• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przegląd teatralnych premier lutego

Łukasz Rudziński
31 stycznia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Teatralny luty otwiera "Królowa Śniegu" Hansa Christiana Andersena w reżyserii Krzysztofa Babickiego w Teatrze Miejskim w Gdyni. Na zdjęciu Kaj (Maciej Wizner) i Gerda (Marta Kadłub). Premiera 2 lutego. Teatralny luty otwiera "Królowa Śniegu" Hansa Christiana Andersena w reżyserii Krzysztofa Babickiego w Teatrze Miejskim w Gdyni. Na zdjęciu Kaj (Maciej Wizner) i Gerda (Marta Kadłub). Premiera 2 lutego.

Teatralny rok rozpoczął się bardzo spokojnie. W styczniu w trójmiejskich teatrach oglądaliśmy niemal wyłącznie wcześniejsze produkcje (jedynie Opera Bałtycka przygotowała "Skrzypce Rotszylda / Gracze"). W lutym sytuacja ulegnie zdecydowanej zmianie.



Marka Richtera doskonale znają bywalcy Teatru Muzycznego, gdzie ma koncie wiele ciekawych kreacji (np. jako Lancelot w "SPAMALOT, czyli Monty Python i święty Graal"). 8 lutego będzie można posłuchać jego autorskiego recitalu. Marka Richtera doskonale znają bywalcy Teatru Muzycznego, gdzie ma koncie wiele ciekawych kreacji (np. jako Lancelot w "SPAMALOT, czyli Monty Python i święty Graal"). 8 lutego będzie można posłuchać jego autorskiego recitalu.
Gdyński teatr tańca akrobatycznego Mira Art zaprezentuje cyrkową wersję baśni "Sindbad Żeglarz" w Hali Sportowo-Widowiskowej "Gdynia" 12 i 13 lutego. Gdyński teatr tańca akrobatycznego Mira Art zaprezentuje cyrkową wersję baśni "Sindbad Żeglarz" w Hali Sportowo-Widowiskowej "Gdynia" 12 i 13 lutego.
Spektakl "Poobiednie igraszki" w reż. Jacka Gierczaka inauguruje działalność nowej przestrzeni scenicznej w Teatrze Miniatura - Sali Prób. Na scenie zobaczymy m.in. Tymona Tymańskiego. Premiera 24 lutego. Spektakl "Poobiednie igraszki" w reż. Jacka Gierczaka inauguruje działalność nowej przestrzeni scenicznej w Teatrze Miniatura - Sali Prób. Na scenie zobaczymy m.in. Tymona Tymańskiego. Premiera 24 lutego.
W sobotę 2 lutego premierowy worek otwiera "Królowa Śniegu" Hansa Christiana Andersena w Teatrze Miejskim w Gdyni, która jest powrotem repertuaru dziecięcego po prawie dwóch latach i pierwszą premierą dla dzieci za dyrekcji Krzysztofa Babickiego.

- O "Królowej Śniegu" myślałem od dawna, to jedna z moich ulubionych baśni Andersena - tłumaczy Krzysztof Babicki. - Dość rzadko sięgam po literaturę dla dzieci, ale w tej baśni pada wiele ważnych słów na temat cierpliwości, przyjaźni, priorytetów, wartości. W przypadku takiego spektaklu nie da się rywalizować z bajkami hollywoodzkimi, dlatego u nas scenografia rozwija się na oczach dziecka. Wykorzystałem wszystkie dialogi "Królowej Śniegu", wprowadzając postać autora-narratora, który spogląda na swoją opowieść z perspektywy czasu. Funkcję narracyjną mają też piosenki Grażyny Lutosławskiej napisane do muzyki Janusza Grzywacza.

Z kolei w poniedziałek 4 lutego nietypowe wydarzenie zobaczyć można w Nowej Scenie Teatru Muzycznego, gdzie studenci Studium Wokalno-Aktorskiego pod kierunkiem aktora Muzycznego Tomasza Czarneckiego zaprezentują się w wieczorze Disco Polo. W repertuarze m.in. piosenki Boysów, Shazzy, Akcentu czy Toples.

- Nasz pokaz piosenki aktorskiej jest próbą zmierzenia się z tym, czego słuchają miliony Polaków. Nie kopiujemy oryginalnych wykonawców, odrzucamy ich aranże, pozostawiając jedynie teksty i melodię. Co z tego wyjdzie? Sami jesteśmy ciekawi - mówi Tomasz Czarnecki.

