• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport
stat
Impreza już się odbyła

Szkoła uczuć - seminarium ze zmysłów

W semestrze zimowym 2019 r. zajmiemy się w Świetlicy Krytyki Politycznej w Trójmieście poznawianiem siebie i otaczającego nas świata poprzez zmysły. Zapraszamy na cykl 5 spotkań "Szkoła uczuć - seminarium ze zmysłów".

SPOTKANIA - wszystkie o godz. 18:00:

7.10. 2019 - Szkoła uczuć. Wprowadzenie do multisensoryczności
Gość: dr hab. Tomasz Swoboda, prof. UG

18.10. 2019 - Thing studies albo rzeczowisko
Gościni: Kora Kowalska

15.11. 2019 - Field recording. Słuchając Siebie jako Innego
Gościni: Izabela Dłużyk

29.11. 2019 - Oczy skóry - architektura według Juhaniego Pallasmy
Gość: Jakub Knera

6.12. 2019 - Sensorium i jego przyszłości
Gość:Antoni Michnik

"Szkoła uczuć - seminarium ze zmysłów" to cykl pięciu spotkań, których uczestnicy zapoznają się od strony teoretycznej i praktycznej z multisensorycznym modelem uczestnictwa w kulturze.

Na co dzień opieramy się zwłaszcza na przedstawieniach wizualnych, jednak ich dominacja nie jest oczywista i bywa coraz częściej podważana. W myśl niektórych teorii nasze poleganie na wzroku jest tylko jedną z wielu równorzędnych dróg.

Seminarium "Szkoła uczuć" oferuje uczestnikom zapoznanie się z najnowszymi nurtami humanistyki i aktywne eksperymentowanie z nimi podczas zmysłowego kontaktu z przedmiotami, dźwiękami, zapachami. Spotkania są zarówno merytorycznym konwersatorium, jak i formą terapii, dzięki której do centrum uwagi przesuwają się zmysły "wycofane" czy też "wyparte" przez nadmiar bodźców wzrokowych.
W toku seminarium powrócimy do modelu empirycznego, dowodząc tym samym, że wrażenia zmysłowe potrafią być równie, a czasem nawet bardziej pouczające, co "chłodny" wgląd intelektualny.

OPIS SPOTKAŃ:

1. Szkoła uczuć. Wprowadzenie do multisensoryczności (7 października 2019)
Punktem wyjścia pierwszego spotkania będzie poezja Francisa Ponge'a, autora zwięzłych poematów prozą, z których każdy stanowi próbę ścisłego opisu jakiegoś przedmiotu. Interpretacja wiersza "Morela" przebiegać będzie równolegle z poznawaniem przez uczestników tytułowego owocu - powąchamy go, rozbierzemy na cząstki, a w końcu zjemy i przyjrzymy się pestce.
Gość: dr hab. Tomasz Swoboda, prof. UG

2. Thing studies albo rzeczowisko (18 października 2019)
Punktem wyjścia spotkania będzie historia i znaczenie thing studies - studiów nad rzeczami - oraz fragmenty "Niewidzialnych miast" Italo Calvino. Na podstawie obrazowych analiz przedmiotów dokonywanych przez bohatera książki, Marco Polo, spróbujemy dotykiem rozpoznawać różne faktury, charakteryzować przedmioty na podstawie ich kształtu i materiału, z jakiego zostały zrobione, badać uszczerbki i skazy, a w konsekwencji - wyprowadzać znaczenia.
Gościni: Kora Kowalska

3. Field recording. Słuchając Siebie jako Innego (15 listopada 2019)
Punktem wyjścia trzeciego seminarium będą nagrania codzienności sporządzone przez uczestników. Jak brzmią ich zawód, dom, rodzina, spacer? Podczas wspólnego odsłuchiwania nagrań poznamy różne wybory nagrywających osób i podłoże ich dźwiękowych fascynacji. Zbadamy też możliwości uprawiania antropologii codzienności, w której Innym będzie nasz sąsiad, rodzice, przechodzień, a także - może przede wszystkim - współuczestnik czy współuczestniczka seminarium.
Gościni: Izabela Dłużyk

4. Oczy skóry - architektura według Juhaniego Pallasmy (29 listopada 2019)
Punktem wyjścia czwartego odcinka będzie esej "Oczy skóry" finlandzkiego architekta Juhaniego Pallasmy. W trakcie spotkania spróbujemy przez pryzmat zmysłów wytypować najciekawsze zakątki okolicy - które obiekty architektoniczne w Gdańsku oddziałują najsilniej na poszczególne receptory, jak i dlaczego? Co powinno zmienić się w naszym otoczeniu? Gdzie w Trójmieście szukać zmysłowych przygód?
Gość: Jakub Knera

5. Sensorium i jego przyszłości (6 grudnia 2019)
Punktem wyjścia ostatniego spotkania będzie artykuł Krzysztofa Marciniaka "O przyszłości słyszenia" oraz 2. odcinek drugiej serii serialu "Black Mirror" - "Playtest". Podsumujemy zebrane doświadczenia i na ich podstawie spróbujemy wyobrazić sobie wersje przyszłości, w których kultura obraca się wokół innego zmysłu niż wzrok. Jak będzie wyglądał świat oparty na zapachu, dźwiękach, wrażeniach taktylnych?
Gość: Antoni Michnik

