Wiadomości

stat

Tomasz Podsiadły: czas podnieść naszą działalność do rangi teatru

Scena 138 od lat skupia zdolnych amatorów i pasjonatów teatru, przez cały sezon pracujących nad nowymi spektaklami. Zespół, który w nowym sezonie nazywać się będzie Bałtyckim Teatrem Różnorodności, zasilać mają zawodowi aktorzy.
Scena 138 od lat skupia zdolnych amatorów i pasjonatów teatru, przez cały sezon pracujących nad nowymi spektaklami. Zespół, który w nowym sezonie nazywać się będzie Bałtyckim Teatrem Różnorodności, zasilać mają zawodowi aktorzy. fot. Sebastian Mul

Doszliśmy do wniosku, że po wielu latach Scena 138 całkowicie zmieniła formułę względem tego jaka była, gdy została założona. Stąd pomysł, aby podnieść naszą działalność do rangi małego teatru - mówi Tomasz Podsiadły, szef grupy, która od nowego sezonu grać będzie pod szyldem Bałtycki Teatr Różnorodności w Konsulacie Kultury w Gdyni.



Łukasz Rudziński: Dlaczego Scena 138 się zmienia?

- W ogólnych założeniach niewiele się zmieni. Najważniejszą zmianą będzie połączenie dotychczasowych uczestników Sceny 138 z aktorami po szkołach aktorskich - mówi Tomasz Podsiadły, szef Sceny 138, od września funkcjonującej jako Bałtycki Teatr Różnorodności.
- W ogólnych założeniach niewiele się zmieni. Najważniejszą zmianą będzie połączenie dotychczasowych uczestników Sceny 138 z aktorami po szkołach aktorskich - mówi Tomasz Podsiadły, szef Sceny 138, od września funkcjonującej jako Bałtycki Teatr Różnorodności. archiwum prywatne
Tomasz Podsiadły: Tę decyzję podjąłem wspólnie z dyrektorem Centrum Kultury w Gdyni Jarosławem Wojciechowskim. Doszliśmy do wniosku, że po wielu latach Scena 138 całkowicie zmieniła formułę względem tego jaka była, gdy została założona. Początkowo był to projekt edukacyjny, skierowany do szkół - stąd też jego dotychczasowa nazwa, bo w momencie, gdy projekt powstawał, był skierowany do 138 szkół i stąd nazwa. Z czasem projekt ewoluował. Zmienił siedzibę (z Teatru Miejskiego na Centrum Kultury). Również samo Centrum Kultury w Gdyni bardzo się rozwinęło. Stworzono w nim niezależny teatr. My, działając przy CK Gdynia, także zmieniliśmy sposób działalności.

Na jaki?

Projekt przestał być stricte edukacyjny. Oczywiście ta grupa w dalszym ciągu składa się z ludzi, którzy uczą się zawodu, ale obecnie w trakcie sezonu przygotowywany jest spektakl teatralny, który grany jest w kolejnych sezonach. Po przyjrzeniu się temu, jak wyglądają nasze spektakle, i biorąc pod uwagę fakt, że odwiedziliśmy kilka festiwali, przywożąc kilka nagród oraz wsłuchując się w opinie widzów, doszliśmy do wniosku, że to jest idealny pomysł, aby podnieść naszą działalność do rangi małego teatru. Dlatego zmieniamy nazwę.

Korzystamy z momentu zmiany siedziby i zmiany nazwy przez instytucję Centrum Kultury, które od początku nowego sezonu artystycznego działać będzie w Konsulacie Kultury, dawnym budynku konsulatu szwedzkiego, pod nazwą Gdyńskie Centrum Kultury. Dla nas to zamknięcie bardzo ważnego etapu - 9 czerwca zagraliśmy ostatni spektakl w Centrum Kultury przy ul. Łowickiej, w którym gościliśmy przez dekadę. Chociaż jesteśmy pełni nadziei względem nowego obiektu, sądzę, iż będzie nam brakować dotychczasowej siedziby. Warunki były z pewnością mało komfortowe, ale ta scena miała niesamowity klimat. Od nowego sezonu będziemy grać przede wszystkim w Konsulacie Kultury.

Aktorzy związani ze Sceny 138 na wesoło pożegnali się z budynkiem przy ul. Łowickiej 51, inicjując planowaną na sierpień przeprowadzkę.
Aktorzy związani ze Sceny 138 na wesoło pożegnali się z budynkiem przy ul. Łowickiej 51, inicjując planowaną na sierpień przeprowadzkę. fot. Sebastian Mul / CK Gdynia
Skąd nazwa Bałtycki Teatr Różnorodności?

