- 1 Szukają małego aktora do kultowej roli (11 opinii)
- 2 Dobra robota! Młodzi aktorzy błysnęli (14 opinii)
- 3 Na tę imprezę niektórzy czekają cały rok (21 opinii)
- 4 Co czytać w wolnej chwili? (20 opinii)
- 5 Rozdano ważne nagrody w Gdańsku (13 opinii)
- 6 Gdańsk: kto dostał pieniądze na kulturę? (43 opinie)
Słynna stępka powraca. PŻB chce ją umieścić w swoim promie
Słynna stępka ze Szczecina nie daje o sobie zapomnieć. Okazuje się, że PŻB zwróciło się do Gdańskiej Stoczni Remontowa z zapytaniem, czy da się ją wykorzystać do budowy promu. Przypomnijmy, że w ramach umowy z ubiegłego roku to stocznia z Gdańska ma wybudować trzy promy dla państwowych armatorów.
Zupełnie nowy projekt i stara stępka
Dziś projektem budowy promów już w Gdańsku kieruje spółka Polskie Promy, której udziałowcami są Skarb Państwa i Polska Żegluga Morska. W ramach umowy GSR wybuduje trzy promy, z których dwa będą pływać w barwach Unity Line, spółki zależnej PŻM, a jeden właśnie dla drugiego armatora, czyli Polskiej Żeglugi Bałtyckiej. Częścią umowy jest list intencyjny, zawierający opcję budowy czwartego promu.
Jak poinformowała Gazeta Wyborcza, na prośbę zamawiającego inżynierowie z GSR rozważają możliwość wykorzystania stępki w budowie promu. Powiedział o tym Michał Arciszewski, rzecznik prasowy PŻB. Według niego mają ocenić, czy ten element konstrukcyjny może zostać wykorzystany zgodnie z przepisami.
- Jeśli nie będzie przeciwwskazań technicznych i formalnych i wykonawca oceni, że stępka może zostać wykorzystana w budowie, to PŻB wyrazi na to zgodę. Nie wiemy, kiedy decyzja zapadnie po stronie stoczni - powiedział Michał Arciszewski.
Promy dla PŻM. Remontowa gotowa do cięcia blach
Zapytaliśmy GSR, czy takie było życzenie zamawiającego.
- Armator PŻB poprosił o sprawdzenie, czy w budowie przeznaczonej dla niego jednostki dałoby się wykorzystać sekcję ze Szczecina zwaną "stępką". Obecnie stocznia, jako komercyjny wykonawca promów dla spółki Polskie Promy, analizuje, czy to życzenie jest możliwe do spełnienia pod względem technicznym. To wszystko, co w chwili obecnej mogę powiedzieć na ten temat. Jednocześnie podkreślam, że w tej sprawie żadne wiążące ustalenia ani decyzje o wykorzystaniu tego elementu jeszcze nie zapadły - powiedział nam Grzegorz Landowski, dyrektor ds. komunikacji w Remontowa Holding.
Straty wyceniane przez NIK na 14 mln zł
A stępka to takie... kukułcze jajo, które ma swoją wagę i realną wartość, czyli w tym wypadku dług. Waży 60 ton i kosztowała parę milionów złotych. Według raportu NIK na ten cały projekt wydano i nawet nie w pełni rozliczono łącznie 14 mln zł.
- Strony kontraktu (Morska Stocznia Remontowa i Polska Żegluga Bałtycka) nie dokonały pełnego rozliczenia zaliczki w wysokości 10 mln zł przekazanej MSR na poczet wykonywania kontraktu - nie ustaliły też stanu jej rozliczenia. PŻB od sierpnia 2016 r. do końca października 2019 r. wydała także 4 mln zł na obsługę prawną, usługi doradcze w zakresie pozyskania finansowania budowy promu, opinie konsultanta technicznego oraz koszty Wydziału Inwestycji Tonażowych - czytamy w raporcie NIK.
Terminal promowy w Gdyni. Może czas poszukać innego armatora?
W marcu ubiegłego roku Polska Żegluga Morska ogłosiła, że przejmie spółkę Polskie Promy. Spółka ta została powołana w kwietniu 2020 r. przez Polską Żeglugę Bałtycką jako podmiot realizujący budowę nowych polskich promów. Częścią tego projektu była budowa promu, która zakończyła się na etapie stępki.
Jak podano, w umowie dotyczącej przejęcia przez PŻM od PŻB spółki Polskie Promy istnieje zapis, że "wszelkie zobowiązania poprzedniego właściciela spółki (wynikające z różnych umów formalnych i nieformalnych z podmiotami zewnętrznymi) nie przechodzą na PŻM". Wynika z tego, że stępka pozostała na stanie PŻB.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2022-09-30 17:16
Nie można tak po prostu (7)
Po wydaniu wszystkich tych milionów oddać tej stępki na złom, więc szukają uzasadnienia, po którym stępka otworzy oczy niedowiarkom, którzy nie wierzą, że będzie zagospodarowana
- 70 12
-
2022-10-03 10:21
Niby wezma do nowego promu, po cichu na nabrzeżu potną na złom.
