• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Święto tancerzy przykładem dla innych? O Gali Baletowej "L'Univers de la danse"

Łukasz Rudziński
30 kwietnia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 

Bardzo dobrze wypadli uczniowie Szkoły Baletowej w Gdańsku. Po nich zatańczył Balet Opery Bałtyckiej. Połączenie tych dwóch "światów" to dobry prognostyk na przyszłość.

Międzynarodowy Dzień Tańca w Operze Bałtyckiej przebiegał pod hasłem, które po gali wypowiedziała baletmistrz Izabela Sokołowska-Boulton, składając wszystkim zebranym życzenia z okazji święta tancerzy: "niech taniec nas łączy, a nie dzieli. Szanujmy siebie i na naszą pracę". Właśnie w takiej atmosferze uczniowie Szkoły Baletowej w Gdańsku mieli okazję zatańczyć obok tancerzy Baletu Opery Bałtyckiej podczas Gali Baletowej "L`Univers de la danse".



Dwie części Gali Baletowej powierzono różnym twórcom, dzięki czemu oglądaliśmy dwa odrębne minispektakle. Znany z reżyserii i choreografii "Dziadka do orzechów" Opery Bałtyckiej François Mauduit tym razem skupił się na pracy z uczniami Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej im. Janiny Jarzynówny-Sobczak w Gdańsku. Natomiast drugą część wieczoru wykonali tancerze Baletu Opery Bałtyckiej, przygotowani przez kierownika baletu Wojciecha Warszawskiego i jego zastępczynię, baletmistrz Izabelę Sokołowską-Boulton.

Występ uczniów Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej w Gdańsku był bardzo dynamiczny i efektownie zatańczony przez młodzież z klas II-VIII. Występ uczniów Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej w Gdańsku był bardzo dynamiczny i efektownie zatańczony przez młodzież z klas II-VIII.
Uczniowie tańczyli do pełnej emocji Serenady E-dur Op. 22 Antonína Dvořáka oraz nastrojowych piosenek Édith Piaf. W partii solowej ("Mon Dieu" Édith Piaf) dość nieoczekiwanie wystąpił sam choreograf François Mauduit, za który w pełni zasłużenie otrzymał zdecydowanie największe brawa podczas całego wieczoru. Uczniowie tańczyli do muzyki z taśmy. Gdy sceną zawładnęli tancerze Opery Bałtyckiej, mieli bardzo duże wsparcie w bardzo dobrze brzmiącym zespole Orkiestry OB pod batutą Szymona Morusa. Orkiestra zagrała kompozycje Louisa Moreau Gottschalka w zgrabnych, odpowiednich dla tego typu gali baletowej aranżacjach Beniamina Baczewskiego.

Pierwsza część wieczoru okazała się bardzo skondensowana i dynamiczna - młodzi tancerze ze Szkoły Baletowej nie mieli właściwie chwili na odpoczynek. Ledwo wybrzmiewał koniec utworu, już rozpoczynano kolejny. Wrażenie robiły ciekawe partie zbiorowe, ruch zaproponowany przez choreografa pozwalał młodym, tańczącym często na scenie w kilkanaście lub kilkadziesiąt osób, bez trudu odnaleźć się w tym szalonym momentami tempie (zwłaszcza podczas kompozycji Dvořáka). W kulminacyjnym momencie tej części gali, podczas finału Serenady op. 22, na scenie pojawiło się nawet 70 uczniów, co robi wielkie wrażenie, podobnie jak wspomniane, precyzyjne i oparte na świetnym przygotowaniu fizycznym i emocjach solo Françoisa Mauduit.

