Wiadomości

Użytkownicy o nowym Mevo: mniej elektryków i wyższe ceny

W czwartkowych warsztatach udział wzięło ok. 40 osób.
W czwartkowych warsztatach udział wzięło ok. 40 osób. fot. Maciej Korolczuk / Trojmiasto.pl

Rowery elektryczne ale i konwencjonalne, wyższe opłaty abonamentowe, powiązanie roweru z Szybką Koleją Miejską, zróżnicowany "darmoczas" w ramach abonamentu i decentralizacja serwisu i ładowania baterii - to najważniejsze wnioski po warsztatach zorganizowanych w ramach przygotowań do reaktywacji systemu Mevo. W dyskusji o tym, jak ma wyglądać nowe Mevo, wzięło udział kilkadziesiąt osób.



Czy będziesz korzystać z Mevo 2.0?

tak, czekam na wznowienie roweru z niecierpliwością 37%
nie wiem, zależy, jak będzie wyglądał nowy system 39%
nie, porażka pierwszej edycji mnie do niego zraziła 24%
zakończona Łącznie głosów: 1727
- Chcemy posłuchać waszych uwag, co należy zrobić inaczej, może lepiej. Pracowaliśmy nad Mevo dwa lata. System był dobrze zaprojektowany, spełnił nasze założenia, cieszył się ogromną popularnością. Teraz trwa dialog techniczny z 12 firmami, które chcą jego przywrócenia. Mamy otwarte głowy. Teraz chcemy znaleźć odpowiedź, jak szybko i w jaki sposób uruchomić ponownie system roweru metropolitalnego - mówiła Paulina Cyniak z Obszaru Metropolitalnego, witając ok. 40 osób, które w czwartkowy wieczór zdecydowały się wziąć udział w dyskusji i warsztatach.
Spotkanie osób zainteresowanych jak najszybszych wznowieniem roweru potrwało ok. 2,5 godziny i przebiegło w spokojnej i merytorycznej atmosferze. Uczestnicy zostali podzieleni na cztery zespoły, które przez kwadrans wspólnie z czterema moderatorami dyskutowały w swoim gronie na zadany temat. Po 15 minutach następowała zmiana stolików, a po czterech rundach nastąpiło podsumowanie dyskusji.


Pomysłów na to, jak powinno wyglądać Mevo 2.0, było wiele. Część z nich wybrzmiała wyraźnie:

  • Mevo powinno być systemem rowerów zarówno elektrycznych, jak i konwencjonalnych.
  • Za cenę lepszej dostępności roweru i niezawodności wspomagania użytkownicy są w stanie płacić wyższe abonamenty (np. 40-50 zł miesięcznie albo 200 zł rocznie).
  • Aby tę dostępność zapewnić, należy zdecentralizować serwis rowerów i punkt ładowania baterii oraz bardziej zaangażować w proces utrzymania rowerów, ich relokacji czy wymiany baterii samych użytkowników.
  • Pojawiły się też pomysły na zróżnicowanie tzw. darmoczasu (pakietu bezpłatnych minut w ramach abonamentu), umożliwienie dokupienia dodatkowych abonamentów i taryf do jednego konta (np. dla gości) czy większą integrację Mevo z komunikacją miejską (szczególnie z SKM).


Nowe Mevo uzupełnieniem, a nie konkurencją dla komunikacji



Uczestnicy warsztatów wskazywali, że nowe Mevo nie może konkurować z transportem publicznym, ale być jego uzupełnieniem. Nie powinno też kosztować więcej niż bilety okresowe.

Reaktywowany system - o ile będzie składał się z dwóch rodzajów rowerów - ma być też systemem łączącym, a nie wykluczającym. Wypożyczenie roweru - niezależnie, czy ze wspomaganiem elektrycznym, czy bez, powinno kosztować tyle samo, tak aby nie tworzyć systemu wykluczającego "dla bogatszych i biedniejszych".

Rowery Mevo 2.0 powinny być też lżejsze od poprzedników, by dało się na nich jechać nawet po rozładowaniu baterii.

Na 40 osób, które wzięły udział w warsztatach, 10 z nich przyjechało rowerem. Ponad połowa zadeklarowała z kolei, że skorzystałaby z roweru Mevo, gdyby system nie został zawieszony z końcem października.

