Wiadomości

stat

Tak się grało w dawnym Gdańsku. Rusza VIII Festiwal Goldbergowski

VIII Festiwal Goldbergowski zainauguruje 6 września występ zespołu Weser Renaissance Bremen pod dyr Manfreda Cordesa.
VIII Festiwal Goldbergowski zainauguruje 6 września występ zespołu Weser Renaissance Bremen pod dyr Manfreda Cordesa. fot. Morales

Ciekawy i urozmaicony repertuar, znakomici wykonawcy oraz muzyczne niespodzianki zarówno w zakresie instrumentarium, jak i interpretacji - to atrakcje ósmej edycji Festiwalu Goldbergowskiego, który potrwa od piątku do niedzieli, 6-15 września w kościele św. Trójcy w Gdańsku.



14 września po raz pierwszy na Festwialu Goldbergowskim zabrzmi mandolina. Zagra na niej jeden z największych wirtuozów tego instrumentu Avi Avital.
14 września po raz pierwszy na Festwialu Goldbergowskim zabrzmi mandolina. Zagra na niej jeden z największych wirtuozów tego instrumentu Avi Avital. mat. prasowe
8 września wystąpi największa gwiazda tegorocznej edycji festiwalu, Nuria Rial. Towarzyszyć jej będzie Austrian Baroque Company pod kierunkiem Michaela Omana.
8 września wystąpi największa gwiazda tegorocznej edycji festiwalu, Nuria Rial. Towarzyszyć jej będzie Austrian Baroque Company pod kierunkiem Michaela Omana. fot. Merce Rial
Stałym punktem Festiwalu Goldbergowskiego jest prezentowanie utworów, pochodzących ze zbiorów Gdańskiej Biblioteki PAN. Podczas tegorocznej edycji Goldberg Baroque Ensemble pod dyr. Andrzeja Mikołaja Szadejko oraz zaproszeni soliści wykonają Kantaty Wielkanocne.
Stałym punktem Festiwalu Goldbergowskiego jest prezentowanie utworów, pochodzących ze zbiorów Gdańskiej Biblioteki PAN. Podczas tegorocznej edycji Goldberg Baroque Ensemble pod dyr. Andrzeja Mikołaja Szadejko oraz zaproszeni soliści wykonają Kantaty Wielkanocne. fot. Dominik Staniszewski/Trojmiasto.pl

Johann Gottlieb Goldberg:

kojarzy mi się wyłącznie z Wariacjami Goldbergowskimi J.S. Bacha 25%
słyszałe(a)m o tym komozytorze i znam jego twórczość 15%
wiem, że był kompozytorem, ale nie znam żadnego z jego utworów 29%
nic mi nie mówi to nazwisko 31%
zakończona Łącznie głosów: 55
Każda edycja Festiwalu Goldbergowskiego stanowi okazję do przypomnienia sylwetki jego patrona, Johanna Gottlieba Goldberga. Nazwisko tego urodzonego w Gdańsku kompozytora przetrwało do naszych czasów głównie za sprawą Johanna Forkela, pierwszego biografa Jana Sebastiana Bacha, który wspomina o wariacjach, jakie kantor z Lipska skomponował dla swojego protektora, wielkiego mecenasa sztuki, hrabiego Hermanna von Keyserlingka. W jego towarzystwie jedenastoletni Goldberg opuścił rodzinny Gdańsk, doskonaląc swoje umiejętności w zakresie gry na klawesynie - najpierw pod kierunkiem Wilhelma Friedemanna Bacha, później, w Lipsku, u samego Johanna Sebastiana Bacha.

- Wspomnieć należy, że młody Goldberg zachwycał swoimi umiejętnościami, które wychwalał m.in. Friedrich Wilhelm Marpurg, współczesny mu teoretyk i kompozytor- mówi Alina Ratkowska, dyrektor festiwalu.- Musiał też swoim talentem zauroczyć hrabiego Keyserlingka, męża stanu o niezwykle wyrobionym guście, wspierającego takich artystów jak J.S. Bach, W. Fr. Bach czy pochodzącego z Wrocławia lutnistę Silviusa Leopolda Weissa. O innych faktach łączących Goldberga z IV częścią Clavier-Übung, znanych jako Wariacje Goldbergowskie, opowiadać będę w trakcie panelu naukowego 7 września, na który serdecznie zapraszam.

