• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport
stat
Impreza już się odbyła
PATRONAT

VII Gdański Festiwal Tańca (2 opinie)

Czwórka symbolizuje w tańcu dynamikę, zmianę, podjęcie ryzyka. Sekwencyjne ruchy tancerzy są przez nich precyzyjnie wyliczane, a wprowadzenie nowego elementu często wypada na cztery. Na 4 to także hasło VII edycji Gdańskiego Festiwalu Tańca, podczas której artyści z czterech stron świata zaprezentują różnorodne, często bardzo odległe od siebie koncepcje komunikowania się za pomocą języka ciała. Niemal każdy z występów będzie zwrotem w innym kierunku, zupełnie jak po odliczeniu do czterech.



Solo Dance Contest

Od sześciu lat ważnym elementem festiwalu jest Solo Dance Contest, czyli międzynarodowy konkurs na solo w dziedzinie tańca współczesnego. W 2009 roku było to skromne wydarzenie, w którym wzięło udział ośmiu uczestników z Polski i Łotwy, dzisiaj jest to jeden z ważniejszych rodzimych konkursów o ogólnoeuropejskim zasięgu. Chęć uczestnictwa w tegorocznej edycji wyraziło siedemdziesięciu pięciu tancerzy z dwudziestu jeden krajów, co jest wynikiem rekordowym. Szansę pokazania się publiczności w Gdańsku otrzymało trzydzieści osób, a wywarcie dobrego wrażenie nie tylko na jurorach, lecz także na widzach będzie wyjątkowo ważne, ponieważ przyznana zostanie Nagroda Publiczności. Zwycięzców Solo Dance Contest wybiorą natomiast: Snježana Abramović Milković - dyrektor artystyczny Zagreb Dance Company oraz prezes Chorwackiego Związku Artystów Tancerzy; Sylwia Hefczyńska-Lewandowska - doktor sztuk teatralnych, pedagog Wydziału Teatru Tańca PWST w Krakowie; Ismael Lorenzo - tancerz kubańskiego pochodzenia, a także fotograf specjalizujący się w wykonywaniu zdjęć związanych z tańcem; Kevin Richmond - baletmistrz, choreograf i pedagog; Ryszard Kalinowski - choreograf Lubelskiego Teatru Tańca, animator polskiej sceny tanecznej. Wejściówki na pokazy konkursowe będą kosztować 5 zł (3 zł na Kartę Tancerza).

Trójmiejska Korporacja Tańca

Pod tą nazwą kryje się bardzo ważny element festiwalu, jakim są premiery spektakli trójmiejskich tancerzy. W 2015 roku będą to - kwartetu: Wioleta Fiuk, Patryk Gacki, Michał Łabuś, Natalia Madejczyk, solistki Heleny Ganjalyan oraz duetu Bożeny Zezuli i Krzysztofa Gojtowskiego. Każdy ze spektakli powstał pod czujnym okiem Wojciecha Mochnieja - artysty cenionego zarówno w Europie, jak i w Kanadzie, gdzie od wielu lat mieszka. Cechami rozpoznawczymi jego pedagogicznych priorytetów są efektywność oraz wysokie wymagania stawiane podopiecznym. Doskonale znani trójmiejskiej publiczności tancerze otrzymają dzięki temu narzędzia, za sprawą których zaprezentują się z dotąd nieznanej strony. Premiery spektakli Trójmiejskiej Korporacji Tańca zainaugurują festiwal 5 czerwca.

Teatry zagraniczne

Polskich premier doczekają się także przedsięwzięcia teatrów zagranicznych. Francuskie Campagnie Propos po raz pierwszy wystąpi nad Wisłą, a ich "DéBaTailles" opisano w tunezyjskim Le Renouveau jako burleskę przyjmującą postać czarnego humoru, ironii i zwariowanej parodii, która pogrywa z tradycyjnymi kodami tańca współczesnego. Rosita Boisseau z Telerama Sortir również podkreśliła walory rozrywkowe spektaklu: Zespół ośmiu mężczyzn w garniturach i perukach przemienia scenę w ring bokserski... i jest to nawet zabawne!. Twórcą spektaklu jest Denis Plassard, którego rozległe zainteresowania pozwoliły zawrzeć w około godzinnym programie elementy związane z tańcem tradycyjnym, hip-hopem, a nawet kung-fu.