Również w Nowej Scenie 8 lutego (godz. 19:05) premierę będzie mieć także recital Marka Richtera pt. "Wiem". Solista Teatry Muzycznego zaśpiewa piosenki zainspirowane poezją Krzysztofa Cezarego Buszmana. Materiał koncertu zarejestrowany w Radiu Gdańsk. Po koncercie będzie możliwość nabycia płyty CD z jego zapisem i otrzymania autografu Richtera, z którym na scenie wystąpi pięcioosobowy zespół muzyczny oraz aktorzy Muzycznego w roli chórku.

W którym z teatrów byłe(a)ś ostatnio?

Doznania zupełnie innego typu zapewni nam bardzo dobry, choć jeszcze mało znany w Trójmieście Gdyński Akrobatyczny Teatr Tańca Mira Art, który w Hali Sportowo-Widowiskowej "Gdynia" w nietypowej formie widowiska taneczno-akrobatycznego zaprezentuje "Przygody Sinbada". Adaptacja znanej baśni "Sindbad Żeglarz" z "Baśni z tysiąca i jednej nocy" w wykonaniu zespołu Mira Art zostanie zaprezentowana w Polsce po raz pierwszy. Bohater z wielu przygód wychodzi cało dzięki pomocy księżniczki Mariny. W miarę upływu czasu dostrzega w sobie takie cechy jak przyjaźń, uczciwość czy poświęcenie.

Cyrkową wersję baśni, w reżyserii Krzysztofa Okonia, poznać można we wtorek i środę 12 i 13 lutego (godz. 17 oraz 19:15). W spektaklu udział wezmą także dzieci gdyńskich szkół podstawowych, zrzeszonych w MDK w Gdyni.

Pierwszą taneczną premierę w tym roku (sobota 23 lutego, godz. 19) przedstawi w Operze Bałtyckiej Izadora Weiss wraz ze swoim autorskim Bałtyckim Teatrem Tańca - "Out / Cool Fire". W wieczorze tańca zaprezentowana zostanie nowa, skrócona do jednego aktu i bardziej skondensowana wersja spektaklu "Out", poświęconego ciężkiej doli autsajderów (pierwszą wersję spektaklu recenzowaliśmy w 2010 roku). Zupełnie nowa będzie druga choreografia - "Cool Fire" do muzyki Nigela Kennedy'ego, inspirowanej twórczością Jimiego Hendrixa.

Jak zapewniają organizatorzy, spektakl opowiada o tym, że wszelkie podziały między ludźmi są zewnętrzne, jak klasyfikacje, style i ideologie. Rytualne fundamenty tańca pozwalają odrzucić te zewnętrzne formy i odnaleźć wspólnotę, która godzi sprzeczne żywioły i dokonuje zbawczej syntezy.

Ostatnią premierę lutego (24.02, godz. 19) wystawia Miejski Teatr "Miniatura" w Gdańsku. Będzie to otwarcie nowej sceny Miniatury, czyli od lat nie używanej w tym celu Sali Prób. "Poobiednie igraszki" nietypowo, z racji mocnych, odważnych treści, adresowane są do młodzieży i dorosłych a nie do dzieci (dlatego też będą pokazywane w porze "dorosłych" pokazów, o godz. 19). Co ciekawe, w spektaklu wystąpi znany trójmiejski muzyk (autor muzyki do przedstawienia) Ryszard "Tymon" Tymański.

- Pomimo drastycznych treści nie będziemy epatować przemocą, choć prezentujemy "nasiąkanie" rzeczywistością widzianą w telewizji czy Internecie przez młodych ludzi, którzy naśladują zachowania dorosłych, co może prowadzić do tragedii, gdy zabawa wymyka się spod kontroli. Chcemy uwrażliwić na problem, z jakim mierzy się wiele polskich rodzin - mówi Jacek Gierczak, aktor Miniatury i reżyser spektaklu. - Mieliśmy pewne kłopoty obsadowe i ktoś na pierwszej próbie rzucił żartem, że Tymon powinien wziąć udział w spektaklu, a on bardzo się do tego zapalił. I tak już zostało - przyznaje Gierczak, tłumacząc obecność znanego muzyka w gronie aktorów.