Kurator i prowadzacy: Filip Szałasek

Organizator: Świetlica Krytyki Politycznej w Trójmieście

Partnerzy: Centrum Sztuki Współczesnej ŁAŹNIA, Wydział Filologiczny Uniwersytetu Gdańskiego, Glissando, Nowe Idzie od Morza, Miasto Gdańsk

Dofinansowano ze środków Miasta Gdańska

BIOGRAMY:

dr hab. TOMASZ SWOBODA - eseista i tłumacz, autor książek "To jeszcze nie koniec?" (2009), "Historie oka. Bataille, Leiris, Artaud, Blanchot" (2010), "Histoires de l'œil" (2013) oraz "Powtórzenie i różnica. Szkice z krytyki przekładu" (2014); laureat nagrody "Literatury na Świecie" za przekład oraz Nagrody im. Andrzeja Siemka za Historie oka; tłumaczył na polski Baudelaire'a, Nervala, Bataille'a, Leirisa, Sartre'a, Barthes'a, Caillois, Starobinskiego, Didi-Hubermana i Le Corbusiera, a także serię komiksową Ariol; pracuje na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Gdańskiego.

KORA KOWALSKA - antropolożka kultury, wykładowczyni, autorka projektów kulturowych i artystycznych, kolekcjonerka. Analizuje relacje rzeczy i ludzi, łącząc doświadczenie praktyczne archeologii z teoriami nowej humanistyki. Prowadziła autorskie zajęcia o kolekcjach, śmieciach i sztuce w muzeach na Uniwersytecie Gdańskim oraz Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Obecnie wykłada na Polsko-Japońskiej Akademii Technik Komputerowych na kierunku grafika. Współpracowała z licznymi instytucjami kultury, współtworząc instalacje artystyczne, organizując warsztaty, opracowując wystawy i kolekcje muzealne.

IZABELA DŁUŻYK - anglistka, rusycystka, autorka nagrań przyrody. W 2015 roku nawiązała współpracę z australijskim Listening Earth, które do tej pory wydało jej trzy albumy. W 2016 nakładem krajowego Solitonu ukazały się płyty "Echa krainy żubra" i "Echa krainy łosia". Słowacki label LOM opublikował jej "Soundscapes of Summer" i "Soundscapes of Spring". Niedawno wróciła z Peru, gdzie dokumentowała pejzaż dźwiękowy Amazonii. Od urodzenia jest osobą niewidomą. Jak sama przyznaje, może właśnie to wykształciło u niej szczególną wrażliwość na dźwięk.

JAKUB KNERA - dziennikarz, kurator, socjolog. Autor strony Nowe Idzie od Morza poświęconej muzyce. Współpracuje z "Polityką", "Szumem" i Radiowym Centrum Kultury Ludowej. Współtworzy Fundację Palma, z którą organizuje m.in. Noc Wrzeszcza oraz projekt Zatoka - autorskie pamiątki. Kurator festiwalu Jazz Jantar, współtwórca prezentacji Gdańska "Znajomi znad morza" w ramach ESK Wrocław 2016 oraz raportów przy Gdańskim Obserwatorium Kultury. W 2015 nominowany do tytułu Kulturysta Roku.

ANTONI MICHNIK - historyk kultury, performer. Członek założyciel researchersko-performatywnej Grupy ETC oraz Zespołu Badań Praktyk Późnej Nowoczesności przy IKP UW. Współpracownik Stowarzyszenia im. Stanisława Brzozowskiego. Od jesieni 2013 w redakcji magazynu "Glissando". Publikował m.in. w "Kontekstach", "Kulturze Popularnej", "Kulturze Współczesnej", "Przeglądzie Humanistycznym", "Roczniku Historii Sztuki", "Zeszytach Literackich".

Współredaktor książek "Fluxus w trzech aktach. Narracje - estetyki - geografie Grupy ETC" (2014) oraz "Poza Rejestrem. Rozmowy o muzyce i prawie autorskim" (2015). Solo oraz z Grupą ETC występował na licznych festiwalach i przeglądach sztuki i muzyki współczesnej, interpretując neoawangardowe kompozycje muzyczne. Specjalizuje się w wykładach performatywnych. Jego praca konceptualna "Obrączka" znajduje się w kolekcji Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie MOCAK.

FILIP SZAŁASEK - literaturoznawca, krytyk muzyczny. Publikował między innymi w "Opcjach", "Kulturze Popularnej", "Glissando", "Studiach Kulturoznawczych", "Blizie", "Fragile" i dla Instytutu Pejzażu Dźwiękowego. Współpracuje z "Schulz/Forum" i "Czasem Kultury". Od 2007 roku prowadzi bloga Fight!Suzan poświęconego płytom oraz publicystyce muzycznej. Autor książek "Jak pisać o muzyce. O wolnym słuchaniu" (2015) i "Nagrania terenowe" (2018).

Opinie

Sprawdź się

Z którymi inicjatywami kulturalnymi jest związana ERGO Hestia?