Największy aplauz w pełni zasłużenie otrzymał po swoim solowym tańcu (do piosenki Édith Piaf) François Mauduit, choreograf pierwszej części wieczoru. Największy aplauz w pełni zasłużenie otrzymał po swoim solowym tańcu (do piosenki Édith Piaf) François Mauduit, choreograf pierwszej części wieczoru.
Oczywiście, podczas występów zdarzały się młodym tancerzom i tancerkom drobne wpadki, ale także wtedy uśmiechy na ich twarzach i autentyczna radość ze wspólnego występu przed wypełnioną po brzegi publicznością Opery Bałtyckiej była zaraźliwa. Imponowało świetne przygotowanie i zsynchronizowanie uczniów, w czym duża zasługa ich nauczycieli, przygotowujących ich do występu: Agaty Białobrzeskiej, Aleksandry Foltman, Aleksandry Goździk, Alicji Krawiec, Roberta Kulanina, Agaty Lechowicz, Wiktorii Morawiec, Beaty Stoppy oraz Ireny Tarasiewicz.

Druga część rozpoczęła się od niezsynchronizowanego układu do Berceuse, Op. 47 Gottschalka. Z utworu na utwór tancerze Baletu radzili sobie coraz lepiej. Wojciech WarszawskiIzabela Sokołowska-Boulton zaproponowali nieskomplikowane układy taneczne, w których szansę na pokazanie się dostał każdy tancerz. Wiele były tańca w wykonaniu samych panów lub pań, zaś klasyczne damsko-męskie duety otrzymali wyróżnieni kostiumami soliści ("turkusowi" Maria Kielan i Gento Yoshimoto, "brązowi" Beata Giza-Palutkiewicz i Filip Michalak oraz "niebiescy" Min Kyung-Lee z Ruaidhrim Maguire). Jednak każdy z tancerzy, także spoza tego grona, miał szansę zwrócić na siebie uwagę.

Bardzo zabawną, komediową scenkę rodzajową przygotowali, od lewej: Jacek Logdański, Elżbieta Czajkowska-Kłos i Michał Zelent. Bardzo zabawną, komediową scenkę rodzajową przygotowali, od lewej: Jacek Logdański, Elżbieta Czajkowska-Kłos i Michał Zelent.
W układach dla Baletu Opery Bałtyckiej dominował humor, z najzabawniejszą, podszytą rywalizacją o kobietę sceną na czele (tercet: Elżbieta Czajkowska-Kłos, Jacek Logdański, Michał Zelent). Ta część wieczoru należała jednak do duetu Min Kyung-Lee - Ruaidhri Maguire. Koreanka tańczyła i poruszała się niezwykle miękko, ruchem pełnym gracji, wręcz lirycznie, co było o tyle trudne, że większość układu wykonała tuż obok partnera lub na jego ramionach.

Tradycyjnie już wiele ożywienia, właściwie z każdym pojawieniem się na scenie, wnosili Maria Kielan (miała również bardzo dobre trio z dwiema koleżankami) i Gento Yoshimoto. Lekkości zabrakło za to trzeciej wyróżnionej kolorowymi kostiumami parze : Beacie Gizie-PalutkiewiczFilipowi Michalakowi. Poza tym na tle zespołu wyróżniali się Sayaka Haruna-KondrackaMichał Lewandowski.

Najciekawszy duet podczas drugiej części wieczoru zatańczyli Sayaka Haruna-Kondracka i Ruaidhri Maguire. Najciekawszy duet podczas drugiej części wieczoru zatańczyli Sayaka Haruna-Kondracka i Ruaidhri Maguire.
Jednak bardziej niż perfekcja wykonania liczył się pogodny, komediowy wręcz nastrój występów, z prostą, umożliwiającą zaprezentowanie możliwości tancerzy choreografią. Co ważne, w tej wesołej beztrosce nie zabrakło koncentracji ani bardzo dobrej współpracy z zespołem Orkiestry. Zaprawieni w takiej współpracy (zespół baletu tańczy do muzyki granej przez orkiestrę "na żywo" podczas repertuarowego "Dziadka do orzechów") tancerze słuchali muzyki nie forsując przesadnie tempa. Ilustracyjna momentami muzyka Gottschalka w aranżacjach Baczewskiego dobrze sprawdziła się w zaproponowanej przez choreografów konwencji.

