• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Plany artystyczne Opery Bałtyckiej na 100 tys. widzów w sezonie

Łukasz Rudziński
7 września 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Przez najbliższe lata czekają nas w Operze Bałtyckiej sezony narodowe - włoski, francuski, hiszpański i niemiecki, koncerty, przedstawienia operowe, baletowe i operetki. Przez najbliższe lata czekają nas w Operze Bałtyckiej sezony narodowe - włoski, francuski, hiszpański i niemiecki, koncerty, przedstawienia operowe, baletowe i operetki.

Opera Bałtycka całkowicie zmienia swoje oblicze. Nowa dyrekcja planuje repertuar przystępniejszy i lżejszy niż dotąd, prezentowany tematycznie w kolejnych sezonach narodowych, grany w gmachu opery i w plenerze. Powstaje nowy zespół baletowy Opery Bałtyckiej, w którym zatrudnienie znalazło 12. tancerzy Bałtyckiego Teatru Tańca. Przyglądamy się planom artystycznym Opery Bałtyckiej na najbliższe cztery sezony pod wodzą Warcisława Kunca.



Jak odbierasz plany artystyczne Opery Bałtyckiej?

Teatr ma realizować swoją działalność w czterech filarach programowych: opera, taniec, edukacja oraz "tutti" (wszyscy).

- Chcę, by opera stała się instytucją otwartą, do której przyjdzie już w przyszłym sezonie 100 tysięcy ludzi - to jeden z głównych moich celów - deklaruje Warcisław Kunc, nowy dyrektor Opery Bałtyckiej. - Wierzę, że będzie to teatr dla tych, którzy kochają operę i taniec, ale odnajdą się w nim również ci, którzy chcą doznać różnych innych wrażeń. Dlatego pracujemy w czterech filarach, prezentowanych przez cztery najbliższe sezony do końca mojego kontraktu. W każdym z sezonów chcemy prezentować kulturę wybranego kraju. Będzie ona pretekstem i nośnikiem wszelkich zdarzeń organizowanych w teatrze. W sezonie włoskim zadbamy o to, by zaistnieli w naszych propozycjach włoscy realizatorzy, włoskie tytuły czy włoscy kompozytorzy, ale znajdziemy miejsce też dla kultury Rzymu, kuchni czy mody kojarzonej z tym państwem.
Sezon zainauguruje 30 września i 1 października "Gala otwarcia" - koncert prezentujący program artystyczny sezonu, w czasie którego zaprezentują się wszystkie zespoły artystyczne: orkiestra, chór i balet. Później, 7-8 października, zaplanowano koncertową wersję opery "Rycerskość Wieśniacza" Pietro Mascagniniego, którą poprowadzi Sławomir Pietras. Tydzień później (15-16 października) premierę będzie mieć widowisko "Słynne Chóry Oper Włoskich", z partiami chóru oper Verdiego, Pucciniego i Dionizettiego w oprawie scenograficzno-kostiumowej. 30 października w jednym z gdańskich kościołów odbędzie się koncert "Requiem dla wszystkich świętych" Verdiego w wykonaniu zespołów Opery Bałtyckiej.

W listopadzie, oprócz widowiska "Słynne Opery Chórów Włoskich", czeka nas wznowienie "Traviaty" w reż. Karoliny Sofulak. Pierwszą premierą operową sezonu będzie zaplanowana na 1 grudnia "La Boheme" (znana też pod tytułem "Cyganeria") Giacomo Pucciniego w reżyserii Karen Stone. To koprodukcja z Theater Magdeburg. Kierownictwo muzyczne obejmie dyrektor Warcisław Kunc, który przyznaje, że ma zapisane w kontrakcie, że może dyrygować maksymalnie 40 procent produkcji Opery Bałtyckiej. 10 i 11 grudnia odbędzie się jubileusz 80-lecia wybitnego barytonu Floriana Skulskiego - "Opera Viva Baritone". Pod koniec grudnia przygotowana zostanie produkcja sylwestrowo-kabaretowa "Włoska Noc", która zagrana zostanie po raz pierwszy 30 grudnia. Pierwszym znanym gościem jest Grażyna Brodzińska.

Warcisław Kunc deklaruje, że podczas trzeciego z czterech sezonów artystycznych produkcje Opery Bałtyckiej będą miały 100 tys. widzów. Warcisław Kunc deklaruje, że podczas trzeciego z czterech sezonów artystycznych produkcje Opery Bałtyckiej będą miały 100 tys. widzów.
W 2017 roku czeka nas opera kameralna "Amahl i jego nocni goście" Gian Carlo Menottiego dla młodszych widzów (styczeń), "Pulcinella" Igora Strawińskiego w wykonaniu baletu Opery Bałtyckiej (marzec) oraz opery: "Casanova" Ludomira Różyckiego (kwiecień) i "Nabucco" lub "Aida" Giuseppe Verdiego (lipiec). Ta ostatnia premierę miałaby w Operze Leśnej, z możliwością przeniesienia na deski Opery Bałtyckiej. Dopiero w drugim sezonie spodziewać się można pierwszej operetki.

- Operetki w Operze Bałtyckiej nie będzie dużo, ale będzie dość. Najbliższa to premiera otwierająca sezon francuski w październiku 2017 roku - "Orfeusz w piekle". Kolejną planujemy na sezon niemiecki - będzie to najprawdopodobniej "Wesoła wdówka" - przyznaje Warcisław Kunc.
Filar "Taniec" budowany jest wokół nowo powstałego zespołu baletu Opery Bałtyckiej, kierowanego przez Wojciecha WarszawskiegoIzabelę Sokołowską-Boulton.

- Zmieniamy profil zespołu na balet klasyczny i demi-klasyczny. Pierwsze rozmowy z profesorem Bronisławem Prądzyńskim [dyrektorem Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej w Gdańsku - przyp. red.], utwierdziły nas w przekonaniu, że musimy wrócić do klasyki, która była tu obecna od lat. Gdańsk był przecież jednym z najważniejszych w Polsce ośrodków baletowych i ten status Opery Bałtyckiej chcę przywrócić. Chcemy ponownie mieć tu prężny ośrodek baletowy. Jesteśmy po pierwszych audycjach. Nie odżegnujemy się od formy tańca współczesnego, ale z inną estetyką ruchu, w naszym odczuciu bardziej przyswajalną - mówi Wojciech Warszawski.
Na audycję zgłosiło się 80 tancerzy, z czego 15 z nich to byli i obecni etatowi tancerze Opery Bałtyckiej, tańczący w ostatnich latach w Bałtyckim Teatrze Tańca. 12-tka zasiliła zespół baletu Opery Bałtyckiej, pozostałe 11 osób zespołu baletowego to nowi, młodzi tancerze, z których spora część jest absolwentami gdańskiej Szkoły Baletowej.

Wojciech Warszawski w nowym zespole baletu Opery Bałtyckiej ma 23 tancerzy, w tym 12 byłych tancerzy Bałtyckiego Teatru Tańca. Wojciech Warszawski w nowym zespole baletu Opery Bałtyckiej ma 23 tancerzy, w tym 12 byłych tancerzy Bałtyckiego Teatru Tańca.
W ramach filaru "Edukacja" planowane jest stworzenie w Operze działu, który zajmie się edukacją dzieci, młodzieży i dorosłych. Opera ma wychowywać widzów, a temu mają służyć OPERAnki, czyli Niedzielne Poranki w Operze czy warsztaty operowe "Taniec w Operze" i "Operowy Chór Dziecięcy", czyli cykliczne warsztaty artystyczne, prowadzone przez artystów, pedagogów Opery Bałtyckiej. Pozostaną w repertuarze bardzo popularne spotkania z cyklu "Opera? Si!" Jerzego Snakowskiego, a pojawią się też wydarzenia specjalne, jak "Noc w Operze", "Mikołajki w Operze", "Kolędowanie w Operze" czy "Dzień Dziecka w Operze".

Ostatni filar "Tutti" oznacza otwarcie na wszystkich widzów - to dlatego każdy z sezonów obudowany będzie szeregiem działań inspirowanych kulturą i tradycją przybliżanego kraju. W pierwszym sezonie publiczności zaprezentowana będzie szeroko pojęta kultura Włoch, m.in. za kulisami Opery Bałtyckiej - odkrywanie tajników pracy Opery dla różnych grup wiekowych z uwzględnieniem włoskiego rodowodu gatunku i słownictwa operowego, podstawowe informacje o języku włoskim, prezentowanie w siedzibie opery wystaw i artystów, spotkania na temat włoskiej kultury i sztuki, studencka sesja naukowa czy opracowanie wycieczki po Gdańsku "śladami włoskimi".