- 6 0
-
2022-09-30 23:32
Nie do konca tak to dziala (5)
Statek musi byc zbudowany i spelniac wymogi z dnia kiedy byla polozona stepka. Przepisy czy to emisyjnosci bezpieczenstwa caly czas sie zmieniaja i statki musza spelniac coraz to nowe wymogi (koszty rosna). Takze posiadanie starej stepki ma swoje plusy
- 5 16
-
2022-10-04 07:29
Jakie jeszcze zaklęcia wymyślisz by usprawiedliwić niemoc i niekompetencję rządzących eunuchów ? Gdyby oni jeszcze marnotrawili swoje pieniądze to ich sprawa ale oni wyrzucają w błoto twoje pieniądze i moje pieniądze biorąc za to moje i twoje pieniądze
- 0 0
-
2022-10-03 13:00
Statek powinien
spełniać wymogi prawne (zgodność z przepisami IMO, klasyfikatora i kraju bandery) i kontraktowe (napęd, ilość załogi i pasażerów, max. zanurzenie, prędkość itp.), a nie z mitycznego dnia położenia stępki.
- 3 0
-
2022-10-01 05:42
A ja myślałem (2)
Że stępki robi się by pasowały do konkretnego projektu, a nie do stępki jako stępki.
Nie każde koło lub płyta podłogowa pasują do każdego modelu samochodu- 22 0
-
2022-10-01 21:50
stara stępka - dobry pomysł (1)
Akurat ta stępka jest bardzo podobna do większości stępek tego typu jednostek. Poza tym zmieniły sie przepisy, a jak wcześniej ktoś w temacie napisał koszty z tego tytułu rosną, więc wykorzystanie starej stępki jak najbardziej ma sens i jest wykonalne
- 3 9
-
2022-10-02 07:33
gdzies w azji jest stocznia zlomowa,moze Grubarczyk ,Arciszewska Milewzyk i przeor cos wybiora,zlozymy do kupy i bedzie!.
- 7 1
-
2022-10-02 16:40
Łatwo było wydać pieniądze podatników (2)
Na stępkę, potem im obiecać budowę promu, i to wsystko przed kamerami wszelkich telewizji
A promu nadal nie ma i do 2025 roku też nie będzie.
To nie budowa z klocków.
Gdzie projekt?
A co dopiero wykonanie.
Póki co to jest tylko ewentualny wykonawca.- 24 3
-
2022-10-07 13:35
Będzie
Spokojnie materiał spływa , dokumentacja prawie gotowa.
- 0 0
-
2022-10-02 16:54
Ale w TVPutin sukces
- 4 1
-
2022-10-01 20:37
Wiem że jest wielu którzy tylko patrzą cxym by Polsce dowalić i to są nawet Polacy zamiast mieć honor że jest się Polakiem to (9)
- 7 36
-
2022-10-04 14:48
Nic wspólnego ..
Papraki i nieudaczniki bardziej pasuje a ci są bez narodowości.
- 0 0
-
2022-10-02 17:59
A wiesz że mi jest wstyd przyznawać się że Polakiem jestem. Dlaczego?
Ano dlatego że rządzą mną durnie spod znaku pis.- 4 1
-
2022-10-02 08:33
Wprost przeciwnie, chcę żeby Polska się rozwijała dlatego ci którzy marnotrawią i rozkradają majątek powinni być piętnowani lub
siedzieć w pierdlu ...a nie że będę ich zachwalał, poklepywał po pleckach i cieszył się że wyrzucili w błoto 14mln na stępkę, 1mld na betonową wieżę którą następnie rozbierają czy 2mld na przekop który jedyne co będzie generował to dalsze koszty (nieskończone - na ciągłe i ciągłe pogłębianie toru wodnego).
To właśnie te niedorajdy "dowalają" Polsce a nie ci którzy się temu sprzeciwiają i głośno o tym mówią, piętnują.- 17 1
-
2022-10-02 05:10
polay sa polakami, ale-dokad zmirzasz Rzezpospolita prawa i sprawiedliwosci?.
- 5 1
-
2022-10-01 23:18
Bo nigdy nie trzeba było się za Polskę wstydzić (4)
Ale przez pis to się zmieniło
- 14 1
-
2022-10-02 07:43
To sie wyprowadz do innego kraju (3)
I zmien obywatelstwo. Nikt cie tu na siłę nie trzyma. Nie wiem co ci pis zrobil ale widzę że bardziej jestes skrzywdzony przez lewaków.
- 2 20
-
2022-10-02 23:46
tak kartoflu gadał Putin cap śmierdzący do Rosjan - wyrzucał ich z Rosji tak jak ty chcesz wyrzucać Polaków z Polski?
kim ty w ogóle k jesteś co? Kacap?
- 5 0
-
2022-10-02 18:01
Wolałbym aby ci rządzący durnie to zrobili - jest ich zdecydowanie mniej.
- 4 0
-
2022-10-02 08:19
Czerwony katofaszyzm krzywdzi
Prościej pseudoprawaków do siebie na wschód odesłać. Albo do Orbana
- 8 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.