• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport
stat
Impreza już się odbyła
PATRONAT

Piotr Wyrzykowski KHODA.Transformizm

KHODA.Transformizm Piotra Wyrzykowskiego to nowy projekt dedykowany ukraińskim kobietom i ich dzieciom, które uciekając przed wojną znalazły tymczasowe schronienie w Gdańsku. Walentina i Bohdana, Tatiana, Viktoria i Anna, w instalacji wideo stanowiącym główny element wystawy, ulegają symbolicznej transformacji z uchodźczyń w superbohaterki, których umiejętności i siła związane z pokonywaniem trudności zostają podniesione do rangi supermocy.

Skala kadrów i tempo filmowych portretów wyświetlanych najpierw na budynki gdańskich kamienic, a następnie w galerii sprawiają, że kobiety pozujące w tymczasowych domach dryfują przez pozornie bezpieczny Gdańsk i zniszczony działaniami wojennymi budynek Charkowskiej Okręgowej Państwowej Administracji (KHODA). Nieustanny ruch kamery wydaje się cofać je w przeszłość, w samo centrum zniszczeń i gruzowisk symbolizujących niekończący się terror i grozę, ale kobiety patrzą przed siebie, w przyszłość, wypowiadając słowa nadziei i wdzięczności.

Superbohaterki - świadczynie i ofiary wojny mimo stanu zawieszenia pomiędzy czasem a przestrzenią, trwają na stanowiskach, chroniąc i organizując nowe życie, radząc sobie z nadzwyczajnymi trudnościami i niepewnością, strachem o wszystko co jest im drogie i bliskie. W świecie, który jak pisze Alvin Toffler pogrąża się w plemiennych nienawiściach, dewastacji planety i wojnach, to kobiety są tymi, które dokonują przemiany mimo wszystko. Jednocześnie są już na zawsze naznaczone traumatyczną historią, uwikłane w konstrukty władzy, która nadzoruje, kontroluje i zarządza. Kobiety wpisane w monumentalny obiekt, kształtem nawiązujący do zapory przeciwczołgowej, pozycją i usytuowaniem przypominają Anioła Historii w jego żeńskiej odmianie, która dla Waltera Benjamina była pełna "dobra, radości i światła". Angelus Novus w interpretacji filozofa patrzył w przeszłość ale widział w niej wciąż narastające ruiny i zniszczenia, z kolei jego żeńska odmiana - Angela Nova, u Wyrzykowskiego w pewnym sensie pozostawia ruiny za sobą, a jej oczy zwrócone ku przyszłości wydają się dostrzegać w niej nadchodzące, pozytywne zmiany.

KHODA.Transformizm jest nie tylko artystycznym gestem solidarności, współodczuwania oraz rodzajem wsparcia dla okupowanego kraju, ale szczególnego rodzaju hołdem dla kobiet wojny, podziwem i wsparciem wiary w możliwość naprawy świata.

Kuratorka: Małgorzata Jankowska

Koordynacja: Anna Zalewska-Andruszkiewicz

Współpraca KHODA: Tamara Wyrzykowska

Muzyka: Jacaszek

Autor zdjęć wideo z Charkowa: Sergiej Stecenko dla ESSE House

Identyfikacja wizualna: Piotr Wyrzykowski

Współpraca graficzna: Jakub Piszka

Partnerem wystawy jest Wydział Malarstwa i Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku

Podziękowania dla Galerii Arsenał w Białymstoku za wypożyczenie pracy.

Patroni medialni: artinfo.pl, esopot.pl, prestiż, zawsze pomorze

Przeczytaj także

Opinie

Sprawdź się

Który z dyrektorów Teatru Muzycznego w Gdyni wprowadził do jego repertuaru musicale broadwayowskie?

 

Najczęściej czytane