• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Skromnie, ale treściwie. Przed nami Festiwal R@Port z 9 spektaklami

Łukasz Rudziński
12 kwietnia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Obsypany nagrodami "Ślub" w reżyserii Anny Augustynowicz zainauguruje 13. Festiwal Polskich Sztuk Współczesnych R@Port 13 maja w Teatrze Miejskim w Gdyni. Obsypany nagrodami "Ślub" w reżyserii Anny Augustynowicz zainauguruje 13. Festiwal Polskich Sztuk Współczesnych R@Port 13 maja w Teatrze Miejskim w Gdyni.

Festiwal Polskich Sztuk Współczesnych R@Port składać się będzie z siedmiu propozycji konkursowych i dwóch spektakli towarzyszących oraz finału Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej. Zobaczymy spektakle ze Szczecina, Opola, Warszawy, Łodzi, Wałbrzycha, Poznania i Gdyni. Faworyta trudno wskazać, choć największe zainteresowanie towarzyszyć będzie zapewne spektaklowi "Ciemności" duetu Paweł Demirski - Monika Strzępka. Impreza potrwa od 13 do 20 maja. Bilety w cenie 30-70 zł.



Aktualizacja 11 maja: Wciąż nabyć można bilety na spektakle "Ślub", "Ciemności", "Gdyby Pina nie paliła, to by żyła", "Kursk" oraz "Śmierć wrogiem ojczyzny".



- Miasto Gdynia jako mecenas festiwalu jest hojnym darczyńcą w porównaniu do innych miast, przez co inne festiwale w dużo większym stopniu muszą się opierać na środkach z dodatkowych źródeł. Jednak nasz budżet jest wyraźnie mniejszy niż to, co mieliśmy wcześniej, dlatego musieliśmy ograniczyć swoje plany repertuarowe. Zapłaciły za to boczne gałązki, które wyrastały z pnia festiwalowego. Prawie wcale nie będzie imprez towarzyszących. Planujemy tylko imprezę początkową i końcową, jako R@Port Kontekst, spotkania po spektaklach konkursowych oraz czytania Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej. Ograniczamy się do podstawowych zadań R@Portu: konkursu oraz przeglądu najciekawszych naszym zdaniem spektakli roku 2017 opartych na współczesnej literaturze. Nie zapraszamy spektakli powstających na zasadzie improwizacji aktorskich, czy "work in progress". To często ciekawe przedsięwzięcia, ale my pokazujemy te, które powstały na styku teatru i literatury - wyjaśnia Jacek Sieradzki, dyrektor programowy 13. Festiwalu R@Port.
Festiwal otworzy 13 maja (godz. 19) "Ślub" Witolda Gombrowicza w reżyserii Anny Augustynowicz z Teatru Współczesnego w Szczecinie (w koprodukcji z Teatrem im. Jana Kochanowskiego w Opolu) w ramach ograniczonego do dwóch propozycji R@Portu Kontekst. Drugą propozycją jest zamykający imprezę 20 maja (godz. 19:30) "Śmierć wrogiem ojczyzny" - kabaret polityczno-społeczny formacji Pożar w Burdelu w reżyserii Michała Walczaka (współautora tekstu, razem z Maciejem Łubieńskim). Obie propozycje zobaczymy w Teatrze Miejskim w Gdyni.

