Aktualnie brak w repertuarze trójmiejskich teatrów

Thaïs (80 opinii)

opera / operetka
kasy:
58 763-49-06
wystawia:
Opera Bałtycka w Gdańsku
data premiery:
1 marca 2019
czas trwania:
3 godz. (2 przerwy)
Thaïs
8.3 14 ocen 1 10
Thaïs
Jules Massenet

Massenet, poza najsłynniejszą swą operą Manon, zapamiętany został dzięki niezwykle lirycznym miniaturom wokalnym. Według samego kompozytora muzyka miała przede wszystkim sprawiać przyjemność i prowokować głębokie przeżycia, tak więc starał się komponować, ale też i takie dobierał treści swoich dzieł.

"Thaïs" to historia pięknej kurtyzany, która swych wielbicieli nieomal hipnotyzuje wdziękiem i urodą. Jej rozpustne życie jest jednak solą w oku młodego mnicha, Atanaela. Za wszelką cenę próbuje nawrócić rozwiązłą kobietę, co kończy się sukcesem. W wyniku tej osobliwej krucjaty Atanael odkrywa, że tak naprawdę to nie o nawrócenie chodziło, lecz o zdobycie miłości niezwykłej i magicznej Thaïs. Na tę jest jednak za późno, gdyż jego wybranka umiera.

"Thais" to opowieść o namiętnościach, które targają ludźmi, ale też o zagrożeniach wynikających z nadmiernej religijnej fascynacji. To również otwarcie pola do dyskusji i próba odpowiedzenia na pytania dotyczące hierarchii wartości: czy ważniejsza jest miłość i doczesne namiętności, czy wieczne zbawienie...

Kierownictwo muzyczne: José Maria Florêncio
Reżyseria i inscenizacja: Romuald Wicza-Pokojski
Scenografia i kostiumy: Alicja Kokosińska
Choreografia: Izabela Sokołowska-Boulton
Reżyseria świateł: Piotr Miszkiewicz (kierownik)
Asystent kierownika muzycznego: Michał Krężlewski
Asystent reżysera: Magdalena Szlawska
Asystent scenografa i kostiumografa: Zuzanna Kubicz
Przygotowanie chóru: Agnieszka Długołęcka
Asystent choreografa: Bartosz Kondracki
Asystent choreografa: Sayaka Haruna-Kondracka
Asystent reżysera świateł: Michał Stenzel

Obsada:
Thaïs - Marcelina Beucher / Besa Llugiqi (4.04) / Katarzyna Wietrzny (3 i 5.04)
Atanael - Marcin Bronikowski (4.04) / Tomasz Rak (3 i 5.04)
Nikias - Sławomir Naborczyk / Ivaylo Mihaylov (4.04) / Łukasz Załęski (3 i 5.04)
Krobyla - Maria Antkowiak
Myrtala - Wanda Franek
Palemon - Piotr Nowacki / Daniel Borowski (3-5.04)
Albina - Katarzyna Nowosad (3-5.04) / Joanna Cortes
Służący - Piotr Nowacki (3-5.04) / Daniel Borowski
Czarodziejka - Julia Iwaszkiewicz
Solistka - skrzypaczka - Celina Kotz

Recenzja Trojmiasto.pl

Miłość niejedno ma imię. Po premierze "Thaïs" w Operze Bałtyckiej Miłość niejedno ma imię. Po premierze "Thaïs" w Operze Bałtyckiej

Miłość niejedno ma imię. Po premierze "Thaïs" w Operze Bałtyckiej (69 opinii)

Wystawienie nieobecnej od blisko wieku na polskiej scenie operowej "Thaïs" na deskach Opery...

2 marca 2019

Opinie (80) 5 zablokowanych

  • (opinia sprzed 1 roku)

    "o zagrożeniach wynikających z nadmiernej religijnej fascynacji"???
    czyli zdaniem anonimowego autora notki prostytucja jest super a próba ratowania kogoś z tego uprzedmiotowienia siebie to niemal fanatyzm

    • 2 0

  • Opinia do artykułu

    Zobacz artykuł Miłość niejedno ma imię. Po premierze "Thaïs" w Operze Bałtyckiej

    dobry koleś uczy?? (opinia sprzed 1 roku)

    • 0 0

  • Opinia do artykułu

    Zobacz artykuł Miłość niejedno ma imię. Po premierze "Thaïs" w Operze Bałtyckiej

    Dyrektor nie dał premii za premierę i niezadowolony funkcyjny wylewa swoje frustracje. (opinia sprzed 1 roku)

    Jak bardzo mi przykro. :)

    • 0 0

  • Opinia do artykułu

    Zobacz artykuł Miłość niejedno ma imię. Po premierze "Thaïs" w Operze Bałtyckiej

    opera "braku" (opinia sprzed 2 lat)

