Spektakl

Aktualnie brak w repertuarze trójmiejskich teatrów
miejsce:

Teatr Miniatura - Wrzeszcz

adres:
Gdańsk, Al. grunwaldzka 16 pokaż na mapie
kasy:
58 341-94-83, 601-628-377
data premiery:
6 listopada 2016
ocena:

oceń na 1 oceń na 2 oceń na 3 oceń na 4 oceń na 5

3.2 / 5 (6 głosów)

Taśmy gdańskie
Wojtek Zrałek-Kossakowski na podstawie wspomnień i materiałów rodzinnych, materiałów archiwalnych oraz z wykorzystaniem książek "1945. Wojna i pokój" Magdaleny Grzebałkowskiej, "Gdańsk. Miasto od nowa" Piotra Perkowskiego

Spektakl dla widzów 13+.

Kim jesteśmy? Jaka jest historia naszej rodziny? Jak to się stało, że mieszkamy akurat w tym miejscu na ziemi? Jakie było życie w Gdańsku, kiedy nasi dziadkowie byli nastolatkami? Wojtek Zrałek-Kossakowski i grupa pomorskiej młodzieży postanowili dowiedzieć się więcej o swoich rodzinach w powojennych latach. Niektórzy mieli szczęście - mogli porozmawiać ze swoimi dziadkami i nagrać ich wspomnienia. Inni, jak sam reżyser, musieli szukać informacji w materiałach archiwalnych, rodzinnej korespondencji i doniesieniach prasowych.

Spektakl jest oparty na zebranych przez nich historiach, ale też odwołuje się do znakomitych publikacji opisujących powojenną rzeczywistość: "1945. Wojna i pokój" Magdaleny Grzebałkowskiej i "Gdańsk. Miasto od nowa" Piotra Perkowskiego. "Taśmy gdańskie" to opowieść o odkrywaniu rodzinnych tajemnic i dowiadywaniu się, skąd pochodzimy, ale też o trudnych czasach i niejednoznacznych wyborach.

- Spektakl to świetny punkt wyjścia do rozmowy o genealogii - badaniu historii naszej rodziny, jej pochodzenia, losów naszych krewnych.
- Pokazuje osobiste historie na tle wielkiej historii - w odwołujący się do wyobraźni sposób przedstawia podstawowe fakty na temat życia w powojennym Gdańsku
- Na podstawie historii życia dziadka Wojtka Zrałka-Kossakowskiego, Stanisława Zrałka - działacza społeczno-politycznego, wojewody gdańskiego od lutego 1946 do maja 1950 roku - pokazuje postawę obywatelskiego zaangażowania w czasach budowania Gdańska od nowa po wojnie.

Scenariusz i reżyseria: Wojtek Zrałek-Kossakowski
Scenografia i kostiumy: Anna Met
Muzyka i dźwięk: Marcin Lenarczyk

Obsada:
Jolanta Darewicz, Jakub Ehrlich, Wioleta Karpowicz, Wojciech Stachura i Andrzej Żak.

W spektaklu wykorzystano materiały powstałe podczas warsztatów, w których udział wzięli: Julia Barsow, Mikołaj Potocki, Emilia Stolc, Weronika Targońska, Zofia Żwirblińska.

-----

Wojtek Zrałek-Kossakowski - scenariusz i reżyseria
Artysta pogranicza teatru i muzyki, animator kultury. Jako dramaturg współpracował m.in. ze Zbigniewem Brzozą, Natalią Korczakowską, Krzysztofem Minkowskim, Katarzyną Raduszyńską. Jest też autorem i reżyserem muzycznych (od)czytań dramatów "Austria" Cecilie Løveid i "Mżawka Górna" Salki Guðmundsdóttir. Zdobywca - razem z Natalią Korczakowską - nagrody w I edycji konkursu Klasyka Żywa za adaptację "Przedwiośnia" Stefana Żeromskiego w gdańskim Teatrze Wybrzeże. Laureat - wraz ze Zbigniewem Brzozą - Nagrody Teatralnej Marszałka Województwa Pomorskiego za scenariusz i ideę zrealizowanego w gdańskim Teatrze Wybrzeże spektaklu "Sprawa operacyjnego rozpoznania", nagrody dziennikarzy i Nagrody im. Zygmunta Duczyńskiego dla Indywidualności Artystycznej Festiwalu Kontrapunkt, nagrody za oryginalny polski tekst dramatyczny lub adaptację na Festiwalu Polskiego Radia i Telewizji "Dwa Teatry" za scenariusz przedstawienia "Obwód głowy" z poznańskiego Teatru Nowego. Oba spektakle znalazły się także w finałach 18. i 21. Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej. Twórca słuchowisk - m.in. z djLenarem (Marcin Lenarczyk) i Marcinem Maseckim. Uczestniczy w projektach artystycznych, obok teatru związanych głównie z muzyką. Kurator muzyczny Centrum Kultury Nowy Wspaniały Świat w Warszawie, gdzie odpowiadał za cykl koncertów Wolne niedziele. W ramach 7. Berlin Biennale tworzył program MUSICACTION. W RadioJAZZ.FM prowadził poświęconą muzycznej awangardzie audycję "Wolna Polska". Okazjonalnie DJ (nieregularny kolektyw ZRALEX, z którym występowali m.in. Ray Dickaty, Marcin Masecki, Sean Palmer, Wojtek Sobura, Kamil Szuszkiewicz, Marcin Zabrocki, Piotr Zabrodzki, Hubert Zemler). Jako producent muzyczny współpracował m.in. z Candelarią Saenz Valiente i Marcinem Maseckim. Członek zespołu Krytyki Politycznej. W 2013 roku zastępca dyrektora artystycznego i współautor programu Festiwalu Łódź Czterech Kultur (dyrektorem artystycznym Festiwalu jest Zbigniew Brzoza). Od roku 2016 dramaturg warszawskiego Teatru Studio. Także tłumacz i publicysta, poza "Krytyką Polityczną" publikował m.in w "Gazecie Wyborczej", "Glissando" "Kulturze Popularnej", "Nowej Fantastyce".