Również chorwacki duet tworzony przez Aleksandrę Mišić i Ognjena Vučinić będzie miał okazję po raz pierwszy przedstawić polskiej publiczności swoje wspólne przedsięwzięcie - "You". Występ ten będzie próbą przetłumaczenia poezji Enesa Kiševića na język ruchu, którą dodatkowo wspiera materiał wideo i recytacja. Intymny charakter tego spektaklu poruszył nawet autora wierszy, od których wszystko się zaczęło: Widząc Aleksandrę i Ognjena, zdałem sobie sprawę, że taniec jest w istocie językiem ojczystym poezji, a oni zdołali stworzyć razem unikalny sonet poświęcony miłości. You z jednej strony jest kameralnym występem dwóch osób, z drugiej łączy wiele dyscyplin - od tańca przez muzykę i sztukę wizualną aż po poezję.

There Might Be Others jest natomiast projektem międzynarodowym, zrzeszającym tancerzy ze Stanów Zjednoczonych oraz z Polski, który powstał w trakcie pobytu rezydencyjnego Rebecci Lazier w Poznaniu i został przygotowany pod opieką Instytutu Adama Mickiewicza. Jest to próba odejścia od tradycyjnego tworzenia choreografii, gdzie każdy z występujący porusza się w obrębie ściśle określonych zasad. Istotne jest tutaj indywidualne reagowanie na bieżącą sytuację, tancerze sami decydują kiedy, gdzie i jak włączyć się do występu, a ich układy podzielone są na moduły, które można zastosować w dowolnym momencie spektaklu. Daje to większe możliwości zaprezentowania umiejętności jednostki, a jednocześnie nie odbiera siły całej grupy. Lazier próbuje w ten sposób połączyć skrajności - chaos i prostotę, działanie samodzielne i zbiorowe.

Teatry polskie

Powody, dla których artyści tworzą autorskie spektakle są przeróżne, od samospełnienia po oddanie hołdu zjawisku czy inspirującej osobie. "Bajadera" Sopockiego Teatru Tańca powstała jednak z innych pobudek - dla hecy. Anna Jazgarska z portalu Teatralny.pl opisała przedsięwzięcie jako: spektakl, w którym choreografia jest równomiernie rozłożona na cały zespół. Co nie oznacza, że zaciera ona indywidualność tancerek. Przeciwnie. Ich celowa identyczność w pierwszych scenach przedstawienia jest kontrapunktem dla różnorodności, która ma mocny głos w reszcie spektaklu. Bajadera jest jak ciastko z niespodzianką. A raczej z czterema niespodziankami, z których każda, za sprawą swoistego ruchu, ale i różnorodnych, zmienianych w każdej scenie kostiumów, stanowi składnik inny od pozostałych.

W Kwartecie Męskim na macie spotykają się trzej tancerze oraz muzyk. Piotr Skalski, Paweł Konior i Tomasz Foltyn wywodzą się z odmiennych szkół tańca, a połączenie ich stylów daje unikalny efekt, który dodatkowo pobudza Marcin Janus - krakowski twórca muzyki elektronicznej. Tancerze pojawią się w Gdańsku nie tylko jako występujący, poprowadzą również warsztaty z partnerowania.

Propozycją Polskiego Teatru Tańca jest z kolei spektakl o dużym ładunku refleksyjnym. "Volta" powstała jako próba ukazania metamorfozy zachodzącej w jednostce konfrontującej się z grupą. Katarzyna Sałacińska z KulturaPoznań.pl opisała efekt słowami: Sytuacje, w jakich znajdują się postacie i ich relacje z innymi lawirują między dwoma biegunami: lękiem przed osamotnieniem a strachem przed nawiązaniem relacji. Andrzej Adamczak poddaje je analizie, buduje kontrasty i ukazuje różne możliwości. Dzięki temu widz może spojrzeć na codzienne sytuacje z nowej perspektywy.

