Wiadomości

Triumf ciała nad niemocą. Trwa Gdański Festiwal Tańca

Spektakl "Sticky Fingers Club" ma wiele odsłon, niemal każda z nich stanowi niespodziankę dla widzów. Ten świetnie dopracowany estetycznie i wizualnie spektakl był ozdobą pierwszego dnia festiwalu "na żywo".
Spektakl "Sticky Fingers Club" ma wiele odsłon, niemal każda z nich stanowi niespodziankę dla widzów. Ten świetnie dopracowany estetycznie i wizualnie spektakl był ozdobą pierwszego dnia festiwalu "na żywo". fot. Dominik Frymark

Tegoroczna odsłona trwającego do 6 września 12. Gdańskiego Festiwalu Tańca jest skromniejsza i inna niż poprzednie. Z powodu pandemii do klubu Żak przyjechali tylko polscy tancerze, którzy prezentują różne wizje tańca. W czwartek, 3 września, zaprezentowano dwie premiery "Sticky Fingers Club" i "If I wear" oraz "Over Ground" Olsztyńskiego Teatru Tańca. Impreza potrwa do 6 września.



Wszystkie najbliższe wydarzenia w Klubie Żak


Chociaż pandemia koronawirusa wymusiła na organizatorach przygotowanie polskiej edycji festiwalu, nie chciano zrezygnować z towarzyszącego mu od wielu lat międzynarodowego konkursu Solo Dance Contest. Dlatego ta odsłona konkursu odbyła się online. Spośród 140 nagrań solowych występów tancerzy z całego świata wyłoniono 30, które obejrzeli jurorzy konkursu: Susanna Beltrami, Arno Boehler i James Wilton.

W sierpniu jury, również online, spotykało się, by ustalić werdykt. Z kolei 2 września w Sali Suwnicowej Klubu Żak zgromadzona publiczność miała okazję zobaczyć wszystkie 30 zakwalifikowanych do finału nagrań i wybrać swojego faworyta, który otrzymał Nagrodę Publiczności.

Solo Dance Contest 2020 wygrała Francuzka Clémence Juglet za solo "I need to" (otrzymała też nagrodę 2,4 tys. euro). Drugie miejsce ex aequo przyznano Andrei Ward z USA i Mahali Horvath ze Szwajcarii (obie po tysiąc euro), z trzeciego miejsca cieszył się pochodzący z Hiszpanii Antes Collado (600 euro). Zgromadzeni 2 września w klubie Żak widzowie Nagrodę Publiczności (wartą tysiąc euro) przyznali Magdalenie Negowskiej za solo "Przekątna", absolwentce Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej in. Janiny Jarzynówny-Sobczak w Gdańsku.

Konkurs Solo Dance Contest wygrała pochodząca z Francji Clémence Juglet za solo "I need to", które w klubie Żak zobaczyć można było online.
Konkurs Solo Dance Contest wygrała pochodząca z Francji Clémence Juglet za solo "I need to", które w klubie Żak zobaczyć można było online. mat. prasowe
Dzień później już na żywo podziwiać można było tancerzy w trzech spektaklach. Zdecydowanie najlepsze wrażenie robi premiera przygotowana w ramach projektu rezydencja/premiera GFT - "Sticky Fingers Club". To szalony, dowcipny spektakl czwórki tancerzy, którzy z salą Klubu Żak są dobrze zaznajomieni. Trójka Dominik Więcek, Dominika Wiak i Monika Witkowska brała w minionych latach udział w Solo Dance Contest, a Daniela Komędera-Miśkiewicz uczestniczyła w projektach tanecznych Klubu Żak i współpracowała m.in. z Teatrem Amareya oraz Teatrem Dada von Bzdülöw. Cała czwórka zaprezentowała spektakl pełen pastiszu oraz efektownych, luźno związanych ze sobą scen.

W centrum "Sticky Fingers Club" umieścić można dowcip i dystans do konwencji, po które tancerze chętnie sięgają. Zaczyna się od efektownego, dynamicznego tańca Moniki Witkowskiej co chwilę przerywanego przez nagłe wyciszenie muzyki. Potem brawurowo konwencją opery bawi się Daniela Komędera podczas słynnego "Bohemian Rapsody" Queen. Zespół ogrywa wtedy również balkon i schody na nie prowadzące. Po chwili tancerze ruszają się synchronicznie w niemal dyskotekowych rytmach, które stanowią kolejną konwencję potraktowaną z przymrużeniem oka.