Formuła wspólnego świętowania Międzynarodowego Dnia Tańca przez ludzi związanych z baletem w Trójmieście okazała się bardzo dobrą inicjatywą. Warto zjednoczyć się w słusznej sprawie, jaką niewątpliwie jest podniesienie poziomu baletu w Gdańsku. Z ust kierownika baletu Opery Bałtyckiej padła ważna deklaracja, że współpraca ze Szkołą Baletową będzie kontynuowana między innymi poprzez takie właśnie inicjatywy, co z pewnością pomoże przyszłym artystom baletu w rozwoju. Pozostaje trzymać kciuki, by deklaracje te urzeczywistniały się również w kolejnych sezonach w Operze Bałtyckiej.

Miejsca

Wydarzenia

Opinie (46) 6 zablokowanych

  • I to jest cos wartosciowego oglada sie to świetnie a nie jakis pseudotańce na rurze. (4)

    • 30 5

    • Wole ogladac taniec ba rurze niz nudny balet (1)

      • 3 8

      • Jaca

        erotomanie, sztuka i pornografia to dwa inne gatunki.

        • 1 0

    • Kto (1)

      To ogląda?? Bez dotacji nie przetrwaloby nawet roku, niszowa atrakcja dla wąskiej grupy

      • 1 8

      • Głupi jesteś

        sztuka elitarna jest dla wąskiego kręgu odbiorców, a ci odbiorcy
        generują postęp cywilizacyjny.
        Wszystkie silne narody, dbają o kulturę wysoką.

        • 5 0

  • piękne ,lekkie i przyjemne moim zdaniem 1-0 dla baletówki (5)

    szkoda,że balet jest tak rzadko wpuszczany na scenę przez obecną dyrekcję

    • 17 3

    • Zespół Baletu pocisnał na poziomie!

      Jakbym mial baletowke ogladac ciagle na scenie to Przepraszam,Jako nie rodzic to raczej meczace.

      • 4 9

    • .... Troche żal komentarz (2)

      Widać niektorzy brali to Jako rywalizacje. Nie watpie ze strona szkoly baletowej ma w sobie taka zawisc i brak wdziecznosci

      • 4 5

      • (1)

        Brak wdzięczności? A niby za co ?! Szkoła jest sama nigdy nie otrzymywała wsparcia, ani od strony opery ani od nikogo innego. Fajnie że udało się wreszcie zacząć jakąs współpracę jednak przy obecnej sytuacji opery może być to ostatnie wspólne przedsięwzięcie :/ niestety jeżeli chodzi o zawiść i zazdrość.... pani Iza powinna pomyśleć o sobie i kierować się do słów które sama wypowiada. Nikt z zewnątrz nie zrozumie tej sytuacji , uczniowie są na prawdę szczesliwi z możliwości wystąpienia na scenie opery. Co do opini o krzywusach itd nie wszyscy po szkole zostają primabalerinami jednak uczac się w tej szkole każdy chce mieć możliwość pokazania się i tak samo jak w innych zawodach nauka i praktyka czyni mistrza. Ciężko zostać tancerzem , ćwicząc jedynie na sali baletowej w zamkniętej szkole. Jest nowy dyrektor, jest nowa zdolna, młodzież jest szansa na fajne spektakle . Trzeba dac sobie szansę. Nie jestem rodzicem ale kimś ze środowiska . Znam obecna sytuację obu instytucji. Trzymam kciuki za szkole i odbudowe opery.

        • 5 0

        • (A)-głos rozsądku

          współpraca powinna polegać na tym,że baletówka + tancerze OB wystawiają razem co roku jedno duże przedstawienie np.Jezioro ... w obecnym składzie baletu OB takie przedsięwzięcie jest niemożliwe i możemy tylko spodziewać się kolejnych gali ewentualnie czegoś pseudo nowoczesnego .Dyrektor nie daje na przedstawienia baletowe pieniędzy więc przez dwa lata tylko były dwie premiery(!!!!).Zamiast kasować szkołę na ogromne kwoty za występy na scenie to zrobić coś w kooperacji ale to już chyba następna dyrekcja opery bo ta ni w ząb nie rozumie w czym rzecz.

          • 4 0

    • szkoła pokazała ciekawszy program ale cały wieczór był wspaniały

      • 2 0

  • Brawo Iza! Ty wiesz najlepiej o co w życiu chodzi. Doceniajmy się i przywroćmy Gdanskowi baletową i taneczną moc!!