Równie istotną kwestię porusza "Stalking Paradise" Lubelskiego Teatru Tańca, który powstał jako rezultat współpracy Külli Roosny z Estonii oraz Kennetha Flaka z Norwegii. Tancerze będą szukali poprzez ruch odpowiedzi na takie pytania, jak: W co wierzymy? Dlaczego wierzymy w to, co robimy? Dlaczego tak trudno jest pogodzić ze sobą różne przekonania? "Stalking Paradise" jest fascynującym widowiskiem. Ze świetnie wykreowaną przestrzenią, nasuwającą skojarzenia z Platońską jaskinią; bardzo dobrym światłem i dźwiękiem. A przede wszystkim ze znakomitą choreografią, fantastycznie realizowaną przez cały zespół wykonawców - napisał w recenzji Andrzej Z. Kowalczyk z Kuriera Lubelskiego.

Warsztaty

Gdański Festiwal Tańca jest okazją do zapoznania się z polskimi i europejskimi trendami, ale także do pracowania nad własnym warsztatem, zarówno na poziomie amatorskim, jak i profesjonalnym. W tym roku w ramach zajęć otwartych możliwe będzie nauczenie się podstaw mazurka oraz wspólna zabawa dla dzieci i rodziców pod okiem Denisa Plassarda, twórcy Compagnie Propos. Tancerze z doświadczeniem będą mogli natomiast podszkolić umiejętności z zakresu między innymi partnerowania (wraz z Piotrem Skalskim, Pawłem Koniorem i Tomaszem Foltynem), wpływu emocji na poruszanie ciałem (Sylwia Hefczyńska-Lewandowska), kondycji i wytrzymałości (Alexandra Mišić), a także
poznać tajniki Organicznej Techniki Tańca Wojciecha Mochnieja.

Organizatorem GDAŃSKIEGO FESTIWALU TAŃCA jest Klub Żak, a Festiwal realizowany jest dzięki dofinansowaniu z Miasta Gdańsk i Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Mecenasa Festiwalu Gdańskiej Infrastrukturze Wodno-Kanalizacyjnej.

Do konkursu Solo Dance Contest 2015 zostało zgłoszonych 75 aplikacji tancerzy z 21 krajów. Do prezentacji przed jury i widownią od 6 do 10 czerwca zostały wybrane następujące spektakle:
1. Ad Libitum 2.1 / Alessandro Sollima / Włochy
2. Tomorrow / Elwira Piorun / Polska
3. SimulacrumX / Ruben Reniers / Holandia
4. Maria / Anna Dego / Włochy
5. P=mgta / Jan Gallois / Francja
6. R.I.P / Başak Misket Alkım / Turcja
7. Co? Pomidor / Joanna Nadrowska / Polska
8. Tian / Sebastian Abarbanell / Niemcy
9. Then / Tone Martine Kittelsen / Norwegia
10. Dep / Leva Navickaite / Litwa
11. For Living In / Hygin Delimat / Polska
12. L'Attente / Juliette Morel / Francja
13. Achilles II / Joan Cleville / Hiszpania
14. Scope / Anastasiia Rembetska / Ukraina
15. Le Jeu de l'Oeil / Simonne Rizzo / Francja
16. Kingway / Oskar Malinowski/ Polska
17. intakt 2.0 / Sara Bradford / Szwajcaria
18. Dominique / Dominik Więcek / Polska
19. Jamais vu / Anton Safonov / Ukraina
20. Entrelacs / Veronika Akopova / Rosja
21. MonAlisa / Alisa Makarenko / Ukraina
22. Rubber Wall / Roberto Costa Augusto / Hiszpania
23. Fear Frog / Csilla Nagy / Węgry
24. Une femme masculine vol.2 / Helena Ganjalyan / Polska
25. The Return of Persephone / Athanasia Kanellopoulou / Grecja
26. Camino Solo / Jordi Soler Company / Hiszpania
27. Aguna / Magdalena Radłowska / Polska
28. Human Voice / Eva Kolarova / Czechy
29. PANic / Loukiani Papadaki / Grecja
30. Don't Fuss! / Rita Gobi / Węgry
31. Body Hack / Marco Bissoli / Włochy

Program VII Gdańskiego Festiwalu Tańca

5.06.2015 / Otwarcie Festiwalu / Trójmiejska Korporacja Tańca / dzień premier
G.15.00 / DEAR SOFIE / Stefano Fardelli / premiera filmu**
G.19.00 / PRIVATE MAPS / Helena Ganjalyan
G.19.45 / GAŁĄZKA Z DRZEWA SŁOŃCA / Bożena Zezula, Krzysztof Gojtowski
G.20.30 / RADIO ŻELAZA / Wioleta Fiuk, Patryk Gacki, Michał Łabuś, Natalia Madejczyk

