• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport
Aktualnie brak w repertuarze trójmiejskich teatrów

Salome (46 opinii)

opera / operetka
kasy:
58 763-49-06
wystawia:
Opera Bałtycka w Gdańsku
czas trwania:
1 godz. 50 min. (bez przerw)
data premiery:
15 kwietnia 2011
6.7
55 ocen
"Salome" zawieszona jest gdzieś pomiędzy koncertem muzycznym a operą z domieszką tańca. I właśnie taniec jest najsłabszym elementem - to sztuczny twór wszczepiony w nietypowy, tkany na imponującym, przejmującym sopranie Katarzyny Hołysz i bardzo dobrze dysponowanej orkiestrze Opery spektakl. Muzyków orkiestry POB można tym razem nie tylko posłuchać, ale też im się przyjrzeć, bo stanowią "żywą" scenografię spektaklu.
Richard Strauss
Salome
Libretto Hedwig Lachmann wg dramatu Oscara Wilde "Salome"

oryginalna wersja językowa / tłumaczenie wyświetlane nad sceną

Prapremiera Drezno, 9 grudnia 1905 roku.

Jedno z czołowych arcydzieł światowego dorobku operowego, wykonywane niezmiernie rzadko z powodu wielkich trudności obsadowych. Inscenizacja "Salome" Marka Weissa, trzecia, w jego bogatym dorobku reżyserskim, skupia się na głównej parze bohaterów i próbuje rozwikłać zagadkę ich uczucia unicestwionego przez akt łaski wiary, którą Jan był przepełniony całkowicie, a której również całkowicie pozbawiona była Salome. Podwójna obsada tej postaci staje się jednym z narzędzi zrozumienia jej tajemnicy. Służy ona również temu, żeby muzyka - ten najważniejszy nośnik emocji egzekwowanych mistrzowską batutą José Maria Florencio nie doznała w tej realizacji żadnego ograniczenia.

Mroczna opowieść biblijna o księżniczce Salome, tańczącej przed oszalałym z pożądania Herodem, w zamian za głowę Jana Chrzciciela, który odtrącił jej miłość w imię miłości do Jezusa. Księżniczka Salome zakochuje się w więzionym przez jej ojczyma, króla Heroda, proroku Janie. On jednak odrzuca miłość dziewczyny i potępia ją za rozwiązłość. Salome wykorzystuje słabość Heroda do niej. Podniecony jej tańcem, ojczym godzi się spełnić każdy jej kaprys. Księżniczka prosi o głowę proroka. Otrzymawszy ją na tacy, wpija się w martwe usta. Zbulwersowany tym widokiem, Herod każe zabić pasierbicę.

Kierownictwo muzyczne: José Maria Florencio
Inscenizacja i reżyseria: Marek Weiss
scenografia Hanna Szymczak
Choreografia: Izadora Weiss

Obsada:

Herod - Paweł Wunder
Herodiada - Anna Lubańska
Salome - Katarzyna Hołysz
Jochanaan - John Marcus Bindel
Narraboth - Paweł Skałuba
Paź - Tomasz Raczkiewicz
Pierwszy Żyd - Krzysztof Szmyt
Drugi Żyd - Marek Szymański, Krzysztof Rzeszutek
Trzeci Żyd - Vitalij Vydra
Czwarty Żyd - Aleksander Kunach
Piąty Żyd - Mieczysław Milun
Pierwszy Nazarejczyk - Piotr Nowacki / Daniel Borowski
Drugi Nazarejczyk - Łukasz Wroński
Pierwszy Żołnierz - Piotr Nowacki / Szymon Kobyliński
Drugi Żołnierz - Piotr Lempa
Kappadocjanin - Leszek Skrla / Taras Kuzmych (cover)
Niewolnik - Jaryna Kuzmych / Anna Michalak
oraz
Bałtycki Teatr Tańca i Orkiestra Opery Bałtyckiej
dyrygent - José Maria Florencio

Przeczytaj także

Opinie (46) 1 zablokowana

  • Salome (opinia sprzed 13 lat)

    Soliści i orkiestra super, ale para taneczna pozostawia niedosyt. Chodzi tu o grę aktorską. Ich twarze są martwe. Skoro mamy teatr tańca, to nauczmy tych tancerzy choć podstaw gry teatralnej. Nie ma emocji na ich twarzach, nie wykonują gestów, o których śpiewają ich "głosy". Trzeba nad nimi trochę popracować i tyle. Reszta genialna!

    • 17 6

  • BRAWA!!!!!!!!! (opinia sprzed 13 lat)

    Niedzielny spektakl genialny! Wspaniała Hołysz, Lubańska, doskonały Wunder i Skałuba. Pozostałe role też świetne. Wielkie przeżycie!!!! Poszłabym na to jeszcze wiele, wiele razy! Brawa!