    • 8 6

  • Zachwycony

    Przepiękny występ wszystkich.

    • 16 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Gala Baletowa L'Univers de la danse

    co za bzdury (3)

    po prostu baletówka była ciekawsza pod każdym względem nie ma tu zawiści

    • 8 4

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Gala Baletowa L'Univers de la danse

      (1)

      A po co ten ranking. Cieszmy się świetem tanca i powrotem baletu do Gdańska!

      • 7 0

      • Opinia do filmu

        Zobacz film Gala Baletowa L'Univers de la danse

        to przykre ,że funkcyjni nowej dyrekcji

        piszą nie na temat i starają się straszyć i podjudzać

        • 0 1

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Gala Baletowa L'Univers de la danse

      oba zespoły były świetne szkoda,że tak rzadko na scenie

      zamiast na semi wydaj na balet

      • 2 0

  • Brawo :)

    Keep it up :)

    • 6 1

  • (1)

    Ahahaha te wszystkie krzywusy szkolne aż boli patrzeć

    • 1 19

    • Też

      się wybierz do szkoły, matołku.

      • 5 0

  • Jednak

    udało się , Balet Opery Bałtyckiej się odrodził , pomimo zniszczeń jakich dokonała
    poprzednia dyrekcja.
    Miejmy nadzieję że ten horror już się nigdy nie powtórzy, oraz pytanie: dlaczego
    nikt nie poniósł za to odpowiedzialności ?

    • 16 3

  • o jakim odrodzeniu mówicie? (4)

    przez dwa sezony Pinokio,Dziadek do orzechów i wielkie nic! Ani pierwsze ani drugie to nie klasyka !Tańczycie przez miesiąc a potem wielka pustka! Odrodzenie może dopiero nadejść gdy odejdzie semi ekipa! Opera co nie wystawia oper .To też odrodzenie?

    • 13 8

    • Tak jest !!! (3)

      trzeba powrócić do amatorszczyzny baletowej z czasu Weissa i jego małżonki.
      Następnie wznieść znowu na piedestał, tych matołów po zawodówkach
      i ponownie będziemy pośmiewiskiem na całą Polskę.

      • 3 5

      • "pośmiewisko na całą Polskę" zdobywało nagrody w Polsce i za granicą (2)

        a obecny balet gdańskiej opery jest zupełnie niewidoczny tak na scenie jak i w mediach.Zresztą to samo tyczy przedstawień operowych .Potrzebne nowe rozdanie a pieniądze na spektakle a nie pod siebie.

        • 4 2

        • (1)

          Nagrody, które chyba samo zasponsorowało...

          • 3 4

          • mądremu słowo wystarczy a głupiemu to i referatu za mało

            zasponsoruj sobie trochę oleju w głowie

            • 4 2

  • Brawo!!! (4)

    A wszystko to dzięki Panu Kuncowi!!! Dziękujemy!!!

    • 7 11

    • po co kolego prowokujesz takie nastroje? (3)

      dzięki Kuncowi balet wegetuje praktycznie go nie widać i nic o nim nie słychać .Kunc promuje tylko semi kulturę i nasze to szczęście,że odchodzi może wreszcie coś się zacznie dziać wokół baletu obecnie niewidocznego i opery..

      • 4 1

      • Weiss z małżonką wróci (1)

        to będzie balet !!!

        • 4 5

        • Marek wracaj !

          • 3 0

      • Gdyby nie Pan Kunc,

        to by tego baletu w ogóle nie było. Problem w tym, że w swoim zacietrzewieniu nie chcecie przyjąć tego faktu do wiadomości.

        • 5 6

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pobożni i cnotliwi. Dawni gdańszczanie w zwierciadle sztuki (1 opinia)

(1 opinia)
20 zł
spotkanie, wystawa, warsztaty

Kultura ludowa Pomorza Gdańskiego

wystawa

Wystawa "Kajko, Kokosz i inni"

wystawa

Sprawdź się

Sprawdź się

Wskaż wystawę, która znajduje się w Muzeum Narodowym na stałe:

 

Najczęściej czytane