Wiadomości

stat

Przyjdzie walec i wyrówna - o Festiwalu Twórczości Wojciecha Młynarskiego

Zobacz fragmenty Koncertu Laureatów i Koncertu Galowego, zamykające trzydniowy Festiwal Twórczości Wojciecha Młynarskiego.


Zorganizowany po raz drugi Festiwal Twórczości Wojciecha Młynarskiego przeprowadził się z Sopotu do Gdańska i z namiotu przy MCKA Zatoka Sztuki przeniósł się do Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego, a przy tym "obrósł" w ciekawsze i liczniejsze wydarzenia towarzyszące. Tytułowy bohater przeglądu miał prawo być zadowolony, bo tegoroczna edycja była dużo lepsza pod każdym względem od ubiegłorocznej.



Zamiast dwóch głównych wydarzeń - Koncertu Interpretacji Piosenek Wojciecha Młynarskiego i gali, podczas której śpiewają najlepsi, zdaniem jury, wykonawcy konkursu i zaproszeni goście, w tym roku zorganizowano trzy wieczorne koncerty. Podczas pierwszego z nich zaprezentowała się Agnieszka Wilczyńska, dla której Wojciech Młynarski napisał teksty piosenek wydane niedawno przez Wilczyńską na płycie "Tutaj mieszkam".

Kluczowym punktem festiwalu pozostaje konkurs, który w tym roku przeszedł małą reorganizację. Ponieważ ubiegłoroczny finał zmagań młodych artystów z interpretacjami Młynarskiego nie stał na najwyższym poziomie, w tym roku postarano się, by do Gdańska na konkurs przyjechali nagradzani w innych ogólnopolskich konkursach poetyckich młodzi artyści. Z piątki "doproszonych" w ten sposób artystów czwórka stawiła się w Trójmieście, zaś troje z nich znalazło się w gronie sześciu laureatów konkursu.

Konkurs wygrała Marta Chyczewska, interpretująca "Piosenkę starych kochanków" i "Ogrzej mnie" Wojciecha Młynarskiego w sposób niezwykle emocjonalny, a zarazem najbardziej dojrzale i świetnie technicznie. Niewiele ustępowała jej Dorota Sacewicz ("Niedziela na Głównym" i "Ej, raz"), która niestety nie znalazła uznania w gronie jury. Jurorzy w składzie Jerzy Derfel, Maria Szabłowska, Grzegorz WasowskiJacek Bończyk pod przewodnictwem Wojciecha Młynarskiego słusznie podkreślali, że wybór laureatów był bardzo trudny. Faktycznie, druga edycja Festiwalu Interpretacji Piosenek Wojciecha Młynarskiego stała na dużo wyższym poziomie niż poprzednia, zaś w gronie dwunastu finalistów dziesięcioro z nich mogłoby właściwie dostać główną nagrodę.

Jak zwykle w tego typu konkursach dostrzeżeni zostali artyści obdarzeni talentem aktorskim. I miejsce (czyli drugą nagrodę w skali ważności po Grand Prix Chyczewskiej) otrzymał Piotr Kosewski, regularnie występujący w spektaklach sopockiego Teatru na Plaży ("Balladyna '68" i "Medea, moja sympatia"). Ten obdarzony nie najlepszym na tle konkurencji głosem artysta, bardzo dojrzale interpretuje swoje piosenki, tworząc z nich małe show (tak było z "Walcem na tysiąc pas"). Kosewski (w ubiegłym roku był w tym konkursie wyróżniony II miejscem) sięgnął też po najzabawniejszy w moim odczuciu utwór konkursowy - "Baba o sześciu cyckach". Z kolei II miejsce przypadło jedynemu zespołowi wokalnemu w konkursie o nazwie Trio Tonika (w składzie Anna Masiejczyk, Magdalena Masiejczyk oraz Anna Gajdamowicz), wykonującemu utwory "Nie próbuj zatrzymać miłości" i "Gdy się znajduje przyjaciela".