- To, czego zabrakło mi w dyskusji, to tego, czy chcemy wprowadzać od razu rozwiązanie docelowe, czy może lepiej zastosować rozwiązanie pomostowe, np. na dwa lata, by zorientować się i wypracować, jak rower elektryczny może funkcjonować technologicznie, użytkowo czy finansowo - mówił Kamil Gołębiowski, uczestnik warsztatów.
- Rower musi być częścią zrównoważonego transportu, który nie rywalizuje z komunikacją miejską, tylko ją uzupełnia. To element większej całości. Pod tym kątem trzeba myśleć o taryfach i całej ofercie, która dzięki rowerowi zostanie rozciągnięta na maksymalnie dużą powierzchnię aglomeracji i miejsca z ograniczoną dziś komunikacją: Matarnią czy Kokoszkami - dodawał Tomasz Larczyński, aktywista miejski.
Swoje uwagi dotyczące wznowienia Mevo nadal można zgłaszać na adres: mevo@metropoliagdansk.pl

Urzędnicy zapowiedzieli, że przed ogłoszeniem przetargu - co planowane jest w pierwszej połowie 2020 r. - odbędzie się jeszcze co najmniej jedno spotkanie z mieszkańcami. O szczegółach będziemy informować.

Opinie (293) 8 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • (9)

    Sam jestem ciekaw czy to wypali...pomysł był dobry,ale co do wykonania to już się niestety pogubili(szczególnie jakość tych rowerów pozostawiała wiele do życzenia).Ja co prawda nie skorzystam bo me nieśmiertelne Wigry 3 są nie do zajechania,ale na pewno wiele osób byłoby zainteresowanych wypożyczeniem po rozsadnej cenie.

    • 21 19

    • Nie prawda!!! (2)

      Wigry 3 zajechałem kilka razy.. to był PRLowski badziew

      • 0 3

      • a ja mam kolekcję
        Sokół, Pelikan, Wigry 1, Wigry 3, Jubilat
        (niektóre to tzw. Uniwersale)
        oraz kilka innych, od nowych Krossa na szosę i Geanta do lasu, do stareńkiego Urala, który powinien być w muzeum, ale jeżdżę nim po mieście

        każdy z nich jeździ. rower to nieśmiertelna maszyna.

        ale niektórzy nie umieją i psują. tzw. "niska kultura techniczna".
        nawet pękniety zawias Wigier da się naprawiać, nie trzeba go zaspawać na sztywno.
        tyle ze w PRL te rowery obsługiwano młotem i mizlem, a nie kluczami.

        • 2 3

      • Ja też zajechałam 3 sztuki, jednego grata mam jeszcze w piwnicy - rozleciały się pedały.
        Może ktoś chce na części?

        • 0 0

    • wigry nie do zajechania?

      te stare romety to w wiekszosci straszna padaka,

      • 0 4

    • nie korzystałam ale skomentuję że zła jakość (1)

      brawo

      • 0 3

      • To tak samo jak

        "nie czytałem ale oceniam, że kiepskie"

        • 3 0

    • rower do przemieszczania sie po miescie taki zwykly i kiczowaty jak ten mevo (2)

      kosztuje kilkaset zlotych - az dziwne ze nie kupicie sobie wlasnego

      • 0 3

      • bym potrzebował takich sto, a nie jeden. żeby spełniał funkcje publicznego

        • 1 1

      • Nie mam gdzie trzymać.

        • 1 0

  • Tego trupa nikt nie wskrzesi (3)

    Chyba ze znowu ktoś będzie chciał zawinąć parę baniek

    • 101 42

    • zawinie jestem tego pewien

      • 11 3

    • stawiam na nextbike tylko tym razem nie sp.z o.o. tylko gmbh.

      • 3 3

    • Sami myśliciele

      Się zebrali. Wystarczyło podnieść ceny i by działało.

      • 1 4

  • (15)

    Było 10 złotych za miesiąc teraz 40-50 złotych. Haha no ładnie, za takie rowery co się ramy same łamią. :DD

    • 178 13

    • popieram

      • 5 3

    • Z cenami to polecieli (4)

      wydaje mi się, że nie powinno być droższe niż 20 zł za miesiąc. Mnie to osobiście zniechęci

      • 24 8

      • (3)

        20zł za miesiąc to praktycznie za darmo. To musi zarabiać.

        • 5 26

        • (2)

          bo?

          • 1 0

          • (1)

            jak pokonacie komunikacją miejską najmniejszej odległości ma kosztować prawie 4 zł jednorazowo, to 30-40zł za miesieczny abonament to nie duzo

            • 0 0

            • Przecież miesięczny kosztuje 45zł.

