Wiadomości

"Stworzenie świata" na koniec sezonu w filharmonii

Wśród solistów, pierwszy od prawej Jarosław Bręk. Czyżby przyszła gwiazda polskiej wokalistyki?
Wśród solistów, pierwszy od prawej Jarosław Bręk. Czyżby przyszła gwiazda polskiej wokalistyki? fot. Anna Szczodrowska/trojmiasto.pl

W 200. rocznicę śmierci Józefa Haydna Filharmonia Bałtycka zakończyła sezon artystyczny wykonaniem jego "Stworzenia świata".



Oratoria Haendla, które Haydn miał okazję poznać podczas swych podróży do Anglii w pierwszej połowie lat 90. XVIII wieku, wywarły na wiedeńskim kompozytorze wstrząsające wrażenie - zainspirowany, postanowił sam napisać dzieło dorównujące im rozmachem i potęgą brzmienia.

Wpadło mu w dodatku w ręce libretto stworzone dla Haendla właśnie, lecz nigdy przez niego niezrealizowanie - skompilowane z fragmentów Księgi Rodzaju, "Raju utraconego" Johna Miltona oraz psalmów. Praca nad nowym oratorium pochłonęła Haydna całkowicie, jak sam wspominał, nigdy jeszcze nie pisał z takim poświęceniem.

Ukończenie partytury zajęło mu przeszło półtora roku (1796-98), który to wysiłek ciężko później odchorował. Dzieło okazało się jednak wielkim sukcesem - za życia kompozytora prezentowane było ponad 80 razy (sic!) w całej Europie, wszędzie święcąc triumfy.

Z entuzjastyczną reakcją publiczności spotkało się również niedzielne wykonanie "Stworzenia świata" na Ołowiance. Orkiestrę Polskiej Filharmonii Bałtyckiej i Akademicki Chór Uniwersytetu Gdańskiego (przygotowany przez Marcina Tomczaka i Michała Kozorysa) poprowadził Kai Bumann, akompaniujący także na klawesynie w recytatywach.

Obydwa zespoły zabrzmiały przyzwoicie, chwilami bardzo dobrze, trudno jednak mówić o rewelacji. Bardzo zróżnicowany był poziom solistów, rozczarowała przede wszystkim kiepska forma Anny Karasińskiej (sopran) - śpiewaczka z trudem intonowała wysokie dźwięki i miała duże problemy z szybkimi przebiegami. Słuchało się tego z dużym dyskomfortem.

Nie zawiódł pod tym względem tenor Jerzy Knetig, śpiewając pewnie, mocnym dźwiękiem, choć chwilami brakowało mu jednak pomysłu na interpretację. Najlepsze wrażenie zrobił Jarosław Bręk - jego głęboki, wyrazisty bas i duża wrażliwość muzyczna to atuty przyszłej gwiazdy. "Przyszłej", bo wydaje się, że głos ten nie osiągnął jeszcze swojej pełni, co jednak będzie, gdy za kilka lat dojrzeje i nabierze mocy? Na pewno warto uzbroić się w cierpliwość.

Tuż przed rozpoczęciem koncertu miała miejsce krótka, ale wzruszająca uroczystość - kwiatami pożegnał Kai Bumann skrzypaczkę Annę Wolińską.

Opinie (43) 2 zablokowane

  • Wielki koncert (5)

    Mam pytanie do autorki powyższego tekstu: jakimi kompetencjami może się Pani kompetencje, by oceniać wykonanie "Stworzenia świata" od strony muzycznej? Czy słyszała Pani jakąkolwiek inną realizację tego dzieła?
    W mojej opinii bardzo krzywdząco traktuje Pani przede wszystkim Annę Karasińską, która radziła sobie bardzo dobrze. Może byliśmy na innych koncertach, ale solistka w sposób wyśmienity wyśpiewała wszystkie szybkie przebiegi szesnastkowe, wspaniale brzmiały też jej wysokie partie. Z kolei tenor radził sobie bardzo przeciętnie i to, że śpiewał głośno i pewnie nie może być podstawowym kryterium oceny. Również orkiestra i chór zaprezentowały się bardzo dobrze. Napisane z pewną nutką wzgardy "bez rewelacji" na pewno nie odwzorowuje wysokiego poziomu muzycznego, jaki przedstawiły oba zespoły.
    Podsumowując, proszę o większą dozę zachowawczości w pisaniu tekstów krytycznych i, w miarę możliwości, zasięgnięcie opinii fachowców. Można krytykować, oczywiście, ale tylko wówczas, gdy jest się do tego solidnie przygotowanym. Z całym szacunkiem- odnoszę wrażenie, że tego przygotowania Pani brakuje.

    Pozdrawiam,
    Maurycy Mochnacki

    • 19 3

    • kompetencje autorki (4)

      Kompozytorka i teoretyk muzyki, urodzona 11 września 1971 w Gdyni.