Fizyczny, cielesny spektakl "If I wear" jest w zaproponowanej formule zdecydowanie za długi.
Fizyczny, cielesny spektakl "If I wear" jest w zaproponowanej formule zdecydowanie za długi. fot. Anna Maria Biniecka / Klub Żak
Świetnie wypada też gwałtowne spowolnienie akcji, gdy cała czwórka ustawia się tuż obok siebie, a z offu słyszymy słynną frazę "the Oscar goes to". Tancerze zastygają wyczekująco, na ich twarzach miesza się napięcie i pewność, że za chwilę usłyszą swoje nazwiska. Miny im rzędną dopiero, gdy nagrodę odbiera Meryl Streep. Ta kilkuminutowa scena zachwyca precyzją - teatr ruchu można sprowadzić do mimiki i sprawdzić się on może równie dobrze jak efektowne choreografie. Zapada w pamięć taniec drżących rąk w skromnym pasku światła. Tyle że pomysłów w spektaklu tej czwórki jest całe mnóstwo, dlatego widzowie cały czas są zaskakiwani. W finale gwałtownie spowolniono tempo, przy zachowaniu energii i skupienia widzów. Rzadko tak dojrzałe estetycznie i dramaturgicznie spektakle goszczą na GFT.

Występujące po nich Marta Kosieradzka i Agnieszka Sterczyńska w premierze "If I wear" miały trochę pecha, że zaprezentowały się publiczności po tak energetycznym tanecznym show. Ich bardzo fizyczne przedstawienie balansuje gdzieś na granicy między tym, co brutalne i cielesne, a tym, co delikatne, zwiewne i metaforyczne. Tancerki rozpoczynają tańcząc z bluzami dresowymi założonymi na twarz - ta jest tu nieistotna, liczy się ciało, jego gwałtowne ruchy i ciężkie uderzenia o podłogę. Ciała tancerek pozostają w intrygującej symbiozie, choć funkcjonują tu niemal całkowicie niezależnie. Z drugiej strony mocno fizycznemu ruchowi towarzyszy taniec dłoni i idąca za tym wrażliwość i delikatność. Jednak całe przedstawienie szybko wytraca swój impet, grzęźnie w powtórzeniach i jest zdecydowanie za długie.

Po raz pierwszy na Gdański Festiwal Tańca przyjechał Olsztyński Teatr Tańca i od pierwszych chwil spektaklu "Over ground" przekonywał, że to zdecydowanie spóźniony debiut. Piątka tancerzy rozpoczyna spektakl dowcipną sceną, podczas której siedzący na krześle Łukasz Szleszyński goli sobie głowę golarką, a pozostała czwórka tancerek, trzymając kieliszki w dłoniach, stoi za jego plecami, z twarzami zakrytymi rajstopami. To pierwsza ze scen rozpiętych gdzieś między żałobą a celebracją, czyli sedna spektaklu "Over ground", który tematykę śmierci i umierania traktuje niedosłownie i niebanalnie.

Przemyślane i efektowne wizualnie przedstawienie "Over ground" zaprezentował debiutujący na gdańskiej imprezie Olsztyński Teatr Tańca.
Przemyślane i efektowne wizualnie przedstawienie "Over ground" zaprezentował debiutujący na gdańskiej imprezie Olsztyński Teatr Tańca. fot. Anna Maria Biniecka / Klub Żak
W tle pojawiają się animacje, a tancerze zaraz po statycznym początku rozpoczynają bardzo dynamiczny, żywiołowy taniec. Nie ma on wprawdzie tej temperatury co "Sticky Fingers Club", ale mnogość odniesień i rozwiązań wizualnych (także dzięki uruchomieniu projekcji wideo, które do pewnego stopnia korespondują z działaniami tancerzy) oraz figur, które budują ze swoich ciał tancerze Olsztyńskiego Teatru Tańca, naprawdę imponuje. Rozmach inscenizacyjny idzie tu w parze z pomysłem, więc "Over ground" również stanowi mocny punkt pierwszego festiwalowego dnia "na żywo".

Zasłanianie się talentem jest oznaką lenistwa



W piątek, 4 września, powtórzone zostaną trzy opisane spektakle - "Sticky Fingers Club" (godz. 18), "If I wear" (godz. 19:45) oraz "Over ground" (21:30). Z kolei w sobotę i niedzielę, 5-6 września, zobaczyć będzie można kolejne dwie premiery przygotowane w ramach projektu "rezydencja/premiera" w ramach 12. Gdańskiego Festiwalu Tańca. O godz. 18 "UNBODY trójmiejskiego składu Hertz Haus (godz. 18) oraz "blask" - efekt rezydencji dojrzałych artystów (godz. 20). Bilety normalne w cenie 20 zł, za ulgowe zapłacimy 10 zł.

Opinie (23) 5 zablokowanych

  • Trzymamy kciuki (4)

    Trzymamy kciuki za wszystkich występujących i powodzenia na scenie.

    • 15 0

    • Następni pseudoartyści (2)

      Wiemy, że chcecie być artystami, ale nie jesteście. Macie mierne możliwości taneczne, nie macie techniki, ani pomysłu, za to lubicie się rozbierać. To Wasz znak rozpoznawczy. Nie ma się na to patrzeć, dlatego na Wasze występy z całym szacunkiem przychodzi garstka Waszych znajomków.

