• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport
stat
Impreza już się odbyła

Taniec na wysokości performans Barbary Gryki

Performans Taniec na wysokości autorstwa Barbary Gryki czerpie z elementów kultury regionalnej Pomorza, w połączeniu ze sportem ekstremalnym wspinaczką. To taniec balansujący na granicy przeciwległych światów: mocy mięśni, zręczności w bliskim kontakcie ze stabilną bazą masywnego budynku, dawnego bunkra w połączeniu ze zwiewnym ruchem wykonywanym w powietrzu, w kobiecej bliskości, intymności gestów.

 
Barbara Gryka zaprosiła do współpracy dwie performerki: Monę Renę Górską oraz Karolinę Hryniewicką, członkinie Klubu Wysokogórskiego Trójmiasto. Na ścianie Bunkra przy ulicy Olejarnej 3 w Gdańsku Śródmieściu, artystki odtworzą układ choreograficzny zaczerpnięty z figur tanecznych ludowych tańców kaszubskich. Intymny kontakt dwóch performerek oraz ich dialog poprzez taniec, zamanifestują siłę kobiet i ich obecność we wspinaczce sportowej. Autorka wraz z performerkami pragną stworzyć wielowymiarowy obraz współczesnej kobiecości, w połączeniu ich różnych modeli i jakości. Kobiecości, reprezentowanej z jednej strony przez tańce regionu, niosące przekaz o tradycji, wieloletniej spuściźnie przekazywanej z pokolenia na pokolenia, przypisaniu konkretnych roli oraz wizerunku obu płci w tańcu, oraz z drugiej poprzez zaznaczenie udziału kobiet w świecie wspinaczki sportowej, niosącej ze sobą jakości sprawczości, siły, ryzyka, adrenaliny i drogi indywidualizmu wybieranej ścieżki.
 
Performans ma także stanowić znaczący gest wobec architektury, podkreślając siłę i władzę, ale także przypominać o tym, jaka powinna być architektura taktylna, bliska człowiekowi, szyta na jego miarę. Ruch performerek jest manifestem, obnażającym negację podstawowego przeznaczenia budynków, czyli funkcjonalności i użyteczności, mającej wydobywać podmiotowość użytkownika. Wspinaczka po ścianie budynku dawnego bunkra, przekształconego i funkcjonującego obecnie jako klub ma ukazać go tylko jako martwą bryłę, przeszkodę, monument którego wnętrze utraciło swoją pierwotną funkcję stając się pomnikiem dawnego porządku, dawnych ideologii i struktur.

W performansie artystka zwróci się także ku lokalnej tradycji kostiumów obecnych na Kaszubach. Stworzone przez Monę Renę Górską stroje do performansu wywodzą się z inspiracji kolorowymi sukniami, ozdabianymi błyskotkami gorsetami, sztucznymi kwiatami wpinanymi we włosy, wstążkami, haftami, koralami i nieskazitelnie białymi koronkami, w połączeniu z praktycznymi aspektami strojów wspinaczkowych, uprzężami, linami, karabińczykami. Układ choreograficzny czerpie natomiast z elementów tańców kaszubskich, taki jak m.in.: Marëszka, wywodząca się od tańców żeglarzy; wzorowany na tańcach skandynawskich; tańczy się go w kręgu parami; Dzëk taniec, którego rybacy nauczyli się od korsarzy; jest dziki i gwałtowny; tańczą go tylko mężczyźni; Szewc podstawą układów tanecznych jest naśladowanie pracy szewca takiej jak szycie i wbijanie ćwieków; tańczony w parach; Wôłtôk taniec morski ; rękami podkreśla się ruch fal morskich oraz ciałem obrazuje się wiry wód, Òwcôrz taniec wywodzący się z obrzędów powitania wiosny.
 
Performans Taniec na wysokości jest efektem rezydencji artystycznej Barbary Gryki w CSW ŁAŹNIA. 
 
Działania Barbary Gryki zachęcają różne grupy społeczne do wspólnego działania, zjednoczenia, bycia razem. Artystka najczęściej pracuje z lokalnym kontekstem, znajdując elementy charakterystyczne dla danego miejsca. W osi jej zainteresowań leżą kwestie tożsamości i pamięci. Nie szuka ich jednak w tym, co publiczne historii, pomnikach, wielkich narracjach, ale w rzeczach mniejszych, bliższych ciału i jednostki. Tożsamość dla artystki składa się z małych rzeczy: co widzi przez okno, co je i kim jest jej sąsiad. 


Bunkier, ul. Olejarna 3, Gdańsk
14.09.2023 18.00-18.30

performerki: Mona Rena Górska, Karolina Hryniewicka
stroje: Mona Rena Górska
muzyka: Alex Banaszkiewicz
asekuranci: Maciej Przedpełski, Janusz Wolny

konsultacje movement director: Patryk Dariusz Gacki
tatuaże: Justyna Winiecka
grafika: Tomasz Stelmaski
partnerzy projektu: Bunkier, Klub Wysokogórski Trójmiasto
kuratorki: Lila Bosowska, Aleksandra Księżopolska

Przeczytaj także

Opinie

Sprawdź się

Jaką premierą teatralną zainaugurowano działanie obecnego gmachu Teatru Muzycznego w Gdyni?