Jak co roku dużą uwagę wzbudzi z pewnością spektakl Pawła Demirskiego i Moniki Strzępki, którzy na R@Port przywiozą tym razem "Ciemności", zrealizowane w koprodukcji Teatru IMKA w Warszawie z Teatrem im. Stefana Żeromskiego w Kielcach (przedstawienie zobaczymy 15 maja w Teatrze Miejskim). Jak co roku dużą uwagę wzbudzi z pewnością spektakl Pawła Demirskiego i Moniki Strzępki, którzy na R@Port przywiozą tym razem "Ciemności", zrealizowane w koprodukcji Teatru IMKA w Warszawie z Teatrem im. Stefana Żeromskiego w Kielcach (przedstawienie zobaczymy 15 maja w Teatrze Miejskim).
Wśród siedmiu propozycji konkursowych jedną trójmiejska publiczność zna doskonale - to "Kursk" Teatru Miejskiego w Gdyni w reż. Krzysztofa Babickiego, grany na fregacie "Dar Pomorza" (spektakl konkursowy w piątek 18 maja o godz. 21:15). Poza tym zagrane zostaną: "Český díplom" (14 maja, godz. 19:30 w Scnie YMCA) m.in. na podstawie reportaży Mariusza Szczygła w scenariuszu Piotra Rowickiego i reżyserii Piotra Ratajczaka (spektakl Teatru im. Jana Kochanowskiego w Opolu), "Ciemności" Pawła Demirskiego w reżyserii Moniki Strzępki z koprodukcji Teatru IMKA w Warszawie i Teatru im. Stefana Żeromskiego w Kielcach (spektakl zagrany będzie 15 maja, godz. 19 w Teatrze Miejskim w Gdyni), "Puppenhaus. Kuracja" Magdy Fertacz w reż. Jędrzeja Piaskowskiego z TR Warszawa (spektakl zobaczymy 16 maja, godz. 19:30 w Scenie YMCA).

17 maja (godz. 19) w Teatrze Miejskim w Gdyni zobaczymy "Wiele demonów" Jerzego Pilcha w reż. Mikołaja Grabowskiego, zrealizowany w koprodukcji Teatru Nowego im. Kazimierza Dejmka w Łodzi oraz Teatru IMKA w Warszawie. Dzień później czeka widzów R@Portu "Gdyby Pina nie paliła to by żyła" Aldony Koperkiewicz w reż. Cezarego Tomaszewskiego z Teatru Dramatycznego im. Jerzego Szaniawskiego w Wałbrzychu (spektakl zobaczymy w Teatrze Miejskim w Gdyni 18 maja o godz. 19). Ostatnim spektaklem konkursowym jest "Będzie pani zadowolona, czyli rzecz o ostatnim weselu we wsi kamyk" Agaty Dudy-Gracz w jej reżyserii z Teatru Nowego im. Tadeusza Łomnickiego w Poznaniu (spektakl zagrany zostanie 19 maja o godz. 18). Po każdym konkursowym przedstawieniu zaplanowano dyskusje na jego temat w Teatrze Miejskim.

- Cechą, którą można uchwycić jako hasło programowe jest "każda inna". Każda propozycja jest z innego gatunku. Wśród autorów są znakomici prozaicy (Jerzy Pilch i Paweł Huelle), są autorzy piszący dla siebie (Agata Duda-Gracz) lub swoich stałych partnerów (Paweł Demirski dla Moniki Strzępki), jest spektakl stworzony przez choreografa z tekstem poetki krakowskiej Alodny Kropokiewicz, jest propozycja, ktora wyszła z reportaży Mariusza Szczygła. Dlatego wachlarz propozycji jest bardzo szeroki i różnorodny, co powinno być atrakcją dla widowni i kłopotem dla jurorów, bo bardzo trudno jest wybrać z takiej grupy zdobywcę Grand Prix, a nasza nagroda jest niepodzielna - dodaje Jacek Sieradzki.
Do Gdyni przyjedzie również spektakl Agaty Dudy-Gracz doceniany za reżyserię podczas konkursów i festiwali - "Będzie pani zadowolona, czyli rzecz o ostatnim weselu we wsi kamyk" z Teatru Nowego w Poznaniu (zobaczymy go w Teatrze Miejskim 19 maja). Do Gdyni przyjedzie również spektakl Agaty Dudy-Gracz doceniany za reżyserię podczas konkursów i festiwali - "Będzie pani zadowolona, czyli rzecz o ostatnim weselu we wsi kamyk" z Teatru Nowego w Poznaniu (zobaczymy go w Teatrze Miejskim 19 maja).
Najciekawiej zapowiadają się "Ciemności" duetu Demirski - Strzępka na podstawie opowiadania "Jądro ciemności" Josepha Conrada - inspiracji dla Francisa Forda Coppoli do nakręcenia "Czasu Apokalipsy". Sympatyków teatru bardziej tradycyjnego i dobrze przemyślanego na pewno zaciekawić powinien "Ślub" w reż. Anny Augustynowicz (który rozbił bank nagród Konkursu na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej "Klasyka Żywa" w ubiegłym roku) oraz gdyński "Kursk".