      Studiowała w Akademii Muzycznej w Gdańsku: teorię muzyki (dyplom w 1996) oraz kompozycję w klasie Franciszka Woźniaka (dyplom w 1999). Brała udział w warsztatach Letniej Akademii Muzyki Dawnej w Wilanowie (1992-93) oraz Międzynarodowych Warsztatach Muzyki Współczesnej w Gdańsku (1996-2000).

      Jej kompozycje wykonywane były m.in. na Gdańskim Festiwalu Muzycznym, festiwalu Audio Art – Przestrzenie Dźwięku (Warszawa) i Dźwiękowe Perspektywy Ekranu (Bydgoszcz).

      Od 1998 jest nauczycielem przedmiotów teoretycznych w Szkole Muzycznej II stopnia w Gdyni. Zajmuje się ponadto dziennikarstwe muzycznym – współpracowała z Gdańskim Oddziałem Telewizji Polskiej, a obecnie z "Glissandem" i "Ruchem Muzycznym".

      Od 2006 Anna Pęcherzewska-Hadrych pełni funkcję prezesa Oddziału Gdańskiego Związku Kompozytorów Polskich. Jest inicjatorką i organizatorką koncertów z cyklu "Nowe Brzmienia Gdańskie".

      • 3 2

      • (1)

        Jest inicjatorką i organizatorką koncertów z cyklu "Nowe Brzmienia Gdańskie" w ramach dodajmy Festiwalu Gdańskiego z którego pisała na tych łamach pochwalczą recenzję.

        • 1 2

        • no tak, ponieważ zabrała się za organizację koncertu wykonawców, którzy wg niej są dobrzy.

          stąd i pochlebna opinia. rozumku brakło?

          • 1 0

      • jak więc widać również Pani Pęcherzewska bez rewelacji (sukcesów znaczących brak)

        • 3 2

      • michał

        glissanda już dawno nie ma (więc nie obecnie), a do Ruchu Muzycznego panie Pęcherzewska pisze raz do roku recenzję z panem pożakowskim z festiwalu gdańskiego (pani pęcherzewska organizuje jeden z koncertów na tymże festiwalu pt. ,,Gdańskie brzmienia", a Pan Pożakowski gra na tymże festiwalu w orkiestrze PFB, której jest waltornistą). Dodam, że naturalnie recenzje są pochlebne :) organizatorzy festiwalu, jak widać, potrafią wszystko świetnie zorganizować ...

        • 2 0

  • (2)

    muzycy wypruwają z siebie za przeproszeniem flaki, a ktoś tak lekką ręką sobie krytykuje, dając ujścia swojej żółci, która nazbierała sie zgoła z innego powodu. krytyk, jak niesie wieść gminna, bywa niespełnionym artysta...

    • 12 1

    • w dupie byłeś g.wno widziałeś, wiciu.

      a teraz idź pobiegaj.

      • 1 1

    • ja też sobie czasem wypruwam żyły i nic mi nie wychodzi.

      mam z tego powodu te wypociny pokazać światu? zapewne i na nie znajdą się jacyś amatorzy.

      • 1 0

  • Obydwa zespoły zabrzmiały przyzwoicie, chwilami bardzo dobrze, trudno jednak mówić o rewelacji.
    Co znaczy bardzo dobrze, a co znaczy rewelacja? - filharmonicy berlińscy, chyba nie ma co zestawiać orkiestrą PFB z orkiestrą niemiecką, bo tak to zawsze będzie bez rewelacji

    • 2 1

  • (1)

    Jak widać po 'kompetencjach' autorki tekstu mamy tu do czynienia z syndromem niespełnienia artystycznego;), ukończone 'szkółki' to za mało, żeby być znawcą:)
    Orkiestra-idzie w coraz lepszym kierunku pod batutą Kai Bumanna, solistka-pełen profesjonalizm i wrazliwość, Bas- mysle, ze oczarował wszystkich, Tenor- swoje chyba już wyśpiewał; Jesli chodzi o AChUG to jak na amatorski chór- baardzo wysoki poziom.

    • 10 2

    • a twoje znawstwo na czym polega? że ci się podobało?

      jakie masz kompetencje?

      • 0 0

  • Jeśli Autorce się nie podobało, ma rpawo o tym pisać.
    Nie jest dobre, co dobre, tylko jest dobre to, co się komu podoba

    • 1 6

  • (2)

    Jeśli autorce sie nie podobało to niech założy bloga. a nie pisze głupoty. chciałabym usłyszeć kompozycje pani autorki, skoro mianuje się kompozytorem. Myśle ze wielu muzyków uczestniczących we wczorajszym koncercie mogłoby sie poszczycić większymi sukcesami od autorki tekstu

    • 4 2

    • Głupoty to sa ale twoim zdaniem. Ale to tylko twoje zdanie. Ja mógłbym napisać to samo i nie masz prawa krytykować. Każdy ma prawo do swojej opinii. żyjemy w wolnym kraju, a nie w PRL-u i nie musimy pisać tak, jak sobie ktoś zażyczy

      • 0 0

    • a tobie jak się podobało to też możesz założyć bloga.

      i autorka nie "mianowała się" kompozytorem, tylko ukończyła odpowiednie szkoły i uczelnię, a jej status kompozytora wynika z tego, że jest w związku kompozytorów polskich oraz, że komponuje.

