- 1 Dobra robota! Młodzi aktorzy błysnęli (13 opinii)
- 2 Szukają małego aktora do kultowej roli (10 opinii)
- 3 Na tę imprezę niektórzy czekają cały rok (21 opinii)
- 4 Co czytać w wolnej chwili? (20 opinii)
- 5 Wszyscy sprzedają akcje? On kupuje (25 opinii)
- 6 Ogromne zainteresowanie wernisażem (15 opinii)
Piesi na drogach rowerowych. Przepisy się zmieniły, zachowania nie
- Nowe przepisy weszły, a zachowanie pieszych się nie zmieniło - pisze w Raporcie z Trójmiasta Czytelnik podpisujący się jako Pan Rowerzysta. Publikuje również film ze swojego przejazdu po Gdańsku, który, jak łatwo zauważyć, obfituje w niespodziewane przystanki spowodowane koniecznością hamowania przed pieszymi.
Film pojawił się w Raporcie w środę rano i wywołał lawinę skrajnych komentarzy. Widzimy na nim nie tylko pieszych przechodzących niespiesznie przez drogę dla rowerów, lecz także osoby, które korzystają z tejże tak, jak gdyby była częścią chodnika. Biegacz, dziecko na hulajnodze pozostawione bez nadzoru, a także osoby, które po prostu stoją na środku drogi rowerowej - to codzienność trójmiejskich rowerzystów.
Droga rowerowa to nie chodnik
- Jestem w stanie zrozumieć staruszkę, która skraca drogę i nie pomyślała, że coś może jechać, lub osobę na wózku, bo jest równiej niż na chodniku, ale reszty zachowań nie jestem - pisze nasz Czytelnik w opisie filmu.
- Piesi notorycznie wchodzą pod koła nie patrząc na to, gdzie idą i czy stworzą zagrożenie albo - jeszcze gorzej - uważają, że mogą poruszać się po drodze dla rowerów: "poranni biegacze" czy rodzice pozwalający dzieciom bawić się na tych drogach.
Droga rowerowa a kontrapas. Odpowiadamy na wątpliwości Czytelnika
Nowe przepisy regulują, ale nie zmieniają rzeczywistości
Co ciekawe, 21 września weszły w życie zmiany w przepisach dotyczących poruszania się po drodze dla rowerów. Pisaliśmy o tym w osobnym artykule. Przypomnijmy: od nieco ponad tygodnia droga rowerowa jest traktowana podobnie jak jezdnia czy torowisko, a pieszy może przejść przez nią tylko w wyznaczonych miejscach. Przekraczanie jej w inny sposób jest traktowane jako wykroczenie.
Nie wolno także przechadzać się po drodze dla rowerów - trzeba przejść przez nią nie zatrzymując się, najkrótszą możliwą drogą. Czy jednak piesi zdają sobie sprawę z obowiązujących przepisów? To wątpliwe.
Opinie wybrane
-
2022-09-29 19:06
A co z rolkami??? (7)
Pytam serio, czy wg nowych przepisów można jezdzic na rolkach po sciezkach rowerowych?
Innymi słowy, czy rolki to pojazd czy nie?- 56 6
-
2022-10-07 02:10
Nie bo osoby na rolkach są traktowane jako osoba piesza i zawsze tak było wyobraż obie
- 0 0
-
2022-10-01 19:46
Ja
rolkami po ścieżce rowerowej zgodnie z obowiązującymi przepisami
- 0 0
-
2022-09-29 20:59
Bzdura nie wolno rolkami jeździc po drogach rowerowych ,ale to nie znaczy ze ktos bedzie ich za to karał (3)
- 3 7
-
2022-09-29 22:00
a właśnie ze można i nawet chyba trzeba (bo chyba nie można po chodnikach)i (2)
i to chyba już od dawna można
- 5 1
-
2022-09-29 23:25
Rolki te same zasady co jowej. (1)
- 2 0
-
2022-09-30 14:54
a buty dla dzieci z rolkami???
To też UWR (urządzenie wspomagające ruch)
- 0 0
-
2022-09-29 19:40
tak
rolki to UWR (urządzenie wspomagające ruch), więc od 21 maja 2021 tak
- 10 2
-
2022-09-29 18:07
To skandal. (15)
A czy chodniki służą do jeżdżenia rowerem? Mam 75 lat i boli już mnie szyja od ciągłego odwracania się i uważania, by nie zostać znowu na chodniku przeznaczonym wyłącznie(!!!) dla pieszych, potrąconym przez rower albo rozszalałego hulajnogistę!
- 283 49
-
2022-09-30 19:21
Szyja boli od wieku
nie od odwracania.
