Aktualnie brak w repertuarze trójmiejskich teatrów

Turban mistrza Mansura (45 opinii)

teatr dla dzieci
kasy:
58 341-94-83, 601-628-377
wystawia:
Miejski Teatr Miniatura
data premiery:
4 czerwca 2017
czas trwania:
1 godz. 20 min. (1 przerwa)
9.0 6 ocen 1 10
Turban mistrza Mansura
Marek Kochan

Duża Scena Teatru Miniatura
Dla widzów od 7 lat.

Każdy zakątek świata ma swój zasób mądrości zbieranej przez wieki. Nowe przedstawienie Miniatury dla widzów od 7 lat to teatralna podróż na Bliski Wschód i spotkanie z uniwersalnymi wartościami kultury arabskiej zaczerpniętymi z sufizmu, wschodniej szkoły rozwoju duchowego. Jak być uważnym i widzieć to, co umyka większości ludzi? Jak w rzeczywisty sposób pomagać potrzebującym? I czy prawdy można nauczyć się od innych ludzi? Młodzi bohaterowie spektaklu, Rabija, Karima i Mohamed, uczą się od mistrza Mansura w bezpośredni sposób w codziennych sytuacjach. W tych naukach szczególnie ważne są pokora, uczciwość i szacunek wobec rozmówcy.

Autorem scenariusza na podstawie własnej książki jest Marek Kochan, pisarz, badacz języka, specjalista zajmujący się retoryką i erystyką, twórca Gdańskiej Akademii Debaty. Spektakl reżyseruje dyrektor Miniatury Romuald Wicza-Pokojski, który do tej pory zrealizował tutaj bardzo dobrze przyjęte spektakle:"Baltic. Pies na krze", "Brzydkie kaczątko" i "Bajki robotów". Wicza-Pokojski jest dramaturgiem i reżyserem tworzącym zarówno w instytucjonalnych teatrach (m.in. Baj Pomorski w Toruniu, Olsztyński Teatr Lalek, Teatr Wybrzeże w Gdańsku, Teatr im. H. Modrzejewskiej w Legnicy), jak i w autorskim Teatrze Wiczy. Scenografię inspirowaną wspaniałymi arabskimi tkaninami projektuje Katarzyna Zawistowska, prowadząca Pracownię Scenografii na gdańskiej Akademii Sztuk Pięknych, która ma na swoim koncie m.in. współpracę z Teatrem Wybrzeże i Operą Bałtycką. Muzykę przygotowuje Łukasz Matuszyk, wirtuoz akordeonu i kompozytor, do tej pory współpracujący z teatrami z Wrocławia i Legnicy, który w Miniaturze skomponował świetnie ocenioną muzykę do spektaklu "Kasieńka".

Scenariusz: Marek Kochan
Reżyseria: Romuald Wicza-Pokojski
Scenografia: Katarzyna Zawistowska
Muzyka: Łukasz Matuszyk

Obsada:
Rabija - Edyta Janusz-Ehrlich
Kalif - Jacek Gierczak
Mistrz Mansur - Jacek Majok
Karima - Hanna Miśkiewicz
Mustafa - Piotr Srebrowski
Omar, Bębniarz - Krystian Wieczyński

-----

Marek Kochan - autor
Pisarz i wykładowca Uniwersytetu SWPS oraz Uniwersytetu Warszawskiego. Autor kilkunastu dramatów, prezentowanych w Polsce i za granicą, m.in. w Berlinie, Neapolu, Madrycie, Hawanie i Tel Awiwie. Stale współpracuje z Teatrem Polskiego Radia, autor 10 słuchowisk. Felietonista miesięcznika "Teatr". Za dramat "Argo" otrzymał nagrodę publiczności podczas międzynarodowego festiwalu Heidelberger Stuckemarkt (2006). W Polsce otrzymał nagrody za "Reduty" (2014), "Trzej panowie jadą autem" (Dwa Teatry, Sopot 2014), "Lento rubato" (2016). W 2016 roku jego dramat "Holyfood" miał premierę w Buenos Aires podczas Festival Internacional de Dramaturgia Europa + America, zaś "Traktat o miłości" został zrealizowany w Teatrze Telewizji TVP. Wydał m.in. zbiór opowiadań "Ballada o dobrym dresiarzu" (2005), powieści "Plac zabaw" (2007) oraz "Fakir z Ipi" (2013), powieść dla dzieci "Martynika i Biała Wyspa" oraz "Turban mistrza Mansura. Opowieści sufickie dla mówców i przywódców" (2014).