6 - 9.06.2015
G.18.00 / SOLO DANCE CONTEST / pokazy konkursowe

10.06.2015
G.18.00 / SOLO DANCE CONTEST / pokazy finałowe
G.20.00 / FLASH+ / seniorzy + uczestnicy Solo Dance Contest / choreografia: Stefano Fardelli / premiera**
G.21.00 / SOLO DANCE CONTEST / ogłoszenie werdyktu*
G.21.30 / potańcówka ludowa*

11.06.2015
G.19.00 / BAJADERA - PRZEPIS NA HECNY BALET WSPÓŁCZESNY / Sopocki Teatr Tańca / choreografia: Joanna Czajkowska
G.20.30 / THERE MIGHT BE OTHERS / choreografia: Rebecca Lazier

12.06.2015
G.19.00 / DE BATAILLES / Compagnie Propos / choreografia: Denis Plassard / po raz pierwszy w Polsce
G.20.30 / KWARTET MĘSKI / choreografia i wykonanie: Tomasz Fołtyn, Paweł Konior, Piotr Skalski**

13.06.2015
G.19.00 / VOLTA / Polski Teatr Tańca / choreografia: Andrzej Adamczak

14.06.2015
G.19.00 / STALKING PARADISE / Lubelski Teatr Tańca / choreografia: Küli Roosna, Kenneth Flak
G.20.30 / YOU / Zagreb Dance Company / choreografia: Alexandra Mišić, Ognjen Vučinić

15.06.2015
G.18.00 i 20.00 / RADIO ŻELAZA / Wioleta Fiuk, Patryk Gacki, Michał Łabuś, Natalia Madejczyk


Zapraszamy również na warsztaty podczas VII Gdańskiego Festiwalu Tańca. Przygotowaliśmy ciekawe zajęcia zarówno dla tancerzy, jak i wszystkich innych zainteresowanych tańcem.

6 - 7.06.2015 / G.16.00 - 17.30 / Klub Żak
8.06.2015 / G. 16.00 - 17.00 / Klub Żak
Warsztat tańców polskich / Marta Domachowska / muzyka na żywo* - wstęp wolny!
Tradycyjne polskie tańce odradzają się w ostatnich latach przede wszystkim w twórczości młodych pianistów (Piotr Orzechowski, Marcin Masecki), rzadko nadarza się jednak okazja, aby nauczyć się poruszać do tej specyficznej rytmiki. Warsztaty z Martą Domachowską - badaczką i animatorką polskiej kultury ludowej - pomogą zyskać swobodę ruchu i czerpać radość z zabawy na parkietach wiejskich i miejskich zabaw, potańcówek oraz wesel. Uczestniczyć w nich może każdy w wieku od osiemnastu lat, zarówno amatorzy, jak i osoby z doświadczeniem w tańcu.

10 - 11.06.2015 / G.12.30 - 14.30 / Dance Fusion
Partnerowanie / Piotr Skalski, Paweł Konior, Tomasz Foltyn / dla tancerzy
Mogłoby się wydawać, że nie ma niczego trudniejszego niż samotność na scenie, lecz umiejętność współpracy z partnerem jest równie dużym wyzwaniem. Działanie z siłą grawitacji, dzielenie ciężaru oraz techniki bezwysiłkowego podnoszenia - każdy z tych elementów wymaga nieustannego treningu. Tancerze, którzy wezmą udział w warsztatach będą mogli szlifować technikę wraz z Piotrem Skalskim z Eksperymentalnego Studia Tańca Iwony Olszowskiej, Pawłem Koniorem specjalizującym się w improwizacji kontaktowej oraz Tomaszem Foltynem znanym z łączenia wielu odmiennych dziedzin sztuki.

