• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport
Aktualnie brak w repertuarze trójmiejskich teatrów

Straszny dwór (118 opinii)

opera / operetka
kasy:
58 763-49-06
wystawia:
Opera Bałtycka w Gdańsku
czas trwania:
2 godz. 45 min. (1 przerwa)
data premiery:
13 grudnia 2015
6.9
37 ocen
Straszny dwór
Stanisław Moniuszko

Libretto: Jan Chęciński

Marek Weiss o spektaklu: Sienkiewicz, Matejko, Moniuszko - taka jest aktualna trójca wieszczów. Krasiński i Słowacki nie sprawują już rządu dusz. Tylko Mickiewicz ze swoim niepodważalnym autorytetem stoi na czele wszystkich, ale głównie dzięki kultowi, jakim darzymy "Pana Tadeusza". A więc nostalgia sarmacka i sny o potędze wciąż są podstawowym paliwem narodowej dumy. Nie zmienił tego Wyspiański ani Gombrowicz. Nie zmienili tego luminarze PRLu. Kochamy nasze szlacheckie tradycje, waleczność, honor, odwagę i Miecznika, który ten kodeks cnót wylicza Damazemu, jako warunek ubiegania się o rękę córki. Nie raz obserwowałem oburzenie na widowni, kiedy reżyser szydził z tej postaci i opatrywał jej arię dwuznacznym cudzysłowem.

Ale jednak spór z Sarmacją jest podstawowym motorem naszej kultury. Prawie każdy polski twórca czuje się w obowiązku zabrać udział w tej dyskusji. Prawie każdy polski widz żywo kibicuje w tych sporach. Nawet pokolenia, które wydają się już kosmopolityczne i dla których narodowe cnoty należą do lamusa obciachowych tematów ze szkolnej ławy, tak naprawdę tęsknią za wyprawą w głąb przeszłości i odkrywaniem prawdy o swoich korzeniach. A więc zagrajmy to jeszcze raz i dodajmy tu i teraz swoje przekonanie, że heroiczna poezja, na której zostaliśmy wychowani ma też swoją niebagatelną cenę, którą niespodziewanie trzeba będzie zapłacić.

Inscenizacja i reżyseria: Marek Weiss
Kierownictwo muzyczne: Tadeusz Kozłowski
Scenografia: Hanna Szymczak
Choreografia: Emil Wesołowski
Światła: Piotr Miszkiewicz
Przygotowanie Chóru: Anna Michalak
Asystenci dyrygenta: Jakub Kontz, Szymon Morus
Asystenci reżysera: Magdalena Szlawska, Krzysztof Rzeszutek
Asystent scenografa:
Monika Ostrowska

Obsada:
Miecznik: Mikołaj Zalasiński, Leszek Skrla
Hanna: Aleksandra Kubas-Kruk , Agnieszka Adamczak-Hutek
Jadwiga: Karolina Sikora, Elwira Janasik
Damazy: Adam Zdunikowski, Ryszard Minkiewicz
Zbigniew: Adam Palka, Tomasz Rak
Stefan: Paweł Skałuba, Dominik Sutowicz
Maciej: Zbigniew Macias, Zenon Kowalski
Skołuba: Daniel Borowski, Piotr Nowacki
Cześnikowa: Katarzyna Hołysz
Stara Niewiasta: Joanna Wesołowska
Grześ: Krzysztof Rzeszutek

oraz
Chór i Orkiestra Opery Bałtyckiej
dyrygent - Tadeusz Kozłowski

Bałtycki Teatr Tańca

ze specjalnym udziałem Chorągwi Husarskiej Województwa Pomorskiego z Zamku w Gniewie.

Recenzja Trojmiasto.pl

Przeczytaj także

Opinie (118) 9 zablokowanych

  • W obliczu zagrozenia (2) (opinia sprzed 8 lat)

    Pan Weiss troche odszedl od swojej wizji teatru... Czego sie nie robi dla stolka...

    • 17 5

    • (1) (opinia sprzed 8 lat)

      Ale co, że bez golizny? Toć konie gołe były :P
      A na serio, to życzę zrozumienia. I przetarcia uszu.

