Wiadomości

Szekstream rozpoczęty. Trwa Festiwal Szekspirowski online

Minimalistyczny, ascetyczny, trudny w odbiorze czarno-biały "Henryk V" 20 listopada zainaugurował wyjątkowy 24. Festiwal Szekspirowski, który w całości odbywa się online.
Minimalistyczny, ascetyczny, trudny w odbiorze czarno-biały "Henryk V" 20 listopada zainaugurował wyjątkowy 24. Festiwal Szekspirowski, który w całości odbywa się online. mat. prasowe

Pomimo potężnych trudności Gdański Teatr Szekspirowski realizuje swoją najważniejszą imprezę roku - 24. Festiwal Szekspirowski. Festiwal po raz pierwszy w historii odbywa się wirtualnie, a oglądanie spektakli Nurtu Głównego i SzekspirOFF jest bezpłatne. Pierwszy dzień (20.11) w rewolucyjnej formule pokazał mocne i słabsze strony takiego rozwiązania. Festiwal potrwa do 29 listopada.



Zobacz pełny program 24. Festiwalu Szekspirowskiego


To, co nie udało się latem, ostatecznie udało się jesienią. W wakacje problemem było sprowadzenie artystów zagranicznych z uwagi na zmieniające się z tygodnia na tydzień zasady podróżowania po Europie. W nadziei na spokojniejszy czas Festiwal Szekspirowski przeniesiono na listopad. Dla kultury trwa jednak teraz lockdown, na szczęście z możliwością grania i realizowania spektakli bez publiczności. Z tej furtki skorzystali organizatorzy imprezy, decydując się ostatecznie przenieść ją w całości do internetu.

Siłą rzeczy tegoroczny festiwal jest inny niż wszystkie, a jego program w stosunku do zakładanego jeszcze w lipcu różni się diametralnie. Postawiono na streamingi "na żywo" wprost z sal teatralnych zaproszonych teatrów lub - jeśli to możliwe - z Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego. Przez trudności techniczne i logistyczne tegoroczna edycja będzie przede wszystkim polska (ostatecznie zobaczymy tylko trzy produkcje zagraniczne), ale aż cztery z siedmiu spektakli Nurtu Głównego zobaczymy w czasie rzeczywistym, tyle że online. Także dwie z dziewięciu propozycji nurtu SzekspirOFF będą transmitowane wprost z Klubu Żak lub Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego.

Jedną z atrakcji festiwalu będzie "Hamlet" Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie w reżyserii Bartosza Szydłowskiego, który będzie można zobaczyć 21 listopada.
Jedną z atrakcji festiwalu będzie "Hamlet" Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie w reżyserii Bartosza Szydłowskiego, który będzie można zobaczyć 21 listopada. mat. prasowe
Pierwszego dnia festiwalu - 20 listopada - czekały nas cztery wydarzenia. Słowo wstępu od dyrektora Festiwalu Szekspirowskiego i Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego Jerzego Limona, pokaz spektaklu Nurtu Głównego "Henryk V" Williama Szekspira, sfilmowanego w Domu Kultury "Świt" na Targówku w Warszawie, rozmowę z twórcami i aktorami za pomocą streamingu (rozmowy odbywać się będą po każdym spektaklu Nurtu Głównego) oraz pierwsze wydarzenie SzekspirOFFa - nagranie przedstawienia "stormy protest song" w wykonaniu Monster Hurricane Wihajster z Poznania.

"Henryk V" w zamyśle reżyserki Vity Marii Drygas jest niespełna godzinnym spotkaniem trójki aktorów z tekstem sztuki Williama Szekspira. W praktyce spektakl okazał się bardzo gęstym, pełnym niuansów, trudnym w odbiorze czytaniem performatywnym, bo aktorzy nie rozstają się z egzemplarzami tekstu, czytając niemal każda kwestię, czego nikt nie ukrywa. Cały czas - przeważnie na bardzo dużych zbliżeniach - towarzyszą im bardzo dobrze prowadzone kamery, wydobywające z ascetycznej przestrzeni niemal pustej sceny (na której oprócz trójki aktorów znajdują się jeszcze trzy pulpity na teksty oraz pojedyncze krzesła), każdy detal - grymas, wzdrygnięcie się aktora, głębokie spojrzenie w oczy.

