- 1 Aktorzy gorzko o zachowaniu widzów (137 opinii)
- 2 Duży problem małych księgarni (228 opinii)
- 3 Nietypowa akcja Teatru Szekspirowskiego (39 opinii)
- 4 Barbara Sroka p.o. dyrektora IKM (33 opinie)
Posumowanie Raportu: nagroda dla "Żyda"
Nagrodą główną dla spektaklu "Żyd" w reż. Roberta Talarczyka Teatru Polskiego z Bielska-Białej zakończył się III Festiwal Polskich Sztuk Współczesnych R@port.
Nagrodzony spektakl wywołał burzę już w momencie swojego powstania. Historia grupki nauczycieli przygotowujących się do przyjazdu byłego mieszkańca miasteczka, tytułowego Żyda, wywołała protest zarówno bielsko-białego środowiska pedagogów, jak i sporego grona widzów.
Nie mniejsze kontrowersje wywołał nagradzający "Żyda" werdykt festiwalowego jury. I nie trudno zrozumieć dlaczego. Na tle innych konkursowych realizacji, spektakl Roberta Talarczyka wypadł bowiem zaledwie poprawnie. Nie obronił obecnej w tekście dyskusji. Przewidywalny od początku do końca, ubrany w tradycyjną, wręcz konwencjonalną formułę, nie wzbudził większych emocji.
Na jego tle zdecydowanie bardziej interesująco wypadła nie mniej głośna realizacja Pawła Demirskiego oraz Moniki Strzępki, "Był sobie Polak, Polak, Polak i diabeł" Teatru Dramatycznego z Wałbrzycha. Reklamowane jako polityczna bulwarówka przedstawienie okazało się dowcipną, niezwykle błyskotliwą próbą diagnozy polskości. W oparciu o język klisz, stereotypów i popkulturowych kalek, balansując na granicy obciachu, realizatorzy stworzyli makabryczną przestrzeń narodowego czyśćca. Katalogując polskie grzechy, Demirskiemu i Strzępce udała się przy tym rzecz najważniejsza, a mianowicie wyrwanie społeczno-narodowego dyskursu ze szponów patosu, wciąż pokutującej tradycji teatru aluzji politycznej oraz zmumifikowanego sztafażu propagowanego przez władzę. I choćby za to wałbrzyskiemu spektaklowi należało się przynajmniej wyróżnienie.
Dużym rozczarowaniem okazał się pokaz ubiegłorocznego laureata festiwalu, Teatru Wierszalin z Supraśla, oraz najnowsza premiera Teatru Miejskiego, "Miasto utrapienia" w reż. Tomasza Mana. Absolutny formalizm, jedynie tak określić można najnowsze przedsięwzięcie powadzonej przez Piotra Tomaszuka grupy. O premierowej realizacji Teatru Miejskiego z kolei można powiedzieć tylko tyle, że swoją nad wyraz oszczędną formą spektakl wpisał się co najwyżej w konwencję sztuki czytanej.
Pozostałe spektakle, w mniej lub bardziej udany sposób, podjęły tematy narodowych, rodzinnych lub całkiem prywatnych rozliczeń. Stworzyły interesującą mozaikę tego, co bez nadużyć możemy nazwać współczesnością. I za co, jak słusznie zauważył przewodniczący jury konkursu, Tadeusz Nyczek, brawa należą się przede wszystkim organizatorom festiwalu.
Miejsca
Wydarzenia
Zobacz także
Opinie (6)
-
2008-05-26 13:34
Na kolanach (2)
Pewenie zostanę nazwany antysemitą ale co tam.Zauważyłem że w szeroko rozumianych mediach "warte" jest odnotowania tylko to co ma w tle coś filosemickiego.Konkursy,wyróżnienia , "beatyfikacje", wydarzenia, obchody czy rocznice choćby najbardziej narodowe muszą mieć odniesienie (kontekst) do czegoś żydowskiego.
- 0 0
-
2008-05-26 14:59
Zyd (1)
ucieszyłam się bardzo z werdyktu, gdyz spektakl zrobił na mnie ogromne wrażenie, pierwszy raz w tak skondensowanej i bezposredniej formie dotknięta została problematyka relacji polsko-zydowskiej.Brawo za odwagę!trudno mi się odnieść do innych spektakli, gdyz ich nie widziałam, ale "ŻYD" był na prawdę świetny
- 0 0
-
2008-05-26 19:00
Nie jest to prawda
Naprawdę pisze się razem.
- 0 0
-
2008-05-26 15:01
kompleksy!
-samo biczowanie!i to ma być prawdziwa nagroda!
- 0 0
-
2008-05-27 16:15
..do tego jeszcze ex-kmicic chce sie wziąść za film o tym jakto źli polacy ....
Coś za duzo tego, ktoś te tuchu inspiruje ...nie zdziwie się, jak za jakiś czas oficlanie do konstytucji wprowadzą jakies uchwały filosemickie
....ehhhhh- 0 0
-
2008-05-30 13:37
slowa jak weze
zydzi zydom zgotowali ten los tylko oddajcie kase Polakow,bo ciezko na nia pracowali nie ukladami
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.