- 2 6
-
2022-09-29 22:08
tak mogą - do 14 roku życia albo jako opiekun takiej osoby,
również jeśli jezdnia ma więcej niż 1 pas w każdym kierunku albo ograniczenie prędkości jest powyżej 50kmh
- 0 5
-
2022-09-29 21:48
podziękuj lobby samochodowemu (2)
przecież oni muszą mieć jezdnie na wyłączność dla siebie. ja chętnie bym jechał po jezdni ale przepisy nakazują jechać po chodniku. no chore.
- 7 18
-
2022-10-01 16:56
(1)
Podziękować to można tym co rozbierają linie kolejowe po to by budować ścieżki rowerowe.
- 0 3
-
2022-10-03 08:11
A ty nadal nie spełniłeś mojej skromnej prośby o podanie przykładu jednej linii kolejowej, która została zamknięta tylko po to,
aby powstała tam droga rowerowa.
- 1 0
-
2022-09-29 21:04
Ten trol wkleja te brednie wyssane z palca dokładnie ten sam tekst od wielu miesięcy chodnikiem gimbus chodnik to ogląda
tylko wtedy gdy wysiada z auta na parkingu i musi dojsc do klatki
- 3 6
-
2022-09-29 19:56
Dziecko z opiekunem (3)
Jeśli po chodniku porusza się dziecko do lat 10 z opiekunem to wg przepisów poruszają się prawidłowo. Dzieci do lat 10 nie mogą poruszać się ani po ulicy ani po ścieżce rowerowej. Tylkob po chodniku.
- 14 4
-
2022-09-29 20:30
Co więcej, w świetle przepisów (2)
takie dziecko na rowerze nie jest rowerzysta, tylko pieszym
- 9 0
-
2022-10-01 22:37
Często te " piesze dzieci " już w wieku od 1,5 roku na rowerkach biegowych lub trzykołowych szwendają się po ścieżkach balansując na krawędzi życia i śmierci a rodzice zadowoleni z ich umiejętności cyklistycznych idą obok po chodniku nie zdając sobie sprawy z niebezpieczeństwa. A spróbuj zwrócić im na to uwagę!
- 1 1
-
2022-09-30 13:56
I opiekun dorosły także.
- 0 0
-
2022-09-29 19:29
A gdzie bezpiecznie mogą spacerować piesi? (4)
Mam przyjemność mieszkać przy ul. Hallera we Wrzeszczu. Tam jest specjalna ścieżka rowerowa. Równolegle chodnik ( nowy) dla pieszych który prowadzi do plaży w Brzeźnie. Teraz to rowerzyści, pary na hulajnogach jeżdżą chodnikiem z taką prędkością że tylko słyszysz świst mknących jednośladów. Spacerowicze często z małymi dziećmi nie są tu bezpieczni. Prosimy o interwencję i zakaz poruszania się jednośladów po miejscach dla pieszo poruszających się spacerowiczów.
- 42 8
-
2022-09-29 21:05
trolu podawanie sie za kobiete świadczy ze masz jakies zaburzenia psychiczne
- 2 13
-
2022-09-29 19:56
oprotestowaliście wydzieloną drogę dla rowerów (2)
drugą zamieniliście na CPR. Macie, co chcieliście mieć.
- 14 18
-
2022-10-01 22:24
A co to jest CPR ?
- 4 0
-
2022-09-29 20:29
Chodnik między Kościuszki a Płażyńskiego nie jest CPR!
- 6 2
-
2022-09-29 18:13
Droga rowerowa (43)
To nie autostrada rowerowa. Tak jak kierowcy mają zachować ostrożność wobec pieszych to samo tyczy się rowerzystów. A przynajmniej powinno. Tu widzę rowerzystę jadącego zdecydowanie zbyt szybko. Jeszcze jedna uwaga ogólna: puszczamy pieszych na zebrze także tej na ścieżce rowerowej.
- 235 90
-
2022-09-30 12:54
Przecież nikt albo prawie nikt na DDR nie przekracza dozwolonych w tym kraju 50km/h w terenie zabudowanym. Więc czego chcesz?
- 1 0
-
2022-09-30 01:06
(1)
Rowerzysta nie przekracza dopuszczalnej prędkości, za to piesi znajdują się w miejscu niewłaściwym. Kto jest winny?
- 3 3
-
2022-09-30 05:23
motorniczy!
- 0 1
-
2022-09-29 22:59
Przejście sugerowane (1)
Chciałbym zwrócić uwagę, że jednak większość jak nie wszystkie zebry na drogach rowerowych nie mają znaku poziomego oznaczającego przejście dla pieszych, co znaczy że przejście to jest przejściem sugerowanym i wtedy to pieszy ma ustąpić kierującemu pojazdem.
Pozdrawiam :)- 5 3
-
2022-09-30 08:27
Na drogach rowerowych a na filmie widzimy jedynie drogi dla pieszych i rowerzystów a to nie to samo.