      • 0 4

      • Dziękujemy serdecznie drogi hejterze (1)

        Choć nie przypominamy sobie abyśmy kiedy kolwiek się rozbierali na jakim kolwiek występie :D , natomiast co do naszych znajomków to faktycznie mamy się czym pochwalić skoro ponad 20 kilka razy występowaliśmy w teatrze szekspirowskim wypełniając publiczność często po brzegi :D ale dobrze napewno jesteś specjalistą, specjalistką od sztuki i techniki XD , jeszcze raz dziękujemy i fajnie że mamy swojego hejtera - Twoje zdrowie :)

        • 5 0

        • A co mieliście napisać?

          Polskiego też nie nauczeni. Pseudoartyści za grosz. Nawet, gdyby Wam wierzyć, to zapełnienie Szekspirowskiego po znajomości to też nie problem i tak jestem znawcą. Dlatego żal patrzeć.

          • 0 3

    • Dzięki :)

      • 2 0

  • To jest tak słaby festiwal (5)

    że nie rozumiem po co on dalej istnieje. Chyba tylko, żeby totalni amatorzy dostali kasę i myśleli o sobie, że są kimś. Tego naprawdę nie da się oglądać...

    • 11 12

    • Przynajmniej coś robią, a nie piszą tylko komentarzy na necie. (4)

      • 3 0

      • Akurat ja tańczę (2)

        I to wybitnie proszę Pana/Panią. Także proszę swoje komentarze zachować dla siebie.

        • 2 2

        • To proszimy się podzielić swoim imieniem i nazwiskiem

          To zobaczymy :)

          • 2 0

        • Jak już to proszę Pana/Pani

          • 2 1

      • Tak, coś robią

        Biorą kasę za kompletny brak umiejętności tańca.

        • 0 0

  • Mam pytanie całkiem serio (9)

    czy faceci biorący udział w tego typu tańcach są w większości orientacji homoseksualnej?

    • 7 16

    • (2)

      nie, nie są w większości, sytuacja podobna jak ze śpiewakami operowymi. wrażenie może brać się z tego, że po prostu są mniej skryci i nie czują, że muszą udawać przed koleżeństwem z pracy wiecznych singli.

      • 3 0

      • Pytam. (1)

        bo ci hetero, ubrani w obcisłe ciuchy mogą czuć się nieswojo w obecności tych o orientacji homoseksualnej. Z drugiej strony, dla kobiet może być odwrotnie - mogą poczuć się swobodniej przy homoseksualistach. Może to jednak kwestia profesjonalizmu i pewne klapki, bodźce się wyłączają w tańcu, ale z drugiej strony bliskość i erotyzm aż bije z tego tańca i nie sądzę, aby nie udzielał się tancerzom

        • 0 1

        • Zawodowy tancerz się nie podnieca w tańcu na widok innych

          Nie ważne czy jest hetero czy nie. Za to jest trochę patologii, która idzie w takie zawody po to właśnie by sobie popatrzeć i podotykać. Jest molestowanie i niektorzy dają przyzwolenie.

          • 1 0

    • Tak

      • 0 0

    • ale po co zaglądać komuś pod kołdrę? (1)

      • 3 0

      • Chyba pod sutannie po to ze y nie zobaczyć

        czy nie skrywa kolegi pedofila

        • 1 0

    • a jak jest wśród księży? (1)

      • 7 0

      • 30% księży w Polsce to geje

        w Watykanie i Rzymie to nawet 70-80% księży należy do frakcji LGBT - tzw. mafia lawendowa

        • 1 1

    • Nie

      ale jeśli takich szukasz - to zdarzają się

      • 8 1

  • Zajęliby się czymś pożytecznym.

    • 3 3

  • Hmm

    Spośród 140 nagrań solowych występów tancerzy z całego świata wyłoniono 30, które obejrzeli jurorzy konkursu:
    Znaczy , że najpierw jakaś amatorka że 140 wybrała 30 które dopiero ocenili fachowcy ? Co za bez sens...może pominięto kogoś naprawdę dobrego ....( Tak rozumiem ten napisany tekst )

    Brawo dla Madzi ...

    • 6 9

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

30

listopada

08

grudnia

45. Festiwal Polskich Filmó... Gdynia, Gdyńskie Centrum Filmowe

Rozrywka

Iluminacje, choinki  i szlak kulinarny. Gdańsk odpala święta inaczej niż zwykle
Święta w mieście inaczej niż zwykle
Muzyka Joanny Dudy w pierwszym polskim filmie Netfliksa
Muzyka gdańszczanki w filmie Netfliksa

Kulinaria

Iluminacje, choinki  i szlak kulinarny. Gdańsk odpala święta inaczej niż zwykle
Święta w mieście inaczej niż zwykle
Jedzenie na telefon: testujemy pierogi
Jedzenie na telefon: testujemy pierogi

Sprawdź się

Jaką premierą teatralną zainaugurowano działanie obecnego gmachu Teatru Muzycznego w Gdyni?