Wariacje Goldbergowskie zabrzmią podczas tegorocznej edycji festiwalu dwukrotnie. 7 września w wersji oryginalnej (na klawesynie), wykona je laureat pierwszej nagrody Konkursu Bachowskiego w Lipsku Jörg Halubek. Natomiast 13 września, podczas koncertu zatytułowanego "Ciemna strona Wariacji Goldbergowskich" zespół Musica Antiqua Latina przedstawi przygotowaną specjalnie na gdański koncert własną transkrypcję tej kompozycji, przeznaczoną na skład basowych wersji instrumentów smyczkowych (viola da gamba, basso di violino, violone) z towarzyszeniem klawesynu.

Fragmenty Wariacji Goldbergowskich oraz muzyka gdańska, w tym Polonezy patrona festiwalu, Johanna Gottlieba Goldberga, zabrzmią również w przestrzeni miejskiej. 7 września o godz. 16 na carillonie Ratusza Głównego Miasta wykona je Monika Kaźmierczak.

VIII Festiwal Goldbergowski zainauguruje w piątek, 6 września występ zespołu Weser Renaissance Bremen pod dyr Manfreda Cordesa. W wykonaniu wokalnego oktetu, którego wszyscy członkowie to wybitni i utytułowani soliści, usłyszymy renesansowe motety maryjne.

Dwa dni później, 8 września wystąpi największa gwiazda tegorocznej edycji festiwalu, Nuria Rial. Katalońskiej sopranistce towarzyszyć będzie Austrian Baroque Company, pod kierunkiem Michaela Omana. Podczas koncertu usłyszymy m.in. utwory z wyróżnionej Złotym Orfeuszem (Orphée d'Or) płyty "Neun deutsche Arien" G. F. Haendla.

Niezwykle atrakcyjnie zapowiadają się również dwa ostatnie koncerty ósmej edycji Festiwalu Goldbergowskiego. 14 września kompozycje m.in. J.S. Bacha, A. Vivaldiego i D. Scarlattiego wykona na mandolinie jeden z największych wirtuozów tego instrumentu, Avi Avital. Akompaniować mu będzie na klawesynie Shalev Ad- El.

Podczas koncertu finałowego 15 września wysłuchamy Kantat Wielkanocnych, pochodzących ze zbiorów Gdańskiej Biblioteki PAN. Publiczność z pewnością zainteresuje zarówno brzmienie kantat uroczystych, wykonywanych przez dwa równorzędne składy instrumentalno-wokalne, jak i fakt, że wykonają je znakomici soliści: Heike Heilmann, Marion Eckstein, Virgil Hartinger i Marek Rzepka, którym towarzyszył będzie Goldberg Baroque Ensemble pod dyrekcją Andrzeja Mikołaja Szadejko.

Dopełnieniem festiwalu będzie panel naukowy 7 września o godz. 10 w Instytucie Kultury Miejskiej zobacz na mapie Gdańska, na który wstęp jest wolny.

- Wykłady panelu naukowego wiążą się z szeroko rozumianą kulturą muzyczną dawnego Gdańska. Zależało mi, aby przy okazji koncertów przedstawiających muzykę ze zbiorów PAN Biblioteki Gdańskiej, w przystępny sposób przekazać informacje na temat życia muzycznego miasta- mówi Alina Ratkowska. - Wykłady skierowane są do melomanów i słuchaczy, którzy chcieliby m.in. poznać kontekst historyczny, w którym powstawały kompozycje prezentowane podczas festiwalu.

Wszystkie festiwalowe koncerty odbędą się w gdańskim kościele Św. Trójcy zobacz na mapie Gdańska, w piątki i soboty o godz. 19.30, w niedziele o godz. 17. Bilety w cenie 20 zł (ulgowy), 40 zł (normalny), 180 zł (karnet) dostępne na godzinę przed koncertami.

Zobacz szczegółowy program VIII Festiwalu Goldbergowskiego.

Zwiedź z nami kościół św. Trójcy.

Opinie (26) 4 zablokowane

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

STOP Hejt! Przemyśl swoją opinię

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Rozrywka

Chełm: koncert-niespodzianka w nieczynnej przychodni
Chełm: nietypowy koncert w przychodni
Sposób na nudę: 10 komedii do obejrzenia w domu
10 komedii do obejrzenia w domu

Kulinaria

Trójmiejskie cukiernie z bogatą ofertą ciast wielkanocnych
Ciasta wielkanocne na zamówienie
Wielkanoc: restauracje stawiają na świąteczny catering
Wielkanocny catering z restauracji

Sprawdź się

W którym roku zbudowano Łaźnię Miejską w Nowym Porcie? Jaką funkcję będzie pełniła współcześnie?