11 - 13.06.2015 / G.10.00 - 12.00 / Dance Fusion
Organic Dance Technique / Wojciech Mochniej / dla tancerzy
Warsztaty prowadzone przez Wojciecha Mochnieja oferują znacznie więcej niż pracę nad techniką. Istotne są w nich takie czynniki, jak waga i długość ciała, przepływ linii energetycznych, izolacja poszczególnych części ciała oraz droga przewodzenia impulsów. Wykorzystywane przez niego metody to między innymi gyrokinesis, floorwork oraz improwizacja, a efektem ich zastosowania ma być wywołanie u tancerza doświadczenia trójwymiarowości ciała w przestrzeni. Mochniej lubi stawiać wyzwania przed swoimi podopiecznymi, ważne są dla niego zaangażowanie, poświęcenie i zdolność do podejmowania ryzyka.

8 - 10.06.2015 / G.10.00 - 12.00 / Dance Fusion
Technika tańca współczesnego / Sylwia Hefczyńska-Lewandowska / masterclass
Wykorzystanie pędu, zawieszenia, siły odśrodkowej, siły grawitacji, istota opozycji i negacji w ruchu oraz przepuszczanie energii przez ciało w taki sposób, by uzyskać jej swobodny przepływ - to niektóre z elementów, które leżą w kręgu zainteresowań Sylwii Hefczyńskiej-Lewandowskiej, najbardziej rozpoznawalnej postaci Śląskiego Teatru Tańca, której spektakle znane są z bogactwa kostiumów, scenografii oraz rekwizytów. W trakcie warsztatów poświęca dużo uwagi intencjom w ruchu, motywacjom, a także wpływowi emocji na poruszanie ciałem.

12 - 14.06.2015 / G.12.30 - 14.30 / Dance Fusion
Taniec współczesny / Alexandra Mišić / dla tancerzy
Warsztaty jednej z najbardziej cenionych artystek chorwackiego teatru tańca skoncentrowane są na rozwoju umiejętności z zakresu techniki i muzykalności przy jednoczesnym nacisku na wysiłek fizyczny. Istotne są tutaj złożone sekwencje ćwiczone zarówno na macie, jaki i poza nią. Dla Mišić ważne jest kondycyjne i wytrzymałościowe przygotowanie do tańca, organiczne możliwości ruchu, ekspresja, energia oraz rytm synkopowany.

13 - 14.06 / G.15.00 - 16.00 / Dance Fusion
Taniec dla rodziców z dziećmi 6 - 10 lat / Compagnie Propos / muzyka na żywo
Co oznacza ruch? Co mówimy, kiedy się poruszamy? Poszukiwanie odpowiedzi na te pytania stało się celem działalności Denisa Plassarda, twórcy francuskiego kolektywu Compagnie Propos. Nadrzędnym założeniem jego warsztatów jest odnalezienie dynamicznego połączenia pomiędzy językiem a ruchem i chociaż wygląda to na zadanie, którego mogą podjąć się wyłącznie doświadczeni tancerze, Plassard przemyca podstawowe elementy swoich założeń artystycznych do warsztatów z dziećmi i rodzicami.


WARSZTATY / KARNETY
20 zł - na KARTĘ TANCERZA
60 zł
40 zł - KARNET 2-osobowy (dziecko+opiekun)
25 zł - BILET 2-osobowy (dziecko+opiekun)

Karnet obejmuje wszystkie zajęcia w danej grupie warsztatowej / wszystkie spektakle danego dnia.
Bilet - na wybrane zajęcia (dotyczy wyłącznie warsztatów "Taniec dla rodziców z dziećmi")

Sprzedaż karnetów (imiennych) na warsztaty prowadzi wyłącznie Biuro Festiwalowe (BF): bezpośrednio lub przez stronę Festiwalu www.gdanskifestiwaltanca.pl (należy wypełnić formularz zgłoszeniowy - patrz: zakładka WARSZTATY / FORMULARZ ZGŁOSZENIOWY). Płatność za warsztaty: przelewem na konto Klubu lub gotówką bezpośrednio w BF.

Od 4 maja można kupować karnety na warsztaty taneczne w ramach VII Gdańskiego Festiwalu Tańca.
Zajęcia będą odbywać się Studio Tańca DANCE FUSION, Gdańsk, ul. Hynka 69 (5 minut spacerkiem od Żaka na drugą stronę torów SKM).

Przeczytajcie dokładnie regulamin warsztatów i wypełnijcie formularz zgłoszeniowy. Zapisy na warsztaty tylko poprzez wypełnienie formularza zgłoszeniowego. W warsztatach mogą uczestniczyć tylko osoby pełnoletnie, zakupione karnety nie podlegają zwrotom.

