Spektakl

Orlando

Aktualnie brak w repertuarze trójmiejskich teatrów
adres:
Gdynia, Plac przed dworcem gdynia główna pkp, pl. konstytucji 1
data premiery:
5 czerwca 2011
czas trwania:
55 min. (bez przerw)
ocena:

oceń na 1 oceń na 2 oceń na 3 oceń na 4 oceń na 5

3.9 / 5 (7 głosów)

fot. Dominik Staniszewski

Teatr Stajnia Pegaza
Orlando
przedstawienie inspirowane powieścią Virginii Woolf

"Orlando" to powieść o poszukiwaniu tożsamości. Jej bohater/bohaterka, długowieczny/a w swym nienaturalnie przedłużonym życiu jest świadkiem historycznych zdarzeń od XVI wieku aż po połowę XX. Jednakże pomimo, iż czasem jest w ich centrum, to Orlando żyje niejako na uboczu. Jego/jej rozwój koncentruje się na własnym wnętrzu i tożsamości. Nieokreślona płeć, a właściwie jej nieoczekiwana zmiana, powoduje, że możemy śledzić proces dojrzewania bohatera/bohaterki z dwóch perspektyw - męskiej i żeńskiej.

Adaptacja teatralna i monodram koncentrować się właśnie na problemie płci. Czy można przeżywać to samo życie i jako kobieta i jako mężczyzna? Czy nasza tożsamość płciowa, a co za tym idzie tożsamość w ogóle, jest nam dana raz na zawsze? Czy można jednocześnie odczuwać, myśleć, i jak kobieta i jak mężczyzna? Czy w ogóle jest jakaś różnica w odczuwaniu? Czy można istnieć, a raczej społecznie funkcjonować poza płcią? Czy zawsze jesteśmy postrzegani przez pryzmat płci i czy można się od tego uwarunkowania uwolnić?

"Strój zmienia nasz pogląd na świat, jak również pogląd świata na nas.
Mężczyzna ma dłoń swobodną, by w każdej chwili chwycić za miecz, kobieta używa swojej, by nie zsunęły się jej z ramion satyny. Mężczyzna patrzy światu prosto w twarz, jakby świat ten został stworzony ku jego potrzebom i urobiony ku jego upodobaniom. Kobieta zerka na świat z ukosa, pytająco, a nawet podejrzliwie. Gdyby nosili te same stroje, możliwe że i spojrzenie na świat mieliby to samo? Choć jedna płeć jest od drugiej różna, to mieszają się ze sobą. W każdej ludzkiej istocie zachodzi chwiejność między jedną płcią a drugą i często tylko strój pozwala zachować pozór męski bądź niewieści, a pod spodem kryje się coś wręcz przeciwnego niż na wierzchu. Powikłań i pomyłek z tego zrodzonych doświadczył każdy. (...) Wiele zatem znajduje poparcia pogląd, że to stroje noszą nas, a nie odwrotnie; choć każemy im przybrać kształt ramienia czy piersi, one kształtują nasze serca, nasze mózgi, nasze języki wedle swego upodobania.", "Orlando: biografia" Virginia Woolf

Adaptacja: Ida Bocian
Reżyseria: Ewa Ignaczak
Konsultacje scenograficzne: Michał Derlatka
Scenografia: Mateusz Mirowski

Obsada: Ida Bocian

Recenzja Trojmiasto.pl

Orlando była kobietą

Ida Bocian sprawnie porusza się w świecie Orlanda. Ze sceny do sceny przechodzi lekko, zdaje się, że bez wysiłku, chociaż monodram...

Zdjęcia

    Przeczytaj także

    Opinie (4)

    Dodaj opinię

    Dodaj opinię

    Odpowiedz

    STOP Hejt! Przemyśl swoją opinię

    Regulamin dodawania opinii

    zamknij

    Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

    Sprawdź się

    Ile rejsów pod polską banderą odbył Dar Pomorza?