Romuald Wicza-Pokojski - reżyseria
Reżyser, dramaturg, od listopada 2011 roku dyrektor naczelny i artystyczny Teatru Miniatura. Absolwent Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza w Warszawie na Wydziale Wiedzy o Teatrze. W 1991 roku założył autorski Teatr Wiczy, z którym zrealizował ponad 20 spektakli, zarówno scenicznych, jak i plenerowych. W latach 1994-1997 pracował w Instytucie Teatru Narodowego i Teatrze Narodowym, gdzie współtworzył pierwszą impresaryjną scenę teatralną w Polsce - Teatr Mały. W latach 2006-2009 prowadził zajęcia na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu. Zaangażowany w działalność kulturalną i teatralną: pomysłodawca i dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Bulwar Sztuki (2003-2006), kierownik społecznego domu kultury Centrum Wolnego Czasu Wicza (2004-2009). Realizator projektów artystyczno-społecznych adresowanych do osób bezdomnych, środowisk defaworyzowanych społecznie, emigrantów. W latach 2008-2011 dyrektor programowy Biura Gdańsk 2016, współautor strategii kulturalnej "Wolność kultury. Kultura Wolności".

Jako reżyser i dramaturg współpracował z teatrami: Baj Pomorski w Toruniu, Olsztyński Teatr Lalek, Teatr Wybrzeże w Gdańsku, Teatr im. H. Modrzejewskiej w Legnicy. Jego spektakle były prezentowane m.in. w Armenii, Czechach, Chorwacji, Danii, Grecji, Hiszpanii, Iranie, Irlandii, Niemczech, na Litwie, Słowacji, w Szwecji, USA, Wielkiej Brytanii, we Włoszech, na Białorusi, w Japonii. Laureat wielu nagród indywidualnych i zbiorowych, m.in. za innowacyjność w sztuce lalkarskiej za spektakl "Dietrich. Broken nails" podczas World Festival of Puppet Arts w Pradze w 2009 roku. W 2007 roku otrzymał medal "Zasłużony dla Kultury Polskiej". W Miejskim Teatrze Miniatura zrealizował bardzo dobrze przyjęty spektakl dokumentalny dla dzieci "Baltic. Pies na krze", "Brzydkie kaczątko" w technice teatru cieni uznane za najlepsze przedstawienie teatru lalkowego sezonu 2013/2014 przez Jacka Kopcińskiego, redaktora miesięcznika "Teatr" i nagrodzone podczas Harmony World Puppet Carnival 2014 w Bangkoku oraz "Bajki robotów".

Katarzyna Zawistowska - scenografia
Realizuje projekty scenograficzne, wystawiennicze i artystyczne we współpracy z teatrami i instytucjami kulturalnymi. Ukończyła studia magisterskie (2003) oraz podyplomowe studia architektura+dialog (2005) na Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. W 2013 roku uzyskała stopień doktora na Wydziale Architektury i Wzornictwa, gdzie obecnie prowadzi Pracownię Scenografii.

Nagrodzona przez Instytut Teatralny w Warszawie w konkursie na najlepszy dyplom scenograficzny (2006). Swoje projekty prezentowała podczas dwóch edycji Quadriennale Scenografii w Pradze (2007 i 2011), w Korei Południowej na zaproszenie Hooyong Performing Arts Centre (2008) oraz podczas World Stage Design w Cardiff (2013). Brała udział w konferencjach naukowych International Federation for Theatre Research w Pradze (2007) i Seulu (2008). W latach 2008‒2011 konsultantka artystyczna Międzynarodowego Festiwalu Zdarzenia w Tczewie. Prowadziła warsztaty scenograficzne i kostiumowe ze studentami w Polsce i za granicą, m.in. podczas Paris Summer Academy w Paryżu (2013). W latach 2004‒2011 zrealizowała ponad 20 autorskich projektów scenografii i kostiumów do spektakli dramatycznych (m.in. "Maria Stuart" Teatru im. W. Horzycy w Toruniu, "Persona" Teatru Wybrzeże w Gdańsku), muzycznych ("Comedy of the Dumb Wife" w Akademii Muzycznej w Gdańsku), spektakli tańca współczesnego ("Sen/Tamashii" w Operze Bałtyckiej) i oper ("Halka" w Operze Bałtyckiej). Współpracowała m.in. z reżyserem Grzegorzem Wiśniewskim czy choreografem Wojciechem Misiuro. Jest laureatką Nagrody Miasta Gdańska dla Młodych Twórców w Dziedzinie Kultury (2011). W 2012 roku otrzymała Nagrodę Teatralną Marszałka Województwa Pomorskiego.

Łukasz Matuszyk - muzyka
Kompozytor, aranżer, wirtuoz akordeonu. W 2003 roku ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną we Wrocławiu. Wielokrotny laureat muzycznych konkursów i przeglądów, stypendysta programu Sokrates, uczestnik lekcji mistrzowskich i kursów interpretacji w kraju i za granicą. Występuje jako solista i członek zespołów. Do jego dorobku kompozytorskiego należy muzyka do przedstawień teatralnych, m.in. Romualda Wiczy-Pokojskiego ("Polowanie na Snarka", 2016), Lecha Raczaka ("Skarb wdowy Schadenfreude", 2016), Jacka Głomba ("Człowiek na moście", 2014), Łukasza Czuja ("Komedia obozowa", 2012), Anny Wieczur-Bluszcz ("Deszcze", 2005; "Mizantrop", 2006), a także do legnickiego kabaretu "Wesołe miasteczko" (2014). Napisał także muzykę do debiutanckiego filmu Anny Wieczur-Bluszcz "Być jak Kazimierz Deyna". Za nagraną w 2015 roku autorską płytę "Bagaż" został nominowany do nagrody WARTO 2016 "Gazety Wyborczej" dla młodych twórców. W lutym 2017 roku został laureatem I nagrody w konkursie zorganizowanym przez Program 2. Polskiego Radia na jubileuszowy sygnał dźwiękowy.

Recenzja Trojmiasto.pl

Mistrz Mansur uczy sufizmu. O "Turbanie mistrza Mansura" w Teatrze Miniatura Mistrz Mansur uczy sufizmu. O "Turbanie mistrza Mansura" w Teatrze Miniatura

Mistrz Mansur uczy sufizmu. O "Turbanie mistrza Mansura" w Teatrze Miniatura (44 opinie)

Akcja najnowszej premiery Teatru Miniatura - "Turbanu mistrza Mansura" - rozgrywa się w...

5 czerwca 2017

Opinie (45) 3 zablokowane

  • Tragedia (opinia sprzed 3 lat)

    Tragedia, beznadzieja i dno!!!

    • 0 1

  • Opinia do artykułu

    Zobacz artykuł Mistrz Mansur uczy sufizmu. O "Turbanie mistrza Mansura" w Teatrze Miniatura

    Miłe niedzielne popołudnie w Teatrze Miniatura. (2) (opinia sprzed 3 lat)

    Nie należę do osób chętnie wypowiadających się na forach, ale chętnie czytam wypowiedzi. Bywam dość często w teatrze Miniatura i to co jest tam ostatnio przedstawiane uważam za bardzo pozytywne. Po pierwsze zmieniło się nastawienie, obecnie spektakle są adresowane również do młodzieży co uważam za bardzo cenne. W Gdańsku nie wiele mamy przedstawień dla nastolatków. Po drugie tematyka również uważam, że jest bardzo aktualna. Po trzecie dzieci i młodzież należy edukować aby w przyszłości nie pisali podobnych komentarzy do tych w których islam równy jest terroryzmowi. Przedstawienie bardzo mi się podobało, spędziłam bardzo mile niedzielne popołudnie z moją nastolenią córką z którą jeszcze długo rozmawiałyśmy o kulturze islamu i sufizmie. Dobrze by jeszcze było aby wypowiadały się osoby, które widziały przedstawienie ponieważ wówczas mogą się do niego odnieść.

    • 5 4

    • Opinia do artykułu

      Zobacz artykuł Mistrz Mansur uczy sufizmu. O "Turbanie mistrza Mansura" w Teatrze Miniatura

      Sądząc po ilości błędów w tej wypowiedzi to bardzo dobrze, że nieczęsto Pani komentuje. (opinia sprzed 3 lat)

      • 1 1

    • Opinia do artykułu

      Zobacz artykuł Mistrz Mansur uczy sufizmu. O "Turbanie mistrza Mansura" w Teatrze Miniatura

      Ale islam (opinia sprzed 3 lat)

      jest równy terroryzmowi. Prędzej czy później to zrozumiesz (najpóźniej tuż przed ucięciem głowy).

      • 2 1

  • Opinia do artykułu

    Zobacz artykuł Mistrz Mansur uczy sufizmu. O "Turbanie mistrza Mansura" w Teatrze Miniatura

    uwaga na islam (4) (opinia sprzed 3 lat)

    Co się dzieje? Już 100 lat temu było wiadomo, że islam to herezja chrześcijaństwa - fałszywa religia, która w zawoalowany sposób służy szatanowi. Muzułmanie twierdzą, że mają Abrahama za ojca i chrześcijanie i żydzi są w błędzie.
    Ludzie obudźmy się i brońmy naszych dzieci i naszej Polski. Nie pozwólmy na zniszczenie jedynej prawdziwej religii - świętej wiary Rzymsko-Katolickiej, dającej zbawienie w Jezusie Chrystusie. Masoneria rządzi światem i każdy mason na 32 stopniu przechodzi na islam (wg. słów dr Krajskiego - polskiego eksperta ds. masonerii).

    • 11 20

    • Opinia do artykułu

      Zobacz artykuł Mistrz Mansur uczy sufizmu. O "Turbanie mistrza Mansura" w Teatrze Miniatura

      Chyba nie (3) (opinia sprzed 3 lat)

      W TM Miniatura nikt nie propaguje żadnej religii. Ten spektakl pokazuje jak spojrzeć na pewne problemy, jakie są rozwiązania. Nie nawołuje do przechodzenia na islam czy inne rzeczy, ale oczywiście ograniczona Magda, która nigdy w teatrze nie była coś bredzi, Jaki 32 stopień, jacy masoni? A przy okazji to Magdo wiesz, że Jezus był żydem? I nie wiem czy wiesz, że Jezus nie przeszedł na katolicyzm?
      Więc usiądź, napij się herbaty i poszukaj u siebie takiego czegoś jak rozum. Jestem przekonany, że w końcu coś tam znajdziesz. A jak już znajdziesz to zacznij go pielęgnować. Może urośnie i będzie ci długo służył. Jedynym mankamentem tego przedstawienia jest to, że jest nudne i przegadane.

      • 6 6

      • Opinia do artykułu

        Zobacz artykuł Mistrz Mansur uczy sufizmu. O "Turbanie mistrza Mansura" w Teatrze Miniatura

        (2) (opinia sprzed 3 lat)

        Jak nie propaguje jak właśnie propaguje? Inna sprawa że pewnie zrobili to delikatnie i ze smakiem - zleceniodawca Budyń nie będzie zadowolony...

        • 1 1

  • Opinia do artykułu

    Zobacz artykuł Mistrz Mansur uczy sufizmu. O "Turbanie mistrza Mansura" w Teatrze Miniatura

    Pewnie jeszcze z kieszeni podatnika (2) (opinia sprzed 3 lat)

    • 10 4

    • Opinia do artykułu

      Zobacz artykuł Mistrz Mansur uczy sufizmu. O "Turbanie mistrza Mansura" w Teatrze Miniatura

      powtarzasz się (1) (opinia sprzed 3 lat)

      tak sam z siebie
      czy masz płacone od posta?