Warunkiem uczestnictwa w warsztatach jest wypełnienie formularza zgłoszeniowego, po uzyskaniu potwierdzenia rezerwacji, uiszczenie opłaty za wybrane zajęcia oraz odbiór karnetu w siedzibie organizatora przed pierwszymi zajęciami.

Wpłaty należy dokonywać na konto Klubu Żak: Bank Millenium S.A. | numer konta: 38 11602202 0000 0000 2892 5035.

WAŻNE! Warsztaty przeznaczone są wyłącznie dla osób pełnoletnich, a informacje o zmianach będą zamieszczane na stronie głównej i na Facebook.com/GdanskiFestiwalTanca

Przeczytaj także

Informacja o biletach

  • Bilet normalny
    25 zł
  • Bilet ulgowy
    3-15 zł
  • Kontakt
    58 344-05-73 w. 117,
    58 344-05-73
BILETY / SPEKTAKLE
3 zł – na KARTĘ TANCERZA
5 zł – pokazy konkursowe Solo Dance Contest, zniżka* na KARTĘ DUŻEJ RODZINY
10 zł – zniżka* dla uczniów oraz seniorów
15 zł – zniżka* dla studentów i na KARTĘ DO KULTURY
25 zł

KARNETY JEDNODNIOWE / 5.06, 11.06 LUB 14.06.2015
15 zł – zniżka* dla uczniów oraz seniorów
20 zł – zniżka* dla studentów i na KARTĘ DO KULTURY
35 zł

* wyłącznie za okazaniem ważnej legitymacji i KARTY przy zakupie biletów (1 bilet na 1 legitymację/ 1 KARTĘ)

** wstęp wolny

Sprzedaż biletów oraz rezerwacje prowadzi kasa Klubu Żak codziennie w godzinach od 15.00 do 21.00 (w sb i nd od g.16.00). Kontakt: kasa@klubzak.com.pl; Tel. 58 344 05 73 lub 58 345 15 90 – w.117

Rezerwacje: kasa@klubzak.com.pl. Potwierdzone rezerwacje należy odebrać w ciągu 5 dni od dnia potwierdzenia rezerwacji. Rezerwacje można opłacić przelewem po uzgodnieniu z pracownikiem Kasy Klubu Żak. Nie przyjmujemy rezerwacji na ostatnie 10 miejsc na dany spektakl.

Zakupione bilety i karnety nie podlegają zwrotom. Liczba biletów i karnetów w danej puli limitowana. Wszystkie ceny zawierają podatek VAT. Liczba miejsc siedzących jest ograniczona, miejsca są numerowane (aktualne informacje na facebook.com/GdanskiFestiwalTanca). Na przedstawieniach obowiązuje zakaz rejestracji i fotografowania profesjonalnym sprzętem (nie dotyczy fotografów akredytowany).

Opinie (2)

  • dodatkowe przedstawienia RADIO ZELAZA

    Na premierę RADIO ŻELAZA nie ma już miejsc, ale przedłużamy festiwal o jeden dzień! Będą dodatkowe przedstawienia https://www.facebook.com/events/394258534116944/?ref=5

    • 1 0

  • Radio chaos i ludzie nie-z żelaza

    Na otwarcie Trójmiejska Korporacja Tańca - i niewątpliwie najciekawszy pokaz wieczoru to spektakl grupy Dziki Styl Company. O ile ostatnia produkcja tych artystów - Fox Pale zebrała dość mieszane recenzje to zapewne Radio Żelaza spotka się ze zdecydowanie cieplejszym przyjęciem. Tytuł "Radio żelaza" choć nawiązuje do obecnych na you tube filmików, przymomina mi niegdysiejszą płytę Rogera Watersa, której tytuł brzmiał "Radio K.A.O.S" (podobieństwo nie tylko tytułu lecz i zabarwienia politycznego dosć znaczne). Artyści przyznają się bez bicia do inspiracji indywidualistyczno-liberalną filozofią Ayn Rand. Wykopali ponoć też pokryty patyną tekst Dzieje bez Dziejów - Teoria rozwoju wewnętrznego Polski Jana Stachniuka. Tekst o tyle ciekawy, że odrzuca dominujące dziś kierunki ideowe (socjalizm, kapitalizm, chrześcijaństwo). Zamiast tego przedstawia dość fantastyczną ideologię łączącą myśl narodowościową z wyobrażeniami "szlachetnego słowianina" (a może nawet "szlachetnego Piasta"). Trochę to przypomina faszystowskie połączenie nacjonalizmu z wyobrażeniami o czystej rasie aryjskiej, które powstały w zbliżonym okresie. Trochę równie fantastyczne wizje "szlachetnego dzikusa".

    Wszystko to układa się w pewną opowieść o społecznym zniewoleniu jednostki zagubionej w gąszczu utopijnych ideologii, przygnięcionej ciężarem władzy sprawowanej przez "ciemną masę". Władzę społeczna reprezentuje męska postać. Mężczyzna ten, z megafonem w ręku - niczym ze zdewirtualizowanym głośnikiem radiowym czy medialnym, porusza się na niewielkim podeście na kółkach, gdy w tle rozbrzmiewają syreny typowe dla wozów policyjnych. To władza jak się zdaje dość urzędnicza - na kostium składają się skautowsko-harcerskie krótkie spodenki, czerwone szelki adwokackie i czarna koszula przypominająca górną część sukmany księdza. W opozycji mamy drugą postać męską w dość "typowej" dla hipsterskich artystów czapce. Po za tym dwie postacie kobiece również jak widz dalej zobaczy nie wolne od wpływów władzy społecznej. Na taneczną opowieść składają się sceny interakcji władzy z jak się można domyślić wolnymi (a może właśnie zniewolonymi) jednostkami. W rozwinięty jak dywan czerwoną płachtę ujęty zostanie przez siły władzy (nie-wolny) człowiek, spowity jak w całun czy kokon ciągnięty po scenie, następnie ustawiony w takim stanie jak pomnik. Artyści włożyli w swoje ruchy sporo drapieżności, gwałtowności a nawet wulgarności. Nie zaszkodziło to jednak ujęciu tematu, wręcz przeciwnie - sceny nabrały sporo dramaturgii. Całość tworzy bardzo spójną kompozycję zarówno pod względem dźwiękowym, estetycznym, rytmicznym. Faktycznie na tym spektaklu pełnym zwrotnych akcji trudno zasnąć.

    Abstrachując więc od tego czy jest to dość naiwny manifest grający na uczuciach politycznych (szczególnie nastawionych liberalnie - a może nawet libertyńsko - wielkomiejskich wykształciuchów) czy też nie, to pod wględem artystycznym całość budzi bardzo dobre wrażenie. Faktycznie sala na premierze była pełna i chyba dobrze się stało, że organizatorzy zdecydowali się na podówójny replay na koniec festiwalu. Jeśli więc ktoś się nadal zastanawia czy warto to zobaczyć wystarczy chyba tylko rzucić: Do żaka marsz! Można oczywiście krytykować, że dziki Styl Company dość kurczowo trzyma się swojego wyświechtanego gimnastycznie stylu tanecznego - niby nic nowego. Całość lekko zahacza o performance ale nie popada w ten gatunek tak bardzo jak poprzednia produkcja grupy (Pale Fox). Znacznie bliżej temu spektaklowi do przedstawienia "7.2", które miało również całkiem dobry odbiór. Na pewno hit wieczoru a być może i jeden z większych hitów tego festiwalu.

    Znacznie bardziej blado prezentowały się dwie poprzedzające ten spektakl produkcje taneczne. Cygańskie opowieści z romską muzyką ozdobione tanacznymi pokazami wypadły - co by tu nie powiedzięć - nieco szkolnie. Rozczarowała też nieco Helena Ganjlyan ze swoją historią o "prywatnych mapach" (choć faktycznie trudno występ solowy mierzyć tą samą miarą co występy zespołowe).

    Można by wieczór zaliczyć do bardzo udanych gdyby nie blisko godzinne opóźnienie organizatorów. W ten sposób nawiązują oni do najgorszych praktyk tego typu jakie można było już nie raz obserwować np. na "Metropolia jest ok". Rozumiem, że zmiana entourage - może być 15, 20 minut opóźnienia ... ale godzina (!) W zeszłych latach jakoś nie było takich poślizgów!

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Sprawdź się

Który z wybitnych zespołów i artystów nie wystąpił podczas Heineken Open'er Festival w 2011 roku?