    Niestety, Misio próbując obrazić "prawicowych, katolickich odbiorców" sugerując ich niski poziom intelektualny, sam przedstawił siebie jako prymitywnego dyskutanta (chociaż, jak rozumiem nie jest ani katolicki ani prawicowy), ponieważ bezmyślnie posługuje się uogólnieniami nie mającymi żadnego uzasadnienia w treści jego wypowiedzi. Kopiowanie wyświechtanych stereotypów myślowych pseudointelektualistów nie świadczy o jego wysublimowanym guście ani o jego inteligencji

    • 1 1

  • Super !Super! Super! Choreografia baletu doskonała! (opinia sprzed 2 lat)

    • 2 0

  • Opinia do artykułu

    Zobacz artykuł Miłość niejedno ma imię. Po premierze "Thaïs" w Operze Bałtyckiej

    dwukrotność ceny -pewnie ten co ciągle chce nas wygnać do Bydgoszczu (opinia sprzed 2 lat)

    Panie reżyserze przedstawienie dobre.Gdańsk to zwariowane miasto jak jeden napisze dobre to inny wstawi dziesięć postów ,że złe .Inny napisze 10 odpowiedzi jako Misio,Kisio itp.,że ten co zachwala to wariat a "wariat"5 odpowiedzi ,że wręcz przeciwnie.Proszę i dziękuję czekamy na następne.

    • 1 0

  • pomysł świetny,choreografia baletu znakomita -bardzo ciekawe przedstawienie (opinia sprzed 2 lat)

    • 3 0

  • Opinia do artykułu

    Zobacz artykuł Miłość niejedno ma imię. Po premierze "Thaïs" w Operze Bałtyckiej

    Opera „braku” (opinia sprzed 2 lat)

    Uważam, że przeniesienie tej opery z czasów późnego antyku do tak jakby współczesności nie ma sensu. Reżyseria to zdecydowanie najsłabszy punkt gdańskiej Thais. Nie doświadczyłem multikulti Aleksandrii IV w., dobrze że muzyka oryginału dała to odczuć w wielu miejscach. Oderwanie akcji od realiów późnego antyku a zachowanie wierności oryginalnemu tekstowi skutkuje rażącymi dziwactwami: o facecie w skórze (ubranym ponoć orientalnie) mówi się „filozof”, a odniesienia elegancko ubranych osób na zamorzną, współczesną modłę do „rozumu” jako tożsamego z wiarą w boga monoteistycznego jest co najmniej nieintuicyjne, a już na pewno wprowadzające w błąd. Takich nieprzystających do siebie momentów wynikajacych z błędnych decyzji reżyserskich jest multum. Metafory odnoszące się do „wód Jordanu” czy odniesienia do postaci z kultury judeochrześcijańskiej oraz odwołania do sił niebieskich w ustach pań w garsonkach lub sukienkach konferencyjnych czy panów w marynarkach brzmią po prostu nieautentycznie. Reżyser wyprał oryginał w środku wybielającym przez co stracił on większosc swoich kolorow.
    Niestety złą robotą jest też program tej opery. Dwa teksty są dobre lub prawie dobre - pani archeolog i pana muzykologa. Natomiast tekst o biologii namiętności i miłości uważam za nie tylko absolutnie nieadekwatny lecz wręcz skandaliczny w kontekście tej opery. Zabrakło tekstu o filozofii hellenistycznej, neoplatonizmie, o Filonie z Alksandrii, o Plotynie, o mitologii, o Erosie, o Wenus, o męskości i kobiecosci i relacjach między nimi, o Heraklicie i Platonie w tej czy innej formie, itp. Itd.

    Na szczescie oryginał broni sie sam!

    Panie reżyserze - proszę o wyższy poziom intelektualny opery! Nie wszyscy jestesmy prawicowymi, katolickimi odbiorcami. Moze nawiaze pan wspolprace z innymi operami i przedrukuje programy rozmowy eseje z ich publikacji? Moge zaplacic nawet dwukrotnosc tego, co zaplacilem, zeby przeczytac cos, co bedzie dla mnie jakims wyzwaniem.

    Pozdrawiam i zycze wielu sukcesow!

    • 1 10

  • Opinia do artykułu

    Zobacz artykuł Miłość niejedno ma imię. Po premierze "Thaïs" w Operze Bałtyckiej

    Zaczyna się (opinia sprzed 2 lat)

    nowa dyrekcja prowadzi tę instytucję wzorcowo, zachowując przy tym dużą
    kulturę osobistą , co nie zawsze idzie w parze.
    Natomiast wylęgarnia anarchii i warcholstwa, nie została widać do końca wyczyszczona.
    Te prostackie ataki nie mają nic wspólnego z oceną, ich celem jest sianie niepokoju
    w tym teatrze.

    • 4 1

  • Opinia do artykułu

    Zobacz artykuł Miłość niejedno ma imię. Po premierze "Thaïs" w Operze Bałtyckiej

    To jest (opinia sprzed 2 lat)

    wybitny myśliciel , więc ma co przekazać.

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Pod patronatem

Nadchodzące premiery