• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport
stat
Impreza już się odbyła
PATRONAT

VI Sopockie Konsekwencje Teatralne

Sopockie Konsekwencje Teatralne - zapraszamy na ogólnopolski przegląd małych form scenicznych. Do udziału w "Konsekwencjach" zapraszamy zarówno sceny zawodowe, jak i teatry nieinstytucjonalne oraz grupy i twórców amatorskich. Idea, która przyświeca przeglądowi, to zaproszenie najciekawszych spektakli małoobsadowych z całej Polski. Ich wspólnym mianownikiem jest minimalna scenografia i maksymalnie trójka aktorów. Tematyka, rodzaj i forma są dowolne.

Przegląd ma charakter konkursowy. Powołane przez Teatr BOTO jury wybierze trzy najlepsze przedstawienia, przyznając Dużą, Średnią i Małą Konsekwencję Teatralną. 2022 rok to już VI edycja Sopockich Konsekwencji Teatralnych. W tym roku będzie można obejrzeć aż 8 prezentacji konkursowych, a po każdym spektaklu odbędzie się dyskusja z twórcami. Idea, która przyświeca przeglądowi, to zaproszenie najciekawszych spektakli małoobsadowych z całej Polski. Ich wspólnym mianownikiem jest minimalna scenografia i maksymalnie trójka aktorów. Tematyka, rodzaj i forma są dowolne - w poprzednich edycjach prezentowane były spektakle dramatyczne, teatru tańca, lalkowe czy muzyczne. Wybrane jury wyłoni trzy najciekawsze spektakle, przyznając im Dużą, Średnią i Małą Konsekwencję Teatralną.

PROGRAM:

16.10.22 / godz. 19.00 / JORDAN

tekst: Anna Reynolds, Moira Buffini / reżyseria: Dorota Landowska / występuje: Zuzanna Bernat /
Teatr FETA, Warszawa

Zaczynamy mocno. Od jednego z najtrudniejszych emocjonalnie monodramów jaki napisano. I od
prawdziwej historii, która swojego czasu wstrząsnęła Wielką Brytanią. To spowiedź Shirley Jones -
współczesnej Medei - która, molestowana i zaszczuta przez rodzinę i społeczeństwo, dopuściła się
najbardziej niecnego czynu - zabiła własne dziecko. Przez 15 lat wielka Dorota Landowska wcielała się w tę postać w Polsce, w 2020 postanowiła, tym razem jako reżyserka, przekazać pałeczkę młodziutkiej Zuzannie Bernat, która w tej opowieści o dobru i o złu, o miłości i jej braku oraz o fatalnych konsekwencjach niedojrzałych wyborów powala aktorsko na kolana, nie biorąc jeńców.

23.10.22 / godz. 19.00 / KOBIETY, WINO I ŚMIECH
scenariusz i reżyseria: Paulina Kajdanowicz / występują: Ewelina Sowiak, Paulina Kajdanowicz / Teatr RAZY DWA, Bystrzyca Kłodzka

Dwie przyjaciółki spotykają się wieczorową porą w mieszkaniu, by porozmawiać o życiu. Bohaterki mówią głosem młodych kobiet, dzięki którym, metodą verbatim, powstał scenariusz. Poruszają "babskie" tematy - np. kwestie kreowania współczesnej kobiety przez media, przymusu bycia "fit" i na wiecznej diecie, kawałów o blondynkach, stereotypu "baby za kółkiem" i męskich fantazji o tym "jaka kobieta powinna być". Do jakich wniosków dojdą bohaterki w swoich rozważaniach? W każdym razie będzie humorystycznie, luźno, multimedialnie, muzycznie, śpiewająco i zabawnie - jak to przy winnym trunku zazwyczaj bywa. Wieczorową porą. W BOTO.

30.10.22 / godz. 19.00 / DZIEŃ ŚWIRA
tekst: Marek Koterski / reżyseria: Zbigniew Rybka / występuje: Michał Wielewicki / Teatr SCENA
POCZEKALNIA, Łódź

"Dzień świra" to pełna goryczy groteskowa komedia Marka Koterskiego, która od razu stała się filmem kultowym i jednym z najważniejszych obrazów opisujących rzeczywistość w Polsce po 1989 roku. To także tekst, który świetnie sprawdza się w teatrze i który nie zestarzał się ani na jotę (niestety) i tak samo skutecznie i zabawnie jak wtedy opisuje nasze współczesne sprawy. W rolę neurotycznego i sfrustrowanego polonisty-rozwodnika Adasia Miauczyńskiego (i parę innych postaci) wciela się znakomity Michał Wielewicki. A że bohater wyładowuje swoje agresje na otoczeniu i osobach stosunkowo niewinnych jego położeniu, możemy być pewni, że - między salwami śmiechu - dostanie się także nam, widzom.

06.11.22 / godz. 19.00 / DZIADEK / POLUK 1
pomysł, reżyseria, lalki / występuje: Stanislav Voitsekhovskyi / THEATRE MarionBrand, Pruszcz
Gdański

Autorskie spektakle ukraińskiego aktora-lalkarza Stanislava Voitsekhovskiego są jak nie z tego świata. Przemawia z nich dobro, mądrość, jakaś niewinność i delikatność i coś, czemu trudno się oprzeć. Coś, co tak dawno utraciliśmy, a tak bardzo chcielibyśmy przynajmniej na krótką chwilę znowu odzyskać, poczuć, przytulić, pokochać. W ramach tegorocznych SKT prezentujemy dwa półgodzinne spektakle. Historię "Dziadka", który na przystanku tramwajowym odkrywa dziwny nowy świat i "PolUka 1", opowieść o ostatnim człowieku na Ziemi, wędrującym przez pustynię w poszukiwaniu sensu swojego istnienia i przyjaciela. Tak naprawdę to historie o nas. Dla małych i dużych i dla tych, którzy nie chcą dorosnąć. I potrafią docenić to poetyckie piękno en miniature.

