Wiadomości

Organy Plus+, czyli nowy festiwal w kościele św. Trójcy

- Postaramy się odtworzyć całą akustyczną sytuację z przed wieków, tzn. będą to nie tylko dawne instrumenty, kompozycje i techniki wykonawcze, ale również usytuowanie wykonawców w miejscu, z którego prezentowali muzykę w okresie renesansu, czy baroku - zapewnia Andrzej Szadejko, pomysłodawca i dyrektor naczelny festiwalu Organy Plus+.
- Postaramy się odtworzyć całą akustyczną sytuację z przed wieków, tzn. będą to nie tylko dawne instrumenty, kompozycje i techniki wykonawcze, ale również usytuowanie wykonawców w miejscu, z którego prezentowali muzykę w okresie renesansu, czy baroku - zapewnia Andrzej Szadejko, pomysłodawca i dyrektor naczelny festiwalu Organy Plus+. fot. Monika Goldszmidt-Czarniak/Trojmiasto.pl

Światowej sławy artyści z Włoch, Francji, Słowacji, Niemiec, Danii i Polski, oryginalne dawne instrumenty, dawne techniki wykonawcze, niezmieniona od stuleci akustyka gotyckiego kościoła Św. Trójcy, oryginalne umiejscowienie muzyków na jedynym w Polsce Lektorium to atrakcje, jakie czekają na słuchaczy podczas festiwalu Organy Plus+, który potrwa od 27 do 31 maja w Kościele św. Trójcy w Gdańsku.



Franciszkański kościół św. Trójcy zobacz na mapie Gdańska jest jednym z trzech niezniszczonych w czasie II wojny światowej obiektów gotyckich. Przetrwały również organy, będące najprawdopodobniej dziełem Mertena Friese, które w 1943 roku rozebrano i wywieziono na Żuławy do wsi Lichnowy. Po wojnie instrument wrócił do kościoła, jednakże zanim powrócił na swoje miejsce, wiele lat przeleżał na poddaszu.

W 2008 roku postanowiono dokonać rekonstrukcji niszczejących organów. Karkołomnie zapowiadające się prace przyniosły zamierzony efekt, dzięki czemu przed blisko trzema laty instrument zabrzmiał, a w gdańskim kościele po raz pierwszy pojawiły się możliwości prezentacji muzyki, jakich nie ma nigdzie indziej w Polsce.

- Organy zbudowano w unikatowy sposób, nie jak zwykle z tyłu kościoła na chórze, ale w samym centrum przy ogromnym, jedynym zachowanym do dzisiaj w Polsce lektorium, które oddzielało prezbiterium od nawy głównej - wyjaśnia Andrzej Szadejko, pomysłodawca i dyrektor naczelny festiwalu. - Kościół św. Trójcy to ogromny, drugi co do wielkości w Gdańsku kościół gotycki w typie halowym. I w tej ogromnej przestrzeni powstał niemniej wielki instrument w nietypowym miejscu zawieszony na ogromnym balkonie, który wygląda jak przyklejone do ściany gniazdo gigantycznych jaskółek, stąd też nazwa takiej konstrukcji - jaskółcze gniazdo. W takiej formie instrument przetrwał 300 lat bez mała.
W 2008 roku postanowiono dokonać rekonstrukcji niszczejących organów. Karkołomnie zapowiadające się prace przyniosły zamierzony efekt, dzięki czemu przed blisko trzema laty instrument zabrzmiał, a w gdańskim kościele po raz pierwszy pojawiły się możliwości prezentacji muzyki, jakich nie ma nigdzie indziej w Polsce.
W 2008 roku postanowiono dokonać rekonstrukcji niszczejących organów. Karkołomnie zapowiadające się prace przyniosły zamierzony efekt, dzięki czemu przed blisko trzema laty instrument zabrzmiał, a w gdańskim kościele po raz pierwszy pojawiły się możliwości prezentacji muzyki, jakich nie ma nigdzie indziej w Polsce. fot. Monika Goldszmidt-Czarniak/Trojmiasto.pl

Celem organizatorów festiwalu Organy Plus+ jest nie tylko zaprezentowanie możliwości brzmieniowych tego unikatowego, zabytkowego instrumentu, ale również zaprezentowanie muzyki w taki sposób, w jak rozbrzmiewała przed kilkuset laty.

