• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport
Aktualnie brak w repertuarze trójmiejskich teatrów

Utwór o matce i ojczyźnie - spektakl gościnny

spektakl dramatyczny
kasy:
58 660-59-46
wystawia:
Teatr Miejski
czas trwania:
1 godz. 30 min. (bez przerw)
w ramach wydarzenia:
V Festiwal Polskich Sztuk Współczesnych R@Port
8.0
1 ocena
Bożena Keff
Utwór o Matce i Ojczyźnie
Teatr Współczesny w Szczecinie

Prapremiera: 26 marca 2010

W spektaklu wykorzystana jest filmowa dokumentacja performance'u Mateusza Felsmanna "Portrety ojców".

Marcin Liber, reżyser nagrodzony na tegorocznym XII Ogólnopolskim Festiwalu Sztuki Reżyserskiej "Interpretacje" w Katowicach za spektakl "ID", przygotował kolejne przedstawienie w Teatrze Współczesnym. "Utwór o matce i ojczyźnie" Bożeny Keff, niejednoznaczny w swojej formie, kontrowersyjny utwór poetycki o dużym potencjale inscenizacyjnym, podejmuje temat toksycznej relacji matki i córki. Jednocześnie podjęta zostaje rozmowa o ojczyźnie, trudnej historii i bolesnej miłości.

W spektaklu pojawiają się motywy wykluczania i bycia wykluczanym, uzależnienia i niezależności oraz problem trudności podjęcia dialogu międzypokoleniowego. Utwór Bożeny Keff cechuje obrazoburczość i niejednoznaczność gatunkowa, pastisz, językowa mieszanka stylów, co tworzy kontrowersyjną całość.

Tekst, nominowany do Literackiej Nagrody "Nike", realizowany jest w Teatrze Współczesnym przez zespół artystów z różnych dziedzin sztuki, którzy operując nowatorskimi środkami wyrazu, nadają teatrowi tworzonemu przez Libera wielopoziomowy charakter. Muzyka skomponowana przez Aleksandrę Grykę, dwukrotnie nominowaną do nagrody Paszport Polityki w dziedzinie muzyka poważna, praca wideo Studia Filmowego LadaChwila, kostiumy grupy Mixer i oprawa graficzna Tymka Jezierskiego współgrają z intymnością teatru, ze sceną, na której widzimy dwie świetne aktorki - Irenę Jun i Beatę Zygarlicką. Osobna praca użyta przez reżysera jako element przedstawienia - performance Mateusza Felsmanna, w formie filmowej rejestracji - dodaje mu dodatkowych treści. Multimedialność nie zakłóca teatru.

Reżyseria, scenografia: Marcin Liber
Muzyka: Aleksandra Gryka
Video: Studio Filmowe LadaChwila
Kostiumy: Grupa Mixer

Obsada: Irena Jun, Beata Zygarlicka
chór (wideo): Barbara Biel, Maria Dąbrowska, Grażyna Madej, Ewa Sobiech, Grzegorz Młudzik, Wiesław Orłowski oraz: Arkadiusz Buszko, Robert Gondek

"Któż z nas miałby odwagę napisać, że matka jest "stara i nudna", a co dopiero nazywać matkę hieną, nie mówiąc już o innych inwektywach (...). Któż odważyłby się napisać o Polsce, że to "kraj ohydny", a Polacy "nie rozumieją własnej historii i tożsamości nie mają, współczuć nie umieją, empatii nie znają", że to "plemię sklajstrowane mitem", a "indywidualność tutaj zabroniona"? "Chyba desperatka./ Albo dezerter w obłędzie" - taką odpowiedź znajdujemy w samym "Utworze o Matce i Ojczyźnie". Taką desperatką jest w pewnym sensie jego autorka Bożena Keff, zdecydowana wypowiedzieć niewyobrażalne.", B. Helbig-Mischewski, Time to say fuck you - o matce, ojczyźnie i okrucieństwie ofiar, "Pogranicza" 2009, nr 4.

"Czasami więc trzeba posypać ranę solą: zwłaszcza taką ranę, która wciąż ropieje, lecz której się nie czuje i o niej nie pamięta. (...) Jesteśmy dziś dojrzałym społeczeństwem i niepodległym narodem. Nie potrzebujemy ani krzepienia serc, ani - przeciwnie - podkopywania wiary w siebie, w naszą przeszłość i przyszłość. Jako ludzie musimy zdawać sobie sprawę, jaka jest najbardziej "przerażająca rzecz: powolność, niewinność, niedostrzegalność zła...", Henryk Woźniakowski, Od wydawcy [w:] Jan T. Gross, Strach. Antysemityzm w Polsce tuż po wojnie. Historia moralnej zapaści, Kraków 2008

Recenzja Trojmiasto.pl

Opinie

Pod patronatem

Nadchodzące premiery