Teatralne premiery lutego 2013:

2 lutego - Królowa Śniegu, reż. Krzysztof Babicki, Teatr Miejski w Gdyni (bilety 40 zł normalny i 27 zł ulgowy w weekendy i 35 zł normalny i 25 zł ulgowy w dni powszednie)
4 lutego - Disco Polo - wieczór poezji śpiewanej w wykonaniu studentów Studium Wokalno-Aktorskiego im. Baduszkowej w Gdyni, reż. Tomasz Czarnecki, Nowa Scena Teatru Muzycznego w Gdyni (wstęp wolny na podstawie bezpłatnych wejściówek, do odebrania w kasie Teatru Muzycznego)
8 lutego - Wiem - recital Marka Richtera, Nowa Scena Teatru Muzycznego w Gdyni (bilety 45 zł)
12 lutego - Przygody Sinbada w wykonaniu Gdyńskiego Akrobatycznego Teatru Tańca Mira Art, reż. Krzysztof Okoń, Hala Sportowo-Widowiskowa "Gdynia", (bilety 28 zł na pierwszy pokaz 12.02, od 28 do 35 zł na drugi pokaz 12.02 oraz na pokazy 13.02)
23 lutego - Out / Cool Fire w wykonaniu Bałtyckiego Teatru Tańca, chor. Izadora Weiss, Opera Bałtycka w Gdańsku (bilety 60, 80, 100 na premierę, a później 40-70 zł normalny i 25-50 zł ulgowy)
24 lutego, Poobiednie igraszki, reż. Jacek Gierczak,Sala Prób Miejskiego Teatru "Miniatura" w Gdańsku (bilety 25 zł normalny, 22 zł ulgowy).

Miejsca

Opinie (22) 3 zablokowane

  • teatry umarły

    tylko kino ! precz z aktorzynami z desek !

    • 5 40

  • Trochę błędów panie Łukaszu:)

    Widzę ze w końcu pojawi się repertuar dla młodzieży.To bardzo dobry sygnał.Interesującym wydaje się przedsięwzięcie pani Mirki.Znaczy ze teatry tańca mogą realizować spektakle dla młodszych i nie jest to ujmą...Wierzę ze muzyczny jak zwykle zaprezentuje świetny poziom chociaż nie maja łatwej sytuacji.Trzymam kciuki.Co do BTT to chyba nikt w Trójmieście nie ma złudzeń...Jak zwykle te same rozwiązania sceniczne,chaos i niedopracowana choreografia.Tą pierwszą część już widzieliśmy(nudna)i wzorowana na wcześniejszym spektaklu pana Przybyłowicza ( i to nieudolnie)Czekam na przyjazd do opery profesjonalnego teatru tańca albo profesjonalnego baletu klasycznego.

    • 8 0

  • DOMAGAM SIĘ BALETU KLASYCZNEGO W OPERZE BAŁTYCKIEJ (2)

    SZKODA, ZE w OPERZE NIE MA NIC CIEKAWEGO, jestem czestym bywalcem wszystkich Trójmiejskich teatrów. Dzieci zabieram do Miniatury i na przedstawienia do Muzycznego. Jednak jako mieszkanic Gdańska wstyd mi za Opere, która mimo największej dotacji w 3m wystawia najmniej, a przedstawienia które są obecnie na afiszu są na żenująco niskim poziomie.

    • 27 1

    • walczmy o balet (1)

      a może jakaś petycja do urzędu marszałkowskiego. Wielu gdańszczan chętnie podpisze...

      • 9 0

      • Tak tez jestem tego zdania.Tylko że ktoś musi to zrobić...i jak...

        • 4 0

  • marta ładne nogi masz:) (2)

    • 5 3

    • a Ty siano między uszami (1)

      • 0 2

      • dodał bym ze zgrabne

        siano to masz ty ja pisze to co widzę na zdjęciu :) i nikt temu nie zaprzeczy .

        • 1 0

  • Pan Babicki długo myślał (3)

    Długo coś mu zeszło z tym myśleniem żeby coś dla dzieci zrobić. Teatralna pod jego nosem organizowała poranki dla dzieci przez dwa lata.Szkoda że już ich nie ma.
    Babicki musiał wcześniej obejrzeć Królową Śniegu w Centrum Kultury, bo pewnie mu nie starczyło inwencji twórczej żeby ją samemu wyreżyserować. No cóż, jaki dyrektorek artystyczny taki teatr, a szkoda bo stary zespół aktorski miał potencjał.

