Paznokieć ozdobiony wierszem

Głównym bohaterem prac artystów z grupy Typoets jest słowo pisane. W Gdańsku przedstawią oni rzeźbę liryczną, inspirowaną haiku.
Głównym bohaterem prac artystów z grupy Typoets jest słowo pisane. W Gdańsku przedstawią oni rzeźbę liryczną, inspirowaną haiku. mat. prasowe

Wiersze w piekarniach i na paznokciach, rzeźba liryczna zakotwiczona przy moście w Sobieszewie - rozpoczynający się 14 sierpnia Festiwal Instalacji Lirycznych nie ma nic wspólnego z imprezą dla smutnych panów w wyciągniętych swetrach.



Tematem przewodnim tej nietuzinkowej imprezy jest haiku, czyli wywodząca się z Japonii, bardzo zwięzła forma poetycka. Jej niekwestionowaną mistrzynią została w 2009 roku gdańszczanka, Dorota Pyra: wiersz jej autorstwa zdobył główną nagrodę w prestiżowym konkursie The Shiki Special Kukai Contest w Japonii. To m.in. właśnie jej teksty stały się punktem wyjścia dla tegorocznej edycji festiwalu.

W najbliższych dniach na poezję będzie można się natknąć w zaskakujących okolicznościach. - Na sobotę zaplanowaliśmy akcję "Paznokieć Liryczny", podczas której będzie można ozdobić sobie paznokcie tekstami haiku w przeróżnych kolorach - opowiada Cyprian Wieczorkowski, koordynator wydarzenia. -Kolejna niespodzianka związana z poezją zagości w piekarniach i sklepach na Wyspie Sobieszewskiej - będzie nią chleb ze specjalnymi nalepkami urozmaiconymi krótkimi lirykami.

Po spożyciu kanapki z poetyckim przesłaniem, warto wyruszyć w przestrzeń miejską. Festiwalowe atrakcje czekać będą w trzech różnych miejscach: gdańskim Teatrze w Oknie, w Wyspie Skarbów i Hotelu Vega na Wyspie Sobieszewskiej.

- Festiwal rozpoczniemy od happeningu polsko-bułgarskiej formacji Typoets - zapowiada Wieczorkowski.- Ci artyści wykorzystują w swoich graffiti i obiektach przestrzennych różnego rodzaju czcionki, odpowiednio je przetwarzając. W Gdańsku pokażą rzeźbę liryczną, nazwaną "Formą do zakotwiczenia". Zostanie ona zainstalowana przez rybaków przy moście pontonowym na Wyspie Sobieszewskiej.

Potem będzie jeszcze ciekawiej: koncert muzyki elektronicznej Maćka Nejmana "Elektronik na dachu", wernisaż malarstwa Yannicka Leidera i Barbary Kosińskiej-Gębarzewskiej, inspirowany podróżami po świecie happening poetycki Alicji Mojko i akcja "Gobelin industrialno-liryczny" wrocławskiej artystki Jolanty Smolis. Nie można też przegapić bardzo oryginalnego wydarzenia, jakim będzie bitwa audiobooków - w tym intrygującym kolażu dźwięków "zmierzą się" ze sobą dwa sztandarowe dzieła Sienkiewicza: "Potop" i "Krzyżacy".

Mocny akcent szykuje się również na zakończenie imprezy: w niedzielę po godz. 20 nastąpi uroczyste spalenie stworzonej przez Tomasza Piątka rzeźby "Łódź z posągiem poezji socrealistycznej do rytualnego spalenia". Zbudowany w Stoczni Gdańskiej obiekt będzie ozdobiony rzeźbami przypominającymi te, które "zdobią" Pałac Kultury. - Będzie to swoiste rozliczenie 30-letnich artystów z socrealistyczną liryką, ale też imponujące wizualnie widowisko - zapowiada Cyprian Wieczorkowski.

Opinie (3)

  • poema i posladki

    A ja proszę o poema na posladku. To dopiero będzie zadziwienie.

    • 1 5

  • (1)

    temat kultury jak zwykle nie robi
    a szkoda

    • 4 1

    • Zgadzam się.

      Ludzie widocznie wolą odbywać dyskusje pod najnowszymi artykułami na portalu. Ciekawi mnie czy czytają artykuły czy od razu przechodzą do czytania komentarzy- jak to w Newsweeku napisali - ludzie przeganiają się w pisaniu jak najlepiej szydzących słów. Zasada tłumu. Co zrobić.

      • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Do DNA
Do DNA
wystawa
lut 13-31.12
g. 10:00 - 16:00
Gdańsk, Narodowe Muzeum Morskie
John Faltin - fotograf Sopotu
John Faltin - fotograf Sopotu
wystawa
maj 10-17.10
g. 10:00 - 16:00
Sopot, Muzeum Sopotu
Design Oskara Zięty w zabytkowych wnętrzach Dworu Artusa i Domu Uphagena
Design Oskara Zięty w zabytkowych...
wystawa
maj 12-28.11
Gdańsk, Muzeum Gdańska

Sprawdź się

Sprawdź się

Która spośród oper, prezentowanych w ostatnich latach w Gdańsku, pokazana została premierowo w 1950 roku i jest uważana za początek działalności Opery Bałtyckiej?