• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport
Aktualnie brak w repertuarze trójmiejskich teatrów
Miejski Teatr Miniatura
Thermidor roku 143

Widowisko plenerowe na motywach dramatów Stanisławy Przybyszewskiej oraz noweli teatralnej "Sny Przybyszewskiej" Macieja Rembarza.

Latem 1935 roku w nieistniejącym już baraku numer 12 przy szkole polskiej w Wolnym Mieście Gdańsku na Am Weissen Turm 1 (obecnie ul. Augustyńskiego) wycieńczona nędzą, głodem i morfiną umierała 34-letnia Stanisława Przybyszewska, autorka dramatów o wolności i terrorze, o wielkości i nędzy Rewolucji Francuskiej. Wyobraźmy sobie, że w tamtych dniach dobrowolnej samotności pisarki, izolacji od zgiełku i wrzasku sięgającego po władzę nazizmu i milczenia gułagu w sowieckiej Rosji, przez okna, wątłe ściany, przez pokryty papą dach wdzierają się do wnętrza baraku nr 12 w odwiedziny widma bohaterów jej tekstów, protagonistów niedokończonych dyskusji o pięknie i grozie, wierności i zdradzie, zbrodni i chwale Rewolucji: Danton, Saint Just i sam Robespierre - usprawiedliwiany, ukochany...

Było lato - lipiec i sierpień; według rewolucyjnego kalendarza fatalny miesiąc thermidor. 142 lata wcześniej, 10 thermidora został zgilotynowany Robespierre; 28 thermidora 143 roku Rewolucji (15 sierpnia 1934) zmarła Stanisława Przybyszewska.

Pomysł na realizację widowiska plenerowego - pierwszego w historii Miejskiego Teatru Miniatura - wynikł z chęci wyjścia artystów gdańskiego teatru w przestrzeń miasta, otwarcia się na działania nietypowe, poza własną siedzibą. To element szerszej strategii mającej na celu otwarcie się teatru na swoje otoczenie - dzielnicę i miasto. Stąd również wybór tematu związanego z historią Gdańska - Stanisława Przybyszewska, dramatopisarka, autorka m.in. słynnej "Sprawy Dantona", spędziła tu ponad 10 lat, tworząc swoje najwybitniejsze dzieła.

W realizację przedstawienia zaangażowani są - poza zespołem aktorskim Miniatury - inni artyści z Trójmiasta: Magda Jędra i Anna Steller z grupy Good Girl Killer, które przygotowują ruch sceniczny oraz Piotr Pawlak, muzyk i producent (związany m.in. z zespołami Bielizna, Kury, Łoskot), który zagra na żywo na gitarze. 

Reżyseria: Lech Raczak
Scenografia i kostiumy: Ewa Tetlak, Piotr Tetlak
Muzyka: Katarzyna Klebba, Paweł Paluch
Ruch sceniczny: Magda Jędra i Anna Steller
Projekty graficzne i animacje video: Jakub Psuja
Muzyka na żywo: Piotr Pawlak (gitara)

Obsada:
Edyta Janusz-Ehrlich (Przybyszewska), Wioleta Karpowicz (Muza Rewolucji, Marianna), Magdalena Żulińska (Dziewczynka), Jacek Gierczak (Danton), Jacek Majok (Hitlerowiec), Dawid Sęk (Służący), Radosław Smużny (Doktor, Kat, Piosenkarka), Piotr Srebrowski (Saint Just), Krystian Wieczyński (Robespierre), Jakub Zalewski (Fryzjer, Woźny)

-----
o realizatorach:
 
Lech Raczak - urodzony w 1946. Reżyser, dramaturg, autor scenariuszy teatralnych, teatrolog. Współzałożyciel Teatru Ósmego Dnia (1964), w latach siedemdziesiątych i osiemdziesiątych kierownik artystyczny i reżyser wszystkich przedstawień tego zespołu. W latach 1995-98 dyrektor artystyczny Teatru Polskiego w Poznaniu, w latach 1993-2012 dyrektor artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego "Malta" w Poznaniu i od 2003 wykładowca w Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu. Współpracuje jako reżyser z niezależnymi zespołami w Polsce (Sekta, Asocjacja 2006, przedstawienia dla Centrum Kultury Zamek i Festiwalu Malta) i we Włoszech ( Basho w Modenie, Arca w Katanii, Aenigma w Urbino, Uqbar w Weronie). Reżyseruje w teatrach dramatycznych (Teatr Polski w Poznaniu, Teatr Aleksandra Fredry w Gnieźnie, Teatr Studio w Warszawie i Teatr Heleny Modrzejewskiej w Legnicy, z którym jest aktualnie najbliżej związany). Łącznie wyreżyserował ponad 50 przedstawień, jest autorem scenariuszy większości z nich.  Kilka przedstawień L. Raczaka zostało zarejestrowanych dla telewizji. Teksty teatrologiczne publikowane były w Polsce, USA, we Francji, Niemczech, Wielkiej Brytanii i we Włoszech.