    • 8 7

    • zazdrość cię zjada:0 (2)

      • 2 3

      • Zazdrość? (1)

        Czego niby zazdrościć? Tego marnego poziomu artystycznego?Czy może buty i samozadowolenia pana B.? A może jego kolesiotwa i promowania tylko swoich? Chyba nie ma czego

        • 3 2

        • Czy ty jesteś jakimś zwolnionym pracownikiem,że ciągle wypisujesz takie niewybredne uwagi?Nawet do Królowej Śniegu się przyczepiłeś?Nie rozumiem.Nie wzięli Cię do obsady,czy co?

          • 0 1

  • nasze teatry:) (1)

    Kontrowersje między personelem w teatrach zawsze były i będą.Ważne żeby publiczność przychodziła do teatru.Żeby była zadowolona...Za wyjątkiem opery wszystkie teatry z trudem ale idą do przodu i widać pozytywne zmiany.Najbardziej podoba mi sie polityka prowadzenia instytucji na Ołowiance.Bardzo szeroki wachlarz wydarzeń.Najbardziej popularna instytucja.Najczęściej odwiedzana.

    • 9 0

    • Co do Ołowianki to mam zastrzeżenia.

      Nie rozumiem czemu na kocentry w Filharmonii nakładana jest tak duża marża, skoro obiekt jest publiczny i za publiczne pieniądze wyremontowany. Ten sam koncert tam i w innym lokalu to często kilkadziesiąt procent różnicy w cenie.

      • 3 1

  • Domagam się baletu klasycznego w Operze Bałtyckiej , a także teatru klasycznego w Teatrze

    ....Wybrzeże .Kiedy kres tych "uwspółcześnionych" kiczowatych gniotów ,zakrywających pseudo-awangardą nieudolność i nędzę twórczą.

    • 11 2

  • BILETY (1)

    Te drogie bilety w Operze to żart?OPERA ma największą dotacje,bilety na te spektakle(NISKI POZIOM) powinny być max po 15 zł.

    • 5 2

    • za 15 zł

      nie pójdziesz nawet do Multikina. Bez przesady. Podoba się, nie podoba się - mimo wszystko to TEATR OPEROWY, a nie filmik puszczany z taśmy. To żywi ludzie, grający prawdziwymi emocjami, nie scenki dogrywane na niebieskim ekranie. Nawet jeśli nie mają grantów z biletów... Jak można tak nie szanować cudzej pracy i wysiłku?:/

      • 0 1

  • Nic ciekawego.

    Albo dla młodzieży (złudne), albo amatorzy, albo odgrzewani tancerze. Już Miniatura robi dla dorosłych. Bez ambicji, pomysłów. Mam wrażenie, że trójmiejskie teatry (i artyści) nie mają nic do powiedzenia. Martwota. Tylko w więzieniach coś ambitnego "Godot". I tak wszyscy czekamy, czekamy. Chyba przestanę chodzić do teatru.
    Co z teatrem niezależnym. Czekam na nową premierę w Offdebicz. Co tam się dzieje?

    • 3 2

  • cechą charakteru Sindbada żeglarza jest przyjaźń - bardzo ciekawa cecha. Mieszkałam kiedyś we Wrocławiu - powinniśmy sie uczyć od tamtejszych teatrów, a przede wszystkim od opery. Dobry, zróznicowany repertuar - i klasyki, i kilka bardziej współczesnych projektów. Przepiekne dekoracje i kostiumy, nie ta co w bałtyckiej, a ceny biletóe znacznie niższe - najtańsze bilety można było kupić za kilkanaście złotych, a w tygodniu chyba nawet po 7, ale nie pamietam. Owszem, miejsca nie były njlepsze, ale lepsze takie niż żadne

    • 4 0

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pobożni i cnotliwi. Dawni gdańszczanie w zwierciadle sztuki (1 opinia)

(1 opinia)
20 zł
spotkanie, wystawa, warsztaty

Kultura ludowa Pomorza Gdańskiego

wystawa

Wystawa "Kajko, Kokosz i inni"

wystawa

Sprawdź się

Sprawdź się

Który spośród legendarnych, często eksploatowanych przez filmowców, średniowiecznych wodzów, stał się inspiracją do budowy Dworu Artusa w Gdańsku?

 

Najczęściej czytane