W planach jest też sezon letni grany w plenerze. W najbliższym czasie prowadzone będą rozmowy z Sopotem, by Opera Bałtycka mogła wystawić premierę letnią ("Nabucco" lub "Aida" w 2017 roku) w Operze Leśnej. W programie letnim znalazłby się się też koncert karnawałowy "Włoska Noc" i inne propozycje koncertowe.

Dyrektor Kunc jasno deklaruje też pracę nad modernizacją gmachu przy alei Zwycięstwa 15.

- Teatr ten, chyba jako jedyny w Trójmieście, nie miał w ostatnich ośmiu latach szansy na modernizację. Widownia dla teatru operowego w ilości 472 krzeseł z punktu widzenia biznesowego jest absurdem, a z punktu widzenia budowania frekwencji i reklamy jest niezmiernie trudna. Przygotowujemy dla Urzędu Marszałkowskiego założenia, które w przeciągu 4-5 lat umożliwią przebudowę i rozbudowę tego obiektu. Oczywiście były plany budowy nowej siedziby, ale nie ma co opowiadać sobie bajek: nie będzie żadnej nowej siedziby, ponieważ wybudowanie nowej siedziby to koszt 300 milionów złotych lub więcej. Nie ma i nie będzie takich pieniędzy. Musimy wykorzystać realne możliwości poprawy naszych warunków - dodaje Warcisław Kunc.
Do tematu Opery Bałtyckiej wrócimy niebawem w rozmowie z Warcisławem Kuncem.

Plany artystyczne Opery Bałtyckiej w sezonie 2016/2017:

30 września i 1 października - Gala otwarcia - koncert inauguracyjny;
7-8 października - "Rycerskość Wieśniacza" Pietro Mascagnieniego, kierownictwo muzyczne: Andrzej Knap, prowadzenie: Sławomir Pietras;
15-16 października - "Słynne Chóry Oper Włoskich" - widowisko z fragmentami oper Verdiego, Pucciniego i Dionizettiego, prowadzenie: Szymon Jędrych;
30 października - "La Messa de Requiem" (Requiem dla wszystkich świętych) Giuseppe Verdiego w Parafii pw. Bożego Ciała na Morenie;
1 grudnia - "La Boheme" (Cyganeria) Giuseppe Verdiego, reżyseria: Karen Stone, kierownictwo muzyczne: Warcisław Kunc, koprodukcja z Theater Magdeburg;
10-11 grudnia - "Opera Viva Baritone" - jubileusz 80-lecia Floriana Skulskiego;
30-31 grudnia - Gala sylwestrowo-noworoczna "Włoska Noc" - gala z udziałem Grażyny Brodzińskiej;
5 stycznia 2017 - "Amahl i jego nocni goście" Gian Carlo Menottiego (z udziałem gdańskiego środowiska akademickiego)
23 lutego 2017 - "Pulcinella" Igora Strawińskiego, choreografia: Giorgio Madia;
27 kwietnia 2017 - "Casanova" Ludomira Różyckiego, reżyseria: Karolina Sofulak;
lipiec 2017 - "Nabucco" lub "Aida" Giuseppe Verdiego, kierownictwo muzyczne: Warcisław Kunc;

sezon 2017/2018
październik - "Orfeusz w piekle" Jakuba Offenbacha;
"Samson i Dalila" Camille'a Saint-Saënsa, reżyseria: Michał Znaniecki;
"Hrabina" Stanisława Moniuszki, reżyseria (prawdopodobnie): Krystyna Janda.

Miejsca

Wydarzenia

Opinie (231) 2 zablokowane

  • Nowemu Dyrektorowi (1)

    ku przestrodze.
    Uprzywilejowani w naszej instytucji , przyczyniają się do powstawania nieprawidłowości, następnie całą winę zrzucają na dyrekcję

    • 12 5

    • Ty donosiciel byles chyba za komuny TW

      • 2 1

  • (2)

    A już myślałem że będą wyburzać stary gmach a na jego miejsce powstanie Galeria Bałtycka razem z zapleczem przygotowanym dla filharmonii Bałtyckiej A to zgrabnie razem połączone w jeden wielki kompleks galeria kina i teatr ale widać budyniowy ktoś stoi za plecami bo się boi dokonać kolejnego gwałtu jeżeli chodzi o zabudowę Gdańska

    • 0 11

    • (1)

      Nasi politycy do wszystkiego są zdolni .Gadac tylko umią ale wiedzy dogłębnej nie mają na temat OB i dlatego jest jak jest a szkoda ze wszystko idzie w złym kierunku

      • 0 1

      • Umieją zamiat umią. Pani polonistka stawia ci niedostateczy.