Jak jest znak na którym są ludziki i rower to nie jest droga rowerowa. Rower nie ma tam pierwszeństwa a jedynie wyznaczony pas po którym powinien się poruszać i tyle.
- 2 2
-
2022-09-29 22:13
Sama zebra to nie przejście dla pieszych musi być jeszcze znak pionowy a rowerzystów tyczą się te same ograniczenia prędkości co samochodów
- 2 3
-
2022-09-29 21:08
To nic nowego ze pirat drogowy niemajacy ko0mpletnie pojecia o przepisach drogowych niezna nawet predkosci z jaka jedzie ten
a codziennie na osiedlowych ulicahc gdzie jest ograniczenie 20-30km blachosmrody jadą po 50-60km /h
- 6 5
-
2022-09-29 20:35
(6)
W tych miejscach najczesciej można jechać 50km/h. Znam te drogi w Gdańsku. Zebra to nie przejście dla pieszych tylko co najwyżej sugerowane przejście dla pieszych. Potrzeba znaku pionowego by było przejscie
- 5 14
-
2022-09-29 20:45
sugerowane przejście może być wszędzie, co oznacza, ze pieszy może przeciąć ścieżkę rowerową w dowolnym miejscu (5)
- 10 2
-
2022-11-14 10:55
Przejście sugerowane.
Zgodnie z definicją zawartą w Kodeksie drogowym przejście dla pieszych to powierzchnia jezdni, drogi dla rowerów lub torowiska przeznaczona do przekraczania tych części drogi przez pieszych, oznaczona odpowiednimi znakami drogowymi. Do oznakowania przejść służy pionowy znak informacyjny D-6 oraz znak poziomy P-10, tzw. zebra. Natomiast przejście
Zgodnie z definicją zawartą w Kodeksie drogowym przejście dla pieszych to powierzchnia jezdni, drogi dla rowerów lub torowiska przeznaczona do przekraczania tych części drogi przez pieszych, oznaczona odpowiednimi znakami drogowymi. Do oznakowania przejść służy pionowy znak informacyjny D-6 oraz znak poziomy P-10, tzw. zebra. Natomiast przejście sugerowane to nieoznakowane, dostosowane technicznie miejsce umożliwiające przekraczanie jezdni, drogi dla rowerów lub torowiska przez pieszych, niebędące przejściem dla pieszych.
Gdzie jest info że można wszędzie??- 0 0
-
2022-09-29 20:49
tylko ustępując kierującym, na mocy Ustawy o Ruchu Drogowym, art. 13 ust. 3 (3)
- 4 8
-
2022-09-29 20:54
widzę, że bardzo się starasz - tak, ale powtarzam jak pieszy jest przed wejściem na ścieżkę (2)
a nie gdy już się na niej znajduje
mam nadzieję, że nie będziesz zaprzeczał logice, bo prawo opiera się na logice, nie na chciejstwie- 5 2
-
2022-09-29 23:33
Jeśli id .to uderza w ciebie rower to znaczy że wlazles mu prosto pod koła rowery rzadko kiedy jadą szybciej niż 20 na godzinę
- 1 5
-
2022-09-29 22:12
jesli pieszy jest juz na ścieżce
to znaczy, że chwilę wczesniej nie ustąpil pierwszeństwa. Proste
- 1 7
-
2022-09-29 19:37
uwaga ogólna: puszczamy pieszych na zebrze także tej na ścieżce rowerowej (19)
Dokładnie, kolejny artykuł z grupy "Płaczu rowerzystów" Oczekują przestrzegania przepisów przez innych ale sami mają je w poważaniu. Jak na przykład zebra na ścieżce rowerowej.
- 38 9
-
2022-09-29 19:55
według wykładni Ministerstwa Infrastruktury sam znak poziomy nie tworzy przejścia dla pieszych (7)
Warunkiem, aby zebra stała się przejściem dla pieszych jest ustawienie znaku D-6. Takie są wymogi narzucone rozporządzeniem ws. znaków i sygnałów. Nie ma D-6? Przejście zostało zlikwidowane. googlaj: "Sam znak P-10 szeroko stosowany bez znaku pionowego nie oznacza przejścia dla pieszych. Znak P-10 jest uzupełnieniem znaków D-6"
- 8 14
-
2022-10-01 17:08
A może ścieżka rowerowa ma statut wewnętrznej?
- 0 1
-
2022-09-29 20:28
(5)
Przepisy precyzują, że przechodzenie przez drogę dla rowerów poza przejściem dla pieszych jest dozwolone jeżeli odległość od przejścia dla pieszych przekracza 100 m. Skoro bez znaku pionowego przejście nie jest przejściem to pieszy może przekraczać drogę rowerową wszędzie.
