco Institut national des langues et civilisations orientales, gdzie studiował języki turecki i arabski. Obejmował placówki dyplomatyczne głównie na Bliskim Wschodzie, m.in. w Bejrucie, Teheranie, Izmirze. W latach 1956-1960 sprawował urząd konsula Francji w Gdańsku. Wraz z żoną i córkami mieszkali w konsulacie przy al. Zwycięstwa 21 (dziś znajduje się tam Wojewódzki Sąd Administracyjny). Państwo Grisard prowadzili dom otwarty, do którego często zapraszali ludzi nauki czy sztuki. W czasie wolnym Marcel Grisard interesował się wędkarstwem oraz fotografią. Początkowo fotografował w czerni i bieli, a po pojawieniu się barwnych diapozytywów Kodaka - w kolorze. Wraz z rodziną i przyjaciółmi chętnie podróżował po Polsce i nieustannie robił zdjęcia otaczającego go krajobrazu. Po zakończeniu pracy w Gdańsku został skierowany na placówki dyplomatyczne w Turcji, Algierii i Kambodży, gdzie również intensywnie fotografował.
Patronat honorowy:
Mieczysław Struk, Marszałek Województwa Pomorskiego
Ambasada Francji w Polsce
Allain Mompert, Konsul Honorowy Francji w Gdańsku
Program kulturalny towarzyszący wystawie
W podróży. Kolekcja barwnych diapozytywów Marcela Grisarda
Spotkanie z Françoise Grisard-Bourbon, Jolantą Barełkowską i Andrzejem Ciecierskim oraz pokaz filmu dokumentalnego pt. Dzień dobry, dziś w reż. Andrzeja Ciecierskiego, produkcja TVP3, Gdańsk 2017
18.01.2019, godz. 17.00-19.00
Muzeum Narodowe w Gdańsku/Gdańska Galeria Fotografii,
ul. Długi Targ 24 (Zielona Brama), 80-828 Gdańsk
Wstęp bezpłatny
Prelekcja i pokaz filmu fabularnego pt. Do widzenia, do jutra w reż. Janusza Morgensterna, Zespół Filmowy Kadr, 1960, czas 1h 20 min
10.02.2019 godz. 13.00-15.30
Muzeum Narodowe w Gdańsku/Gdańska Galeria Fotografii,
ul. Długi Targ 24 (Zielona Brama), 80-828 Gdańsk
Wstęp bezpłatny
Kolorowa fotografia tradycyjna - warsztaty fotograficzne dla dzieci i młodzieży;
terminy do indywidualnego ustalania z m.bienkowska@mng.gda.pl
Tytułową podróż można rozpatrywać w tym podmiotowym aspekcie, ale i przedmiotowym. W wypadku miast i miasteczek, które odwiedzał konsul, można bowiem mówić o początku nowej podróży - podróży do powojennej odbudowy. Zniszczenia dachu i murów zamku krzyżackiego w Malborku, a w Gdańsku: ażurowa konstrukcja Żurawia, ruiny kościoła Świętych Apostołów Piotra i Pawła, rusztowania czy puste miejsca po oknach w kamienicach przy Długim Targu są świadectwem wojny, ale jednocześnie obrazem podnoszenia się z wojennych ruin. Przed ludźmi i ich miejscami także czekały wyzwania nowych czasów. Fotografie Grisarda to z jednej strony dokumentacja śladów niedawnej dramatycznej historii, a z drugiej - próba szukania polskich dróg do nowoczesności. Przykładem tego może być chociażby fotografia Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie. To spojrzenie pełne nadziei, entuzjazmu, ale też ciekawości kogoś z Zachodu.
Marcel Grisard interesował się fotografią hobbystycznie i nie rozstawał się z aparatem. Jego zdjęcia charakteryzują się staranną kompozycją, świadomością kadru i zasad obowiązujących w fotografii (również świadomego łamania tychże reguł). Szukał jak najlepszego ujęcia fotografowanego obiektu, czego przykładem mogą być serie zdjęć panoramy Gdańska wykonane z Góry Gradowej czy z brzegu Motławy. Wiele jego zdjęć pejzażowych ukazujących walory polskiego krajobrazu wskazuje na umiejętność fotograficznego patrzenia na świat i nawiązuje do tradycji mistrzów tej dziedziny. Szczególną uwagę zwracają prace wykonane w mieście, które stanowią jego socjologiczny portret. To, co niegdyś stanowiło codzienny widok (np. budki telefoniczne, uliczni sprzedawcy z wózkami), razem z dawną architekturą (fasada Teatru Miejskiego w Gdańsku), strojami i obyczajami jest dziś okazją do nostalgicznego wspominana minionych dni.