        • 4 0

  • Przez trzy miesiące NIC - to jest ta zmiana? (8)

    30 września i 1 października - Gala otwarcia - koncert inauguracyjny;

    Przemówienia, orkiestra na scenie. Koncert bez historii.

    7-8 października - "Rycerskość Wieśniacza" Pietro Mascagnieniego, kierownictwo muzyczne: Andrzej Knap, prowadzenie: Sławomir Pietras;

    Nie mylmy opery z filharmonią, Pan Pietras na pewno to zgrabnie poprowadzi, ale koncerty sylwestrowe są kiedy indziej.

    15-16 października - "Słynne Chóry Oper Włoskich" - widowisko z fragmentami oper Verdiego, Pucciniego i Dionizettiego, prowadzenie: Szymon Jędrych;

    Znowu jakaś składanka bez związku z chórem w roli głównej. A gdzie pozostałe filary?

    30 października - "La Messa de Requiem" (Requiem dla wszystkich świętych) Giuseppe Verdiego w jednym z gdańskich kościołów;

    Ładna msza, ale to znowu nie opera.

    1 grudnia - "La Boheme" (Cyganeria) Giuseppe Verdiego, reżyseria: Karen Stone, kierownictwo muzyczne: Warcisław Kunc, koprodukcja z Theater Magdeburg;

    I to pierwsze wydarzenie na jakie warto zwrócić uwagę. Opera z piękną muzyką, z genialnym O soave fanciulla.

    Pytanie o obsadę jest tu nie bez znaczenia.

    DŁUGO BARDZO trzeba czekać.

    Fajnie, że będą programy edukacyjne, w tym Opera Si.

    • 16 3

    • z tego co się orientuje to na przesłuchania nie zgłaszały się jakieś tuzy, o poziomie z ubiegłych lat można raczej zapomnieć.

      • 7 2

    • Trzeba czekać (5)

      bo Weiss zostawił finanse Opery w dramatycznym stanie, trzeba spłacać gaże solistów po dziś dzień za jego ostatnie showpremiery, więc cierpliwości. Sam Weiss też się określił jako największy wierzyciel instytucji,która musi go spłacić.

      • 9 1

      • Czyżby ? (1)

        A ponoć na spłacenie długów marszałek ma wyasygnować extra pieniądze. To dlaczego mamy czekać z repertuarem ? Coś ktoś kręci ......

        • 4 4

        • dobrze powiedziane MA, ale cz to zrobi i kiedy? nie wie nikt oprócz samego marszałka

          • 4 0

      • (1)

        Zatęsknicie za Weissem i to juz zaraz

        • 4 5

        • Chciałbym się mylić

          • 1 1

      • Jakby przyjżeć się....

        wszystkim fakturom wystawionych przez Operę za czasów Weissa, to nie tylko nie trzeba byłoby go spłacać,a może trafiłby tam gdzie jest miejsce dla ludzi o uczciwości co najmniej dyskusyjnej.

        • 7 0

    • smieszne jak ludzie chca zmian a mysla , ze zeby cos dobrze zmienic wystarczy zaledwie miesiac hahaha chyba nalezy odbudowac i uporzadkowac zespoly zanim zacznie sie sadzic premiery. Powodzenia

      • 2 3

  • Więcej pracy

    Warto zauważyć, że plany działań dodatkowych dodadzą pracy pracownikom Opery. Trudno sądzić, że dodatkowo płatnych...

    • 16 1

  • Oby bylo tak, zeby dzieciom opera kojarzyla sie z czyms ciekawym. Ba! Oby w ogole wiedzialy, co sie tam dzieje. Bo w innym przypadku zwiedzanie tej instytucji jest kompletnie pozbawione sensu. Bylam z uczniami, obejrzelismy peruczki, smutnych szewcow i krawcowe. Potem próbe BTTz wielkimi zastrzezeniami (dzieci - bez odglosow i mrugania). To byla polityka Weissa... A co bedzie teraz - czekamy!!!

