• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport
Skopiowano

Quebonafide przeszedł do historii. Fantastyczny koncert pożegnalny w Ergo Arenie

Patryk Gochniewski
28 maja 2022, godz. 06:30 
Opinie (81)

Jak się żegnać, to z przytupem. Quebonafide schodzi ze sceny. Kuba Grabowski ma teraz na siebie inny pomysł. Jaki? Przekonamy się niebawem. Jednak to, jak zakończył historię Quebo w Ergo Arenie, przejdzie do historii polskiej muzyki rozrywkowej. To nie był koncert. To był wyśmienicie wyreżyserowany spektakl, w którym momenty lepsze były utkane znacznie gęściej od tych słabych.



Najbliższe koncerty hip-hopowe w Trójmieście



No cóż. Quebonafide to człowiek, który wzbudza skrajne emocje. Podobnie jak wielu innych przedstawicieli nowej fali polskiego rapu. Tyle że nie można mu odmówić tego, że jest oryginalny. Jest jakiś. Teraz wykonawca żegna się z dotychczasowym imagem. Zresztą już zdążył pokazać, że zmiana postaci nie jest dla niego żadnym problemem.

Gdańsk był ostatnim przystankiem na trasie "Psycho Relations". Trzeba przyznać, że po zobaczeniu tego koncertu/spektaklu ta nazwa nabiera bardzo dosłownego znaczenia. Jest to swoista wiwisekcja życia Grabowskiego. Widać, że jego postać - Quebonafide - jest maską, pod którą skrywa się człowiek niepewny. Nie do końca mający świadomość tego, która wersja jego jest właściwa. Szukający odpowiedzi. Nie gwiazda - jeden z nas.

Należy powiedzieć, że ta trasa, którą wyreżyserował wzięty twórca teatralny Grzegorz Jarzyna, nie jest precedensem. Takie zabiegi są na świecie dość powszechne, a można spojrzeć chociaż na lokalne podwórko - koncert Maty na warszawskim Bemowie. Tamto show stworzył Krzysztof Garbaczewski.

Quebonafide w tym spektaklu wypada wyjątkowo dobrze. Jest bardzo sprawnym aktorem. A przecież wcale nie tak łatwo jest zagrać siebie lub inne wersje siebie. Widowisko przygotowane przez Jarzynę świetnie łączy utwory rapera, fantastyczne wizualizacje, kostiumy oraz autorską koncepcję samego reżysera.

Są tu elementy absolutnie fantastyczne, jak bitwa Grabowskiego pomiędzy trzema wersjami siebie samego. Są też dobre, dobitne i wyraziste - zrywanie masek, uwalnianie się z więzów czy zrywanie kostiumów. Te metafory poszukiwania swej prawdziwej osobowości wypadły bardzo dobrze. Są też takie, które ocierają się o kinowy patos podszyty kiczem - kiedy Quebo zostaje wyniesiony na linach ponad sceną i leci nad publicznością. Udało się jednak nie przekroczyć tej granicy dobrego smaku i ten element - jako najbardziej widowiskowy - jest dopełnieniem całości tego wyjątkowego pożegnania z alter ego Grabowskiego.

"Psycho Relations" to bardzo luźna wariacja na temat musicalu. Ten spektakl, którego częścią jest koncert, to opowieść, która prowadzi publiczność przez zawiłe meandry kariery Quebonafide. Jest też czymś, co zapowiada - być może - to, że Grabowski będzie chciał trafić do szerszej publiczności. Pierwszym krokiem jest właśnie ta trasa. Ona zainteresuje nie tylko oddanych fanów rapera, ale też osoby otwarte na nowe podejście do sztuki. A bardzo w tym pomagają goście.

Wiadomo, ich zestaw w Gdańsku nie był tak imponujący, jak w Warszawie, ale trudno było oczekiwać czegoś innego. Niemniej wszyscy, którzy pojawili się na scenie, świetnie wtórowali Quebo. Oczywiście nie przyćmili głównego bohatera, jednak dobrze go wspierali w narracji kolejnych elementów życiowej układanki.

Nie można oczywiście po raz kolejny nie wytknąć fatalnej akustyki Ergo Areny. Przez większość koncertu ledwo było słychać wokal głównego bohatera. Niemniej kiedy na scenę wyszedł Mrozu, okazało się, że ten koncert wcale nie był tak źle nagłośniony. Po prostu słychać było różnicę w warsztacie. Trzeba jednak zauważyć brak wyczucia dźwiękowców, którzy kompletnie nie panowali nad balansem pomiędzy podkładami a wokalem.

Tak czy inaczej nie można odmówić Quebo tego, że zaprosił faktycznie ciekawych gości. Natalia i Marcelina Szroeder, Tommy Cash, Omega Sapien, Mrozu. Wiadomo, były też utwory, które nagrał z Taco Hemigwayem, Sokołem czy innymi. Widać było, że Grabowski bardzo przeżywał ten występ. Zwłaszcza dał temu wyraz na sam koniec, kiedy niemalże rozpłakał się jak dziecko.

Na ten moment Quebonafide przechodzi do historii. Polskiego rapu, polskiej muzyki popularnej w ogóle. Kiedy widziałem go na jednym z ostatnich Open'erów, był to występ niemalże nie do zniesienia. Nie da się jednak ukryć, że Quebo dojrzał. Było to widać bardzo dobitnie podczas tego koncertu, spektaklu czy jakkolwiek to nazwać. Może performance byłby najlepszym określeniem.

Grabowski nie tylko czuwał nad ściśle przygotowanym scenariuszem, który przygotował mu Jarzyna. Czuwał także nad niezwykle bliską mu tego wieczoru publiką. Wiedział, że żegna się jako Quebonafide. Chciał więc, żeby jego goście czuli się jak najlepiej. Trzykrotnie przerywał koncert ze względu na to, że ktoś omdlewał w tłumie. To się bardzo chwali. Nie ukrywajmy - po tragedii na Roskilde, kiedy podczas koncertu Pearl Jam w 2000 r. zginęło dziewięć osób, uwaga na widownię była skupiona głównie przez muzyków rockowych. Miło, że i inni zaczęli zwracać na to uwagę. Zwłaszcza po niedawnym koncercie Travisa Scotta.

Wracając jednak do sedna - Quebonafide zagrał koncert absolutnie fenomenalny. Widać było nie tylko jego przemianę, ale i dojrzałość. Kuba Grabowski dojrzał. Tylko czekać na to, co przygotuje następne. Ten występ, mam nadzieję, był przyczynkiem do tego, że czeka nas jeszcze wiele naprawdę dobrego z jego strony. Przy okazji muszę przyznać, że tak jak chłopak wzbudzał we mnie mieszane odczucia, tak teraz darzę go naprawdę dużym szacunkiem i czekam na więcej.

Wydarzenia

Quebonafide - Psycho Relations

hip-hop

Miejsca

Zobacz także

Opinie wybrane


wszystkie opinie (81)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Do DNA

wystawa

Pobożni i cnotliwi. Dawni gdańszczanie w zwierciadle sztuki

wystawa

Kolekcja w działaniu

wystawa

Sprawdź się

Sprawdź się

Nagroda Literacka Gdynia dla autorów najlepszych książek wydanych w poprzednim roku przyznawana jest rokrocznie od:

 

Najczęściej czytane