13.11.22 / godz. 19.00 / ECCE WEISS
scenariusz, reżyseria / występuje: Jarosław Figura / Teatr PUPPETTERRA, Lublin

Któż inny lepiej zrozumie artystę, jeśli nie drugi artysta? "Ecce Weiss" to autorski spektakl aktora Jarosława Figury, powstały w oparciu o życie i niezwykle muzyczną twórczość Wojciecha Weissa (1875-1950), wielkiego malarza okresu Młodej Polski. Akcja, osadzona w ostatnim dniu życia Weissa, jest Odyseją przez jego obrazy, które w trakcie spektaklu zaczynają ożywać i komponują się w rozliczne historie ich bohaterów. Każdy z nich, choć w różny sposób, opowiada o poszukiwaniu jednej z największych tęsknot współczesnego człowieka - spokoju ducha, który choć na chwilę zatrzyma nasz nieustanny pościg z czasem i zagłuszy ból ludzkiego istnienia.

27.11.22 / godz. 19.00 / MASARA
tekst na podstawie opowiadania Szczepana Twardocha / opieka artystyczna: Olga Sawicka / występują:
Zuzanna Galewicz, Magdalena Kekenmeister, Jakub Pruski / AT, Warszawa

"Masara" to po śląsku duża, tłusta mucha. Tak właśnie szkolni koledzy nazywają Paulinę, która, ukrywając się przed światem, marzy o tym, żeby ktoś kiedyś wreszcie docenił w niej piękne wnętrze i pokochał. A ponieważ cud się nie wydarza, Paulina poprzysięga zemstę. Spektakl jest kwintesencją mistrzowskiego stylu Twadrocha, gdzie brutalne, naturalistyczne opisy przeplatają się z wysublimowaną ironią. To opowieść o decyzjach i wyzwaniach, z jakimi stykamy się na progu dorosłości, o akceptacji i nietolerancji. I o głodzie miłości. Wielkie brawa dla młodych aktorów z warszawskiej Akademii Teatralnej, którzy - właśnie sami wchodząc w dorosły świat - wiedzą o czym mówią i z brawurową lekkością i niepożytą energią zabierają nas na emocjonalny roller coaster!

03.12.22 / godz. 19.00 / POPIÓŁ
scenariusz: Stanisław Chludziński, Filip Lipiecki / reżyseria: Stanisław Chludziński / występuje: Filip Lipiecki / KOLEKTYW KOMBAJN, Kraków

Pogrzeby nigdy nie są prostą sprawą, szczególnie kiedy trzeba wygłosić mowę nad grobem zmarłego, a zmarły jest bliską osobą. Na przykład matką, której ma się wiele do zarzucenia, począwszy od trudnych relacji rodzinnych. No chyba, że jest się niespełnionym komikiem, jak Wiktor, dostaje się wreszcie szansę wystąpienia przed publicznością i niekoniecznie chce się słuchacza doprowadzić do łez lub, co gorsza, zanudzić. Poruszający, mistrzowsko zagrany i wyreżyserowany (twórcy są jeszcze studentami krakowskiej AST) spektakl, który żongluje naszymi emocjami, balansuje na pograniczu poprawności, wykonuje szpagat miedzy ekstremalnymi kontrastami: stand up'em i pogrzebem. I pokazuje, jak można pogodzić się z własną traumą. I jak o niej mówić.

04.12.22. / godz. 19.00 / WYZNANIA
Scenariusz i reżyseria: Stanisław Miedziewski / występuje: Grzegorz Piekarski / Teatr RONDO, Słupsk

Kończymy tak mocno, jak zaczęliśmy. "Wyznania" w wykonaniu Grzegorza Piekarskiego to swoista homilia do wiernych, w której bohater - młody, nowoczesny ksiądz - robi publicznie coming out, tematyzuje swoje zagubienie między duchowością a cielesnością i obnaża nadużycia instytucji, której jest częścią. Przy trwającej w Polsce dyskusji na temat Kościoła oraz "ideologii LGBT", to chyba najodważniejszy dotychczas projekt reżysera Stanisława Miedziewskiego, którego monodramy z Teatru Rondo od lat są gwarantem jakości i regularnie wygrywają najważniejsze festiwale Małych Form (m.in. II. nagroda na zeszłorocznych SKT za Dostojewskiego). Czy widzowie i jury także w tym roku uhonorują twórców - czy może raczej będą chcieli jako pierwsi rzucić kamieniem?

Informacja o biletach

  • Bilet normalny
    30 zł
  • Bilet ulgowy
    25 zł
Karnet na wszystkie spektakle festiwalowe:
220 zł normalny
175 zł ulgowy*

*ulga dotyczy studentów, uczniów, emerytów, oraz osób po okazaniu karty: Dawców Krwi; Sopockiej; do Kultury

Opinie

Sprawdź się

Pierwszym gdyńskim kinem, otwartym w 1926 roku, było: