• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport
stat
Impreza już się odbyła

Rozdział 1: geografie współzależności | międzynarodowa wystawa zbiorowa

Rozdział 1: geografie współzależności to międzynarodowa wystawa zbiorowa, która podejmuje temat wzajemnych powiązań pomiędzy ludźmi a istotami nieludzkimi. Poprzez prace zaproszonych artystów publiczność przyjrzy się zależnościom pomiędzy zwierzętami, roślinami i zjawiskami, które pełniąc różne funkcje w kontekście historycznym i społecznym, nabierają nowych znaczeń i przenoszą ważne kulturowo treści.

24 lutego - 22 marca 2024, godz. 18:00

Wstęp wolny

25 października - 8 listopada 2024, godz. 19.00

Gdańsk,
Wstęp wolny
Rozdział 1: geografie współzależności
Artyści: Martyna Czech, Kapwani Kiwanga, Uriel Orlow

W jakim stopniu rośliny i zwierzęta mogą być symbolem zmian społecznych? Jak włączyć aktorów nieludzkich do dyskusji w sferze społecznej i kulturalnej? Czym jest współzależność w kontekście najbliższego otoczenia i szerzej, w globalnych trendach? Do udziału w wystawie została zaproszona trójka artystów, których prace tworzą narracje na temat złożoności tych relacji w międzynarodowym kontekście.

Malarstwo Martyny Czech komentuje relacje pomiędzy ludźmi a zwierzętami; praca wideo Uriela Orlowa to historia Artemisi (bylicy rocznej), pokazana za pomocą obrazu i dźwięku. Kapwani Kiwanga w swojej instalacji analizuje symboliczny związek kwiatów z jednostkami, narodami i ruchami oporu.

Wystawa jest pierwszym rozdziałem, wstępem, do serii projektów opartych na researchu wokół narzędzi konceptualnych, takich jak idee współzależności, dzielenia się czy szeroko rozumiana opieka.

Rozdział 1: geografie współzależności są częścią rocznego programu sztuk wizualnych, który w 2023 roku jest poświęcony cyrkulacjom działania.

Kuratorka: Kasia Sobczak
 
Wernisaż: 19.05, godz. 19.00
Wystawa: 20.05 17.06.2023

 
Program publiczny towarzyszący wystawie:
20.05, godz. 11.00 spotkanie z Martyną Czech i Kasią Sobczak, oprowadzanie po wystawie
27.05, godz. 11-19.00 warsztaty W poszukiwaniu aktorów nieludzkich, prowadzenie: Sylwia Bruna, Aleksandra Kulińska, Bartosz Rief*
30.05, godz. 15.00 oprowadzanie dla licealistów
10.06, godz. 11.00 oprowadzanie kuratorskie
 
Godziny otwarcia wystawy:
Wtorek- piątek, godz. 14.00 18.00
Sobota, godz. 10.00-14.00

 
Biogramy artystów

Martyna Czech (1990), absolwentka malarstwa na Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach w pracowni profesora Andrzeja Tobisa. Dyplom obroniła w 2017 roku. W swojej twórczości zajmuje się krytyką świata ludzkiego w oparciu o własne doświadczenia. W wielu swoich pracach porusza temat cierpienia zwierząt. Jest bystrą obserwatorką relacji między światem zwierząt i ludzi. Interesują ją sytuacje, w których zderzenie tych dwóch światów powoduje ból i cierpienie.
W 2015 zdobyła główną nagrodę 42. Biennale Malarstwa Bielska Jesień, w 2019 roku była nominowana do Paszportów Polityki. Jej prace znajdują się między innymi w kolekcji Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Fundacji Sztuki Polskiej ING, Kolekcji Sztuki PKO Banku Polskiego, Galerii Bielska BWA, Bielsko Biała, Mazowieckiego Centrum Sztuki Współczesnej Elektrownia w Radomiu. Współpracuje z galerią BWA Warszawa.
 