- Postaramy się odtworzyć całą akustyczną sytuację z przed wieków, tzn. będą to nie tylko dawne instrumenty, kompozycje i techniki wykonawcze, ale również usytuowanie wykonawców w miejscu, z którego prezentowali muzykę w okresie renesansu czy baroku - zdradza Szadejko. - Każdy z zaproszonych artystów to absolutny autorytet w dawnej muzyce klawiszowej. To oni wyznaczają podstawy do dalszych współczesnych poszukiwań artystycznych. Ale jak sami mi o tym mówili, muzyka to jedno, ale kontekst jej wykonywania i słuchania, to całkiem inna historia. I z tym mamy czasem problem. Mam nadzieję, że nasze koncerty będą nie tylko powodem doskonałych doznań estetycznych, ale skłonią nas również do refleksji i dyskusji nad naszym postrzeganiem piękna, prawdy i dobra.
Koncert inaugurujący festiwal odbędzie się w piątek, 27 maja o godz. 20) i będzie hołdem złożonym kompozytorom gdańskim. W programie znajdą się dzieła Sieferta, Erbena, Bütnera, Förstera oraz Du Graina. Dzień później odbędzie się wydarzenie zatytułowane +Cornetto, podczas którego muzykę włoskiego renesansu i baroku zaprezentują światowej sławy wirtuozi- Liuwe Tamming (organy) oraz Bruce Dickey, zwany "Orfeuszem kornetu".

Andrzej Szadejko, pomysłodawca i dyrektor naczelny festiwalu.
Andrzej Szadejko, pomysłodawca i dyrektor naczelny festiwalu. fot. Monika Goldszmidt-Czarniak/Trojmiasto.pl

+Alternatimto tytuł trzeciego z koncertów, który odbędzie się w  niedzielę 29 maja o godz. 15.30.

- Alternatim to technika wykonywania części utworów naprzemiennie między organami i scholą bądź solistami. Taki sposób wykonywania muzyki był obecny w liturgii wielu chrześcijańskich kościołów. Także w Gdańsku - wyjaśnia Szadejko. - Chcielibyśmy spróbować odtworzyć tę muzykę 1:1. Osnową będą łacińskie hymny kościoła katolickiego, które przejął również kościół luterański. W ten sposób połączymy dawną i współczesną tożsamość religijną Gdańska. Wokalne części usłyszymy w wykonaniu Scholi Cantorum Katedry Muzyki Kościelnej Akademii Muzycznej w Gdańsku. Przy organach zasiądzie, również po raz pierwszy w Gdańsku, kolejny mistrz, niezrównany autorytet w dziedzinie muzyki niderlandzkiej i północnoniemieckiej, prof. Harald Vogel z Niemiec. Z obecności tak wielkiego artysty skorzystają nie tylko melomani, ale również młodzi organiści, mogąc uczestniczyć w klasie mistrzowskiej.
W poniedziałek, 30 maja o godz. 19 duńska organistka Bine Katrine Bryndorf z sopranistką, z którą od lat współpracuje, Camilla Toldi Bugge, zaprezentują m. in. twórczość Dietricha Buxtehudego. Obie artystki wystąpią w Gdańsku po raz pierwszy. Premierowo zabrzmią również kompozycje ze zbioru/ księgi Andreasa Bacha w wykonaniu klawesynisty i organisty Benjamina Alarda. Wydarzenie to zamknie festiwal 31 maja o godz. 19.

Zobacz szczegółowy program.

Poznaj historię kościoła św. Trójcy.