Na swój sposób rewersem nagrodzonego na R@Porcie dwa lata temu spektaklu "Kumernis, czyli o tym jak świętej panience broda rosła" Agaty Dudy-Gracz z Teatru Muzycznego w Gdyni będzie nagradzany za kreacje aktorskie i reżyserię podczas ubiegłorocznego Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej oraz Festiwalu Boska Komedia "Będzie pani zadowolona, czyli rzecz o ostatnim weselu we wsi kamyk" tej artystki. Tutaj koło życia zamiera, podobnie jak polska wieś w tradycyjnym rozumieniu. Wiele dobrych opinii zebrał przeniesiony z wrocławskiej filii PWST w Krakowie do Opola "Český díplom" w reż. Piotra Ratajczaka. Oczywiście najdotkliwiej, żartobliwie sytuację Polski tu i teraz zdiagnozuje Pożar w Burdelu w spektaklu "Śmierć wrogiem ojczyzny".

Prezentacje festiwalowe uzupełnią czytania sztuk nominowanych do finału Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej, które odbywać się będą od 14 do 18 maja o godz. 16:45 w Teatrze Miejskim. Przeczytane będą kolejno: "Wierna wataha" Pawła Wolaka i Katarzyny Dworak (14.05), "Wracaj" Przemysława Pilarskiego (15.05), "Tożsamość Wila" duetu Amanita Muskaria (16.05), "Metro Afganistan" Łukasza Pawłowskiego (17.05) i "widok z mojego balkonu" Moniki Siary (18.05). Na więcej wydarzeń nie pozwala okrojony budżet imprezy.

Trójmiejskim przedstawicielem w konkursie R@Portu jest tym razem "Kursk" Teatru Miejskiego w Gdyni w reż. Krzysztofa Babickiego. Konkursowy spektakl

- Mamy niższy budżet z miasta, w tym roku Ministerstwo Kultury nie przyznało nam grantu, a od drugiej edycji R@Portu wspierało nas różnymi kwotami. W związku z tym mamy o jedną trzecią mniej niż ostatnio. Miasto przeznaczyło na festiwal 1 mln 150 tys. zł, od marszałka otrzymała współpracująca z nami fundacja - 25 tys. zł. Oprócz tego 5 tys. zł marszałek województwa przeznacza na nagrody w Konkursie im. Andrzeja Żurowskiego i 10 tys. zł dostaniemy na realizację Nagrody Publiczności (tę nagrodę funduje Port Gdynia) - mówi Wojciech Zieliński, dyrektor naczelny Teatru Miejskiego w Gdyni.
Jeśli znajdą się dodatkowe środki, to jest szansa na jeszcze jednej tytuł - "Pamięć Rutki" z Teatru Dzieci Zagłębia w Będzinie, skierowany do młodzieży nastoletniej. Grand Prix Festiwalu wybierać będzie trio: Iwona Kempa (reżyserka, dziekan Wydziału Reżyserii PWST w Krakowie), profesor Zbigniew Majchrowski (teatrolog) oraz Radosław Paczocha (dramatopisarz, dramaturg Teatru Wybrzeże). Jurorzy wybiorą Grand Prix festiwalu (warte 50 tys. zł), publiczność (głosując tym, na podstawie czego weszła na przedstawienie, zostawiając to w urnie przy wejściu) wybierze Nagrodę Publiczności (wartą 10 tys. zł).