    • 11 2

  • (1)

    Sorry, ale "bardziej przyswajalne" nie brzmi dobrze w odniesieniu do opery.
    Gorącze podziekowania dla Pani Izadory za to, co próbowała zrobić.

    • 6 20

    • jaka to z niej pani?, to zwykła niewychowana szmira, która nie potrafi powiedzieć dzieńdobry na korytarzu

      • 13 1

  • Cieszę się z planów nowego dyrektora Opery ale dodałabym jeszcze jeden bardzo ważny wg mnie filar mianowicie: POLSKA mamy tyle pięknych wartych wystawienia oper z Halką i Strasznym Dworem na czele dlaczego tego nie włączyć do programów?

    • 8 5

  • Jubileusz (10)

    Jubileusz 80-lecia wybitnego barytonu Floriana Skulskiego -wspaniała wiadomość,cieszę sie bardzo i mam nadzieje ze uda mi sie to zobaczyć.
    Wspaniały baryton,światowa klasa,nie powtarzalny głos,dobry ciepły człowiek.
    Panie Florianie dużo dużo zdrowia.
    Podziękowania dla nowej dyrekcji,Tojmiasto musiało 8 lat czekać,ale nareszcie.
    Dziękuje!

    • 6 7

    • Tylko (1)

      nie ciepły, nie ciepły, to jest prawdziwy mężczyzna .

      • 1 5

      • Bez skojarzeń ok?
        Proszę i poziom rozmowy

        • 2 2

    • Jak (5)

      ten czas leci, 80 lat na scenie.

      • 6 0

      • Obawiam się że, (4)

        to nie jest 80 lat na scenie. Moim zdaniem urodziny nawet 80-te to jego prywatna sprawa i jego najbliższych przyjaciół. Czyje urodziny będziemy za rok obchodzić? :-)

        • 4 0

        • Acha... (3)

          A wiesz kto to jest?????
          Jeśli nie to poczytaj a pózniej pisz opinie

          • 0 5

          • (2)

            Wieloletni solista Opery Bałtyckiej oraz zasłużony wykładowca w Akademii Muzycznej - i co z tego? Bierze i brał za to pieniądze, bo to jego praca i jego sprawa. Teraz będziemy wszystkich wieloletnich, zasłużonych solistów urodziny świętować za pieniądze publiczne ?

            • 3 0

            • Tak (1)

              Ale nie wszyscy to rozumieją

              • 1 2

              • Co innego jubileusz pracy na scenie a co innego prywatne święto. Imieniny również będziemy świętować ? :-) Jak Floriana Skulskiego zrobią patronem Opery Bałtyckiej stawiając mu pomnik na patio to zrozumiem. W tej chwili Nie rozumiem.

                • 4 1

    • Zabrzmiało jak komentarz z katolickiego pisma (1)

      ... jubileusze ostatnio w modzie w parze z wchodzeniem w ....

      • 3 1

      • Katolickiego?

        Masz problem z katolicyzmem?
        Brzmi jak brzmi,napisz swój komentarz jeśli Cie na niego stać...

        • 0 2

  • Czy Sławomir Pietras nie jest to byly

    Dyrektor Oper Warszawskiej i przedtem Poznanskiej?

    • 9 0

  • Ludzie nie chce pisac negatywnie na temat nowego dyrektora OB i na temat Pana Zawistowskiego ale opamietajcie sie politycy bo to do niczego nie prowadzi i wasza zemsta jest poprostu zenująca .Niszczycie wszystko co dobre w naszym kraju ale mam nadzieje ze dobro zwyciezy i Wy tez bedziecie w tym uczestniczyc bo w koncu zrozumiecie ze sztuka kieruje sie swoimi prawami a nie waazszymi

    • 1 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pobożni i cnotliwi. Dawni gdańszczanie w zwierciadle sztuki (1 opinia)

(1 opinia)
20 zł
spotkanie, wystawa, warsztaty

Kultura ludowa Pomorza Gdańskiego

wystawa

Wystawa "Kajko, Kokosz i inni"

wystawa

Sprawdź się

Sprawdź się

Relikty Zamku Krzyżackiego w Gdańsku można oglądać w...?

 

Najczęściej czytane