              I jeszcze mam 50zł za rower dawać ? No chyba że te rowery będą w ramach biletów miesięcznych.

              • 1 1

    • Jak będzie 50 zł plus bilet 230 w moim wypadku to ja podziękuję.

      • 19 3

    • i same wrzucają się do zbiorników wodnych

      • 4 1

    • za 40 dychy

      może połowa byłych użytkowników będzie chciała zapłacić

      • 3 6

    • Abonament roczny na rower 200 PLN (1)

      A w takim Jaworznie roczny abonament na komunikację autobusową (no limit) kosztuje 180 (ulgowy 90)!!!

      • 8 0

      • W takim jaworznie psy okrągłymi ustami szczekają..

        ..więc nie porównuj ....

        • 7 8

    • Wypad z tym syfem

      • 1 1

    • w ogóle nie powinno być żadnych abonamentów. to bezsens. (2)

      pierwsze 15min za darmo i potem opłata która rośnie wraz czasem użytkowania.
      rower miejski ma być uzupełnieniem komunikacji publicznej, a nie jej konkurentem

      • 11 1

      • moze byc i tak, i tak, czyli i uzupełnienie, i konkurencja
        jesli by to była swobodna i uczciwa konkurencja

        tymczasem pubcom jest dofinansowany w ~50% z podatkow lokalnych
        a mevo było w >50% dofinansowane z podatkow unii europejskiej oraz lokalnych
        prawie tak samo, ale nie tak samo, konkurencja i tak zostala zaburzona
        przez monopol

        • 0 0

      • To wystarczy urealnić ceny za bilety miesięczne. W nowym cenniku za bilet jednorazowy będą chcieli więcej niż za cała dobę jazdy na miesięcznym. Jak miesięczne bilety będą kosztowały 300-500zł to 30-50 zł na rower będzie rozsądne.

        • 0 0

  • A ja (10)

    Nadal czekam na pieniądze ok 150 zł

    • 76 4

    • i sie nie doczekasz. bo najpierw banki dostana swoje a dalej kolejni ktorym ta firma krzak wisi kasę

      • 11 1

    • ale jak 150? (6)

      jak największy roczny abonament to było 100?

      • 4 3

      • (2)

        Roczny Plus był za 150

        • 9 1

        • (1)

          I oczywiscie zapłaciłeś za roczny abonament dzień przed bankructwem?

          • 1 1

          • Jeszcze były środki na koncie... którzy dostali tyko nieliczni

            • 1 0

      • Pewnie 75 rowerów oddał spoza stacji.

        • 6 0

      • bo on tylko brzydko pachnącą furą, mevo widział tylko w czasie taranowania

        • 1 3

      • A ja dostałem

        zwrot 23.40 zł ale monitowałem o to 3 razy

        • 2 1

    • Zwrot

      Ja dostałam zwrot, ale tylko wolnych zaksięgowanych środków. Miałem miesięczny więc ok, ale jesli ktoś miał roczny no to słabo.

      • 4 0

    • Wyluzuj poślady, raz nie pójdziesz w piątek imprezować na mieście i się zwróci.

      • 2 2

  • Opinia została zablokowana przez moderatora

  • Użytkownicy- wyższa cena (10)

    Takie rzeczy to tylko w Gdańsku ;D

    • 109 16

    • kto bogatemu zabroni?

      • 7 3

    • bo korposzczurki z własnej kasy nie placą tylko im opłacają

      • 7 5

    • (1)

      tak! to powiedzieli użytkownicy bo akurat przypadkiem tamtędy przechodzili z tragarzami!

      • 12 1

      • Pewnie na rydwanie

        • 7 0

    • też bym tak wolał (4)

      wolisz zapłacić 10zł i szukać wolnego roweru po całym mieście, czy zapłacić więcej i faktycznie korzystać?

      • 11 20

      • Jeżeli uważasz, ze płacenie 50zl miesiecznie jest bardziej opłacalne niż zakup wlasnego roweru to gratuluję (1)

        • 22 8

        • Przecież jest mowa o 200 zl na rok? Jezeli ktos czesto korzysta to taki kupi na nie bedzie miesiecznie placil. Czytanie ze zrozumieniem.

          • 5 6

      • To powinno w takim razie być tych rowerów więcej, żeby starczyło dla wszystkich (1)

        na tym to polega żeby ludzie rezygnowali z samochodów lub tradycyjnej komunikacji publicznej, na rzecz roweru. odpychanie ich ceną nie ma sensu, przeczy idei tego rozwiązania.

