Wraz z Wydziałem Filologicznym Uniwersytetu Gdańskiego zapraszamy na spektakl Teatru przy Stole pt. Nerka Stefana Vögela w tłumaczeniu Piotra Szalszy.
Podobne wydarzenia
O sztuce:
Arnold jest doskonale prosperującym architektem. Wraz ze wspólnikiem Timem przygotował właśnie projekt budowy wspaniałego wieżowca Diamond Tower. Aktualnie Tim przebywa w uzdrowisku śródziemnomorskim, gdzie odpoczywa po ciężkiej pracy nad projektem, zaś Arnold i jego małżonka Katarzyna, wspólnie z najlepszymi przyjaciółmi Dianą i Hansem pragną uczcić sukces związany z budową Diamentowej Wieży. Arnold przygląda się po raz setny makiecie projektu; jest w wyśmienitym humorze. Nagle pojawia się Katarzyna, informując małżonka, że odebrała wyniki ostatnich badań. Katarzyna dowiedziała się właśnie, że jedna z jej nerek jest w katastrofalnym stanie, a jedyny ratunek to szybka transplantacja. Kobieta informuje Arnolda, że oczekiwanie na nerkę trwa czasami kilka lat, a to może być niebezpieczne chyba że uda się znaleźć kogoś w rodzinie lub w kręgu przyjaciół, kto natychmiast oddałby swój organ do przeszczepu. Katarzyna pyta małżonka, czy byłby gotów to zrobić. Jej zaufanie do męża ulega jednak zachwianiu i zanim Arnold zdąży wypowiedzieć się w kwestii ofiarodawstwa, sama podejmuje decyzję o rezygnacji z jego pomocy.
Pojawiają się Diana i Hans. Diana od razu wyczuwa napiętą atmosferę. Jako farmaceutka informuje i tak już przerażonego Arnolda o skutkach ubocznych, na jakie narażony jest ofiarodawca. Podobnie zareaguje Diana, kiedy dowie się, że Hans za jej plecami zgodził się oddać nerkę Katarzynie. Ma bowiem tę samą grupę krwi.
W tym momencie dochodzi do prawdziwej WALKI O NERKĘ. Arnold jest zazdrosny o nerkę Hansa. Diana, jako małżonka Hansa, jest wściekła, ponieważ ten podjął decyzję o ofiarodawstwie bez uzgodnienia tego z nią. Ale Hans w imię przyjaźni pragnie ofiarować swoją nerkę Katarzynie bez względu na to, co inni o tym sądzą. W tej sytuacji w niebezpieczeństwie znalazło się nie tylko dwudziestoletnie małżeństwo Katarzyny i Arnolda, ale także piętnastoletni związek Diany i Hansa!
Wkrótce okazuje się jednak, że sprawa nerki to tylko wierzchołek góry lodowej. Oba małżeństwa, także z innych powodów, nie funkcjonują tak, jak by się to mogło na pierwszy rzut oka wydawać. Kiedy Katarzyna i Arnold zdemaskują romans Diany z Timem, ta zaproponuje im coś w rodzaju małego handlu organami. Jest gotowa zrezygnować ze sprzeciwu w sprawie ofiarodawstwa Hansa w zamian za milczenie w sprawie jej romansu, który nawiązała, właściwie przypadkowo, na wernisażu młodej i urodziwej malarki z Ukrainy, sponsorowanej z kolei przez Arnolda. Od tej chwili następuje lawinowe odkrycie kolejnych zaskakujących faktów.
Iskrząca emocjami akcja w sposób humorystyczny dotyka miejsc bolesnych i uczuciowych. Stefan Vögel prowokuje widza i stawia przed nim wiele pytań.
(źródło opisu: https://www.adit.art.pl/sztuki/nerka)
Teatr Przy Stole jest projektem, który od lat gromadzi miłośników teatru. Odczytywane przy stole sztuki bawiły i wzruszały teatralną widownię. Projekt tworzony jest we współpracy z Katedrą Dramatu, Teatru i Widowisk w Instytucie Filologii Polskiej Uniwersytetu Gdańskiego oraz Teatrem Wybrzeże w Gdańsku. Koordynatorką comiesięcznych spotkań i prelegentką jest teatrolog i profesor Uniwersytetu Gdańskiego Małgorzata Jarmułowicz. Opiekę reżyserską nad projektem od lat sprawuje Krzysztof Gordon, a do czytania sztuk zapraszani są aktorzy Teatru Wybrzeże.