      • 3 2

      • (opinia sprzed 8 lat)

        Ale ze kto ma przetrzec oczy...? Chyba pan. Struk!!!

        • 5 0

  • Opinia do artykułu

    Zobacz artykuł Klasyczny "Straszny Dwór" w Operze Bałtyckiej

    ee, recenzent, (opinia sprzed 8 lat)

    "Straszny Dwór" nie ma nic wspólnego z literaturą staropolską... A czy w ogóle jesteś w stanie podać jakikolwiek tytuł zachowanej (z muzyką lub bez) opery staropolskiej? Do książek!

    • 27 7

  • Opinia do artykułu

    Zobacz artykuł Klasyczny "Straszny Dwór" w Operze Bałtyckiej

    Straszny bialy (1) (opinia sprzed 8 lat)

    Jak patrzę na to co sie dzieje w operze to mi po prostu żal. Zarządzanie poniżej krytyki,repertuar to jakas żenada. Trojmiasto to całkiem spora metropolia i miłośników opery jest wielu,ale jak chyba juz lepiej pojechać na przedstawienie do Budgoszczy

    • 65 15

    • Opinia do artykułu

      Zobacz artykuł Klasyczny "Straszny Dwór" w Operze Bałtyckiej

      (opinia sprzed 8 lat)

      Może jednak tym razem dam szansę. Wygląda na to, że po raz pierwszy od dłuższego czasu nie będzie konwulsyjnych tańców-tarzańców. Spróbujemy, zobaczymy

      • 25 6

  • widz (1) (opinia sprzed 8 lat)

    Byłem na próbie generalnej. Orkiestra super, najlepiej wypadła!!! Słychać,że dyrygent czuje muzyków i tworzą jedność. Śpiewak wcielający się w rolę Macieja REWELACJA i nie był to Zbigniew Macias...

    • 8 2

    • czyli teoretycznie Zenon Kowalski,chyba że ktoś jeszcze? (opinia sprzed 8 lat)

      • 2 0

  • nie do końca dobrze (opinia sprzed 8 lat)

    Byłem na premierze. Inscenizacja ciekawa, treść przedstawiona inaczej, nie szablonowo-to na plus. Głosy dobre, poza wyjątkami. Bas (Skołuba) niestety falszował, nie ma dołów. To samo z panią Hołysz. Nie zabrzmiała jako Cześnikowa. .

    • 12 3

  • ciekawie, ale... (opinia sprzed 8 lat)

    • 4 0

  • (opinia sprzed 8 lat)

    Orkiestra super, wokaliści ( nie wszyscy) często nieczysto, nierówno, chór duże brzmienie, ale niewyraźnie, też nie zawsze równo, scenografia minimalistyczno-symboliczna, nietandetna. Reżyseria ciekawa szczególnie w drugiej części. Jeśli chór poprawi dykcję, soliści poprawią intonację (powtarzam-nie wszyscy), wszelkie partie wokalne będą równo z orkiestrą, to powinien być sukces i tego operze życzę.

    • 17 1

  • (opinia sprzed 8 lat)

    Próba generalna - podziwiam orkiestrę za grę, będąc w oczekiwaniu, czy zdejmą wreszcie dyrektora ze stołka, czy nie, spisali się doskonale. Trudno było mi zrozumieć słowa niektórych wokalistów, siedziałem daleko, może bliższe rzędy miały lepszy odbiór. Mam nadzieję, że konie na scenie i piękne stroje nie pomogą panu Weissowi w przedłużeniu kadencji. Za kiełbasę wyborczą - dziękujemy!!!!!

    • 19 7

  • (opinia sprzed 8 lat)

    Pan Emil nie uchronił ostatniego"Barona cygańskiego" przed klapą.Kompletnie nieudana choreografia.Jak będzie teraz?

    • 7 5

  • Emil Wesolowski (opinia sprzed 8 lat)

    Naresszcie chociaz choreograf super. Przydal by sie i rezyser inny

    • 22 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Pod patronatem

Nadchodzące premiery