Wiadomości

Teatr Bagatela z Krakowa i Teatr Dramatyczny z Białegostoku w Gdańsku

Tydzień z Teatrem Bagatela zainauguruje pokaz słynnej sztuki Tennessee Williamsa "Tramwaj zwany pożądaniem" w reż. Dariusza Starczewskiego. Na zdjęciu Stanley (Michał Kitliński) i Blanche (Magdalena Walach).
Tydzień z Teatrem Bagatela zainauguruje pokaz słynnej sztuki Tennessee Williamsa "Tramwaj zwany pożądaniem" w reż. Dariusza Starczewskiego. Na zdjęciu Stanley (Michał Kitliński) i Blanche (Magdalena Walach). fot. Piotr Kubic

Spektakle Teatru Bagatela w Krakowie i Teatru Dramatycznego z Białegostoku pokazane będą w lutym i marcu w Gdańskim Teatrze Szekspirowskim. To kolejne odsłony cyklu "Teatry Polskie". Oba teatry zaprezentują po trzy tytuły - krakowska Bagatela w dniach 27-29 lutego, zaś białostocki Dramatyczny w dniach 13-16 marca.



Krakowski Teatr Bagatela kojarzy się, jak sama nazwa wskazuje, z repertuarem lekkim i komediowym. Jednak oprócz fars i komedii Bagatela od kilku sezonów przygotowuje także poważniejsze tytuły. I właśnie takie przyjadą do Trójmiasta w ramach "Tygodnia z Teatrem Bagatela" pod koniec lutego.

- Choć Bagatela skupia się przede wszystkim na propozycjach rozrywkowych, scena ta prezentuje także repertuar znacznie poważniejszy. Właśnie takie propozycje chcieliśmy pokazać naszej publiczności. Zdajemy sobie też sprawę z pewnej egzotyki Teatru Dramatycznego w Białymstoku, gdzie także powstają ciekawe przedstawienia. Te, które będzie można zobaczyć w naszym teatrze, poświęcone są wątkom lokalnym i przybliżą naszej publiczności specyfikę Białostocczyzny i pogranicza polsko-białoruskiego - mówi Jerzy Limon, dyrektor Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego.
Zwyczajna ławka w muzeum stanie się miejscem akcji trzech opowieści wyreżyserowanych przez Ingmara Villqista w spektaklu "Ławeczka". Na scenie Magdalena Walach i Sławomir Maciejewski.
Zwyczajna ławka w muzeum stanie się miejscem akcji trzech opowieści wyreżyserowanych przez Ingmara Villqista w spektaklu "Ławeczka". Na scenie Magdalena Walach i Sławomir Maciejewski. fot. Piotr Kubic
Jako pierwszy - 27 lutego o godz. 19 - pokazany zostanie "Tramwaj zwany pożądaniem" Tennessee Williamsa w reżyserii Dariusza Starczewskiego. Widzowie poznają skomplikowane relacje Stelli i Stanleya Kowalskich oraz Blanche DeBuis, siostry Stelli, która swoim przyjazdem wywraca poukładany świat państwa Kowalskich do góry nogami. Ten wielopłaszczyznowy dramat rodzinny osadzony jest w dusznej i lepkiej atmosferze Nowego Orleanu końca lat 40. W rolę Blanche wciela się Magdalena Walach (znana z gry w serialach m.in. "Pensjonat pod Różą" czy "M jak Miłość"). W muzycznym epizodzie Meksykanki wystąpi Renata Przemyk.

Następnego dnia zagrany zostanie "Układ" na podstawie powieści Elii Kazana w reżyserii Michała Kotańskiego. Główny bohater - Eddie Anderson (w tej roli Dariusz Starczewski) - jest doskonałym produktem społeczeństwa dobrobytu: ma pieniądze, sławę, rodzinę i kochankę, a na dodatek pracuje w agencji reklamowej. Cynicznie konsumuje i nakłania do konsumpcji, dopóki nie zapragnie pod wpływem bezkompromisowej Gwen wyrwać się z zaklętego kręgu - czy też układu - i odzyskać siebie. Czy mu się to uda, widzowie spektaklu przekonają się 28 lutego o godz. 19.

Przegląd spektakli Teatru Bagatela zamknie 29 lutego, godz. 19, kameralna "Ławeczka", na której spotkamy Magdalenę Walach i Sławomira Maciejewskiego. W spektaklu przygotowanym przez dobrze w Trójmieście znanego Ingmara Villqista Ona i On spotkają się na ławeczce w muzeum... trzy zdarzenia, trzy historie, trzy możliwe scenariusze spotkania Jury, Koli, Aloszy lub Fiedii z Wierą...

W spektaklu "Antyhona", inaugurującym Tydzień z Teatrem Dramatycznym w reżyserii Agnieszki Korytkowskiej-Mazur, występuje m.in. chór mieszkańców Białegostoku.
W spektaklu "Antyhona", inaugurującym Tydzień z Teatrem Dramatycznym w reżyserii Agnieszki Korytkowskiej-Mazur, występuje m.in. chór mieszkańców Białegostoku. fot. Bartek Warzecha
Z kolei w marcu do Teatru Szekspirowskiego zawita Teatr Dramatyczny im. Aleksandra Węgierki w Białymstoku. Zaprezentowane będą także trzy spektakle, wszystkie wyreżyserowane przez dyrektor białostockiego teatru - Agnieszkę Korytkowską-Mazur.