Kapwani Kiwanga (197jest francusko-kanadyjską artystką, urodzoną w Kanadzie, a od 2005 roku mieszkającą i pracującą w Paryżu. Kiwanga studiowała antropologię i religię porównawczą na Uniwersytecie McGill w Montrealu oraz sztukę w lÉcole des Beaux-Arts de Paris, a następnie w Le Fresnoy. W swojej praktyce artystka bada wszechobecny wpływ asymetrii władzy poprzez umieszczanie historycznych narracji w dialogu ze współczesnymi realiami, archiwami i możliwościami jutra. Jej prace są inspirowane badaniami naukowymi, zmarginalizowanymi lub zapomnianymi historiami i artykułowane za pomocą wielu materiałów i mediów, w tym rzeźby, instalacji, fotografii, wideo i performance. W 2020 roku Kiwanga otrzymała Prix Marcel Duchamp (FR), a w 2021 roku Zurich Art Prize (CH). Była również laureatką Frieze Artist Award (USA) oraz corocznej Sobey Art Award (CA) w 2018 roku. Będzie reprezentowała Kanadę na 60. Międzynarodowej Wystawie Sztuki La Biennale di Venezia w 2024 roku. Jej wystawy indywidualne odbyły się między innymi w Museum Of Contemporary Art, Toronto (CA), New Museum, Nowy Jork (USA); 59. Międzynarodowa Wystawa Sztuki La Biennale di Venezia; Crédac Centre dArt Contemporain dIvry (FR); Haus der Kunst, Monachium (DE), MIT List Visual Arts Center, Cambridge (USA); Muzeum Albertinum, Drezno (DE). Jej prace były pokazywane w ramach wystaw zbiorowych w Palais de Tokyo (FR); LUMA Foundation (FR); Joburg Contemporary Art Foundation, Johannesburg (ZAF); Musée de lArmée, Hôtel des Invalides, Paris (FR); Whitechapel Gallery, London (UK); Serpentine Galleries, London (UK); Yuz Museum, Shanghai (CHN); MOT Museum of Contemporary Art Tokyo (JPN); Museum MMK für Moderne Kunst, Frankfurt (DE); Museum of African Contemporary Art Al Maaden MACAAL, Marrakesz (MAR); National Gallery of Canada, Ottawa (CA), Hammer Museum, Los Angeles (USA); Centre Pompidou, Paryż (FR) i MACBA, Barcelona (ESP), etc.
 
Uriel Orlow mieszka i pracuje pomiędzy Lizboną, Londynem i Zurychem. Studiował w Central Saint Martins College of Art & Design w Londynie, na Uniwersytecie w Genewie, w Slade School of Art/University College w Londynie oraz na UAL, uzyskując w 2002 roku tytuł doktora sztuk pięknych.
Uriel Orlow jest laureatem 2023 Swiss Grand Prix for Art / Prix Meret Oppenheim. W 2020 roku otrzymał nagrodę C. F. Meyera, a w 2017 roku został laureatem nagrody Sharjah Biennial. Otrzymał również nagrodę Werkjahr od miasta Zurych w 2015 roku oraz trzy Swiss Art Awards na Art Basel (2008, 2009, 2012), a w 2013 roku znalazł się na krótkiej liście do nagrody Jarmana. Praktyka artysty jest oparta na badaniach, zorientowana na proces i często pozostaje w dialogu z innymi dyscyplinami i osobami. Jego projekty dotyczą pozostałości kolonializmu, przestrzennych manifestacji pamięci, sprawiedliwości społecznej i ekologicznej oraz roślin jako aktorów politycznych. Instalacje multimedialne artysty skupiają się na konkretnych miejscach, mikro historiach i formach zapadania w pamięć. Pracując nad instalacją, fotografią, filmem, rysunkiem, dźwiękiem i ogrodami, jego projekty doprowadzają do korespondencji różnych obrazów i trybów narracji. Ostatnie wystawy indywidualne obejmuą Casa da Cerca, Almada (2022-2023), Kunsthalle Nairs Szwajcaria (2021), La Loge, Bruksela; State of Concept, Ateny (2020), Kunsthalle Mainz (2019-2020), Tabakalera, San Sebastian i Villa Romana Florencja (2019), Kunsthalle St Gallen Szwajcaria, Market Photo Workshop Johannesburg i Les Laboratoires dAubervilliers Paryż (201, między innymi.
Prace Orlowa były prezentowane na najważniejszych wystawach przeglądowych, m.in. w 2022 roku na Berlin Biennale, British Art Show 9, Kochi-Muziris Biennale, Kathmandu Triennale 2077 i 14 Dakar Biennale, a wcześniej m.in. na 54 Biennale w Wenecji, Manifesta 9 & 12 w Genk i Palermo, Lubumbashi Biennale VI, 13 Sharjah Biennale, 7 Moscow Biennale, 8 Mercosul Biennale.
W 2020 Archive Books wydaje jego monografię Conversing with Leaves, w 2019 Shelter Press opublikowało Soil Affinities, a w 2018 Sternberg Press Theatrum Botanicum.
 
* na wydarzenie obowiązują zapisy

Informacja o biletach

Na warsztaty „W poszukiwaniu aktorów nieludzkich” obowiązują zapisy.

Opinie

Sprawdź się

Co to jest antresola?