To projekt bardzo mocno związany z Gdynią i regionem, stąd "bałtycki". Teatr w nazwie pojawia się dlatego, bo zależy mi na tym, aby nie była to grupa teatralna czy warsztaty, tylko po prostu teatr. Patrząc na rodzaj rzeczy, które robiliśmy, robimy i robić będziemy to są one z tak różnych dziedzin, że "różnorodność" w nazwie bardzo do tego pasuje. A patrząc na to z innej strony - stanowimy grupę całkowicie różnych ludzi, z innymi potrzebami, pobudkami. Sięgamy po różne gatunki i konwencje celowo, bo to rozwija i stanowi dla moich aktorów dodatkową motywację.

Zmienicie też sposób działania?

W ogólnych założeniach niewiele się zmieni - raz w sezonie gramy premierę, którą wcześniej przez kilka miesięcy przygotowujemy, by grać spektakl tak długo, jak będzie cieszył się zainteresowaniem publiczności. Pomiędzy dużymi, pełnoobsadowymi premierami będziemy w miarę potrzeb i możliwości przygotowywać kameralne bajki, tak, jak to miało miejsce z "Księżniczką na ziarnku grochu". Najważniejszą zmianą będzie połączenie dotychczasowych uczestników Sceny 138 z aktorami po szkołach aktorskich. Zmiany te są częściowo wymuszone, bo kilka osób z naszej grupy zaczęło jeździć po castingach i dostało angaże w różnych teatrach, co z jednej strony bardzo mnie cieszy, z drugiej mocno utrudnia nam funkcjonowanie. Będę dążyć do tego, by w naszych spektaklach, poza stałym liczącym kilkanaście osób zespołem, pojawiały się osoby z dyplomami aktorskimi. Kiedyś tak było, że młody człowiek przychodził do teatru jako adept i uczył się od starszych, bardziej doświadczonych kolegów. Wierzę, że takie wyzwanie da pozytywnego kopa moim aktorom.

W repertuarze Bałtyckiego Teatru Różnorodności pozostaną grane dotąd w Centrum Kultury w Gdyni propozycje Sceny 138: "Sonata Belzebuba" (na zdjęciu) oraz "Księżniczka na ziarnku grochu".
W repertuarze Bałtyckiego Teatru Różnorodności pozostaną grane dotąd w Centrum Kultury w Gdyni propozycje Sceny 138: "Sonata Belzebuba" (na zdjęciu) oraz "Księżniczka na ziarnku grochu". fot. Maciej Czarniak / trojmiasto.pl
Co będziecie grać w najbliższym czasie?

Zostają w naszym repertuarze dwa tytuły - "Sonata Belzebuba" i "Księżniczka na ziarnku grochu" cieszące się stałym powodzeniem. Przygotowujemy nowy spektakl "Rewia. Lata 20-te, lata 30-te", którego premiera odbędzie się 30 grudnia. Spektakl złożony będzie z polskich przebojów lat 20. i 30. Będzie to przedstawienie muzyczne, które zagramy również przed imprezą sylwestrową organizowaną w Konsulacie Kultury. W przyszłym sezonie będziemy też przygotowywać farsę "Pomoc domowa". Zmierzymy się ze świetnym, dowcipnym tekstem. A poza tym, zamierzamy nadal uczestniczyć w różnych akcjach, happeningach, czy wydarzeniach miejskich, przygotowywanych w tak zwanym między czasie i realizowanych w różnych lokalizacjach.

Bałtycki Teatr Różnorodności poszukuje panów chętnych zmierzyć się z materią teatru. Chętni mogą zgłaszać się na adres mailowy: b.szadziul@ckgdynia.pl, wysyłając CV i zdjęcia.

Opinie (13) 1 zablokowana

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

STOP Hejt! Przemyśl swoją opinię

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

24

listopada

Niezapomniani Artyści Gdynia, Sala Koncertowa Portu Gdynia

26

listopada

Osiecka, Młynarski, Przybora Gdańsk, Filharmonia Bałtycka

27

listopada

Kaszana zdalnie sterowana. ... Gdańsk, Scena Teatralna NOT

Rozrywka

Xanax - otwarcie nowego klubu na Tkackiej
Xanax - nowy klub na Tkackiej
Nocne spacery po Siedlcach: trwają Narracje
Nocne spacery po Siedlcach. Narracje

Kulinaria

Arco by Paco Pérez: hiszpańska kuchnia z widokiem na Gdańsk
Arco by Paco Pérez: kuchnia z widokiem
Kolejny browar rzemieślniczy w Trójmieście
Kolejny browar rzemieślniczy w Trójmieście

Planuj z nami tydzień

Narracje, półmaraton i muzyka Hansa Zimmera. Planuj tydzień
Narracje i muzyka Hansa Zimmera

Sprawdź się

Który z dyrektorów Teatru Muzycznego w Gdyni wprowadził do jego repertuaru musicale broadwayowskie?