• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport
Skopiowano

Spektakularna inauguracja Gdańskiego Festiwalu Carillonowego

Ewa Palińska
29 czerwca 2019 (artykuł sprzed 3 lat) 
Opinie (10)

Zobacz naszą relację

W piątkowy wieczór przy Fontannie Heweliusza odbyła się inauguracja XXI. Gdańskiego Festiwalu Carillonowego. W programie znalazła się m.in. "Muzyka na wodzie" G. F. Haendla w aranżacji na dzwony, waltornie, trąbki i kotły, a także premierowe wykonania kompozycji nietuzinkowych, ponieważ napisanych na carillon św. Katarzyny, elektronikę oraz tańczącą fontannę. Publiczność była zachwycona nie tylko wysokim poziomem artystycznym, ale i ciekawą warstwą wizualną.



Tradycja muzyczna gdańskich carillonów sięga przynajmniej 1561 r. Obecnie Gdańsk, jako jedyne miasto w Polsce, posiada czynne carillony. Dwa z nich znajdują się w wieżach kościoła św. Katarzyny (50 dzwonów) oraz Ratusza Głównego Miasta (37 dzwonów). Trzeci - "Gdańsk" - jest carillonem mobilnym i składa się z 48 dzwonów. Wszystkie są zarządzane przez Muzeum Gdańska.

Koncerty w Trójmieście



Podczas inauguracji XXI. Festiwalu Carillonowego na Carillonie Mobilnym Gdańsk i dzwonach kościoła św. Katarzyny zagrała Monika Kaźmierczak - miejska carillonistka i dyrektor festiwalu. Podczas inauguracji XXI. Festiwalu Carillonowego na Carillonie Mobilnym Gdańsk i dzwonach kościoła św. Katarzyny zagrała Monika Kaźmierczak - miejska carillonistka i dyrektor festiwalu.
Głównym celem Gdańskiego Festiwalu Carillonowego jest nie tylko prezentacja możliwości tych niezwykłych instrumentów i ukazanie ich w pełnej krasie, ale też wskrzeszenie dawnych tradycji carillonowych. A że Gdańsk był miastem wielokulturowym i na przestrzeni wieków miasto odwiedzało wielu cenionych wirtuozów, również podczas festiwalu wystąpi czołówka światowych carillonistów. Zanim jednak zjadą się do nas wirtuozi z całego świata, skoncentrujmy się na piątkowej, spektakularnej inauguracji, podczas której za klawiaturami carillonów zasiadła Monika Kaźmierczak, dyrektor festiwalu.

XXI. Festiwal Carillonowy - program


Motywem przewodnim koncertu była woda i to kompozycje z nią związane znalazły się w programie. Carillon Mobilny Gdańsk wziął sobie do towarzystwa nonet złożony z czterech trąbek, czterech waltorni i kotłów - w takim składzie brawurowo wykonano otwierającą koncert Intradę 2019 Kamila Cieślika, Muzykę na wodzie G. F. Haendla, a także - pomiędzy nimi - "Epitafium" Katarzyny Kwiecień-Długosz, poświęcone śp. Pawłowi Adamowiczowi. Przypominamy, że tragicznie zmarły prezydent był wielkim przyjacielem carillonów. W dużej mierze dzięki niemu dawna tradycja mogła zostać przywrócona po II. wojnie światowej. Prezydent Gdańska ufundował też prywatnie 2 ze 135 dzwonów, na których obecnie koncertują artyści.

  • XXI Gdański Festiwal Carillonowy
  • XXI Gdański Festiwal Carillonowy
  • XXI Gdański Festiwal Carillonowy
  • XXI Gdański Festiwal Carillonowy
  • XXI Gdański Festiwal Carillonowy
  • XXI Gdański Festiwal Carillonowy
  • XXI Gdański Festiwal Carillonowy
  • XXI Gdański Festiwal Carillonowy
  • XXI Gdański Festiwal Carillonowy
  • XXI Gdański Festiwal Carillonowy
  • XXI Gdański Festiwal Carillonowy
  • XXI Gdański Festiwal Carillonowy
  • XXI Gdański Festiwal Carillonowy
  • XXI Gdański Festiwal Carillonowy
  • XXI Gdański Festiwal Carillonowy
  • XXI Gdański Festiwal Carillonowy
  • XXI Gdański Festiwal Carillonowy
  • XXI Gdański Festiwal Carillonowy
  • XXI Gdański Festiwal Carillonowy
  • XXI Gdański Festiwal Carillonowy
  • XXI Gdański Festiwal Carillonowy
  • XXI Gdański Festiwal Carillonowy
W części drugiej koncertu wysłuchaliśmy premierowych wykonań kompozycji stworzonych na carillon św. Katarzyny, elektronikę i tańczącą fontannę - "Płynnej materii" Beniamina Baczewskiego i "Ech Gdańska" Jakuba Nikiela. Choć Monika Kaźmierczak z carillonu mobilnego przeniosła się na wieżę kościoła św. Katarzyny, dzięki znajdującemu się za fontanną Heweliusza ekranowi mogliśmy podziwiać jej grę, tak idealnie zsynchronizowaną z pokazowym tańcem wodotrysku. Zresztą równie widowiskowe, co popisy fontanny, były wspomniane kompozycje - dzieło Baczewskiego zachwycało pięknymi motywami melodycznymi, a "Echa Gdańska" emocjonalnością i finezją. Szum wody i unoszący się, delikatny zapach chloru, dodatkowo podkręcały zmysły.

