Sypialnie Trójmiasta oferują bardzo niewiele pod względem kulturalnym. Mało jest pubów, koncertów czy innych wydarzeń artystycznych. Ale może właśnie tego potrzebują mieszkańcy? Sypialnia jest po to, by spać, a imprezy robi się w salonie?
Kulturalne życie Trójmiasta rozgrywa się na osi alej: Grunwaldzkiej, Niepodległości i Zwycięstwa. Im dalej od nich, tym mniej ofert dla ludzi, którzy chcą wyjść z domu.
- Miasto jest po to, żeby żyło - mówi Natalia Cyrzan, organizatorka Streetwaves. - Oczywiście Morena czy Chełm nie mogą grać co tydzień głośnych koncertów, bo ludzie chcą mieć tam spokój. Ale takie puste sypialnie są smutne. W Berlinie czy w Lizbonie możesz wysiąść z metra w dowolnym miejscu i wszędzie są jakieś miejsca spotkań, knajpki, puby. Wierzę, że Polacy też potrzebują takich miejsc i one będą się pojawiać.
Oferta powinna być dopasowana do potrzeb mieszkańców i topografii miasta. Wiadomo, że nikt przy zdrowych zmysłach nie postawiłby Teatru Szekspirowskiego przy obwodnicy.
- Ale już taki Teatr w Oknie mógłby powstać w dowolnej dzielnicy - przekonuje prof. Jerzy Limon, dyrektor Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego. - Niepokoi mnie to, że w dzielnicach takich jak Morena czy Ujeścisko nie ma takich miejsc, jak choćby w Anglii, gdzie ludzie przychodzą, grają w szachy, popijają piwo i jest im dobrze. Ale wydaje się, że do tego dojrzejemy, to kwestia czasu. W Warszawie osiedlowe domy kultury, traktowane do niedawna po macoszemu, zamieniają się w żywe centra. Ale to wymaga wykwalifikowanej kadry, a nie przypadkowych osób z nadania.
Zaspa to jedna z niewielu dzielnic, która stawia na kulturę. Na filmie reportaż z wernisażu Festiwalu Malarstwa Wielkoformatowego.
Odpowiedni człowiek na odpowiednim miejscu to klucz do sukcesu także w opinii Arkadiusza Hronowskiego, szefa klubów Spatif, B90, a od niedawna także współudziałowca dużego klubu, który powstaje pod ziemią na terenie dawnego Browaru Gdańskiego.
- Wielokrotnie się zastanawiałem, czy otworzyłbym klub na Morenie, Chełmie czy nawet w Chojnicach i myślę, że dałbym radę wszędzie. Jeśli pojawi się odpowiedni człowiek, to znajdą się też pieniądze i odpowiednie działania. Browar Gdański to też jest osiedle mieszkaniowe, ale cała infrastruktura kulturalna będzie dziesięć metrów pod ziemią. Ludzie chcą rozrywki, tylko trzeba do nich dotrzeć z odpowiednią ofertą. Metalowy klub w środku blokowiska pewnie nie wypali. Ale jest dużo różnych możliwości - rozważa Hronowski.
- Morena Graffiti Jam to miała być cykliczna impreza dla silnego środowiska hip-hopowego - mówi Tomasz Lipski, były dyrektor Domu Kultury "Morena". - Młodzi wysiadują pod klatkami, piją piwo po krzakach, wiadomo, muszą się gdzieś wyszumieć. A do tego są znudzeni, dlatego oferta powinna być oryginalna i interesująca.
Modernizacja okolicy ul. Wajdeloty dała zielone światło dla nowych lokali. Powoli w tej dzielnicy pojawia się życie kulturalne.
Skąd pieniądze? Czy miasto powinno inwestować w domy kultury czy starać się przyciągać prywatnych przedsiębiorców?
- Mieszkańcy są w stanie wykurzyć każdego, kto choć trochę zakłóca ich spokój - mówi Natalia Cyrzan. - Dlatego tak ważna jest polityka władz i jasno określone priorytety: tutaj stawiamy na kulturę. Pozytywne efekty takich działań widać w Dolnym Wrzeszczu. Okolice Wajdeloty zmieniają się w tempie niesamowitym, powstają punkty gastronomiczne i jest szansa, że pojawi się tam też kultura. Miasto dało prywatnym inwestorom zielone światło i oni to wykorzystują. Tak samo może być także w innych dzielnicach.