Duży talent jazzowy ujawniła Agata Różankowska (wykonała "Piosenkę o szafie" i "Walc przedświt") - laureatka III miejsca. Zaś Wyróżnienie otrzymała gdynianka Irena Melcer za aktorskie interpretacje "Bidusi" i "Starych ludzi". Publiczności najbardziej przypadł do gustu występ Mateusza Webera, który niedawno dostał taką samą nagrodę podczas sopockiego etapu konkursu "Pamiętajmy o Osieckiej". Młody aktor zaśpiewał "Daj Des" i "Przedostatni walc". Warto odnotować, że tegoroczna edycja konkursu była nie tylko wyrównana, ale też pokazała rozmaite kierunki interpretacji utworów Młynarskiego. Małgorzata Chruściel z "Portu Amsterdam" zrobiła dość ckliwą popową piosenkę, zaś później zaskoczyła jeszcze bardziej, rapując "Jeszcze w zielone gramy". Po konkursie minirecital zaśpiewała Małgorzata Nakonieczna, laureatka Grand Prix pierwszej edycji festiwalu.

Konkurs ze swadą poprowadził Andrzej Poniedzielski, który parę godzin wcześniej porozmawiał na oczach bardzo licznie zgromadzonej publiczności z Wojciechem Młynarskim.

Festiwal Twórczości Wojciecha Młynarskiego zamknął, również bardziej udany wokalnie niż w ubiegłym roku, koncert laureatów połączony z koncertem galowym pod hasłem "Młynarski & Wasowski". Podczas koncertu laureatów większość wykonawców zaprezentowało ciekawszy ze swoich utworów. Tym razem zdecydowanie najlepsze wrażenie pozostawiła laureatka Grand Prix Marta Chyczewska. Pokaz galowy, w którym w roli gospodarza wystąpił Wojciech Młynarski, skradł dla siebie bezbłędny Mariusz Kiljan, brawurowo wykonujący utwory "Przyjdzie walec i wyrówna" oraz "W Polskę idziemy". W pamięć zapadł udział Adama Nowaka z Raz, Dwa, Trzy z piosenką "Lubię wrony", czy boleśnie dowcipna "Ballada o dwóch koniach", śpiewana "z pazurem" przez Katarzynę Żak. Pozostali Anna Sroka-Hryń, Klementyna Umer, Wojciech BrzezińskiJacek Bończyk również spisali się bez zarzutu.

Przeprowadzka do Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego wyszła całej imprezie na dobre. Z pewnością warto pozostać w progach GTS na dłużej i rozważyć dodanie nagrody dla najlepszego muzyka, akompaniującego śpiewającym w konkursie, bowiem na scenie podczas występów podziwiamy umiejętności obojga.

Opinie (32)

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

STOP Hejt! Przemyśl swoją opinię

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

07

grudnia

Czworo do poprawki Gdańsk, Scena Teatralna NOT

10

grudnia

Waldemar Malicki i Filharmo... Gdynia, Teatr Muzyczny

16

grudnia

Kabaret Neo-Nówka Gdańsk, Filharmonia Bałtycka

Rozrywka

Pełna hala na mikołajkowym koncercie w Ergo Arenie
Tłumy na mikołajkowym koncercie
Wyjątkowa świąteczna dekoracja w Centrum Riviera
Świąteczna dekoracja w Rivierze

Kulinaria

Romans tradycji z nowoczesnością. Otwarcie restauracji Monastico
Otwarcie restauracji Monastico
Gastrobanda: Kamil z miską szczęścia
Gastrobanda: Kamil z miską szczęścia

Planuj z nami tydzień

Sprawdź się

W jakim okresie obecna główna jednostka Muzeum Historycznego Miasta Gdańska, czyli Ratusz Głównego Miasta, spełniał funkcję siedziby władz Gdańska?