Trudno ocenić frekwencję, bo ta w trakcie trwania koncertu systematycznie wzrastała. Wierni fani koncertów carillonowych zajęli leżaki na długo przed rozpoczęciem. Nie brakowało też przypadkowych gapiów, którzy zatrzymali się, aby sprawdzić, co się dzieje, oraz takich osób, które do zatrzymania się skłoniła muzyka.

- Jesteśmy Norwegami, w Gdańsku spędzamy wakacje. Spacerowaliśmy w pobliżu, kiedy do naszych uszu dobiegła ta wspaniała muzyka. Po prostu musieliśmy przyjść na ten koncert, aby wysłuchać go do końca - zachwycała się jedna ze słuchaczek. - Niesamowicie spodobał nam się swobodny charakter tej imprezy - można dołączyć w każdej chwili, nie trzeba się do tego specjalnie przygotowywać. No a te dzwony robią niesamowite wrażenie! My u siebie carillonów nie mamy, więc dla nas to dodatkowa atrakcja.
Na długo przed rozpoczęciem koncertu najlepsze miejsca na plenerowej widowni zajęli najwięksi fani muzyki carillonowej. W trakcie trwania imprezy frekwencja sukcesywnie wzrastała, bo do słuchania tej niezwykłej muzyki przyłączali się zaciekawieni spacerowicze. Na długo przed rozpoczęciem koncertu najlepsze miejsca na plenerowej widowni zajęli najwięksi fani muzyki carillonowej. W trakcie trwania imprezy frekwencja sukcesywnie wzrastała, bo do słuchania tej niezwykłej muzyki przyłączali się zaciekawieni spacerowicze.
Jeśli ktoś chciałby - do czego szczerze zachęcam - wziąć udział w tym niezwykłym widowisku odbywającym się pod hasłem "Wodowanie sztuk", ma na to czas do końca wakacji. W kolejne weekendy lipca i sierpnia program pokazów Fontanny Heweliusza będzie wyglądał następująco:

  • piątki o 21:45 - "Opowieści Fontanny Heweliusza" K. Cieślika, grane na żywo pod koniec koncertów XXI Gdańskiego Festiwalu Carillonowego
  • soboty o 21:45 - "Echa Gdańska" Jakuba Nikiela, grane w trybie automatycznym
  • niedziele o 21:45 - "Płynna materia" Beniamina Baczewskiego, grana w trybie ręcznym.

Udział w koncertach jest wolny.

Wydarzenia

XXI Gdański Festiwal Carillonowy

muzyka poważna, muzyka dawna

Wodowanie sztuk

muzyka poważna, muzyka filmowa, performance

Miejsca

Zobacz także

Opinie (10) 1 zablokowana

  • Wnyck

    Byłem pewny że jak Gdańsk to LGBT, rydwany, waginy, zrzut techniczny, były SSman honorowym obywatelem miasta Gdańska, sprzedaż żyły złota obcym czyli sprzedaż wodociągów, śmieci....a tu proszę, niespodzianka.

    • 5 9

  • Na wielu częściach filmu jest fontanna, czy nie przeszkadza w odbiorze?

    • 1 1

  • Opinia do filmu

    Zobacz film XXI Gdański Festiwal Carillonowy

    I znowu

    I znowu informacja po wydarzeniu

    • 2 4

  • Tytul opini

    Ciekawie jak brzmi refren na dzwonach. Beka jezd ona

    • 0 4

  • Opinia do filmu

    Zobacz film XXI Gdański Festiwal Carillonowy

    wlasnie

    • 0 0

  • Przeszkadza..

    Przeszkadza

    • 1 0

  • :-))) się zdaża coś pozytywnego

    • 1 0

  • Piękne

    Byłam widziałam słuchałam fantastycznie tylko miało.

    • 4 1

  • Co miało ?

    • 0 0

  • No i co teraz...

    z tym zrobisz mało rozgarnięty fanie pisu?

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Do DNA

wystawa

Pobożni i cnotliwi. Dawni gdańszczanie w zwierciadle sztuki

wystawa

Kolekcja w działaniu

wystawa

Kulinaria

Sprawdź się

Sprawdź się

Który słynny polski reżyser rozpoczynał karierę teatralną w Teatrze Wybrzeże?

 

Najczęściej czytane