Wszystkie zdjęcia zostały wykonane na materiałach firmy Kodak, jednych z najlepszych diapozytywów barwnych kiedykolwiek produkowanych. Barwne filmy fotograficzne, a tym bardziej diapozytywy to w połowie XX wieku w Polsce prawdziwa rzadkość i nawet jeżeli ktoś miał do nich dostęp, to były to najczęściej materiały słabej jakości (po latach płowiały, wybarwiały się). Natomiast zdjęcia Grisarda do dziś zachowały wysoką jakość i rzetelność w odtworzeniu kolorów.
W 2016 roku córka autora, Françoise Grisard-Bourbon podarowała Muzeum Narodowemu w Gdańsku 192 barwne diapozytywy wykonane przez jej ojca - Marcela Grisarda w czasie, gdy mieszkał w Gdańsku i pełnił funkcję konsula Francji. Przekazanie zachowanych w doskonałym stanie slajdów nie byłoby możliwe bez zaangażowania Jolanty Barełkowskiej, polskiej dziennikarki we Francji i wieloletniej przyjaciółki Françoise Grisard-Bourbon.
Z ofiarodawczynią diapozytywów wiąże się interesujący gdański wątek filmowy. Françoise Grisard-Bourbon była pierwowzorem postaci Margueritte z filmu Do widzenia, do jutra w reżyserii Janusza Morgensterna ze Zbigniewem Cybulskim w jednej z głównych ról. Scenariusz filmu jest oparty na kanwie prawdziwej historii znajomości Cybulskiego i aktorów Teatrzyku Bim-Bom z rodziną Grisard i nią samą. Latem 1959 roku Françoise wyjechała do Francji, ale utrzymywała i wciąż utrzymuje kontakt z Polską.
Marcel Grisard - dyplomata, orientalista. Urodził się w 2 stycznia 1907 w Paryżu, zmarł tamże 7 marca 1976. Ukończył Inalco Institut national des langues et civilisations orientales, gdzie studiował języki turecki i arabski. Obejmował placówki dyplomatyczne głównie na Bliskim Wschodzie, m.in. w Bejrucie, Teheranie, Izmirze. W latach 1956-1960 sprawował urząd konsula Francji w Gdańsku. Wraz z żoną i córkami mieszkali w konsulacie przy al. Zwycięstwa 21 (dziś znajduje się tam Wojewódzki Sąd Administracyjny). Państwo Grisard prowadzili dom otwarty, do którego często zapraszali ludzi nauki czy sztuki. W czasie wolnym Marcel Grisard interesował się wędkarstwem oraz fotografią. Początkowo fotografował w czerni i bieli, a po pojawieniu się barwnych diapozytywów Kodaka - w kolorze. Wraz z rodziną i przyjaciółmi chętnie podróżował po Polsce i nieustannie robił zdjęcia otaczającego go krajobrazu. Po zakończeniu pracy w Gdańsku został skierowany na placówki dyplomatyczne w Turcji, Algierii i Kambodży, gdzie również intensywnie fotografował.
Patronat honorowy:
Mieczysław Struk, Marszałek Województwa Pomorskiego
Ambasada Francji w Polsce
Allain Mompert, Konsul Honorowy Francji w Gdańsku
Program kulturalny towarzyszący wystawie
W podróży. Kolekcja barwnych diapozytywów Marcela Grisarda
Spotkanie z Françoise Grisard-Bourbon, Jolantą Barełkowską i Andrzejem Ciecierskim oraz pokaz filmu dokumentalnego pt. Dzień dobry, dziś w reż. Andrzeja Ciecierskiego, produkcja TVP3, Gdańsk 2017
18.01.2019, godz. 17.00-19.00
Muzeum Narodowe w Gdańsku/Gdańska Galeria Fotografii,
ul. Długi Targ 24 (Zielona Brama), 80-828 Gdańsk
Wstęp bezpłatny
Prelekcja i pokaz filmu fabularnego pt. Do widzenia, do jutra w reż. Janusza Morgensterna, Zespół Filmowy Kadr, 1960, czas 1h 20 min
10.02.2019 godz. 13.00-15.30
Muzeum Narodowe w Gdańsku/Gdańska Galeria Fotografii,
ul. Długi Targ 24 (Zielona Brama), 80-828 Gdańsk
Wstęp bezpłatny
Kolorowa fotografia tradycyjna - warsztaty fotograficzne dla dzieci i młodzieży;
terminy do indywidualnego ustalania z m.bienkowska@mng.gda.pl