- 20 0
-
2022-09-29 22:50
można przejść, nie można iść wzdłuż jak robią to na filmie
- 5 2
-
2022-09-29 20:37
Tak, ale musi ustąpić pierwszeństwa rowerzystom. (2)
- 11 7
-
2022-09-29 20:44
jak już jest na ścieżce to trudno by ustepował miejsca (1)
a takie przypadki są zarejestrowane na filmie
- 12 3
-
2022-09-29 23:32
Id. To głupi powiedz mi jak można przejść przez ścieżkę idąc wzdłuż niej równolegle do jej przebiegu?
- 5 3
-
2022-09-29 20:35
Ustępując kierującemu pojazdem
- 8 10
-
2022-09-29 19:41
sama zebra nie stanowi przejścia w myśl PoRD (10)
potrzebny jest co najmniej znak pionowy
- 18 30
-
2022-10-01 17:01
(1)
W myśl PoRD jaki statut ma ścieżka rowerowa?
- 0 0
-
2022-11-14 10:51
Obecnie od 21 września statut taki sam jak jezdnia i torowiska!
- 0 0
-
2022-09-29 19:48
(7)
czy znak jest czy nie ma rowerzysta ma w poważaniu przepisy
- 24 11
-
2022-09-29 20:19
Gdy znaku nie ma, nie ma tez przejscia dla peiszych, wiec niczego szczegolnego nie ma tez o tym w przepisach. (6)
- 12 16
-
2022-10-01 17:02
Czyli nie ma też żadnych skrzyżowań bo powinien być znak poziomy?
- 2 0
-
2022-09-29 20:42
informuję cię, ze pieszy może przejść w kazdym dowolnym miejscu, bo to jest teraz usankcjonowane (4)
jako przejście sugerowane
radzę poczytać przepisy- 17 9
-
2022-09-29 22:48
ale nie może iść wzdłuż.
a tu wszyscy idą wzdłuż, a nie w poprzek
warto dodać że przejście sugerowane dotyczy także jezdni!- 6 3
-
2022-09-29 20:48
ale ustępując kierującemu (2)
- 17 9
-
2022-09-29 20:52
tak, ale ustąpić można przed wejściem na ścieżkę, a nie znajdując się na niej (1)
- 13 1
-
2022-09-29 23:30
A jaki przepis cymbale pozwala wejść pod jadący pojazd? Słucham. Jeśli nie zdążysz przejść 2 m ścieżki rowerowej czyli dać dwóch kroków tak by z niej zejść przed rowerzystą to znaczy że wlazles mu pod koła rowery jednak dużo wolniej jadą od aut
- 10 12
-
2022-09-29 18:48
(8)
Co to znaczy zdecydowanie za szybko? W przepisach nie ma takiego stwierdzenia. Ponadto przepisy nie definiują maksymalnej prędkości, z jaką rowerzysta może się poruszać. To tez wynika z tego, że liczniki rowerowe nie są atestowane.
- 38 45
-
2022-10-01 16:57
(1)
A hulajnogi mają liczniki? Bo muszą jeździć wolniej niż rowerzyści
- 0 0
-
2022-11-14 10:49
Hulajnogi
Te miejskie(bolt czy inny tier) mają licznik.
- 0 0
-
2022-09-30 12:56
Niezaleznie od tego czym jade to jade z taka predkoscia zeby dalo sie w razie czego zatrzymac. Jesli tego nie czujesz a kierujesz sie jedynie przepisami to lepiej by bylo zebys niczym nie jezdzil(a).
- 6 1
-
2022-09-30 07:43
jeśli droga rowerowa jest traktowana jak jezdnia to ogarniczenie prędkości w terenie zabudowanym to 50kmh
- 5 3
-
2022-09-29 19:25
Przecież większość sytuacji z załączonego filmiku nie jest z dróg rowerowych, tylko z dróg dla pieszych i rowerów (3)
Mistrz kierownicy niech się zapozna z art. 33 ust. 1 PoRD: "(...) Kierujący rowerem lub hulajnogą elektryczną, korzystając
z drogi dla pieszych i rowerów, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustępować pierwszeństwa pieszemu"- 42 12
-
2022-09-29 19:51
kolego, znak zmienił brzmienie w 2015 roku (2)
od 2015 znak C-13/16 pionowy nie ma brzmienia "droga dla rowerów i pieszych" a "Droga dla rowerów i droga dla pieszych umieszczone obok siebie"
- 15 12
-
2022-09-29 20:46
o, dwa minusy od osób, które kupiły prawo jazdy w warszawie na stadionie - gdy jeszcze działał (1)
- 8 12
-
2022-09-29 21:07
Inny przepis wskazuje co jest droga dla rowerow, a co nia nie jest.
Ale ten jest zapewne mniej wazny, bo tak Ci pasuje do narracji :)
- 17 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.