        • 8 1

        • zgadza sie dostepnosc jest z tego powodu ze było zamało rowerów ,ale ciemnota juz tego nierozumie

          • 1 1

    • A co, wszystko chciałbyś za darmo? Jak widzisz te ceny były poniżej kosztów

      • 1 0

  • Dogadają się

    Dla dobra mieszkańców oczywiście.
    :ddddddd

    • 35 4

  • (5)

    40zł za rower, który nie masz pewności, że będzie dostępny. No to niezłe warsztaty

    • 139 6

    • System Argentyński :)

      Hahahaha

      • 15 3

    • (1)

      40zl a za ile kupie jakikolwiek rower w markecie? 250? i jest moj na zawsze

      • 5 3

      • ale tylko jeden, a nie kilka tys rozlokowanych po całym mieście.

        • 1 5

    • kup se rower to będziesz miał zawsze dostępny

      • 3 4

    • Jak d**ile tam przychodza, którzy nie znają tematu, to takie efekty. Sorry, ale jak byle co było po 10zl, to za 50 zł będzie lepsze? Nie kumam tego, że tym ludziom nie zależy, żeby to było tanie i dostępne tylko chcą być dymani i płacić operatorowi

      • 6 2

  • Dobrze że podnoszą ceny, bo było zdecydowanie za tanio, ludzie nie szanowali rowerków, niszczyli je. (24)

    Teraz dzięki wyższym opłatom, może będzie lepsza dostępność rowerów, bo ciągle ich brakowało. Niektórzy (takie doniosłem wrażenie) brali rowery tylko po to, aby sobie pojeździć.

    • 30 111

    • (2)

      A po co innego mieli brać rower? Żeby sobie nie pojeździć? Niektórzy jezdzili rekreacyjnie, inni do pracy czy żeby przemieścić się z pkt A do B, do tego właśnie używany jest rower.

      • 62 2

      • Bez przesady (1)

        • 2 12

        • rower jak wiadomo służy do tego,
          żeby kierowcy mieli na co marudzić
          bo ile można narzekać na policję?

          • 13 1

    • Skandal

      "Ludzie brali rower tylko, aby sobie pojeździć." Bezsensu. Jak bedzie dożej to wreszcie przestaną.

      • 32 3

    • "niektórzy brali sobie rower żeby sobie pojaździć" (1)

      A ty brałeś po to, żeby go prowadzić, czy żeby sobie z nim zdjęcie zrobić?

      • 39 5

      • Żeby go ukochać.

        • 21 0

    • (1)

      Śmieszniej już chyba nie będzie: "brali rowery tylko po to, aby sobie pojeździć".
      A to łobuzy :D

      • 48 4

      • Bardzo śmieszne, naprawdę :-(

        • 3 14

    • brawo leming to moze podniesc ceny biletów na 10 złZTM a benzyny po 20 za litr ? :)

      • 11 3

    • Brodacz jak zawsze musiał sie głupotą pochwalić.!

      • 5 3

    • (1)

      Nie może być tak, ze ktoś bierze rower aby sobie pojeździć, rower nie do tego służy! Poza tym abonament powinien wynosić >500 zł miesięcznie, wówczas, zawsze będzie ich więcej niż chętnych. A o ile więcej? To zależy. Jeśli np. będzie wówczas łącznie 2000 rowerów, to o 2000:D

      • 15 5

      • tak właśnie kojńbinowali przy sopockim Trójmiejskim Rowerze Miejskim

        czy ktoś tę klapę jeszcze pamięta, czy tu same noworodki ?

        • 6 0

    • no skandal! brali zeby pojezdzic

      o pomste do nieba to woła

      • 20 1

    • Edzio, po co ty masz głowę, do myślenia chyba nie sluzyci

      • 7 1

    • Niech ci co chca podwyzek publicznie sie podpiszą!Wiec idac ich tropem "rozumowania"Podniesmy ceny na pkp.ztm

      Mamy korki na ulicach co zrobić wprowadzić opłaty za jazde autem po mieście 500zł i ulice będą puste. Mamy tłok w tramwajach i autobusach ludzie ich nie szanują i niszczą, podnieść ceny biletów na 10 zł za jednorazowy i problem z głowy.
      Ale jak ma się brode bo jest obecnie modna i sieczkę wełbie zamiast rozumu to można chwalić się głupotą.