Maciej Rembarz - poeta, urodzony w 1950 roku. Absolwent polonistyki Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu. Wydał cztery książki poetyckie i kilka książeczek dla dzieci. Członek Stowarzyszenia Pisarzy Polskich. Autor (lub współautor) adaptacji tekstów dla teatrów dramatycznych w Gnieźnie i Legnicy (m.in. "Skąpiec", "Transatlantyk", "Dziady"), autor tekstów dla Asocjacji 2006 (m.in. "Rabin Maharal i Golem", "Sonata legnicka", "Bestiariusz zamkowy") , dramatu o Forcie VII i songów do wielu innych przedstawień.

Piotr Tetlak - urodził się w 1973 roku w Rzeszowie. Jest architektem wnętrz, rzeźbiarzem, scenografem, autorem widowisk plenerowych i działań wizualnych (m. in. dla festiwali Malta i Fama od 1996 roku). Od 2003 roku prowadzi Pracownię Zjawisk Teatralnych Katedry Scenografii na wydziale Architektury i Wzornictwa poznańskiej ASP, a od 2008 roku pełni także funkcję kierownika tej katedry, jest członkiem senatu ASP. Lider i scenograf interdyscyplinarnej grupy Asocjacja 2006, w której realizuje spektakle na podstawie swojej wizji plastycznej. Przez ostatnie 10 lat już po ukończeni studiów dr Piotr Tetlak uczestniczył w ponad 90 projektach poza murami uczelni związanymi z różnymi dziedzinami sztuki jako projektant w dziedzinach scenografii, wystawiennictwa, inscenizator, animator, producent i realizator scenografii.

W swojej karierze ściśle związanej z teatrem i kulturą, zaprojektował i inscenizował ponad 20 różnych widowisk dla teatrów i innych instytucji. Związany jako scenograf z teatrami instytucjonalnymi: Polskim Teatrem Tańca - Baletem Poznańskim, Teatrem Heleny Modrzejewskiej w Legnicy, Teatrem A. Fredry w Gnieźnie.

Katarzyna Klebba - absolwentka poznańskiej Akademii Muzycznej (w klasie prof. J. Kaliszewskiej). W latach 1982-89 skrzypaczka w Teatrze Ósmego Dnia (spektakle Więcej niż jedno życie, Wzlot, Piołun, Raport z oblężonego miasta, Auto-da-fe, akcje plenerowe i uliczne). Od 1989 przez 10 lat podróżowała po świecie jako wykonawca muzyki i kompozytor z międzynarodowymi zespołami teatralnymi - Footsbarn Treweling Theatre (Francja) i Ton und Kirschen (Niemcy). Współtworzyła tam między innymi muzykę do Snu nocy letniej, Romea i Julii, Hamleta Szekspira, Odysei Homera i Wiśniowego sadu Czechowa. Z obiema tymi grupami współpracuje do dziś. Od 1999 znów współpracuje z Lechem Raczakiem; skomponowała (wspólnie z Pawłem Paluchem) i wykonywała muzykę do przedstawień 2001 Dziecko gwiazd, Łatwe umieranie, Wyprawa, Rabin Maharal i Golem, Sonata legnicka, Bestiariusz zamkowy, Ziemia Ulro (produkcje Centrum Kultury Zamek i Festiwalu Malta), Skąpiec, Trans-Atlantyk i Mała Apokalipsa w Teatrze Aleksandra Fredry w Gnieźnie, Marat-Sade w Teatrze Heleny Modrzejewskiej w Legnicy. Także od 1999 współpracuje z polskimi teatrami niezależnymi: Cinema , Kabaretem Olbrzymów i Słownikiem Sytuacji.

Paweł Paluch - urodzony w 1964; absolwent Akademii Muzycznej w Poznaniu; przez blisko 20 lat pracował jako instrumentalista (fagot) w Filharmonii Poznańskiej. W latach osiemdziesiątych był członkiem grupy "Reportaż", później nagrywał dla radia i telewizji oraz filmu; uczestniczył w projektach muzyki improwizowanej "Mandala", "Kultikula" i "Transoceanik"; był członkiem grupy "Targanescu". Obecnie związany z zespołem Footsbarn Treweling Theatre we Francji; współpracuje też z Teatrem Cinema z Michałowic. Wspólnie z Katarzyną Klebbą komponował muzykę do spektakli Lecha Raczaka dla Festiwalu Malta ("Łatwe umieranie", "Dziecko gwiazd"), dla Teatru Aleksandra Fredry w Gnieźnie ("Skąpiec", "Transatlantyk", "Mała Apokalipsa"), Teatru Heleny Modrzejewskiej w Legnicy ("Marat-Sade") i poznańskiej Asocjacji 2006 ("Wyprawa", "Rabin Maharal i Golem", "Bestiariusz zamkowy", "Ziemia Ulro").

Piotr Pawlak - muzyk związany z trójmiejską sceną muzyczną, gitarzysta i producent. Pod koniec lat 80. zaczął grać w zespole Bielizna, następnie razem z Ryszardem Tymonem Tymańskim współtworzył zespół Kury. W 1995 roku nawiązał współpracę z Jerzym Mazzollem w formacji Arhythmic Memory. Od 1996 roku współpracował z Mikołajem Trzaską w zespole Łoskot. Autor muzyki teatralnej i filmowej. Producent płyt wielu cenionych wykonawców, między innymi Ścianki, Kur, Łoskotu, Kobiet, Tymon & Transistors, Pulsarusa i 100nki. W ostatnich latach współpracował z Olem Walickim w ramach projektu Kaszebe, Antonim Gralakiem w Yeshe oraz tworzył autorski projekt Gym Society. Stypendysta Marszałka Województwa Pomorskiego i Prezydenta Miasta Gdańska.

Good Girl Killer [Magda Jędra + Anna Steller]
Kolektyw Good Girl Killer powstał w 2005 roku z inicjatywy Magdy Jędry, Anny Steller, Zbigniewa Bieńkowskiego i Grzegorza Welizarowicza. W swojej twórczości podejmuje działania zacierające formalne granice między sztukami, nie czyniąc podziału na kulturę wysoką i popularną, korzysta z osiągnięć nowej technologii, choć również z sentymentem odwołuje się do przeszłości. O ile pierwsze produkcje GGK wpisują się w formę teatru tańca, to ostatnim realizacjom grupy: "Le sni" zrealizowanym w Sanatorium Leśnik, "Tożsamość Miejsca" w Gdańskiej Galerii Guntera Grassa, czy "Dziewczynki w czerwonych bucikach" na Streetwaves, bliżej do idei performensu i nurtu site specific.

Magdalena Jędra - tancerka, choreografka, performerka. W latach 1997-1999 tańczyła w Gdańskim Teatrze Tańca Melissy Monteros i Wojciecha Mochnieja, później współpracowała z Joe Alterem, Rafałem Dziemidokiem, Edytą Kozak, Leszkiem Bzdylem, Paulą Ross, Alexandrem Pepelyaewem, Anitą Wach, Krzysztofem Leonem Dziemaszkiewiczem oraz Grupą Artystyczną Koncentrat, Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia w Gdańsku, Teatrem im. W. Gombrowicza w Gdyni, Teatrem Wytwórnia w Warszawie, Teatrem Akademia Ruchu. W 2011 wzięła udział w realizacji polskiej wersji spektaklu Jeroma Bela "The show must go on". W 2005 z Anną Steller, Grzegorzem Welizarowiczem i Zbigniewem Bieńkowskim powołała do życia teatr GOOD GIRL KILLER. Od 1999 roku prowadzi warsztaty z techniki tańca współczesnego oraz improwizacji.

Anna Steller - tancerka, performerka i choreograf. Na scenie tanecznej od 1994 roku. Od 1994 roku tańczy w Gdańskim Teatrze Dada von Bzdulow. Od 2003 roku jest aktorką i tancerką w Teatrze Patrz Mi Na Usta. Gościnnie występowała w Teatrze im. Gombrowicza w Gdyni i Teatrze Wybrzeże. W 2005 roku założyła zespół Good Girl Killer. W 2003 roku otrzymała prestiżowe stypendium Dance Web na festiwalu Tańca Impulstanz w Wiedniu. Jest laureatką Nagrody Prezydenta Miasta Gdańska dla Młodych Twórców za spektakl "Good Girl Killer". Jest stypendystką grantów przyznawanych przez Urząd Miasta Gdańska i Urząd Marszałkowski. Od 2002 roku prowadzi warsztaty z zakresu tańca współczesnego i improwizacji.

Recenzja Trojmiasto.pl

Opinie (4)

  • (opinia sprzed 11 lat)

    w kit słabe, ciekawe że większość polskich teatrów to przeintelektualizowane dłużyzny pełne pleonazmów i miałkie w swoim przekazie gnioty, prawda? fajnie, że jest Feta i możem o tm na tm forum rozmawiać.

    • 1 0

  • (opinia sprzed 11 lat)

    Wrecz przeciwnie -mysle,ze bardzo udany wystep.nie moglam oderwac oczu od gry aktorow.ogladalam z wielkim przejeciem.uwazam,ze wysmienicie zostal oddany nastroj rewoulcji.

    • 0 2

  • (opinia sprzed 11 lat)

    ode mnie niestety trójeczka..

    • 1 1

  • (opinia sprzed 11 lat)

    niestety... żenada

    • 5 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Pod patronatem

Nadchodzące premiery