Wiadomości

stat

Rusza R@Port. Głośne i cenione spektakle w Gdyni

Monika Strzępka i Paweł Demirski wygrali ubiegłoroczny R@Port spektaklem Teatrum im. Szaniawskiego w Wałbrzychu. Czy "Był sobie Andrzej, Andrzej, Andrzej i Andrzej" może powtórzyć ten sukces?

Tylko dni dzielą nas od najważniejszej imprezy teatru dramatycznego w Trójmieście. Festiwal Polskich Sztuk Współczesnych R@Port (19-26 listopada) i poprzedzający go finał Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej (17-19.11) mają być barometrem tego, co się w polskim teatrze dzieje. Ale czy tak jest w istocie?



Festiwal R@Port otwiera cieszący się wielkim zainteresowaniem gdyńskiej publiczności spektakl "Szwoleżerowie" Teatru Polskiego w Bydgoszczy w reżyserii Jana Klaty (19.11, godz. 19, Teatr Miejski).
Festiwal R@Port otwiera cieszący się wielkim zainteresowaniem gdyńskiej publiczności spektakl "Szwoleżerowie" Teatru Polskiego w Bydgoszczy w reżyserii Jana Klaty (19.11, godz. 19, Teatr Miejski). fot. Magda Hueckel
"Słodkie rodzynki, gorzkie migdały" Sceny Polskiej Teatru Cieszyńskiego w Czeskim Cieszynie (reż. Bogdan Kokotek) - pokaz 24.11, godz. 17, Teatr Miejski - zapowiada się na najciekawszą propozycję w nurcie pozakonkursowym.
"Słodkie rodzynki, gorzkie migdały" Sceny Polskiej Teatru Cieszyńskiego w Czeskim Cieszynie (reż. Bogdan Kokotek) - pokaz 24.11, godz. 17, Teatr Miejski - zapowiada się na najciekawszą propozycję w nurcie pozakonkursowym. mat. prasowe
Tegoroczny R@Port zamknie pokaz "Generała" Teatru IMKA w Warszawie (reż. Aleksandra Popławska, Marek Kalita) - pokaz 26.11, godz. 19, Scena YMCA.
Tegoroczny R@Port zamknie pokaz "Generała" Teatru IMKA w Warszawie (reż. Aleksandra Popławska, Marek Kalita) - pokaz 26.11, godz. 19, Scena YMCA. fot. Katarzyna Chmura
R@Port startuje po raz szósty, najlepszy polski tekst dramatyczny wyłoniony zostanie po raz czwarty.

Impreza powstała trochę w poprzek tendencjom w polskim teatrze, który w ostatnich dwóch dekadach zwykł traktować współczesny polski dramat po macoszemu. R@Port i związana z nim Gdyńska Nagroda Dramaturgiczna mają za zadanie przywrócić polskiemu dramatowi należną mu rangę. Dwie ostatnie jego edycje (w 2009 roku kierowała nim Joanna Puzyna-Chojka, a rok później Paweł Wodziński) można zaliczyć do udanych. Jak będzie tym razem?

- Mamy uszczuplony budżet w stosunku do ubiegłorocznego o 300 tys. zł i tych pieniędzy bardzo nam brakuje [przyczyną odrzucenia dotacji przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego były błędy formalne wniosku Teatru Miejskiego - przy. ŁR]. Trzeba też powiedzieć wprost, że ten rok nie był szczególnie owocny dla inscenizacji polskiego dramatu. Mamy jednak osiem spektakli w konkursowych, cztery pozakonkursowe i szereg działań dodatkowych, skupionych wokół polskiego dramatu - wyjaśnia dyrektor programowy R@Portu, Bogdan Ciosek.