      • 12 5

    • Oczywiście że rower miejski nie jest do tego aby "sobie pojezdzić" (3)

      zrozumcie "mędrcy" co to jest tzw. idea ostatniego kilometra. Taki rower ma być dla użytkownika sposobem na przedostanie się do najbliższego środka komunikacji i tam przesiąść się na tramwaj/autobus/trolejbus/SKM.
      Tak samo w drugą stronę. Pokonujesz ostatni odcinek rowerem do domu.

      • 5 13

      • Nie broda ty bez mózgu rower jest po ty z niego korzystac jak najczesciej.

        • 9 0

      • Ostatni kilometr

        Tańszy będzie własny, nawet pełnoletni, samochód.

        • 4 1

      • No właśnie o to mi chodziło

        Ostatni kilometr to jedno, ale też taki rower powinien służyć np. jako 100% środek lokomocji, np. do biblioteki albo na uczelnię. Takie było założenie. Kto chce sobie pojeździć, powinien kupić własny rower.

        • 0 7

    • wreszcie mądry komentarz ale już pełno minusów (2)

      Łapki w dół właśnie ci dają co nie ogarniają po co jest mevo. Problemem było właśnie to że sobie ludzie jak już rower znaleźli to jeździli za dużo na tych rowerach, np z Osowy do Wrzeszcza lub z Sopotu do Gdyni a tak być nie powinno. Logicznym jest kiedy użytkownik rowerem kilkanaście minut podjeżdża do najbliższej stacji kolejowej, przesiada się na szybszy od roweru pociąg a po przyjeździe znów wsiada na inny rower i tylko kilka minut podjeżdża do celu. Generalnie nie popieram podwyżki aż do 50 zł ale uważam że tańsze abonamenty nie powinny umożliwiać podróży powyżej 20 minut. To nie ma być sposób na robienie sobie wycieczek po mieście. Na krótkie jazdy tani abonament, na dłuższe wyraźnie droższy - tak to widzę.

      • 3 19

      • To nic nowego ze głupi popiera głupiego i wydaje sie mu ze jest mądry :)

        Tak właśnie ma być maja ludzie jak najwięcej i jak najdłużej z roweru korzystac

        • 16 0

      • Brawo!!! Wreszcie ktoś Edzia zrozumiał.

        • 0 0

    • ....

      Wydaje mi się, że ludzie nadal nie będą szanować pomimo zwiększenia ceny.

      • 1 0

    • Co złego, że ludzie chcieli pojeździć??. Przecież po to jest rower.

      • 3 0

  • (3)

    Od razu powinno to być tak zorganizowane (rozmowy, konsultacje itp.) no ale widać za 1 razem robili projekt Ci co wszystko wiedzą najlepiej i tak się to potem kończy

    • 45 3

    • Żadnych konsekwencji nie ponieśli, więc po co mają się starać

      • 12 1

    • to nie prawda

      Był dialog techniczny, dlaczego komentujesz skoro nie wiesz.

      Swoją droga ciekawa teza wypływa z Twojej wypowiedzi, że specjaliści jak zdecydują to źle ale jak się mieszkańców zaprosi to na pewno wypracują super model :)

      • 3 6

    • Niestety Ci co uczestniczyli w projekcie za 1 razem to Ci sami co teraz - np. pelnomocnik prezydenta ds komunikacji rowerowej czy inni pracownicy referatu mobilnosci.

      • 7 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

18

września

23. Festiwal Jazz Jantar Gdańsk, Klub ŻAK

18

września

III Międzynarodowy Festiwa... Gdańsk, Pałac Opatów

02

października

10 Tenorów Gdańsk, Filharmonia Bałtycka

Rozrywka

Jasmeno: elektroniczne brzmienia "trójmiejskiego Depeche Mode"
Zespół z elektronicznym "pazurem" lat 70.
Planuj Tydzień: Festiwal Jazz Jantar i odsłonięcie punktu Macieja Kosycarza
Planuj Tydzień na najbliższe dni

Kulinaria

Okiem dietetyka: wegańskie odpowiedniki mięsa. Czy sojowe kiełbaski są zdrowe?
Czy sojowe "mięso" jest zdrowe?
Wiśniówka, grejpfrutówka, pigwówka. Dokąd na nalewkę w Trójmieście?
Dokąd na nalewkę w Trójmieście?

Sprawdź się

W piwnicy którego ze słynnych gdańskich budynków Jan Heweliusz składował produkowane przez siebie piwo?