      • 1 0

  • :D (3)

    Jak widać teoria nie widzie w parze z praktyką. Osoby, które kończą teorie muzyki są zmusze to kończyć bo nie dostały się na żadne inne kierunki muzyczne.
    Ja proponuję Pani aby sama Pani zaśpiwała bądź zagrała.
    Fakt jak sama nazwa rubryki wskazuje jest to recenzja ale ta recenzja zahacza o prywatną opnie niespełnionej artystki jaką wydaje mi się być Pani. A co do osiągnięć jakie zostały tu wpisane ..... hymmmm w wartszatach uczestniczą prwie wszyscy muzycy. Warsztaty są ogólno dostępne. Skończenie Akademii Muzycznej nie czyni Pani wielkim krytykiem i znawcą. Jak widać nie ma tu wyróżnień ani niczego zachwycającego w Pani osiągnięciach.
    Jednak my wierni słuchacze i wielbiciele Najlepszego Uniwerstyckiego Chóru i Filharmonii Bałtyckiej bierzemy pod uwagę takie zgryźliwe wypowiedzi niespełnionych pseudo artystów.

    • 4 4

    • (2)

      ,,Osoby, które kończą teorie muzyki są zmusze to kończyć bo nie dostały się na żadne inne kierunki muzyczne." tak generalizuja nierozgarnięte dzieci. Gdyby nie krytycy muzykolodzy, kto by dokumentował dzieje muzyki?

      • 1 0

      • (1)

        rozumując tym tokiem można by stwierdzić, że naukowcy w żadnej z dziedzin nie są potrzebni, tylko praktycy, a więc lekarze -tak, piszący podręczniki na tamat medycyny już nie, sportowcy -tak, fizjolodzy sportu - nie, i tak w niesończonośc można by wymieniać, tylko po co, skoro wiadomo, że to nie ma sensu

        • 1 0

        • Kto broni lekarzowi (więc i praktykowi) napisać książkę? Można być lekarzem bez praktyki?

          • 0 1

  • muzyk

    najgorsze jest to, że osoby ktore nie uczestniczyły w koncercie, po przeczytaniu takie recenzji wyrabią sobie jednoznaczna opinie o PFB, że generalnie prezentuje niski poziom. A tak nie jest. PFB rozwija się, ma światowej klasy dyrygenta i prognozy są bardzo zadowalające

    • 8 2

  • proszę państwa

    Proszę państwa, oburzenie oburzeniem ale recenzje mają swoje prawa. Wyżywanie się na autorce jest nehumanitarne zwłąszcza za jedno zdanie znowu nie tak ostrej krytyki?

    Jak chodze na koncerty które mnie męczą a potem czytam w różne peany to też się dziwie ale nie podpalam świata z tego powodu że nie zgadzam się z autorami.
    Zawsze mozna w opini napisać swoją recenzję a interneuci nie są głupi i sami wyrobia sobie zdanie. Obrazanie autora niczego nie wnosi. Tak sobie myśle. Ale co ja tam wiem....

    • 6 0

  • Koncert wspaniały (1)

    Jestem pod wrażeniem koncertu. Podobnego zdania są osoby, z którymi wymieniałam uwagi po koncercie, tzw. "zwykli bywalcy". To piękne zakończenie sezonu. Dzieło bardzo ambitne, trudne, ale soliści, a szczególnie, amatorski przecież chór, poradzili sobie znakomicie. A krytycy - jak sama ich nazwa, nie byliby krytykami, gdyby....
    Brawo dla wykonawców!!!

    • 6 2

    • dziękujemy:)

      • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Rozrywka

Kontrowersje wokół działalności miejskiego artysty
Kontrowersyjna działalność artysty z Gdyni
Śmiechem w marne czasy. Felietoniści wykpili miniony rok
Felietoniści wykpili miniony rok

Kulinaria

Karnawałowe wypieki. Nie tylko pączki
Karnawałowe wypieki. Nie tylko pączki
Ostry Cień Mgły i Forfiter. Odjechane nazwy dań z trójmiejskich lokali
Odjechane nazwy dań z trójmiejskich lokali

Sprawdź się

Który z ważnych polityków epoki PRL wstrzymał w latach 50. odbudowę Teatru Wybrzeże w Gdańsku?

 

Najczęściej czytane