    • 15 15

  • Brawo ! (opinia sprzed 13 lat)

    Poziom światowy. Będzie o tym wystawieniu Salome głośno wśród prawdziwych miłośników teatru operowego. Brawa na stojąco dla Opery Bałtyckiej (jak na niedzielnym spektaklu).

    • 15 16

  • Rewelacja 1 (opinia sprzed 13 lat)

    Spektakl jest REWELACYJNY !!!!!!!!!!!

    • 17 17

  • Rewelacja! (1) (opinia sprzed 13 lat)

    Brawo dla opery baltyckiej, w której dzieje się coś naprawdę wspaniałego! Cieszmy się tym!!!

    • 21 18

    • co ty za bzdury opowiadasz MIKA (opinia sprzed 13 lat)

      jesteś jej dyrektorem?

      • 5 14

  • Gdzie jest Salome? (1) (opinia sprzed 13 lat)

    Twórczość Oskara Wilde'a broni się sama i nie wymaga uwspółcześnienia. Płaszczyzna symboliczna zawiera wszystko, co niezbędne jest do interpretacji jego dzieł. Podobnie rzecz się ma ze znakomitą muzyką Straussa.
    Dobre wykonanie przez orkiestrę (brawo Maestro Florencio!) i niektórych solistów.
    Ale gdzie jest Salome? W nieporadnych podrygach na scenie? Czy jej taniec, w choreografii pani Weiss, jest w stanie kogokolwiek uwieść? Zwykłego śmiertelnika na pewno nie, nie mówiąc już o Jochanaanie.
    Brak duchowego kontekstu w interpretacji pana Weissa sprowadza twórczość Wilde'a i Straussa do zera.
    Szkoda.

    • 20 9

    • (opinia sprzed 13 lat)

      niestety w naszej operze, wyłączność ma małżeństeo Weiss. reżyseria i choreografia to już standard. cóż, można wierzyć że władze, które dają nasze pieniądze kiedyś w końcu zobaczą co sie dzieje i w końcu zmieni się coś w tym rodzinnym teatrze.

      • 5 8

  • Weiss &Co czy to już dno? (4) (opinia sprzed 13 lat)

    rety reżyseria,choreografia(to już szczyt bezczelności wmawiać że w tym spektaklu coś takiego istnieje),scenografia(i znowu jej brak,płacicie tej kobiecie?)BRAK,BRAK,BRAK.Ogólnie wmawianie że zrobiło się coś wyjątkowego .

    • 27 12

    • (opinia sprzed 13 lat)

      Całościowo przedstawienie było wyjątkowe. Drobne niedociągnięcia zawsze sie zdarzają u wszystkich. Forma minimalistyczna, bardzo interesujące rozwiązania.
      Przepych nie świadczy o lepszej jakości.

      • 7 9

    • zapomniałam o orkiestrze-orkiestra ok a nawet bardzo ok (2) (opinia sprzed 13 lat)

      soliści ogólnie też oprócz zagranicznych beztalenci

      • 3 5

      • Prostactwo!!! (1) (opinia sprzed 13 lat)

        Szczytem bezczelności jest to, że serwuje się publiczności (m.in. bezosobowemu jjj, które nie ma odwagi nawet sie podpisać) jedno z najtrudniejszych, jeśli nie najtrudniejsze do realizacji i wykonania dzieło, w znakomitej obsadzie, której nie powstydziłby się niejeden europejski teatr operowy(znaleźć dobre głosy do każdej najmniejszej z partii w Salome to wielkie wyzwanie nawet dla największych teatrów świata), wszyscy wykonawcy angażują się na 200, bo już nawet nie na 100 procent, co było widać i słychać, a wszystko to robią dla nas, dla publiczności, a takie jjj byle tylko coś napisać i ulżyć swoim frustracjom wypisuje tylko, że ogólnie to MOŻE BYĆ. Wiesz co, w ogóle nie pisz.

        • 10 14

        • Marto (opinia sprzed 13 lat)

          jak wytłumaczyć nepotyzm w instytucji publicznej?
          czemu oglądamy tylko jednego reżysera i jego żonę?
          czy nie powinno być konkursów gdy gra idzie o duże pieniądze za reżyserię? Jak to jest że dyrektor instytucji sam sobie przydziela zlecenia?
          możesz mi to wytłumaczyć? skoroś taka oburzona nastrojami wokół ten instytucji to patrz na całość - wtedy zrozumiesz.

          • 13 7

  • niewykonalne ? WYKONALNE !! (1) (opinia sprzed 13 lat)

    orkiestra wypełnia scenę. pięknie. Salome i Jan w dwóch osobach. przejmująco, przekonywujaco. Choreografia pozostawia niedosyt - chcialoby sie więcej Salome! Katarzyna Hołysz - klasa! scenografia minimalna. ekstaza Herodota ?! nie widziałam. Polecam!

    • 22 10

    • (opinia sprzed 13 lat)

      Herodot czy Herod? To dwie zupełnie różne osoby...

      • 0 0

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Pod patronatem

Nadchodzące premiery