Projekt jest dofinansowany ze środków Miasta Sopotu.
Arnold jest doskonale prosperującym architektem. Wraz ze wspólnikiem Timem przygotował właśnie projekt budowy wspaniałego wieżowca Diamond Tower. Aktualnie Tim przebywa w uzdrowisku śródziemnomorskim, gdzie odpoczywa po ciężkiej pracy nad projektem, zaś Arnold i jego małżonka Katarzyna, wspólnie z najlepszymi przyjaciółmi Dianą i Hansem pragną uczcić sukces związany z budową Diamentowej Wieży. Arnold przygląda się po raz setny makiecie projektu; jest w wyśmienitym humorze. Nagle pojawia się Katarzyna, informując małżonka, że odebrała wyniki ostatnich badań. Katarzyna dowiedziała się właśnie, że jedna z jej nerek jest w katastrofalnym stanie, a jedyny ratunek to szybka transplantacja. Kobieta informuje Arnolda, że oczekiwanie na nerkę trwa czasami kilka lat, a to może być niebezpieczne chyba że uda się znaleźć kogoś w rodzinie lub w kręgu przyjaciół, kto natychmiast oddałby swój organ do przeszczepu. Katarzyna pyta małżonka, czy byłby gotów to zrobić. Jej zaufanie do męża ulega jednak zachwianiu i zanim Arnold zdąży wypowiedzieć się w kwestii ofiarodawstwa, sama podejmuje decyzję o rezygnacji z jego pomocy.
Pojawiają się Diana i Hans. Diana od razu wyczuwa napiętą atmosferę. Jako farmaceutka informuje i tak już przerażonego Arnolda o skutkach ubocznych, na jakie narażony jest ofiarodawca. Podobnie zareaguje Diana, kiedy dowie się, że Hans za jej plecami zgodził się oddać nerkę Katarzynie. Ma bowiem tę samą grupę krwi.
W tym momencie dochodzi do prawdziwej WALKI O NERKĘ. Arnold jest zazdrosny o nerkę Hansa. Diana, jako małżonka Hansa, jest wściekła, ponieważ ten podjął decyzję o ofiarodawstwie bez uzgodnienia tego z nią. Ale Hans w imię przyjaźni pragnie ofiarować swoją nerkę Katarzynie bez względu na to, co inni o tym sądzą. W tej sytuacji w niebezpieczeństwie znalazło się nie tylko dwudziestoletnie małżeństwo Katarzyny i Arnolda, ale także piętnastoletni związek Diany i Hansa!
Wkrótce okazuje się jednak, że sprawa nerki to tylko wierzchołek góry lodowej. Oba małżeństwa, także z innych powodów, nie funkcjonują tak, jak by się to mogło na pierwszy rzut oka wydawać. Kiedy Katarzyna i Arnold zdemaskują romans Diany z Timem, ta zaproponuje im coś w rodzaju małego handlu organami. Jest gotowa zrezygnować ze sprzeciwu w sprawie ofiarodawstwa Hansa w zamian za milczenie w sprawie jej romansu, który nawiązała, właściwie przypadkowo, na wernisażu młodej i urodziwej malarki z Ukrainy, sponsorowanej z kolei przez Arnolda. Od tej chwili następuje lawinowe odkrycie kolejnych zaskakujących faktów.
Iskrząca emocjami akcja w sposób humorystyczny dotyka miejsc bolesnych i uczuciowych. Stefan Vögel prowokuje widza i stawia przed nim wiele pytań.
(źródło opisu: https://www.adit.art.pl/sztuki/nerka)
Teatr Przy Stole jest projektem, który od lat gromadzi miłośników teatru. Odczytywane przy stole sztuki bawiły i wzruszały teatralną widownię. Projekt tworzony jest we współpracy z Katedrą Dramatu, Teatru i Widowisk w Instytucie Filologii Polskiej Uniwersytetu Gdańskiego oraz Teatrem Wybrzeże w Gdańsku. Koordynatorką comiesięcznych spotkań i prelegentką jest teatrolog i profesor Uniwersytetu Gdańskiego Małgorzata Jarmułowicz. Opiekę reżyserską nad projektem od lat sprawuje Krzysztof Gordon, a do czytania sztuk zapraszani są aktorzy Teatru Wybrzeże.
Projekt jest dofinansowany ze środków Miasta Sopotu.