"Papety po raz pierwszy w Polsce" to dramat rodzinny z elementami śpiewogry rozpisany na sześć pacynek i czterech aktorów. Rzecz dzieje się w Polsce. Tym razem w Gdańsku. Marlenka i Mirek, siedemnastoletnie bliźniaki, wracają z Anglii. Wyemigrowali z rodzicami, kiedy byli jeszcze niemowlętami. Rodzice niestety właśnie umarli w niewyjaśnionych okolicznościach. W jakich? No właśnie w niewyjaśnionych i dlatego w spektaklu to się nigdy nie wyjaśnia.
Kochane urwisy trafiają do dziadków, których wcześniej nie znały. Mirek nie chce być w Polsce. Słyszał, że jest tu Białystok i nie ma kultury. Na dodatek jest smog, od którego Mirek zzieleniał i cały czas jest mu niedobrze. Marlence przeciwnie, jest dobrze. Dla niej Polska to Ziemia Obiecana, ponieważ Marlenka jest faszystką. Mar- lenka chce maszerować i spalić Kukłę Żyda. Jest to bardzo skomplikowane, ponieważ status ontologiczny Kukły w świecie lalkowym jest nieprecyzyjny. Czy to tylko kukła, czy kukła taka jak my? - za- dają sobie pytanie nasi bohaterowie.
Uroczym nastolatkom towarzyszy brytyjska Ryba Jeremy i robal o imieniu Robal. Dziadek pod wąsami macho skrywa mroczną tajemnicę. Był molestowany przez księdza. W zeszły wtorek... A Babcia wstaje o czwartej rano, żeby nastawić marchewkę na pomidorową dla trzeciego już pokolenia Polaków.
Tekst: Maria Wojtyszko
Reżyseria: Michał Derlatka
Lalki (projekt i wykonanie): Olga Ryl-Krystianowska
Scenografia: Anna Dobrowodzka
Muzyka: Przemysław Bartoś, Marcin Gałązka
Zespół muzyczny: Przemysław Bartoś, Marcin Gałązka, Tomasz Koper
Reżyseria światła: Maciej Iwańczyk
Wideo: Andrzej Żak, Krzysztof Matuszewski, Magdalena Boć
Operator: Łukasz Czerwiński
Montaż wideo, FX: Piotr Baryła
Produkcja: Wojciech Stachura
Producent Nurtu OFF: Joanna Zabuska
Producent wykonawczy Nurtu OFF: Wojciech Miłek
Obsada:
Zofia Bartoś - Marlenka Papet
Aleksandra Miska - Irena Papet
Wojciech Stachura - Ryszard Papet
Piotr Srebrowski - Mirek Papet
---
Werdykt Jury nurtu off 40. Przeglądu Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu:
Nagroda główna Tukan off 40. Przeglądu Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu, wędruje do spektaklu, który w najlepszym stylu łączy rzadko spotykaną odwagę w podejściu do społeczno-politycznej rzeczywistości, lekkość posługiwania się wieloma konwencjami teatralnymi przy jednoczesnej spójności formy. Twórcy spektaklu ujmują błyskotliwym poczuciem humoru i swobodą z jaką zdobywają publiczność.
Spektakl został wyprodukowany w ramach konkursu nurt off 40. Przeglądu Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu.