Aktualnie brak w repertuarze trójmiejskich teatrów

Trojanki (42 opinie)

spektakl dramatyczny
kasy:
58 301-13-28
wystawia:
Teatr Wybrzeże
data premiery:
8 września 2018
czas trwania:
2 godz. 30 min. (1 przerwa)
7.1 29 ocen 1 10

Uwaga! spektakl zawiera kontrowersyjne treści lub/i słowa niecenzuralne

Trojanki
Eurypides

Drodzy widzowie, z przykrością informujemy, że z powodu choroby aktorki prezentacja TROJANEK 25 stycznia 2019 roku została odwołana. Widzowie mogą uzyskać zwrot pieniędzy za niewykorzystane bilety w kasach teatru.

"Eurypides, Ateńczyk" Jorgosa Seferisa (przekład: Zygmunt Kubiak)

Zestarzał się między pożarem Troi
i kamieniołomami Sycylii.

Lubił jaskinie na wybrzeżu, obrazy malowane przez morze.
Widział żyły ludzkie
jako sieć, w którą bogowie chwytają nas jak dzikie zwierzęta:
usiłował ją przedziurawić.
Cierpki był, niewielu miał przyjaciół.
Kiedy nadeszła pora, rozszarpały go psy.

---

Do naszych czasów nie zachowały się żadne wzmianki, by Eurypides angażował się w jakąkolwiek działalność publiczną na rzecz swojego miasta. Nie wiemy również, by przyjaźnił się z wpływowymi politykami. Możliwe, że właśnie dlatego najczęściej przegrywał w konkursach tragediowych, które każdego roku odbywały się w Atenach ku czci Dionizosa...

Eurypidesa, który pozostawał na uboczu życia swojej społeczności cechował jednak ostry zmysł publicysty. Ten enfant terrible ówczesnej dramaturgii miał odwagę, by przemawiać własnym, często odosobnionym głosem. Doświetlał znane mity z nowej, nieoczywistej strony. Wykorzystywał je do stawiania trudnych, często bardzo niewygodnych pytań i nie podpowiadał łatwych, konsolidacyjnych odpowiedzi. W odróżnieniu od współczesnych mu artystów - przełamywał dotychczasowe konwencje tragediopisarskie i w sposób zupełnie nowy przedstawiał postaci kobiecie, które często stawały się protagonistkami jego utworów. Niejednokrotnie w sposób znaczący przewyższały inteligencją swoich scenicznych partnerów - jeżeli pamiętamy, że o wyniku konkursu tragediowego decydowali mężczyźni, tym bardziej nie powinny nas dziwić kolejne klęski Eurypidesa.

Nie dostarczał obywatelom swojego miasta łatwej i przyjemnej rozrywki. W TROJANKACH pokazał to, czego nie opowiedział nam Homer w "Iliadzie". Jak wyglądał poranek po zdobyciu Troi. Jak kobiety, do tej pory przedstawicielki królewskiego rodu, zostały zepchnięte na samo dno ludzkiej egzystencji. Jak wygląda ich relacja ze zwycięzcami, przedstawicielami wysokiej kultury helleńskiej, którzy mordując niewinnych i bezbronnych przekraczają granice barbarzyństwa. Pracując nad tym spektaklem twórcy starali się przyjrzeć procesowi dojrzewania do zemsty - ofiar na oprawcach. Pisząc TROJANKI w kontekście trwającej wojny peloponeskiej Eurypides otwarcie krytykował imperialne ambicje Ateńczyków. Starał się im uświadomić, że w żadnym konflikcie zbrojnym nie ma zwycięzców ani zwyciężonych. Grecy z eposu Homera podobnie, jak współcześni Eurypidesowi Ateńczycy, uwierzyli, że są niepokonani i to sprawdziło na nich zgubę.

Reżyseria: Jan Klata
Współpraca dramaturgiczna: Olga Śmiechowicz
Scenografia i kostiumy: Mirek Kaczmarek
Muzyka: Michał Nihil Kuźniak
Ruch sceniczny: Maćko Prusak
Asystent reżysera: Marcin Starosta
Inspicjent: Jerzy Kosiła
Sufler: Katarzyna Wołodźko

Osoby dramatu:
Dorota Kolak - Hekabe,
Jacek Labijak - Posejdon,
Sylwia Góra-Weber - Atena,
Piotr Biedroń - Zjawa Polydora,
Magdalena Boć - Akanta,
Sylwia Góra-Weber - Apolonia,
Agata Bykowska - Enyo,
Małgorzata Brajner - Sophia,
Cezary Rybiński - Talthybios,
Małgorzata Gorol - Kasandra,
Magdalena Gorzelańczyk - Polyksena,
Michał Kowalski - Odyseusz,
Katarzyna Dałek - Andromacha,
Michał Jaros - Neoptholemos,
Grzegorz Gzyl - Menelaos,
Katarzyna Figura - Helena,
Robert Ninkiewicz - Agamemnon,
Krzysztof Matuszewski - Polymestor,
Jacek Labijak - Theoklymenos



-----

Jan Klata (ur. 1973) - reżyser teatralny, dramaturg. Od 2013 do 2017 pełnił funkcję dyrektora Narodowego Starego Teatru w Krakowie. Studiował na Wydziale Reżyserii Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Warszawie, a następnie na Wydziale Reżyserii Dramatu PWST w Krakowie. Zadebiutował jako reżyser w 2003 REWIZOREM w Teatrze Dramatycznym w Wałbrzychu. Na swoim koncie ma ponad 40 spektakli zrealizowane na deskach teatrów m.in. we Wrocławiu (TRANSFER!, SPRAWA DANTONA, UTWÓR O MATCE I OJCZYŹNIE, JERRY SPRINGER THE OPERA), w Gdańsku (H.), Krakowie (ORESTEJA, TRYLOGIA, KRÓL LEAR, WRÓG LUDU,) oraz Bochum (HAMLET), Berlinie (INFINITE JEST) Moskwie (MAKBET), Pradze (MIARKA ZA MIARKĘ). Jego spektakle były grane kilkadziesiąt razy na całym świecie od Seulu po Buenos Aires, na najbardziej prestiżowych festiwalach m. in. na weneckim Biennale i paryskim Festiwalu Jesiennym. Jest laureatem m.in. Paszportu Polityki, nagrody Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Nagrody im. Konrada Swinarskiego. W tym roku WESELE w jego reżyserii zostało bezdyskusyjnym zwycięzcą 43. Opolskich Konfrontacji Teatralnych "Klasyka Żywa", otrzymując nagrody m.in. za spektakl, dla zespołu aktorskiego czy za reżyserię właśnie. Jego ostatnią realizacją jest WIELKI FRYDERYK w Teatrze Polskim w Poznaniu.

---

Olga Śmiechowicz (ur. 1987) - filolog klasyczny, historyk teatru. Pracownik naukowy w Katedrze Teatru i Dramatu na Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego. Współpracuje z The Centre for Aliative Research działającym przy Faculteit der Geesteswetenschappen Universitat vam Amsterdam, gdzie prowadzi zajęcia poświęcone polskiemu teatrowi współczesnemu. Prowadziła również gościnne wykłady na Uniwersytetach im. Iwana Franki we Lwowie, im. Adama Mickiewicza w Poznaniu oraz Ruprechta-Karola w Heidelbergu. Stypendystka University of Cambridge, Sankt-Peterburskogo Gosudarstvennogo Universiteta oraz L'Université Paris-Sorbonne. Odbyła również staże postdoktorskie na uniwersytetach w Wiedniu oraz Heidelbergu. Członek kolegium recenzenckiego "Frammenti sulla scena. Studi sul drama antico frammentario" wydawanego przez Centro Studi sul Teatro Classico Università degli Studi di Torino. Autorka monografii: POECI SCENICZNI W KOMEDIACH ARYSTOFANESA (2014), ARYSTOFANES (2015), POLISH THEATRE AFTER THE FALL OF THE COMMUNISM. DIONYSUS SINCE 89' (2018). Współautorka WILEY-BLACKWELL ENCYCLOPEDIA OF GREEK COMEDY (2018).

---

Mirek Kaczmarek (ur. 1970) - scenograf, absolwent Wydziału Komunikacji Wizualnej poznańskiej ASP. Od debiutu w 2001 roku stworzył scenografie, kostiumy i oprawę multimedialną do ponad 100 przedstawień. Jest stałym współpracownikiem reżyserów: Piotra Kruszczyńskiego (m.in. ODEJŚCIE GŁODOMORA Tadeusza Różewicza, NIE/BOSKA KOMEDIA. RZECZ O KRZYŻU Zygmunta Krasińskiego), Jarosława Tumidajskiego (m.in. KREACJA Ireneusza Iredyńskiego, G®UPA LAOKOONA Tadeusza Różewicza, PAN TADEUSZ wg Adama Mickiewicza, SOLARIS wg Stanisława Lema), Wiktora Rubina (m.in. ORGIA Passoliniego oraz CARYCA KATARZYNA, JONANNA SZALONA, MICHAEL J. Jolanty Janiczak), Jana Klaty (m.in. SPRAWA DANTONA Stanisławy Przybyszewskiej i DO DAMASZKU Strindberga) i Marcina Libera (m.in. FAHRENHEIT 451 Raya Bradbury'ego, BYĆ JAK STEVE JOBS Michała Kmiecika oraz WESELE Stanisława Wyspiańskiego). W 2012 roku był nominowany do Paszportów Polityki. Laureat wielu nagród artystycznych m.in. nagrody za scenografię do SPRAWY DANTONA na 33. Opolskich Konfrontacjach Teatralnych Klasyka Polska, na I Międzynarodowym Festiwalu Teatrów BOSKA KOMEDIA oraz na Festiwalu KONTAKT.

---

Michał Nihil Kuźniak (ur. 1983) - muzyk, kompozytor, współtwórca licznych projektów z pogranicza muzyki metalowej i alternatywnej. Lider zespołu FURIA, jednego z najważniejszych przedstawicieli nowej fali polskiego black metalu. Oryginalny styl grupy, czerpiący ze śląskiego folkloru i młodopolskich powidoków, zyskał uznanie na Ziemi i pod ziemią, co potwierdzają występy na najbardziej prestiżowych festiwalach muzycznych (Primavera Sound, Off, Open'er, Roadburn) oraz liczne koncerty, m.in. w Niemczech, Francji, Hiszpanii, Ukrainie, Mołdawii, Japonii, a także w kopalni Guido, gdzie zarejestrowali jedną z płyt. Są odpowiedzialni za muzykę w WESELU w reżyserii Jana Klaty w Narodowym Starym Teatrze w Krakowie. Ich ostatnia płyta KSIĘŻYC MILCZY LUTY została uznana przez polskich krytyków za jedną z najlepszych w 2016 roku.

---

Maćko Prusak (ur. 1975) - choreograf i reżyser. Na scenie debiutował w połowie lat dziewięćdziesiątych jako aktor Wrocławskiego Teatru Pantomimy Henryka Tomaszewskiego, z którym był związany przez blisko 10 lat. Od 2003 roku zajmuje się głównie tworzeniem ruchu scenicznego w teatrze dramatycznym, współpracował m. in. z Krystyną Meissner, Rudolfem Ziołą, Wojtkiem Klemmem, Pawłem Miśkiewiczem, Arturem Tyszkiewiczem, Nikołajem Koladą, Małgorzatą Bogajewską, Michałem Liberem. Reżyser spektakli dla dzieci i dorosłych, m. in NOCY BEZ KSIĘŻYCA na podstawie książki Etgara Kereta i Shiry Geffen (Wrocławski Teatr Lalek, 2015), BACHANTEK wg Eurypidesa (Wrocławski Teatr Pantomimy im. Henryka Tomaszewskiego, 2016), SALTA W TYŁ wg reportaży sportowych Oty Pavla (Teatr Ludowy w Krakowie, 2018). Za swój pierwszy autorski spektakl KLAUS DER GROSSE, otrzymał Grand Prix Nurtu Off 31. Przeglądu Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu (2010). Na tegorocznych 43. Opolskich Konfrontacjach Teatralnych Klasyka Żywa otrzymał nagrodę za choreografię do spektaklu WESELE w reżyserii Jana Klaty, z którym stale współpracuje.

---

Marcin Starosta (ur. 1994) - absolwent teatralnej szkoły Łejery w Poznaniu, gdzie stawiał pierwsze sceniczne kroki. Działał offowo w Studiu Teatralnym Próby, CK Zamek, w którym wyreżyserował spektakle POZA FANTAZMATEM NORMALNOŚCI oraz ANGST. Studiował Wiedzę o Teatrze na UJ, reżyserując etiudy na podstawie MAKBETA oraz TRZECH SIÓSTR, a także spektakl SEN NOCY LETNIEJ. Asystent Kuby Skrzywanka przy KORDIANIE oraz Jana Klaty przy WIELKIM FRYDERYKU w Teatrze Polskim w Poznaniu.

Recenzja Trojmiasto.pl

Przyznano nagrody teatralne dla twórców z Trójmiasta Przyznano nagrody teatralne dla twórców z Trójmiasta

Przyznano nagrody teatralne dla twórców z Trójmiasta (9 opinii)

Podczas gali z okazji Międzynarodowego Dnia Teatru prezydent Gdańska Aleksandra Dulkiewicz oraz...

1 kwietnia 2019

Wybrzeże Sztuki o losie kobiet i ludzkich dramatach Wybrzeże Sztuki o losie kobiet i ludzkich dramatach

Wybrzeże Sztuki o losie kobiet i ludzkich dramatach (7 opinii)

Gdyby szukać wspólnego mianownika dla tegorocznego Wybrzeża Sztuki, z pewnością wskazać by...

14 września 2018

Po apokalipsie. O "Trojankach" Teatru Wybrzeże Po apokalipsie. O "Trojankach" Teatru Wybrzeże

Po apokalipsie. O "Trojankach" Teatru Wybrzeże (32 opinie)

Powrót Jana Klaty do pracy w Teatrze Wybrzeże wypadł bardzo okazale. Jego "Trojanki" są bez...

9 września 2018

Opinie (42)

  • Bilety (4) (opinia sprzed 2 lat)

    No tak, ale biletów kupić nie da rady

    • 5 0

    • (2) (opinia sprzed 2 lat)

      Nie idź będzie golizna, wulgarności i obrażanie uczuć... jak zwykle.

      • 4 5

      • (1) (opinia sprzed 2 lat)

        Nie chcesz, nie oglądaj. Moich uczuć spektakl nie obraża.

        • 5 2

        • Pixel Perfect (opinia sprzed 2 lat)

          Bo lewak nie ma żadnych uczuć.

          • 1 5

    • I bardzo............ (opinia sprzed 1 roku)

      I badzo dobrze. To znaczy, że T.W. spełnia swoje zadania.

      • 0 0

  • Teatr Wybrzeże i Jan klata (2) (opinia sprzed 2 lat)

    Teatr Wybrzeże i Jan klata? Taki fajny teatr - super aktorzy będą grali u tego nawiedzonego KODziarza? Szkoda. Jak znam życie skończy się mega skandalem (zamierzonym)

    • 9 21

    • (opinia sprzed 2 lat)

      A nie. Wierzę w Klatę

      • 4 2

    • (opinia sprzed 2 lat)

      Bardzo mi się podobało wspaniałą rolą Doroty Kolak

      • 2 1

  • Opinia do artykułu

    Zobacz artykuł Po apokalipsie. O "Trojankach" Teatru Wybrzeże

    Śmierdzi mi to kodziarstwem skoro nawet sam Budyń zaszczycił ( a pewnie i zasponsorował z naszych pieniędzy) (5) (opinia sprzed 2 lat)

    • 20 95

    • Opinia do artykułu

      Zobacz artykuł Po apokalipsie. O "Trojankach" Teatru Wybrzeże

      oczywiście (opinia sprzed 2 lat)

      to lewacka sztuka, jak każda. Prawica sztuki nie uprawia.

      • 31 5

    • Opinia do artykułu

      Zobacz artykuł Po apokalipsie. O "Trojankach" Teatru Wybrzeże

      Pytanie (2) (opinia sprzed 2 lat)

      Ale była nachalna polityka czy nie?

      • 1 6

      • Opinia do artykułu

        Zobacz artykuł Po apokalipsie. O "Trojankach" Teatru Wybrzeże

        Śmierdzi ci z ust (1) (opinia sprzed 2 lat)

        • 2 0

        • Opinia do artykułu

          Zobacz artykuł Po apokalipsie. O "Trojankach" Teatru Wybrzeże

          mi? dlaczego? (opinia sprzed 2 lat)

          zadałem normalne pytanie. jeśli ktoś mnie podejrzewa o trolowanie to przepraszam.

          • 1 4

    • Opinia do artykułu

      Zobacz artykuł Po apokalipsie. O "Trojankach" Teatru Wybrzeże

      Pójdę... (opinia sprzed 2 lat)

      Może i jest (KODziarstwo-), ale jeśli przedstawienie jest dobre (bez prymitywnych momentów brania nas "pod siuś" dla ściągniecia publiki), to wart pojść.!!! Niestety, od dawna nie chodzę do teatru, bo zazwyczaj było marnie
      Niezmiennie serdecznie pozdrawiam p. Katarzynę Figurę i proszę, aby trzymała się Wybrzeża ! To nakaz!!!

      • 0 1

  • Opinia do artykułu

    Zobacz artykuł Po apokalipsie. O "Trojankach" Teatru Wybrzeże

    (opinia sprzed 2 lat)

    Brawurowy epizod pięknej Heleny ma Katarzyna Figura.

    lepsza by była Stalińska

    • 8 27

  • Opinia do artykułu

    Zobacz artykuł Po apokalipsie. O "Trojankach" Teatru Wybrzeże

    Kasandra z gitarą. (1) (opinia sprzed 2 lat)

    Pora na Zeusa ze smartfonem.

    • 15 36

    • Opinia do artykułu

      Zobacz artykuł Po apokalipsie. O "Trojankach" Teatru Wybrzeże

      Nie piernicz ... (opinia sprzed 2 lat)

      Gosia Kasandra była fajna. Katarzyna Helena też. Jarały fajki, przecież.

      • 0 0

  • Opinia do artykułu

    Zobacz artykuł Po apokalipsie. O "Trojankach" Teatru Wybrzeże

    (4) (opinia sprzed 2 lat)

    A ja jadę do Olsztyna na Annę Kareninę. W tym teatrze aktorzy grają ,a nie epatują wulgaryzmmi i nagością.

    • 15 66

    • Opinia do artykułu

      Zobacz artykuł Po apokalipsie. O "Trojankach" Teatru Wybrzeże

      Nie wracaj. (opinia sprzed 2 lat)

      • 26 5

    • Opinia do artykułu

      Zobacz artykuł Po apokalipsie. O "Trojankach" Teatru Wybrzeże

      Nie było epatowania!!! (opinia sprzed 2 lat)

      Wspaniałe przedstawienie!

      • 19 3

    • Opinia do artykułu

      Zobacz artykuł Po apokalipsie. O "Trojankach" Teatru Wybrzeże

      O to to znawca! (opinia sprzed 2 lat)

      Nie było ani wulgaryzmów ani nagości :)

      • 20 1

    • Opinia do artykułu

      Zobacz artykuł Po apokalipsie. O "Trojankach" Teatru Wybrzeże

      (opinia sprzed 2 lat)

      W tym spektaklu nie ma ani wulgaryzmów, ani nagości.

      • 16 1

  • Masakra (opinia sprzed 2 lat)

    Naprawdę szkoda tak wspaniałych aktorów. Czy Gdańsk zasługuje na tak zdemoralizowanych
    reżyserów ? j
    Jak wpoić piękno młodym ludziom ? Sami sfrustrowani. I to są wartości przyszłości ?

    • 6 7

  • Opinia do artykułu

    Zobacz artykuł Po apokalipsie. O "Trojankach" Teatru Wybrzeże

    Wstrząsający spektakl. Niezapomniane wrażenia. (opinia sprzed 2 lat)

    Brawurowe kreacje. Dziękuję!
    Dostrzegłam jednak elementy kojarzące się z "Czarownicami z Salem" i "Faraonem"-mistrz Klata sugerował się spektaklami Wybrzeża?...

    • 27 6

  • Opinia do artykułu

    Zobacz artykuł Po apokalipsie. O "Trojankach" Teatru Wybrzeże

    najlepszy spektakl ostatnich m-cy w teatrze Wybrzeże - ha, ha, ha (opinia sprzed 2 lat)

    o to chyba nietrudno, na tle innych jakże wybitnych osiągnięć tej sceny teatralnej
    ha, ha, ha

    • 19 39

  • Opinia do artykułu

    Zobacz artykuł Po apokalipsie. O "Trojankach" Teatru Wybrzeże

    bylem w teatrze po raz pierwszy w zyciu (opinia sprzed 2 lat)

    i podobalo mi sie

    • 26 7

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Pod patronatem

Nadchodzące premiery