Przeważnie obserwujemy tylko twarze aktorów. Piotr Fronczewski jednoosobowo odgrywa Chór - przewodnika i narratora będącego właściwie poza wydarzeniami, które przenoszą nas za pomocą naszej wyobraźni na pole bitwy pod Azincourt podczas wojny stuletniej między Anglią a Francją. Grzegorz Damięcki kreuje młodego króla Anglii Henryka V, a Marcin Rogacewicz odgrywa osiem postaci, które rozmawiają z Henrykiem V o jego sytuacji, to m.in. Arcybiskup Canterbury, Hrabia Westmoreland czy Herold przekonujący króla Anglii do kapitulacji z uwagi na miażdżącą przewagę wojsk francuskich.

Ciekawie zapowiada się prezentowana 22 listopada "Wyspa" Wrocławskiego Teatru Pantomimy w reżyserii Piotra Cieplaka, z udziałem świetnie znanego w Trójmieście Leszka Bzdyla - dyrektora artystycznego wrocławskiego teatru.
Ciekawie zapowiada się prezentowana 22 listopada "Wyspa" Wrocławskiego Teatru Pantomimy w reżyserii Piotra Cieplaka, z udziałem świetnie znanego w Trójmieście Leszka Bzdyla - dyrektora artystycznego wrocławskiego teatru. mat. prasowe
Każdy czyta swoje kwestie, dzieląc uwagę między tekst, partnerów na scenie a oko kamery. Mamy tu do czynienia z konfliktem postaw i charakterów, napięcia między postaciami ukazane przez głębokie spojrzenia w oczy, stężałą twarz bohatera i znaczące pauzy przy niemal całkowitej ciszy (każdy dźwięk używany jest bardzo oszczędnie, podobnie jak środki sceniczne). To ambitne i wysokiej próby artystycznej, ale bardzo hermetyczne spotkanie aktorskie całej trójki zawieszone jest gdzieś pomiędzy teatrem telewizji, czytaniem tekstu a teatrem, który sam w sobie też jest obecny w realizacji "Henryka V". Podczas niektórych kwestii, gdy Chór zwraca się do widzów, widzimy dojmujące puste fotele widowni.

SzekspirOFFowy "stormy protest song" poznańskiej grupy Monster Hurricane Wihajster to z kolei dźwiękowy kolaż zbudowany z odniesień do "Burzy" Wiliama Szekspira przez duet performerów Monikę i Huberta Wińczyków, którzy "grają" Prospera i wiedźmę Sykoraks - matkę Kalibana). Prospero przywołuje Sykoraks wchodząc z nią w osobliwą dźwiękowo-onomatopeiczno-muzyczną relację. Porozumiewają się przede wszystkim jękiem, wyciem, przesterowanym przez syntezator dźwiękiem, rzadziej ludzkim głosem. Słowa mają tu znacznie drugorzędne, choć zdarzają się melorecytacje przybliżające przeszłość Sykoraks czy fragmenty "Burzy" cytowane przez Prospera. Sama wyspa wygląda jak zagracony pokój z wiszącymi wszędzie PRL-owskimi podróbkami perskich dywanów i egzotycznymi, wyspiarskimi dodatkami - jak piasek, kokos czy muszle. Ciekawy wizualnie i muzycznie projekt, korzystający w realizacji z plansz jak w kinie niemym, jest jednak bardzo jednostajny i na dłuższą metę nużący.

Jednym zagranicznych akcentów będzie transmitowany z Teatro Verdi w Pizie "Hamlet" formacji ImPerfect Dancers Company z Włoch, który zobaczyć będzie można online 25 listopada.
Jednym zagranicznych akcentów będzie transmitowany z Teatro Verdi w Pizie "Hamlet" formacji ImPerfect Dancers Company z Włoch, który zobaczyć będzie można online 25 listopada. mat. prasowe
To dopiero początek Festiwalu Szekspirowskiego. Liczba widzów śledzących wydarzenia online w Nurcie Głównym jest ograniczona do 600 odbiorników, by mieć namiastkę teatralnej widowni. By uczestniczyć w festiwalu, trzeba bezpłatnie zarejestrować się na platformie VOD Teatru Szekspirowskiego. Wszystkie wydarzenia Nurtu Głównego oglądać można tylko przez godzinę, półtorej od momentu terminu wydarzenia, spóźnialscy, którzy chcieliby zobaczyć spektakl następnego dnia czy późnym wieczorem, nie będą mieli już takiej szansy. Wszystkie wydarzenia, poza dodatkowym pokazem trwającego 6 godzin 15 minut spektaklu "2020: Burza" w reżyserii Grzegorza Jarzyny z TR Warszawa, są bezpłatne. "Burzę" TR Warszawa (wydarzenie towarzyszące Festiwalu) oglądać można tylko na platformie TR Warszawa - dostęp do spektaklu kosztuje 29,90 zł.