Trzeba przyznać, że w Gdyni (w tym roku przedstawienia prezentowane są w Teatrze Miejskim zobacz na mapie GdyniScenie YMCA zobacz na mapie Gdyni) pokazane zostaną spektakle głośne i uznane, jak "Był sobie Andrzej, Andrzej, Andrzej i Andrzej" Moniki Strzępki i Pawła Demirskiego z Teatru im. Szaniawskiego w Wałbrzychu (21.11, godz. 18, Scena YMCA) czy "III Furie" w reż. Marcina Libera z Teatru im. Modrzejewskiej w Legnicy (25.11, godz. 20, Scena YMCA) to przedstawienia już docenione, które objechały największe polskie festiwale teatralne. Nie inaczej rzecz się ma z offowym, niewielkim spektaklem wrocławskiego Teatru Ad Spectatores "Żywoty Świętych Osiedlowych" w reżyserii i wykonaniu Agaty Kucińskiej (24.11, godz. 20, Teatr Miejski).

- Chciałem, by zapraszane spektakle budowały całość kompozycyjną. To repertuar ukierunkowany na sprawy społeczno-polityczne. Nowe pokolenie twórców dokonuje ostrego przewartościowania całego systemu wartości - dodaje Bogdan Ciosek. - Dlatego w konkursie znalazły się spektakle gorzkie, bolesne, drastycznie ukazujące jak dzisiaj teatr mierzy się z pojęciami narodu, patriotyzmu i innych wartości. Uważam, że tworzy on pejzaż, który zamykam pytaniem "a ot, co z nas pozostało (?)".

Poza nurtem konkursowym czeka nas przegląd teatru polonijnego, poświęconego polskim twórcom powojennym (Różewicz, Mrożek, Hemar i Osiecka z Putzlacher) w realizacjach teatrów z Wilna, Lwowa i Czeskiego Cieszyna.

- Chcę uświadomić jaką przebył drogę polski teatr w ostatnich nastu-, czy kilkudziesięciu latach. Chciałem pokazać szczątki kultury polskiej rozsianej po naszych kresach i zachęcić w ten sposób do uczestnictwa w R@Porcie tych, którzy w nowoczesnym repertuarze konkursowym się nie odnajdują - przyznaje dyrektor programowy R@Portu.

Co jeszcze? Przede wszystkich Radio pod gwiazdami - w Planetarium Akademii Morskiej zobacz na mapie Gdyni, w samo południe, od poniedziałku do piątku (21-25.11), prezentowane będą słuchowiska Teatru Polskiego Radia na podstawie sztuk wszystkich finalistów ubiegłorocznej edycji Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej, zaś od niedzieli do czwartku (19-24.11) w Klubie Filmowym zobacz na mapie Gdyni w Gdyni oglądać można spektakle Teatru TV, m.in. nagrodzony na doceniony na sopockim Festiwalu Dwa Teatry Grand Prix "Kontrym" w reż. Marcina Fischera (19.11, godz. 12) czy "Boulevard Voltaire" Andrzeja Barta (23.11, godz. 10:30).

Bilety na spektakle teatralne kosztują od 20 do 50 zł (normalne) i od 15 do 40 zł (ulgowe). Wszystkie pozostałe wydarzenia są bezpłatne.

Opinie (7)

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

STOP Hejt! Przemyśl swoją opinię

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Rozrywka

Na czym polega poliamoria?
Na czym polega poliamoria?
Klub Metro we Wrzeszczu kończy działalność
Klub Metro kończy działalność

Kulinaria

Nałóż, zważ i jedz. Gdzie w Trójmieście zjemy "na wagę"?
Gdzie w Trójmieście zjemy "na wagę"?
Najsłodszy dzień w roku. Dziś tłusty czwartek
Tłusty czwartek, najsłodszy w roku

Planuj z nami tydzień

Garou, targi vintage i hip-hop. Planuj tydzień
Planuj tydzień: targi vintage, hip-hop

Sprawdź się

Jakie wydarzenie artystyczne zainaugurowało działanie Ergo Areny na granicy Gdańska i Sopotu?