Od 27 września do 29 listopada 2018 będziemy regularnie spotykać się w Sztuce Wyboru, by porozmawiać o zjawiskach muzycznych i dźwiękowych, które należą do naszej codzienności, ale niełatwo je zauważyć, jeszcze trudniej - zrozumieć. Do niedawna część z nich uznawano za ekstremalne czy kontrkulturowe. Dziś trzeba je wyłuskiwać z miejskiej audiosfery, która usiłuje je wchłonąć, a tym samym odebrać im autonomię.
Podobne wydarzenia
w każdą środę (do 24.04), godz. 17:00 - 21:00
czwartek, godz. 18:00
Wstęp na każde ze spotkań jest wolny, każde jest otwarte na aktywność uczestników. Poza tym, że chcą być przewodnikiem po marginesach kultury muzycznej, Sztuki dźwiękowe mają też zamiar podsunąć praktyczne narzędzia i otworzyć przestrzeń dla dyskusji. Chcemy dopuścić do głosu słuchaczy oraz twórców, wymieszać teorię z indywidualnymi praktykami.
Marcin Dymiter - Wokół słuchowisk
27 września 2018
18-19:00
Na początku XX wieku radio jako nowe medium otworzyło przestrzeń do spotkania literatury, muzyki, ale przede wszystkim eksperymentu. Słuchowiska stały się rozpoznawalną formą sztuki radiowej. Charakterystyczna narracja i atmosfera mimo upływu czasu nadal pociągają, nie tracąc na sile wyrazu. W XXI wieku, pomimo medialnego nasycenia, słuchowiska zachowały swoją autonomię, inspirując do poszukiwań dźwiękowych.
Antoni Michnik - Prehistoria pewnego nadużycia: radio w okresie I Wojny Światowej
27 września 2018
19:15-20:00
Czas I Wojny Światowej to okres bezprecedensowego rozwoju tego, co dzisiaj określa się mianem sonic warfare - wojny dźwiękowej. Jedną z jej podstawowych technologii stało się w tym okresie radio (zarówno radiotelegrafia, jak i radiofonia), którego rozwój w latach 1914-1918 położył podwaliny pod eksplozję cywilnej radiofonii w okresie międzywojnia.
Prezentacja Antka Michnika ("Glissando", Grupa ETC, Zespół Badań Praktyk Późnej Nowoczesności) to zarazem wprowadzenie do jego pracy doktorskiej w Instytut Sztuki PAN, jak i wstęp do nowego, 35. numeru "Glissando" w całości poświęconego radiu.