Podczas Festiwalu Szekspirowskiego w Nurcie Głównym zobaczymy jeszcze nagranie spektaklu "Hamlet" w reż. Bartosza Szydłowskiego z Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie (21.11, trzeba rozpocząć oglądanie od godz. 19 do godz. 21), streamingi na żywo spektakli: "Wyspa" w reż. Piotra Cieplaka z Wrocławskiego Teatru Pantomimy (22.11, godz. 19), "Der Szturem. Cwiszyn/Burza. Pomiędzy" w reż. Damiana Josefa Necia z Teatru Żydowskiego w Warszawie (24.11, godz. 19), taneczny "Hamlet" w choreografii Waltera Matteiniego i Iny Broeckx z ImPerfect Dancers Company z Włoch (25.11, godz. 19), "Shake Fear | Break Walls" (Bez Lęku | Bez Murów) w reż. Philipa Parra grupy Parrabbola (26.11, godz. 17) oraz "Król Lear" w reż. Anny Augustynowicz w koprodukcji Teatru im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy i Teatru im. Jana Kochanowskiego w Opolu (28.11, godz. 19).

Teatr przenosi się do sieci



Ponadto czeka nas jeszcze dziewięć wydarzeń nurtu SzekspirOFF (siedem rejestracji można oglądać przez dwie doby od godziny publikacji nagrania, a dwa streamingi tylko przez godzinę od tego momentu) oraz dwa pokazy specjalne - wspomniana "2020: Burza" z TR Warszawa (27.11, od godz. 19), czyli jedyny w ramach festiwalu pokaz płatny i "SUSS!" w reż. Charlotte Böving z islandzkiego RaTaTam (29.11, można oglądać przez dwie doby od godz. 19).

Wszystkie wydarzenia (poza "2020: Burzą" TR Warszawa) dostępne bezpłatnie na platformie VOD Teatru Szekspirowskiego.

Opinie (10) 1 zablokowana

Wszystkie opinie

  • A nie lepiej na stałe zrobic tam wystawe auto handel jak juz kilkarazy miało to tam miejsce.

    • 13 5

  • Wymóg tworzenia konta to po co?

    • 4 0

  • Od wczoraj próbuję zalogować się. Bez rezultatu.

    Najpierw próbowałam założyć konto ale nie dostawałam potwierdzenia na maila a dziś z tego artykułu i pokazało że mój email jest zajęty , więc chyba kiedyś coś zakładam (kto pamięta takie rzeczy:(), więc zresetowałam hasło. Natychmiast dostałam na maila , więc kontakt jest ale po przejściu ścieżki znowu nie udało się zalogowć-nie dostałam potwierdzenia na maia

    • 1 0

  • psu na bude ten "festiwal"

    • 2 3

  • "Są rzeczy na niebie i ziemi, o ktorych nie śniło się naszym filozofom"...

    • 1 0

  • kasy nie ma na streaming

    i rozwiazania tech. a tlumaczy sie to kameralna widownia ...
    albo raczej wiedzy bo pieniadze z dotacji raczej sa tylko brakuje szacunku dla osob nie bedacych artystami czy urzednikami
    Przetargi , i krewni znajomi krolika

    • 2 0

  • Zobacz czy potwierdzenie nie trafiło do spamu. Też myślałam, że nie mam potwierdzenia póki nie zerknęłam tam.

    • 0 0

  • Obsesja i zazdrość???

    • 0 1

  • raczej pragmatyzm

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

30

listopada

08

grudnia

45. Festiwal Polskich Filmó... Gdynia, Gdyńskie Centrum Filmowe

Rozrywka

Filmowe Trójmiasto: z wizytą u "Lokatorów"
Wspominamy: z wizytą u "Lokatorów"
Tinder w czasach pandemii. Czy się zmienił?
Tinder w czasach pandemii. Czy się zmienił?

Kulinaria

Kuchnia azjatycka w Trójmieście godna polecenia
Kuchnia azjatycka w Trójmieście
Jak pandemia wpłynęła na rodzinne obiady?
Jak pandemia wpłynęła na rodzinne obiady?

Sprawdź się

W jakim okresie obecna główna jednostka Muzeum Historycznego Miasta Gdańska, czyli Ratusz Głównego Miasta, spełniał funkcję siedziby władz Gdańska?