Opinie (12) 3 zablokowane

  • Brawo Andrzej

    • 18 4

  • A można było sprawdzić w Wikipedii (1)

    Franciszkański kościół św. Trójcy jest jednym z trzech niezniszczonych w czasie II wojny światowej obiektów gotyckich.

    Czyżby??

    Po wieloletnich staraniach o odzyskanie świątyni, franciszkanie odzyskali kościół po 1945, który został poważnie zniszczony podczas ostatniej wojny. Szczęśliwie ocalała część nawowa i wszystkie szczyty wieńczące elewację zachodnią i wschodnią.
    Do lat 50. odbudowano korpus nawowy, natomiast prezbiterium, początkowo zamurowane od reszty kościoła odbudowano w latach 90. W 2003 otwarto prezbiterium z oryginalną przegrodą chórową, jedną z niewielu zachowanych w Polsce. Trzy lata później odbudowano wieżę północną, zaś w 2009 wieżyczkę na sygnaturkę na dachu prezbiterium.

    • 13 4

    • Najistotniejsze dla zachowania oryginalnej akustyki sprzed wieków jest zachowanie ceglanych sklepień

      nad nawą główną i bocznymi, w przeciwieństwie do większości gdańskich gotyckich świątyń, w których mają sklepienia odbudowane w formie odlewów zbrojonych z żelbetonu.

      • 5 1

  • Nergal gość specjalny ... gwiazda wieczoru :-) (1)

    • 6 13

    • prowokacja anarchisty lewaka ?

      czy tamten osobnik nawraca się ?

      • 7 2

  • Bez kozery powiem ,pincet.

    Organy 500+

    • 2 6

  • Dzisiaj był cudowny koncert z cynkiem (1)

    ilość pięknych doznań niewspółmierna do ceny biletu...

    • 5 1

    • i kolejny koncert marzenie

      Herr Vogel pokazał full power, nie rezygnując przy tym ani na moment z wysokiej kultury muzycznej. A przekazanie certyfikatów dla ludzi którzy "kupują" piszczałki było bardzo wzruszającym akcentem. Widać jeszcze są tacy, którym zależy na tym aby otaczało nas piękno, a nie śmietnisko...

      • 3 1

  • Ten kościół jest piękny!

    • 5 0

  • Mocno sredni lub slaby wrecz festiwal

    Mocno sredni lub slaby wrecz festiwal i wykonawcy, bynajmniej poki co.

    • 2 4

  • festiwal

    kolejny festiwal..........dla gupy 15 osób i kolejny Pan Dyrektor naczelny

    • 1 5

  • Jak zwykle zawistnicy

    dają znać o sobie .Zawsze pełna gęba nieszczerych wypowiedzi ,albo wręcz szczerych bo to są od urodzonia nieroby którzy zawsze są gotowi skrytykować każdą inicjatywę i opluć bez powodu.Gdansk jest jakimś dziwnym miastem które ma szczęście do ludzi utalentowanych z inicjatywą i do ludzi którzy zaraz takich starają się swą wredną często nieuzasadnioną krytyką wdeptać w ziemię, Nic dziwnego ,że wielu wyjechało z tego miasta buraków

    • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

30

listopada

08

grudnia

45. Festiwal Polskich Filmó... Gdynia, Gdyńskie Centrum Filmowe

Rozrywka

Filmowe Trójmiasto: z wizytą u "Lokatorów"
Wspominamy: z wizytą u "Lokatorów"
Tinder w czasach pandemii. Czy się zmienił?
Tinder w czasach pandemii. Czy się zmienił?

Kulinaria

Kuchnia azjatycka w Trójmieście godna polecenia
Kuchnia azjatycka w Trójmieście
Jak pandemia wpłynęła na rodzinne obiady?
Jak pandemia wpłynęła na rodzinne obiady?

Sprawdź się

W jakich latach dyrektorem Teatru Wybrzeże był Maciej Nowak?