Anna Met - scenografia i kostiumy
Absolwentka wydziału scenografii na ASP w Warszawie. Stale współpracuje z Natalią Korczakowską, z którą zrealizowała: "Verklarte nacht" i "Natana Mędrca" Gottholda Ephraima Lessinga (Teatr Narodowy w Warszawie), "Smycz" (Teatr Polski we Wrocławiu), "Elektrę" (Teatr w Jeleniej Górze) "Nelly" na podstawie "Skrzywdzonych i poniżonych" Fiodora Dostojewskiego oraz "Dynastię. Sclerosis multiplet" (Teatr Dramatyczny w Wałbrzychu), "Pasażerkę" Zofii Posmysz (Teatr Współczesny we Wrocławiu), "Solaris. Raport" na podstawie "Solaris" Stanisława Lema (Teatr Rozmaitości w Warszawie), "Dziady III" (Teatr Dramatyczny w Białymstoku), "Przedwiośnie" (Teatr Wybrzeże). Współpracowała także z Grażyną Kanią ("Nordost" w Teatrze Polskim w Bydgoszczy), Anną Smolar ("Bullerbyn" w Teatrze i. Kochanowskiego w Opolu i "Pinokio"w Nowym Teatrze w Warszawie), Wojtkiem Klemmem ("Dzienniki Majdanu" w Teatrze Powszechnym w Warszawie) oraz Iwanem Wyrypajewem ("Iluzja" w Teatrze Starym i "Ożenek" w Teatrze Studio). Projektowała performatywne zdarzenia w ramach Festiwalu Niewinni Czarodzieje - Tyrmand, Komeda, Polański. Asystowała Bertowi Neumannowi przy spektaklu Rene Pollescha w Teatrze Rozmaitości. W roku 2011 zadebiutowała jako twórczyni scenografii i kostiumów do opery "Jakob Lenz" Wolfganga Rihma w Teatrze Wielkim Operze Narodowej, gdzie zrealizowała również scenografię do "Halki" Stanisława Moniuszki w reżyserii Natalii Korczakowskiej.

Marcin Lenarczyk - muzyka i dźwięk
Kompozytor, muzyk, reżyser dźwięku. Autor instalacji dźwiękowej będącej częścią projektu "Hotel Polonia. Budynków życie po życiu" nagrodzonego Złotym Lwem na 11. Międzynarodowej Wystawie Architektury w Wenecji. Jego utwór nagrany przez 2. Program Polskiego Radia w ramach Ars Acustica (corocznej fuzji radiostacji z całej Europy poświęconej sztuce dźwięku) został wydany na składance "Community Scratch Games". Jest twórcą muzyki do przedstawień teatralnych i słuchowisk. W filmie udźwiękawiał m.in. "15 stron świata", "Efekt domino", "Polskie gówno", "Córki dancingu" czy "Ucho wewnętrzne". Wybrane publikacje muzyczne: djLenar RePRES, Frederic Blondy&djLenar play Mauricio Kagel Ludwig van, Sisters The Mono.

Recenzja Trojmiasto.pl

Powojenny Gdańsk oczami jego mieszkańców. Recenzja spektaklu "Taśmy gdańskie"

Powojenna historia Gdańska, przedstawiona oczami osób, które uczestniczyły w odbudowie miasta po II wojnie światowej, musi robić duże...

Zdjęcia

    Przeczytaj także

    Dodaj zdjęcie

    Opinie (8)

    Dodaj opinię

    Dodaj opinię

    Odpowiedz

    Klikając "wyślij", akceptujesz regulamin dodawania opinii.
    zamknij

    Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Opinie niezwiązane z tematem artykułu, wulgarne, obraźliwe, naruszające prawo będą usuwane.

    - jeżeli uważasz, że dana opinia nie powinna się tu znaleźć, zgłoś ją do moderacji.