13 marca przegląd zainauguruje "Antyhona" Dany Łukasińskiej z fragmentami "Antygony" Sofoklesa. Jest to historia klątwy rzuconej na Kreona i ród Labdakidów, która po stuleciach ziszcza się w miejscowości Krynki na polsko-białoruskim pograniczu. Antygona, podobnie jak Teresa, to młoda dziewczyna działająca w pojedynkę przeciw nepotycznej rodzinie, nie mogącej utracić władzy, która gwarantuje jej status quo. Racje stron się wykluczają, a kompromis jest niemożliwy. Nie ma dobrych rozwiązań, nie ma wygranych, wszyscy są winni, wszyscy płacą ogromną cenę w walce o obronę swoich wyborów. W roli chóru wystąpią mieszkańcy Białegostoku.

Opowieść oparta na prozie Ignacego Karpowicza w scenicznej adaptacji Karpowicza, "Sońka", zostanie pokazana 15 marca o godz. 19. To przypadkowe spotkanie warszawskiego reżysera Igora (w tej roli aktor TR Warszawa Rafał Maćkowiak) i starszej kobiety Sońki (doskonała w tej roli Swietłana Anikiej, aktorka Narodowego Teatru Akademickiego im. Janki Kupały w Mińsku) zaowocuje opowieścią prezentowaną w dwóch planach - współczesnym oraz retrospekcją z przeszłości Sońki (w roli młodej Soni - Katarzyna Siergiej). Opowieść dotyka dwóch ważnych sfer: nieprzerobionej historii wschodniej Polski (międzykulturowość, wielowyznaniowość i ponadnarodowość jako hasła reklamowe Podlasia wymagają głębokiej weryfikacji) oraz poszukiwań nowej formy "teatru pamięci" o świecie, w którym wciąż nie zagoiły są rany i nie rozwiązały się sprawy. W przedstawieniu występuje też aktorka Teatru Muzycznego w Gdyni - Dorota Białkowska (jako Borbus).

Tytułowa bohaterka "Sońki" Ignacego Karpowicza w reżyserii Agnieszki Korytkowskiej-Mazur występuje na scenie w dwóch osobach. Postać tę kreują Białorusinka Swietłana Anikiej (po lewej) oraz Katarzyna Siergiej (obok niej).
Tytułowa bohaterka "Sońki" Ignacego Karpowicza w reżyserii Agnieszki Korytkowskiej-Mazur występuje na scenie w dwóch osobach. Postać tę kreują Białorusinka Swietłana Anikiej (po lewej) oraz Katarzyna Siergiej (obok niej). fot. Bartek Warzecha
Ostatnim z pokazów Tygodnia z Teatrem Dramatycznym w Białymstoku będzie zanurzony w klimacie podlaskiej wsi spektakl "Guguły" na podstawie prozy Wioletty Grzegorzewskiej. Akcja spektaklu osadzona jest w niewielkiej wsi Hektary w latach 80. Błoto, procesje, okolicznościowe festyny, zapach ziemi, bzyczenie much, litanie odmawiane pod przydrożnymi krzyżami i ... tęsknota za tym, co trwałe, odwieczne i powtarzalne. Miejsce, gdzie czas płynie "inaczej", a minuty zastępują koronki i zdrowaśki. "Guguły" to historia dojrzewania w takiej Polsce tych, którzy nigdy Hektarów nie opuszczą, ale i tych, którzy wyjadą zaludniać miasta.

Bilety na spektakle Tygodnia z Teatrem Bagatela kosztują od 20 do 100 zł (bilety normalne, w tym najdroższe na "Tramwaj zwany pożądaniem - od 45 do 100, zaś na "Układ" i "Ławeczka" od 20 do 80 zł). Za bilety ulgowe na krakowskie spektakle trzeba będzie zapłacić od 20 do 75 zł (35-75 na "Tramwaj zwany pożądaniem" oraz 20-55 zł za "Układ" i "Ławeczkę"). Z kolei bilety na przedstawienia Tygodnia z Teatrem Dramatycznym w Białymstoku to koszt od 15 do 75 zł (bilety normalne) i 15-50 zł (bilety ulgowe) za spektakl "Antyhona". "Sońkę" i "Guguły" wyceniono na 15-60 zł (bilety normalne) i 15-40 zł (bilety ulgowe).

Opinie (1)

Dodaj opinię
Walczymy z przemocą słownąKasujemy opinie obraźliwe i nie na temat

Dodaj opinię

Odpowiedz

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

15

lipca

Kino Letnie w Orłowie - 10.... Gdynia, Scena Letnia w Orłowie

25

lipca

Jarmark św. Dominika 2020 Gdańsk, Targ Węglowy

26

lipca

10. Międzynarodowy Festiwal... Sopot, Opera Leśna

Rozrywka

Nowe lokale: tapasy, pizza i kuchnia amerykańska
Nowe lokale: tapasy, pizza i makarony

Kulinaria

Nie dostała kawy do prywatnego kubka przez "ryzyko zatrucia"
Nie dostała kawy do prywatnego kubka
Nowe lokale: tapasy, pizza i kuchnia amerykańska
Nowe lokale: tapasy, pizza i makarony

Sprawdź się

Najdłużej panującym dyrektorem teatru instytucjonalnego w Trójmieście jest...