      • 2 4

  • Opinia do artykułu

    Zobacz artykuł Mistrz Mansur uczy sufizmu. O "Turbanie mistrza Mansura" w Teatrze Miniatura

    Pod prąd (5) (opinia sprzed 3 lat)

    Kazdy rodzic może opowiedzieć swojemu dziecku, ze islam jest jest I taki I taki. Ale wlozenie wszystkich: I dzihadystów I sufistow do jednego worka jest jednak troche niesprawiedliwe. Nie znosze terroryzmu. Cenie sufizm. Przedstawienia nie widziałam, ale sie wybiorę.

    • 13 6

    • Opinia do artykułu

      Zobacz artykuł Mistrz Mansur uczy sufizmu. O "Turbanie mistrza Mansura" w Teatrze Miniatura

      (2) (opinia sprzed 3 lat)

      Islam z zasady jest zły tylko nie każdy się (jeszcze) zamienił w ekstremistę.

      • 3 3

      • Opinia do artykułu

        Zobacz artykuł Mistrz Mansur uczy sufizmu. O "Turbanie mistrza Mansura" w Teatrze Miniatura

        to tak jak chrześcijaństwo, w końcu to ta sama religia (1) (opinia sprzed 3 lat)

        • 1 3

        • Opinia do artykułu

          Zobacz artykuł Mistrz Mansur uczy sufizmu. O "Turbanie mistrza Mansura" w Teatrze Miniatura

          Przeczytaj sobie koran i (opinia sprzed 3 lat)

          Nowy Testament i porównaj - może nie będziesz siać takich farmazonów. Masz gdzieś w koranie o nadstawianiu drugiego policzka, o miłości bliźniego? Jezus głosił miłość - Mahomet był watażką mordującym własnoręcznie, gwałcącym, obracającym dzieci...

          • 2 0

    • Opinia do artykułu

      Zobacz artykuł Mistrz Mansur uczy sufizmu. O "Turbanie mistrza Mansura" w Teatrze Miniatura

      zły kierunek (opinia sprzed 3 lat)

      Słaby reżyser......

      • 4 6

    • Opinia do artykułu

      Zobacz artykuł Mistrz Mansur uczy sufizmu. O "Turbanie mistrza Mansura" w Teatrze Miniatura

      (opinia sprzed 3 lat)

      Zgadzam się. Jeśli np. złodzieje samochodów w Niemczech byli polakami, to czy wszyscy polacy są zlodziejami? Czy wszyscy islamiści to terroryści?

      • 5 4

  • Opinia do artykułu

    Zobacz artykuł Mistrz Mansur uczy sufizmu. O "Turbanie mistrza Mansura" w Teatrze Miniatura

    Głupców nie sieją. (3) (opinia sprzed 3 lat)

    W teatrzyku dla dzieci o nurtach mistycznych islamu. A co jeszcze można głupszego żeby się pokazać?

    • 37 16

    • Opinia do artykułu

      Zobacz artykuł Mistrz Mansur uczy sufizmu. O "Turbanie mistrza Mansura" w Teatrze Miniatura

      (2) (opinia sprzed 3 lat)

      Bez przesady. Akurat sufi są kompletnie nieszkodliwi i pokojowi, sami padają ofiarą przemocy ze strony fanatyków islamskich czyli "islamistów", to raz. Dwa - nigdy nie czytałeś Baśni Tysiąca i Jednej Nocy? Wszystko, co bliskowschodnie, kojarzy Ci się wyłącznie z terroryzmem i tyranią?

      • 12 7

  • Opinia do artykułu

    Zobacz artykuł Mistrz Mansur uczy sufizmu. O "Turbanie mistrza Mansura" w Teatrze Miniatura

    Najlepsze że ten (2) (opinia sprzed 3 lat)

    islamski spektakl miała premierę w dniu islamskich zamachów w Londynie...