Bilety na sześć spektakli ("Ślub", "Ciemności", "Puppenhaus", "Wiele demonów", "Będzie Pani zadowolona..." i "Śmierć wrogiem ojczyzny") kosztują 70 zł (normalne) i 60 zł (ulgowe), o 20 zł mniej zapłacimy za bilety na "Kurska" (50 zł normalne, 40 zł ulgowe). Koszt biletów na "Gdyby Pina nie paliła..." to 45 zł (normalne) i 40 zł (ulgowe), a 40 zł (normalne) i 35 zł (ulgowe) kosztuje wstęp na "Český díplom". Bilety można już nabywać w kasie Teatru Miejskiego w Gdyni.

Wydarzenia

13. Festiwal Polskich Sztuk Współczesnych R@Port (19 opinii)

(19 opinii)
30-70 zł
spektakl dramatyczny, festiwal teatralny, wieczór literacki, spotkanie

Miejsca

Zobacz także

Opinie (8) 1 zablokowana

  • Skromnie ale treściwie - siedem spektakli w konkursie... (2)

    A dyrektor festiwalu wychwala Gdynię jako hojnego sponsora ;) ;) ;) ludzie, co się z wami w tej Gdyni dzieje? Szczurek nietykalny nie tylko przez dytektora ale i przez dziennikarza?

    • 7 8

    • Przecież napisane, że kasy nie dali w tym roku

      A czy treściwie? Mnie jakoś te produkcje nie zachęcają. "Kursk" widziałem, obejrzę jeszcze jeden spektakl i po Raporcie. W poprzednich latach wyglądało to ciekawiej.

      • 3 0

    • Równia pochyla odkąd mamy tam dyrektora

      Z nadania, a nie z powołania

      • 0 0

  • faktycznie, skromnie

    mozna by rzec, ze w gruncie rzeczy biednie - jak to w gdyni

    • 5 7

  • hmmm

    Znamienne, że najciekawiej wyglądają spektakle towarzyszące. Z przyjemnością się wybiorę na "Ślub" i pewnie też na Pożar w burdelu, bo po występie tej formacji na Wybrzeżu Sztuki dwa czy trzy lata temu mam bardzo dobre wspomnienia. Z konkursowych tylko spektakl Moniki Strzępki "Ciemności" wydaje się warty uwagi. :(

    • 6 7

  • Wcale nie jest skromnie!

    Ani tym bardziej biednie. 1,2 mln to ogromny budżet, większość festiwali musi się zadowolić połową tej kwoty (albo i mniej). Akurat oglądałam wszystkie spektakle zaproszone w tym roku i uważam, że zapowiada się jedna z lepszych edycji R@Portu. "Puppenhaus", "Będzie Pani zadowolona...", "Gdyby Pina nie paliła...", "Cesky diplom" to znakomite przedstawienia. Chętnie zobaczę je po raz kolejny. Bardziej martwi mnie zestaw sztuk w finale GND, ale ten wybór obciąża już szanowną kapitułę. A "Ślub" w reż. Anny Augustynowicz też warto zobaczyć. Nie ma co narzekać!

    • 16 4

  • jak dla mnie to ciekawie.

    • 4 2

  • Krzysztof B. Maczka w tym paluszki?

    Jak tak, to będzie musiał wziąć następny kredyt, jak na wszystko co robi :)

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pobożni i cnotliwi. Dawni gdańszczanie w zwierciadle sztuki (1 opinia)

(1 opinia)
20 zł
spotkanie, wystawa, warsztaty

Kultura ludowa Pomorza Gdańskiego

wystawa

Wystawa "Kajko, Kokosz i inni"

wystawa

Sprawdź się

Sprawdź się

W piwnicy którego ze słynnych gdańskich budynków Jan Heweliusz składował produkowane przez siebie piwo?

 

Najczęściej czytane