    • 9 7

  • Opinia do artykułu

    Zobacz artykuł Mistrz Mansur uczy sufizmu. O "Turbanie mistrza Mansura" w Teatrze Miniatura

    Lalki i prosta tresc tego trzeba (4) (opinia sprzed 3 lat)

    Ktos kto decyduje o repertuarze Miniatury ma nierówno pod sufitem. Silenie sie na jakieś ambitne dziełka wątpliwej jakości to nieporozumienie. Ja zapamiętałem Miniaturę z dzieciństwa jako jeden z nielicznych teatrów gdzie grano bajki i to przede wszystkim spektakle lakowe. Co z tego zostało? Dyrekcja niech nie zapomina, że Teatr jest dla ludzi a przede wszystkim dzieci, który jest utrzymywany z podatków, które również płacę!!!
    Teatr powinien zapewnić frekwencję czytaj pieniądze. Łatwo wydaje się kasę, którą się otrzymuję z miasta... Litości dla naszych dzieci. Miniatura ma misje by zaciekawić dzieci standardami i prostymi spektaklami. Wystarczy, że TV serwuje głupkowate japońskie seriale...

    • 13 6

    • Opinia do artykułu

      Zobacz artykuł Mistrz Mansur uczy sufizmu. O "Turbanie mistrza Mansura" w Teatrze Miniatura

      (opinia sprzed 3 lat)

      Wszyscy aktorzy którzy umieli grać lalkami nie żyją albo są na emeryturach. Poza tym najbliższe miejsce gdzie umieją zrobic jawajkę czy marionetkę to Czechy - troche daleko. No i drogo. Lepiej przytulić samemu kasę lub wykorzystać ją na inne cele, a lalki zrobić ze śmieci albo z drutu czy gliny o udawać że tak nowocześnie, "teatr formy" (uwielbiam ten epitet) i zgarnąć oklaski za spektakl eksperymentalny...

      • 4 2

    • Opinia do artykułu

      Zobacz artykuł Mistrz Mansur uczy sufizmu. O "Turbanie mistrza Mansura" w Teatrze Miniatura

      Też płacę podatki... (2) (opinia sprzed 3 lat)

      ...a Miniatura to nie jest teatr wyłącznie dla widzów 3-6 lat. Czerwonych kapturków i tym podobnych wystarczy. Pora zadbać też o dzieci starsze. "Turban Mistrza Monsura" jest akurat dobrym tego przykładem.
      Drobie Babcie i Rodzice wzdychający z nostalgią do swojego dzieciństwa... Czy jak Wasze dzieci będą nieco starsze, np 10 lat, to też będziecie wnioskować o teatrzyki lalkowe i bajeczki?

      • 11 6

      • Opinia do artykułu

        Zobacz artykuł Mistrz Mansur uczy sufizmu. O "Turbanie mistrza Mansura" w Teatrze Miniatura

        Co za brednie (1) (opinia sprzed 3 lat)

        Wasz teatr właśnie jest dla 3-6 latków.Starsze już nie chcą chodzić do Miniatury.Talibami ich nie ściągnięcie. Szkoda tylko że te maluchy macie gdzieś

        • 6 6

  • Opinia do artykułu

    Zobacz artykuł Mistrz Mansur uczy sufizmu. O "Turbanie mistrza Mansura" w Teatrze Miniatura

    brawo !!! (opinia sprzed 3 lat)

    Brawo Panie Dyrektorze,super przedstawienie...!

    • 8 6

  • Opinia do artykułu

    Zobacz artykuł Mistrz Mansur uczy sufizmu. O "Turbanie mistrza Mansura" w Teatrze Miniatura

    Klasa ośmiolatków na prapremierze była zachwycona (opinia sprzed 3 lat)

    Myślę, że recenzje spektakli dla dzieci powinny pisać dzieci, albo przynajmniej warto podjąć trud i zapytać ich, jak im się podobało. Odbierałam syna po przedstawieniu, rozmawiałam też z jego kolegami - wszyscy byli zachwyceni, a na sali byli grzeczni jak zapewniała nauczycielka, więc chyba się nie nudzili ;-)?

    • 10 3

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Pod patronatem

Nadchodzące premiery